Jopas oli nopea vastaus, eli oma ounastelu sattui tällä kertaa oikeaan. Logittelua varmaan kannattaa jatkaa vasta sitten, kun on saanut nuo EGT:eet vaihdettua?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S4 2.7t:n ahtopaine.
Collapse
X
-
Laittaa 0,1 bar niin kestää :)
Omasta käytöstähän se on pitkälti kiinni ja siitä millaiseen räppäilyyn autoa käyttää. Itselläni on se 1,5bar jota vois ajatella jonkunlaisena kipurajana. Mulla auto tosin on päivittäisessä käytössä ja hyvin harvassa on tapaukset, että täysillä ahdoilla vetää punarajoille joka vaihteella. Rivakkaa arkikäyttöä ja sillontällöstä yrmäyttelyä.
Comment
-
Jeps 1.5 bar alkaa olemaan hyrrän kartan laidoilla mutta silti peruskäytössä kestää vielä ok. Tosiaan nuo täydet ahtopaineet kun ei hirveän usein/pitkään ole päällä.
Toki esim rs4 vakiopaineilla ahdin toimiin optimaalisimmin ja kestokin on toki parempi mutta luotettava/pitkäaikainen/stage viritys ei nyt kohtaa ajatuksena kokonaan :) Aina virissä rasittuu paikat enemmän ja jos ei halua viri ahdoilla ajaa, niin sitten ei ole viriauto ollenkaan ja turhaa isompia hyrriä laittaa.
Comment
-
Itse ajoin noin 80 tkm 1.5-1.6 bar ja suht ahkerasti radallakin, ostaessani ne käytettynä aikoinaan, oli veivattu varmaan saman verran (tein perus huollon silloin). Nyt irrotin ahtimet ilman suurempia välyksiä 80 tkm jälkeen ja ne meni suoraan ajoon seuraavalle omistajalle myös. Ei vissiin sielläkään vielä hajonnut :)
Myönnettäköön, etten talvisin käyttänyt kuin max 1 bar ahtoja ja ennen rykimisiä tuli aina katsottua öljyjen olevan lämpimät.
K03:set ei tykännyt 1.5 bar piikeistä, ne alkoi huutamaan suht nopeasti, toki oli kilsoja pohjalla 125 tkm ennen ahtojen nostoa. Kestivät 150 tkm paikkeille rankempaa ahtoa :)
Comment
-
Täällä on nyt menty K04 50 tkm 1.5-1.6 bar. Mittarissa 258 tkm ja avaamaton alakerta. Kaikki ok.
Öljyt ajettu aina lämpimiksi. Ahdot tapissa satunnaisissa vedoissa sekä radalla muutaman kierroksen seteissä kerrallaan.
Comment
-
Tuossa on Etkassakin ristiriitaa. AGB, APB ja AZB moottorille tarjoaa vasemmalle musta 078919529K ja oikealle ruskea 078919529L. Sarjana 078998124B APB ja AZB moottorille ja AGB:lle 078998124C. B-sarjasssa on ruskea ja musta anturi, C:ssä kaksi mustaa.
Että erikseen sopii samat anturit ja sarjana eri sarja. Parempi tarkistaa autosta, kumman väriset siellä on. Yksittäin luokkaa 200e, parina 300e.
Oikeasti noilla ei taida olla eroa kuin johtimen pituus, kotelon väri ja yksi haitta liittimessä. RS4 alta löytyy mustalle K:lle pituudeksi 325mm ja ruskealle L:lle 200mm. 2.7 litraisissa biturboissa on samat anturivariaatiot läpimallisarjan 98-05.
Comment
-
Jatketaan ketjuun, rS4:n ahdoista tosin kyse:
Viime logituksissa maksimiahdot olleet 1.4bar ja laskevat luokkaan 1.2bar alkupiikin jalkeen...eli lahestyttaessa kierrosrajoitinta (tai jopa 1.3bar max, 1.1bar punarajalla). Aiemmin ollut 1.5bar max ja laskien 1.3bar punarajalle. Ihmetyksen aiheena siis tuo 0.1-0.2 bar ero.
Vag-Comin mukaan Actual seuraa Request'dia (no ok, on pientä eroa luokkaa ~0.03bar). En vain keksi selitystä, onko jotain vikaa vai ei. Ja jos vika niin missä. Korkeammat ahdot logitettu kesällä, nuo nykyiset olivat talvisaikaan. Ei kait se voi vaikuttaa, ilman lämpötilaero (~30 astetta kylmempi)?? Ecuun ei ole välillä koskettu.
Oliskos ajatusta aiheeseen?
Comment
-
Tuotahan tosiaan on välillä koettanut pohdiskella, kunnes pukkasin viestin tänne forumille ;)
Jos menee noin, kylmä ilma vrt. pienempi ahtopaine, tarkoittaisi sitä että ecu itseasiassa tahtoo tietyn massan ilmaa eikä prioriteettina olekaan turbon ahtopaineet tuota ilmamassaa "hankittaessa" (kuten jostain syystä olen/olin päähäni saanut).....
Comment
-
Kyllä se juurikin niin menee. Tiheämmällä ilmalla saadaan sama teho pienemmillä paineilla. Oletko logannut samalla imuilman lämpötilaa?
http://websunrise.org/manuals/auto/audi/22.pdf
The air mass required to develop a specific
level of torque is determined by means of an air
mass calculation and produced by controlling
the charge pressure as required.
Comment
-
Juu eli ecu hakee vääntöä, vakiossa tasaa siten menohalut eri vuodenaikoina mutta virivehkeet on usein säädetty käyttämään ahtoja aina vakiosti ja silloin tosiaan viileällä imuilmalla mutta samalla ahdolla meno toki tiukempaa, kun ilmaa menee enemmän koneeseen.
Oma laite vakion tyyppisellä ohjelmalla piikitti kesällä 1.4 bar ja talvella alle 1 bar. Menohalut tuntuikin suht samalta.
Comment
Comment