Tuli tuossa asennettu ahtopainemittari merkkiä VDO, jonka olen ymmätänyt olevan suhteellisen tarkka. Kiinnostus heräsi saada tietää, mikähän mahtaa olla vakio moottorin ahtopaine ja kuinka korkeaksi se nousee softavirityksissä!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S4 2.7t:n ahtopaine.
Collapse
X
-
Softalla (varmaan vakiona myös) paine riippuu ulkoilmasta ym. antureiden antamasta infosta. Mulla kesähelteillä paineet liikkuu 1.1-1.5 bar eli tippuu kierroksien mukaan (tosin välillä sahaa edes takaisin keskialueella, mistä lie johtuu??) Talvella ei 1.0-1.1 bar ylemmäs nouse.
Näin siis ABT.
Comment
-
Itsellä vähän mielessä tehon lisääminen autoon ja kaikki siihen liittyvä kiinnostaa. Ensimmäiseksi ainakin softa ja putkisto. Sitten seuraavaksi kun softa putkisto on paikallaan niin löytyykö tietoa/käytännön kokemuksia. Onko vastaavaa hyötyä laittaa vakio ahtimien kanssa uusia downpipejä ja RS coolereita.
vayne: Onko Abt virisoftassa "overboost"? Paineet tosiaankin laskevat kierrosten noustessa alkuperäiset ahtimet ovat todella pienet ja niiden maksimi tuotto taitaa tulla vastaa jo 3000rpm paikkeilla.
Jos haluaa urheilullisemman moottorin luonteen ei taida olla vaihtoehtoja kuin vaihtaa ahtimet! Mutta alhaalta vahvasti vääntävä moottori on kyllä aika miellyttävä jokapäiväisessä käyttöautossa.
Mielenkiintoista olisi tietää millaisia eroja on chipatun S4 ja RS4 suorituskyvyssä/ajettavuudessa moottorin luonteenpuolesta.
Comment
-
Heittää kyllä ensin ahdot ylös ja tiputtaa sitten heti alemmas mutta tekee tota myös kesken vedonkin eli välillä ahdot seilaa. 3500-4500 välillä seilaa kovasti 1.1-1.4 bar sitten tippuu tasaisesti loppua kohden.
En tiedä seilaako lastun takia vai onko nakutus yms. äärirajoilla, jota boksi sitten myötäilee ?
Comment
-
Putki ensin ja koko putki katteineen ja downpipeineen. Eipä paljon hyötyä laittaa pelkkää Cat-back putkea. Sitten siihen lastu niin alkaa oleekkin jo kaikki saatavilla mitä noi K03 tarjoavat.
Putkea voi katella Milltek, Ferrita, BN-pipes tai sitten edullisin on jolatain käytetty RS4:n koko putki. Saa Cat-back putken hinnalla.
Lastun vaikka Karalalta niin ei ole ylivoimaisen kallis. Ne S:n omat coolerit riittää kyllä ajossa ihan varmasti. Kaupunkipyörityksessä se hiukan saattaa lämpöjä nostella mutta saatko niillä uusian coolereiden ostolla juuri mitään enemmän sitä en osaa sanoa. Älytöntä hyötyä ei niillä saa joten laittaa nekin rahat vaikka alustaan tai short sifteriin.
Comment
-
mikko: sun kannattais vag-comilla kattoa block 115 ja 003. kuulostais silta että varo-ohjelma lyö hetkellisesti kaasuläpän pienemmälle?
itsellä on noi LaBree downpipet ja borlan 3in catback 400vapaavirtauskateilla(noi menee läpi jopa kalifornian testeistä) ja olen tosi tyytyväinen. tosin parempaa rahaan suhteutettua hyötyä saa monesta muusta halvemmasta sarjasta.
FATS testi meni 4.34sec joka on tosi hyvä vakio ahtimilla. monet stg3 autot ei ole tuota nopeampia.
Comment
-
http://fats.audi-quattro.org/info.php
soveltuu parhaiten s4 2.7 vertailuun ja väljemmin muut joissa eri välitykset, rs4, allroad ym.
Comment
-
Mittarin mukaan ei yli 1.5 bar käy ja lähellä käy vaan kesällä. Nyt käy siinä 1.3-1.4 bar ja tosiaan käy aina silloin tällöin kesken vedon kokeilemassa siinä 1.3 bar. Joskus pysyy kauankin 1.3 bar tuntumassa, kun taas joskus seilaa edes takaisin.
Saakos tota pyydettyä ahtoa muutettua ? Pitäis kyllä nyt ensin nähdä mitä edes pyytää ym. faktat.
Comment
-
Itsellä vähän mielessä tehon lisääminen autoon ja kaikki siihen liittyvä kiinnostaa. Ensimmäiseksi ainakin softa ja putkisto. Sitten seuraavaksi kun softa putkisto on paikallaan niin löytyykö tietoa/käytännön kokemuksia. Onko vastaavaa hyötyä laittaa vakio ahtimien kanssa uusia downpipejä ja RS coolereita
Onko Abt virisoftassa "overboost"? Paineet tosiaankin laskevat kierrosten noustessa alkuperäiset ahtimet ovat todella pienet ja niiden maksimi tuotto taitaa tulla vastaa jo 3000rpm paikkeilla
Jos haluaa urheilullisemman moottorin luonteen ei taida olla vaihtoehtoja kuin vaihtaa ahtimet! Mutta alhaalta vahvasti vääntävä moottori on kyllä aika miellyttävä jokapäiväisessä käyttöautossa
Comment
-
paljonkos tuota actuaalia ahtopainetta voi siftata pyydetystä ennen kuin boksi älähtää? Toi ei ilmeisesti sekaa motin ohjausta kuitenkaan?, eli motronic käyttää tuota actuaalia moottorinohjauksessa? Tääkös pyydetty/actuaali ei ole siten säätöpiiri, että pyynti ei säädy actuaalin mukaan (eli N75 -venttiilin (vai mikä se oli) ohjaus on kiveen hakattu halutun ahtopaineen funktiona)?
Comment
-
taitaa riippua ecusta paljonko kestää eroa. esim GIAC jenkeissä tuntuu olevan hyvin modattava ja APR reagoi muistaakseni jo 0.2barin muutokseen. Omassa evotech lastussa toi raja on tasan 0.3bar jonka jälkeen on 0.5barin maximi ahdot kunnes nollaa coodit tai joissain tapauksissa ajelee normaalisti muutaman käynnistyksen verran.
Mulla esimerkiksi irtos motoparkissa kesällä toisen puolen ahtoletku osittain ja kun olin just saanut suurella vaivalla koneen alasuojan kiinni niin en sitä huomannut vaan koitin säädellä ahtoja ilman vaikutusta ja sitten päädyinkin ajelemaan 0.5 barilla kun mikään muu ei auttanut. vikakoodi oli niinkin ilmeinen kuin max limit exceeded, josta ei heti keksinyt että se olikin deviation koodi. nimittäin loggasin 115:ta eikä näkynyt korkeita ahtoja.
kyllähän se N75 koittaa parhaansa mukaan rajoittaa ahtoja, joten sillon pitäis käyttää samalla ilmeisesti joko löysempää N75 mallia tai map-sensoria huijaavaa piiriä.
Tuomas: oletko siis hankkinut b5 s4:sen? oiskin kiva saada vertailutietoa tommosesta hieman harvemmanlaatuisesta turbovalinnasta. Noi A3 turbot ei kuitenkaan mene ihan heittämällä paikoilleen vai aioitko laittaa vain kompurapuolen vakioihin?
Comment
-
Ola: Joo tuollainen S4 mulla on.Ja juuri nyt on motti pois ja tarkoitus olis laittaa ahtimet,mutta mitkä niin en oikeen vielä tiedä.
On erillaisia vaihtoehtoja ja tuo A3 ahtimen istutus vakioahtimeen(tarkoitan tuolla pelkästään kompura puolta,eli pelkkä imu kasvaisi 3-4mm),mutta kävin tänään turbotekniikassa ja se ahdin kyllä onnistuu ja hintakin on jossain 1000e pinnassa (siis kummatkin yhteensä),mutta sen vakioturbon akseli vaikuttaa hieman huonolta ja siihen ei ole ehkä järkevää asentaa tuota isompaa siipeä.....kuulemma jo pelkkä lastutus tuolle ahtimelle on liikaa (menee ylikierroksoille),joten täytyy vielä hieman mietiskellä.
Eli vakioahdin on mitiltaan 32/38 ja mulle olisi tulossa 36/38.
Homma menee nyt vähän hankalaksi kun olin niin varma tuosta ratkaisusta.....täytyy käydä vielä juttelemassa lisää.
Tuo ahtopaineen seilaaminen vaikka vakio S4:ssa johtuu lämpötilojen muutoksista pakosarjassa,imusarjassa,ulkoilma,moottorinlämpö ym ym...eli boxi pudottaa/nostaa ahtopainetta noiden mukaan.
Comment
-
vikapa se todennäköisesti on sit tässä:
Tällänen vikakoodi löytyi :
1 Fault Found:
17861 - Exhaust Gas Temp Sensor 1 (G235): Open or Short to Plus
P1453 - 35-00 - -
eli luultavimmin vikatilassa ja ei nosta ahtoja. osaako kukaan sanoa missä hinnoissa noi pakokaasun lämpöanturit on?
Comment
-
se antaa heti tuon koodin ku nollaa. onkos tuo bank 1 aitten apukuskin puoleinen anturi? ei tuohon ainakaan äkkiseltään muuta selitystä löydy, kun kuitenki kaikki muu näyttäis olevan kunnossa. sitä minäki arvailin sen hinnaks, mut sehän selviää maanantaina tuolla marmoritiskillä. tai sitten jos ei kellään SATTUIS olemaan toimivaa ylimääräisenä? :D
Comment
-
Ahtopaineet
Aattelin jatkaa tähä, et ei jokaiseen ahtokysymykseen tarvitse uutta lankaa perustaa..
Eli asensin tuohon omaan vakio -00 S4 2.7bit ahtopainemittarin, autogauge smoke ei vissiin kovin laadukas, mut sattui olemaan sellainen.
Vedossa nostaa ahtoja 0,8 mut alipaineelle ei mene edes moottorijarrulla alle -0,2 ja alipaineenpuolella viisari liikkuu kankeasti, kun nostaa jalan kaasulta viisari siirtyy -0,1 ja vähän ajanpäästä pompahtaa -0,2.
Kaikki aiemmat turbo autot on kyllä menneet moottorijarrulla reilusti enemmän miinukselle.
Mittarille otettu ohjaus bypassin letkusta. Bypassit on vakiot.
Onko normaalia vai onko kyseessä joku vuoto?
Comment
Comment