Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    BFB:ssä takaisku on painamalla kiinni, lähtee irti kun nyppää pihdeillä. AEB:ssä kierteet.

    Comment


    • Onko tässä suodatinjalassa muuta osaa, jota voisi vaihtaa/puhdistaa, kuin tuo takaiskuventtiili? Ja riittääkö takaiskuventtiilille puhdistus ja tarkistus, että on kolossaan, kun ei ole kierteitäkään..

      Kiristinremppa on tehty koneelle ja vielä pärisee kylmällä koneella n. 10 sek.

      Comment


      • Ainakin se iso O-rengas kannattaa ennakoivana huoltona vaihtaa. Onko ketjunkiristin tarvike vai alkuperäinen? Öljynpaineet?

        Comment


          Takaisku maksaa marmorilla ~30€ eli en lähtisi putsaamaan. Omassa oli jotenki väljän oloinen kun sormin otti kiinni ja heilutti yläosaa. Muuta osaa siellä ei oikein ole mitä voisi puhdistaa. Omaan satuin löytämään vähän ajetun K-loppuisen kiristimen eikä ole sen jälkeen pärissyt. Olen siis vaihtanut alkuperäisen ketjun, tuon kiristimen, takaiskun ja tietysti tarvittavat tiivisteet. Entinen E-loppuinen kiristin pärähti max. pari sekuntia mutta itseä häiritsi, vikakoodeja se ei antanut.

          Comment


          • Ok. Löytyisikö tälle takaiskuventtiilille osanumeroa? Kiristin on tälläkin foorumilla mainostettu Europapartsin kiristin(tarvike). Voisihan nuo öljynpaineet toki mitata.
            Niin, ja edellinen, alkuperäinen kiristin oli K-loppuinen.

            Comment


            • Tuolla kutos sivulla osanumerosta juteltiin ja tässä se on: Takaiskuventtiili öljynsuodattimenjalkaan 06A 103 175

              Comment


                Öljynsuodattimen jalan pultit pitää uusia samalla. Ensimmäisellä kerralla en uusinut ja ei mennyt kahta viikkoakaan niin tihkui välistä. Uudet pultit ja oikeaan momenttiin (15Nm + 90 astetta) niin alkoi pitämään.

                Comment


                • Olen tilailemassa osia 2.0 TFSI BGB koneeseen ketjun ja kiristimen vaihtoon. Varaosakuvissa ei näy minkäänlaista tiivistettä kiristimen ja sylinterikannen välissä. Uusien tarvikeosien myyntikuvissakaan ei näytä tiivistettä olevan. Kuuluuko sinne tullakaan sellaista? Jotenkin tuntuu oudolta jos on vain alumiinipinnat vastakkain? Liimaakaan sinne ei taida tohtia sivellä, ettei mene öljyreikä tukkoon.

                  Comment


                    Ei ole tiivistettä alunperinkään. Tuosta OEM kiristin ketjuineen. Kaveri tilasi muutaman viikko sitten omaansa saman.

                    Comment


                    • Kiitos tiedosta. Juuri INA:n settiä olinkin ostoskoriin sovittelemassa.

                      Comment


                      • Tilailin jenkeistä parisen viikkoa sitten käytetyn alkuperäisen K-loppuisen kiristimen 1.8 turboon. Nyt näytti tulliin saapuneen. Tarkoitus olisi ultraäänipesurilla pestä tuo, mutta onko pesutehon kannalta suurta merkitystä, käyttääkö UÄ-pesurissa pesuainetta?

                        Febi Bilsteinin pakkaaman nokkaketjun lenkeissä lukee muuten IWIS, ja ko. firma lienee foorumitekstien perusteella OEM-valmistaja.
                        Viimeksi muokannut Kraftwerk; 1.4.2018, 16:47. Perustelu: Typo korjattu

                        Comment


                        • Itse ainakin käytin ultrapesurissa siihen tarkoitettua pesuainetta, joka osoittautui varsin tehokkaaksi. Kiristin kannattaa purkaa osiin ennen pesua, että saa kaiken öljy/vesi moskan varmasti pois. Ruostuu sinne kiristimen sisälle muuten melko nopeasti.

                          Ja omaan tuli myös laitettua IWIS merkkinen ketju ja vanha oli myös samaa merkkiä.

                          Comment


                          • IWIS:tä siis tosiaan meinasin. Täytyy kysellä olisiko kenelläkään tutulla pesuria ja millaista. Vähän epäilen, ettei joku Motonetin halpa 35 watin pesuri ole teholtaan kovinkaan kaksinen, kun ammattilaisvehkeet taitavat pyöriä helposti sadoissa wateissa.

                            Comment


                            • Kyllä halvallakin onnistuu jos lämmittää vaikka vedenkeittimellä veden ensin. Oma on tuollainen halpa 2l pesuri joka lämmittää pesunestettä jatkuvasti.

                              Pesunesteenä käytin tätä: https://www.virtasenkauppa.fi/osienpesuneste-3-l-32957

                              Comment


                                Oman kiristimen pesin Pinelinellä. Loraus altaaseen ja vettä perään :)

                                Comment


                                • Hyvä pointti, ei tullut mieleen että Pinelineä voi käyttää myös UÄ-pesurissa. Hiukan OT, mutta PL on tosi laajakäyttöistä, kun samalla litkulla pesee maastopyörän, auton vanteet, esipesee, kinnastelee silmäteränsä mietona, putsailee porukoiden mökin valokatteen jne :)
                                  Viimeksi muokannut Kraftwerk; 2.4.2018, 18:45.

                                  Comment


                                    En tiedä kuinka helposti se solenoidi ottaa takkiin uittamisesta niin laitoin sen verran pesuvettä vain että solenoidi jäi pinnan yläpuolelle.

                                    Comment


                                    • Kävin pesettämässä uuden kiristimen paikallisessa koneistamossa. Käyttivät jotain moottoriosien pesuun tarkoitettua aineitta, ja soleinoidi tosiaan veden yläpuolella. Aika paljon oli kuulemma paskaa kiristimen sisältä lähtenyt. Jätin moottoriöljyyn tuon odottelemaan solenoidi pinnalla, kun viikon kahden päästä ketjurempan kimppun pääsen.

                                      Viikonloppuna vaihdoin Mobil 0W-40 --> Castrol Magnatec 5W-40:een. Mielestä käynti siistiytyi sekä kylmänä että lämpimänä (plaseboa?). Edelleen kylmästartissa kyllä pärähtää. Takaiskua ja öljynsuodatinjalan tiivistettä ja O-rengasta vaihtaessa meinasi usko loppua, kun jäähdytysnesteletkussa ei riittävästi ollut varaa öljynjäähdyttimen pois ottamiseen. Lopulta sain kuitenkin koko jalan lohkosta pois ottamalla helahoidon irti. Motonetin 30 euron MTX:n pieni momenttiavain osoittautui uusia pultteja kiristäessä hintaisekseen kohtuu päteväksi, kalibrointitodistuskin tuli mukana (jos nyt oikeasti on tehtaalla kalibroitu...).

                                      Comment


                                      • Pysykää kaukana Laser Toolsin työkaluista. Eipä auennut VVT pyörän pultti tarvikehylsyllä.



                                        Jos kellään on alkuperäistä lainata Raahen tienoilla, niin kelpaisi kyllä.

                                        Comment


                                        • Audi 1,8 ADR nokkaketjun kiristin solenoidilla ja ilman?

                                          Eli koneen vaihto menossa A4 1,8 ADR koneelliseen. Vanhassa koneessa on solenoidi? nokkaketjun kiristimessä ja uudessa ei. Tuottaako tämä ongelmia jos laitan solenoidittoman paikalleen? Myös solenoidittomassa koneessa tulee piuha ks.solenoidille mutta on ainakin nyt irtaallaan?
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            Voisi luulla, että alkaa ecua harmittamaan jos jää solenoidi puuttumaan. Liittynee venttiilien ajoitukseen? Melkein laittaisin vanhasta koneesta kiristimen, jos ok kunnossa. Jos kokeilet tyhmällä kiristimellä, niin jaa kokemus tänne toki.

                                            Comment


                                            • Pitää katsoa mitä tässä tekeepi. Sitä itsekin mietin, mitä ecu sanoo asiasta. Jännä että kuitenkin solenoidittomassakin on valmiiksi sähköt vedetty sille, ja piuha tosiaan vaan retkottaa irti. Onhan se toki mahdollista, että joku on aikaisemmin vaihtanut jo vääränlaisen kiristimen vaihtomoottoriin...

                                              Comment


                                                ADR on samalla koodilla 2 aika hyvinkin erilaista moottoria olemassa. Vanhemmassa on isokanavakansi, "ne ADR-nokat" alumiininen imusarja, ei nokkien kääntelyä ja vanhempi ecu. Uudemmassa pikkukanavainen, miedommat nokat, vvt, muovinen muuttuvapituuksinen imusarja ja uudemman mallin ecu.

                                                Comment


                                                • Eli ilmeisesti tässä autossa on ollut uusi kone paikallaan, koska muovinen imusarja ja tuo solenoidillinen ketjuhässäkkä ja tämä uusikone on vanhan mallin koska ei solenoidia. Imusarjaa ei ollut mukana joten, siitä en voi päätellä.. Onko tähän jotain helppoa varmistuskeinoa vai kertooko tuo solenoidi jo oleellisen?

                                                  Edit: entisen kannen numeron loppu D ja uuden A
                                                  Viimeksi muokannut Mixuha; 20.6.2018, 19:21. Perustelu: Lisäys

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Mixuha Näytä viesti
                                                    Pitää katsoa mitä tässä tekeepi. Sitä itsekin mietin, mitä ecu sanoo asiasta. Jännä että kuitenkin solenoidittomassakin on valmiiksi sähköt vedetty sille, ja piuha tosiaan vaan retkottaa irti. Onhan se toki mahdollista, että joku on aikaisemmin vaihtanut jo vääränlaisen kiristimen vaihtomoottoriin...
                                                    On tavallista, että johtosarjassa on ylimääräisiä johtoja ja liittimiä. Samasta autosta tehdään monta eri versiota ja kaikissa käytetään sitä täydellisintä johtosarjaa. Silloin ei tarvitse tilata, valmistaa ja varastoida montaa, esim. viittä erilaista johtosarjaa. Ei ole myöskään vaaraa, että autoon asennetaan väärä johtosarja. Lisäksi jälkikäteen on helpompi lisätä johdotusta vaativia laitteita, kun johdotus on jo valmiina. Auton valmistusvaiheessa auton ohjelmistolle kerrotaan, mitä varusteita autoon on asennettu.

                                                    Comment


                                                    • Totta tämäkin. Pitänee yhdistää vanha kansi ja uus alakerta jos molemmat on kunnossa!

                                                      Comment


                                                        Samasta autosta tehdään monta eri versiota ja kaikissa käytetään sitä täydellisintä johtosarjaa.
                                                        Ei päde vag-tuotteisiin. Tehtaalla laitetaan johtosarja jossa vain tarvittavat liittimet, varaosana yleensä myydään vain täydellisintä.

                                                        Nimimerkillä joskus Transporteriin vetänyt irtojohtoja oveen sähköpeileille...

                                                        Comment


                                                          Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!

                                                          Olikos täällä minkälaisia kestokokemuksia kiristäjistä. Lähinnä että onko tuo europapartsin https://www.europaparts.com/cam-chai...9087p-oem.html kiristin yhtään parempi kuin eBay alle 200€ hintaluokan tuotteet.

                                                          Comment


                                                            Se on ollut lähimpänä oem osaa mitä on tullut vastaan, ehkä jopa samalta tehtaalta. Muissa tarvikkeissa huomaa kyllä kiinalaadun, tuossa Europapartsin osassa ei silminnähden eroa orkkikseen.
                                                            On toiminut mulla.

                                                            Comment


                                                            • Tässä on mielenkiintoinen video. Mistä sekunnin alkurapina tulee ? Ketjusta vai jostain muualta ?

                                                              https://www.youtube.com/watch?v=DpEl2Q5SI3I


                                                              Mun Audissa on samanlainen rapina startin jälkeen. Luulin, että se tulee ketjusta. Mulla on nyt venttiilikopan kansi auki ja ketju on tosi tiukalla. Ei uskoisi, että se rapisee.
                                                              Onkohan niin, että osa on yrittänyt korjata alkurapinaa vaihtamalla ketjua ja kiristintä, mutta ääni tuleekin muualta ?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X