Saattaisi itse säädin päästää ääntä. Tuossahan säätyy eri tavalla nokka kuin esim. BFB:ssä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!
Collapse
X
-
A6 2.0 tfsi 2007 nokkaketjun vaihto
Asiasta löytyy netistä paljon tietoa mutta en ole varma mikä on tarkoitettu juuri omaan koneeseen. Eli ongelmana on nakuttava ääni nokkaketjun kopan sisältä tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla. Kylmänä käynnistäessä kuuluu alle pari sekunttia rallatusta ketjun kiristimeltä, muuten ketju ei rallata. Mikä mahtaa olla vaihto hommaan tarvittava varaosien tarve ja osanumero tarvittaville osille. Hain netistä tietoja ja oli monnellaista tarviketta, jossain vaihdettiin pelkästään ketju ja kiristin, jossain taas nokan säädin ja ketjukotelo.
Taitaa myös tuo korkeapainepumpun kuppikin pitää ääntä, voi olla tässäkin tapauksessa se tuon kovemman äänen tuottaja. Olisin kiitollinen noista vaihdettavien osien tiedoista
Comment
-
Vieras
Ketju, kiristin, kopantiiviste, venakopantiiviste ja vvt pyörän pultti, niillä pärjää. Ja jos haluaa niin hpfp paininkuppi.
Comment
-
Onko ideaa vaihdella pelkkiä kiristimien liukupaloja? Mitään ääniä tai vikoja ei ole moottorista havaittavissa, mutta 17v muovi/kumiosat tuntuvat järjestään aika huonokuntoisilta. Uudet kiristimet 800€/kpl, eikä niitä huvittaisi vaihtaa ennen kun tulee ongelmia. V8 4.2 40V moottori siis, AVP-koodilla.
Toinen juttu toki on, että mistä niitä pelkkiä liukuja saa ja onko kiinalaisesta mysteerimateriaalista tehty liukupala parempi kuin ne, mitä koneessa kiinni nyt on.
Comment
-
Tilasin tuollaisen satsin sitten Saksasta, missä on joku työkalu, kiristimien tiivisteet & puolikuut ja liukupinnat: https://okzam.de/products/36616 - Saa nähdä kauanko kestävät :)
Comment
-
Ketju, kiristin, kopantiiviste, venakopantiiviste ja vvt pyörän pultti
[/SIZE]
Eipä tuo marmorillakaan aivan kaamea hinta ole, hivenen alle 7€ nettitiedustelujen perusteella.
Comment
-
Kyllä tuo ruuvi on toisissa sarjoissa mukana. Esim tässä:
https://www.ebay.de/itm/Nockenwellen...0AAOSwUd9aiaNd
Comment
-
Tilasin tuollaisen satsin sitten Saksasta, missä on joku työkalu, kiristimien tiivisteet & puolikuut ja liukupinnat: https://okzam.de/products/36616 - Saa nähdä kauanko kestävät :)
Edit. Oli siellä sivuilla listattuna 4.2 AUW-koneen kiristimet 077109088E ja 077109087E.
Comment
-
Kysymys koskien AGB S4:n ajoitusta:
Ohjeen mukaan jakoketjun lenkit 1 ja 16 jäävät kuskin puolella puolen hampaan verran ulos suhteessa nokissa oleviin loviin. Miten tämä pitäisi tulkita? Pitääkö nuolten kuitenkin olla lovien sisällä, kun ajoitus on oikein?
Netistä löytyy tästä aika monenlaisia näkemyksiä, niiden perusteella on vähän vaikea päätellä.
Comment
-
Just pari päivää sitten vaihdoin omaan koneeseen ketjut. Olisi pitänyt ottaa kuvat (taas) kun kaikki aina kyselee sitä. Tärkeintä on että se nokassa oleva kolo on nokkapukissa olevan nuolen kohdalla. Lenkkien määrän kun voi laskea eri tavoilla, niin se on vähän epäselvää.
Ja konetta pitää pyörittää vain myötäpäivään kun noita katsoo.
Comment
-
Kelien kylmetessä olen huomannut, että nokkien välinen ketju pärähtää käynnistättäessä noin puoli sekuntia. Lämpimästä hallista lähdettäessä tai koneen ollessa lämmin pärähdystä ei kuulu. Tällä hetkellä paikallaan on E-loppuinen kiristin, joka on ilmeisesti alkuperäinen 250 tkm ajettu. Löytyisikö täältä tekijämiestä Oulun seudulta, joka vaihtaisi kiristimen, ketjun ja tiivisteet ja konehan on BFB 1.8t -04. Sarja olisi tarkoitus tilata tepolta. Tai voi myös antaa suosituksia osaavasta pajasta, missä homma onnistuisi? AC tiedään, mutta hinta on siellä kohdillaan.
Comment
-
Saakos noihin nokan kiristimiin pelkkiä laahaimia? Mun nokkaketjun kiristin on tehtaan alkuperäinen ja vieläpä hiljainen, niin ajateelin vaihdella siihen vain ne laahainpinnat jos ne jostain saisi. Ketjukin on alkuperäinen ja mitoissaan. Liekkö sitten laatu heikentynyt matkan varrella, mutta noi on tosiaan jostain alkupään A4 B5 ADR koneesta.
Comment
-
Ainakin ebaystä löytyy huokeaan hintaan laahaimien muoveja. Mullakin on hyllyssä 4 kiristimeen laahaimet, mutta kestosta en osaa sanoa mitään kun ei ole vielä mihinkään tarvinut laittaa. Materiaali on vähän joustavamman ja liukkaamman tuntuista mitä alkuperäisissä. Tosin alkuperäiset ovat saaneet öljykylpyä jo kohta 20v
Comment
-
Noniin, nokkaketju- ja kiristinremontti on suoritettu ja pärähdykset hävisivät sitä myötä, autohan oli A4 1,8t BFB. Alkuperäisessä kiristimessä (250tkm ajettu) näkyi vain hieman kulumaa ketjun laahauspinnoilla. Ei voi syyttää audin insinööriä heikosta kiristimestä tässä tapauksessa. Totta kai auton huollolla voi olla vaikutusta kiristimen kestoon, koska ajettu aina lyhyellä öljynvaihto välillä 10tkm-12tkm.
Osat tilasin Tepolta ja ne tulivat erittäin nopeasti, kiitos vain siihen suuntaan ja remontti tehtiin Hesen suosittelemassa paikassa ja voin sanoa, että asiantuntevaa toimintaa oli sielläkin suunnalla. Kokonaisuudessaan remontin kustannukset jäivät reilusti alhaisemmiksi kuin marmorin pelkkä kiristin (897e).
Comment
-
Mulla on S8:ssa kiinan liukupinnat ja INA:n ketjut testissä. Hinta alle 100€ vs kiristimet 1800€. Öljyn takaiskut kansille myös vaihdettu. Voin raportoida miten kestävät, että kannattiko säästö. Eli 2001 s8 avp 220tkm ajettuna pelkät liu'ut. Aikaisemmista öljynvaihdoista ei ole juurikaan tietoa.Viimeksi muokannut Ihmemies; 14.12.2018, 15:39.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viestiMulla BFB:n sama operaatio edessä. Tilasin tänään Autodocilta budjettisarjan FAI TCK111, 170e, kerron myöhemmin miten kävi ja harrastelijan arvion työn etenemisestä sekä kestosta :)
Tästä siis selvittiin tuolla 170e sijoituksella ja vcds:n mukaan ajoituskin on just niinkuin pitää.
Comment
-
Pärinät jatkuu
~140tkm ajettu BFB-kone jatkaa pärinäoireita kylmänä.
Koneeseen vaihdettu pärinän poistamiseksi kiristin+ketju, öljypumppu ja sihti. Enää ei tule mieleen muuta vaihdettavaa kuin ö-suodatinjalan takaiskun vaihto.
Ääntä ei oikein erota, mistä kantautuu.. Välillä kuulostaa, että kantautuu koneen etuosasta (jakopää?, ajettu 40tkm jakorempan jälkeen) ja välillä venttiilikoneistosta. Pärisevä/voimakkaasti resonoiva käyntiääni kestää n.10-15sek.
Rasittava oire, kun ei löydä syyllistä.
Vikakoodit luettu, eikä löytynyt apuja tähän.
Olisiko kellään mitään hajua, mistä pärinät kantautuu?
Comment
-
Kyllä on. Terveen lisäilmapumpun ääni löytyy, kun auto on lämmennyt hiukan, esim ensimmäisiin liikennevaloihin pysähtyessä hörähtää käyntiin.
Niin, ja kovilla pakkasilla startattaessa (ollut kuitenkin lämmityksessä), ei aina kierrokset nouse sinne normaaliin korotettuun lukemaan ja mielestäni matalaa lisäilmapumpun pörinää ei kuulu tällöin.
Pikkupakkasilla pumppu hörähtää käyntiin ja pärinäkin kuuluu.
Voisiko tuo pumppu oireilla kylmäkäynnistyksessä, vaikka toimii kuitenkin normaalisti koneen lämmettyä?Viimeksi muokannut Upinaattori; 22.1.2019, 17:40.
Comment
-
Comment
-
Moro, onko mahollista että pelkkä nokkaketjun kiristäjän liukupalojen rikkoutuminen voisi aiheuttaa sen että koko toinen lohko alkaa käymään vajailla? Vai kieliikö jo jostain suuremmasta viasta. (Koneena siis 3,7l 40v)
Ja toinen kyssäri että onkohan noi kiristäjät yms. osat samat 4,2 ja 3,7 koneissa, aika harvassa paikassa lukee erikseen että osat soveltuis 3,7
Comment
-
1.8/T ja V6 moottoreiden ketjunkiristäjät
Tullut viimeisen parin vuoden aikana vaihdeltua näihin em moottoreihin töiden ohessa kymmeniä nokkien välisen ketjun kiristäjän tiivistesarjoja venakoppia tiivistellessä erinäisiin autoihin. Muutamaan autoon vaihtanut uuden kiristinyksikön (sekä ketjun) nokka-kampura korrelaatiokoodin takia ja korjaantunut. Näissä oli selkeät syvät urat jo laahainpinnoissa.
Mutta miten muutoin kuin laahainten kulumaa seuraamalla näiden kuntoa voi tutkia. Väsyykö/väljistyykö itse kiristinmekanismi ajan saatossa? Toinen tapaus johon kiristäjän vaihdoin oli BFB 1.8t B7 A4. Tässä autossa oli ollut öljysihti tukkoinen, asiakas oli sen huollattanut muualla eli öljynvaihdon yhteydessä oli putsattu. Auto tuli minulle, totesin laahaimet kuluneiksi ja korrelaatiokoodi oli päällä sinnikkäästi. Vaihdoin Febin täyden ketjusarjan ja ongelma poistui.
Tämä kaikki oli pieni aasinsilta omaan 2002 A6 bittiin. Lähiviikkoina ajatuksena nykäistä mylly lattialle pientä läpikäyntiä varten ja nuo kiristäjät vähän.... ei nyt huoleta mutta kiinnostaa. Jakohihnan vaihdan kaikkinensa, tiivistelen moottorin öljyvuodot, vaihdan nuo ketjunkiristäjän tiivisteet sekä ketjut mutta on vaan nuo kiristäjät niin turkasen kalliita näihin V6 moottoreihin laatumerkkisinä osina (vrt 1.8) ettei ihan ehdoin tahdoin tahdo niitä vaihtaa kaavalla laitanpa uuden kun vanha on irti. Toki jos vanhat totean viallisiksi jollain tapaa niin sitten on pakko purra hammasta ja ostaa ne uudet mutta miten suorittaa kys osan diagnosointi luotettavasti.
Comment
Comment