Softa oli jostain ulkomailta. En oikein tiedä enempää. Nyt sitten tarvisin myös tietoa mistä Suomesta saa hyviä softia? Asia ei ole kiireellinen tai oikeastaan ei edes ajankohtainen, mutta kesällä rupeaa varmasti taas kiinnostamaan. Saa laittaa ehdotuksia/tietoa. 06 alue kiinnostaa eniten.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöt ongelmana...
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viestiEi niitä sieltä kukaan katso. Miksi niitä päästöjä ei oteta ennen katsastusta? Ei sitten tarvitse jeesustella, miksi ei mene päästöt läpi katsastuksessa? Ne menee yleensä, kun pistää menemään, mutta konttori on väärä paikka siihen.
Comment
-
"Kannattaa kuitenkin huomioida, että katsuri voi tehdä päästötestin uudestaan"
Eipä ole vielä noin aktiivista katsuria vastaan tullut. Tuskin katsuri nykyään testiä tekee, kun ei sitä maksua saa. Kannattaa tietenkin auto pitää kunnossa, mutta pienen virityksen takia ei ainakaan kannata päästöistä reputtaa.
Comment
-
Vieras
Täällä päin ihan kohtuu aktiivisesti katsotaan päästöjä, harvinaista se ei ole. Jcarlson osaa ottaa sen takalambda hälytyksen pois, niin voi holkitkin poistaa.
Comment
-
Erityisesti hieman rakennelluista autoista otetaan päästöjä melko usein. Siis vaikka mukana olisikin todistus päästöistä.
Ei ne katsastusmiehet tyhmiä ole. Kyllä ne pystyy rakennellun putkiston tms. havaitsemaan siinä missä harrastajatkin. Useimmat vain ottavat nimenomaan sen linjan, että ei sitä hyväksyntää tarvitse syynäillä, jos äänet tms. ovat kohtuulliset ja katti on paikoillaan. Eikä sillä katillakaan varsinaisesti väliä ole jos päästöt on hyväksyttävällä tasolla.
Tuoollahan yritetään vain kitkeä pois väärinkäytöksiä. Kyllä itse tiedän autoja jotka on katsastettu photoshopatuilla papereilla. Lisäksi kyllä suomesta löytty korjaamoita jotka kirjoittavat hyväksytyt pästöpaperit mille tahansa autolle. Tuossa kun on kuitenkin melko pieni kiinnijäämisen riski, niin kaikenlaisia "virittelijöitä" löytyy.
Comment
-
Kertaakaan ei ole harrastushistoriassa kymmenillä asemilla katsastuksessa päästöjä otettu oman lapun lisäksi. Varsinkin tuo vanhin harrastekulkine on melkoinen kyhäelmä :)
Kerran unohdin koko päästöhomman ja passitin emännän leimalle suoraan ilman katalysaattoreita ja hylsy napsahti toki :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viestiLisäksi kyllä suomesta löytty korjaamoita jotka kirjoittavat hyväksytyt pästöpaperit mille tahansa autolle. Tuossa kun on kuitenkin melko pieni kiinnijäämisen riski, niin kaikenlaisia "virittelijöitä" löytyy.
Comment
-
Päästöistähän joutuu liriin päästöt ottanut taho (esim. korjaamo), joten he eivät mielellään tee "korjailtua" raporttia. Toisekseen niitä ns. korjaamoita jotka niitä lappuja tehtailevat, niin luulen ja väitän, että katsastusviranomaiset kyllä tietävät lapussa olevasta firman nimestä minkä firman lappuja kattelee. Kumminkin piirit on pienet, vaikka oltas isommassakin kylässä
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viestiEi ole tarvetta ollut lappuja väärennellä, korjaamolla otan erikseen päästöt vain sen takia, että jos niissä joku mättää, niin voi siinä samalla mahdollisesti säätää ne kuntoon ja säästyy hylsyn takia juokseminen.
Comment
-
Oma TT jäi päästöistä tänään.
CO% 0.79
CO2 14.40
HO ppm 39 (mutta oli mielestäni 180 jossain kohtaa)
O2 0.00
Lambda 0.970 (seilasi kierroksilla 0.970-0.988 mutta yli 1.0 ei mennyt)
Ainoa vikakoodi syttyy aina moottoritiellä, viittaa muistaakseni kaasuläppään, koodia en nyt tähän hätään muista. 1. Lambda vaihdettu boschiin loppusyksystä, jolloin VCDS:llä hyvät arvot lambdalta.
Katsuri yritti pitkään lämmittää kattia paikallaan, mutta ei arvot muuttuneet mihinkään. Saattaisko vaan vaatia pitkän ajon korkeilla kierroksilla, että katti lämpenee sopivasti ja sitten suoraan ottaan päästöt?
Pitää nyt ainakin noi lambdan arvot joku päivä uudelleen tsekata.
Comment
-
Ilmansuodatin putsailtu paineilmalla ja kyllä tuo nyt melko puhtaalta näytti. Lambdan arvot näytti seuraavaa: (ennen ja jälkeen ajolenkin).
12:56:50 Group 032
-0.9 % Lambda (add.) Self-Adaptation
-1.6 % Lambda (mult.) Self-Adaptation
12:56:50 Group 033
0.0 % Bank 1 Lambda Control
1.700 V Bank 1 Voltage of Oxygen Sensors
1. Lambda tosiaan vaihdettu syksyllä ja kaasuläpän putsaan mahdollisesti jo tänään. Painetesti, mikäli sen nyt oikein tein, ei ainakaan suhissut mistään vaan piti ilman sisällä. Muutenkin ajaessa mittarin mukaan paineet näyttäisi pysyvän.
Alkaa jo taidot loppumaan pikkuhiljaa, joten pitää vain ajaa katti kuumaksi ja yrittää jollain pajalla saada hyvät arvot :D
e. niin ja mainittakoon vielä, että viime vuonna ei päästöjen kanssa ongelmaa, eikä sen jälkeen ole tekniikkaan mitään muutoksia tehty.
Comment
-
Vieras
Jos ei muu auta, niin ilmamassamittaria kehiin, ellei ole uusittu lähiaikoina. Ja merkkituote tietysti.
Comment
-
Vieras
Pakko laittaa hieno esimerkki päästöasiasta:
Skoda Octavia 1.6 vm 2000 ja ajettu 300tkm. Päästöt pielessä, numeroista näki heti että katti on lopussa, hylätty leimalla.
Ajoin auton konttorille tekemättä mitään ( paitsi pidin rundeja ylhäällä koko matkan) ja pyysin että pidä hetki kierrokset 4000-6000rpm, jotta katti lämpeää. No inssi sitten hissuttelee 3000 rundeilla hetken eikä mene päästöt läpi kierroksilla, joutokäynnillä meni. Sanoin että sitä pitää huudattaa hetki, niin menee kohdalleen, vastaus oli: " Jos päästöt on kohdallaan joutokäynnillä mutta kierroksilla nousee, niin vika ei ole katissa vaan jossain muussa. Näissähän on ollut kaasuläpissä vikaa". Minä sitten vastasin että se vika on katissa, johon vastaus " jos päästöt nousee kierroksilla, niin kyllä on minun koulut olleet väärässä opetuksen suhteen, jos vika on katissa". Totesin että sovitaan niin, en väittelee aiheesta enempää, tiedän olevani oikeassa, mutta koska et suostu tekemään kuten neuvon ( ei toki olekkaan pakko) niin vaihdan konttoria.
No otin varmuudeksi sitten lapun naapurikorjaamolta, josta saatiin puhdas paperi. Lappu toiselle konttorille, ei edes autoa sisälle ja "hyväksytty" merkintä papereihin.
Ymmärrän ettei inssin ole pakko sitä huudattaa ja toisaalta periaatteessa katti on rikki lain silmissä, jos vaatii huudatusta, mutta siinä oli taas esimerkki inssistä, joka tietää mutta ei sitten ehkä tiedäkkään. Teki mieli sanoa, että sinun koulut on käyty silloin kun kaasarit oli vielä ainoa polttoaineen syöttötapa, mutta en viitsinyt. Ja paikkahan oli K1 Vuosaari.
Comment
-
Muistaakseni tännekin on joskus joku laittanut kuvan katista, jossa kenno osittain tukossa. Vastaavaa "karstaa" voi olla myös lambdassa. Näille hetken 4000 rpm tekee ihmeitä vaikka muuten mittaus olisi 2000-3000 rpm välillä.
Vaikka kuinka olisi teoriat hallussa, joskus kannattaa uskoa käytännön kokemusta. Teoria ja käytäntö, kun ei aina kulje käsi kädessä :)
Comment
-
Kävi päästötestissä niin kuin oletinkin, ei mene läpi.
Ensimmäinen mittaus
Jouto / kierroksilla
CO 0,73 / 0,92
HC 141 / 75
CO2 14,00 / 13,90
Lambda-arvo 1,02
O2 0,99 / 0,99
Sitten vaihdettiin lambda-anturit uusiin (Bosch). Vanhat oli päivämäärällä 44/94. Lisäksi otettiin varaosa-Audista takaputki, johon joku näppärä oli hitsannut katalysaattorin. Eli jälkimmäiseen mittaukseen mentiin kateilla 2+1. Huijauspönttö on siis heti alkuperäisten kattien jälkeen takaputken puolella. Ajatus oli, että jos toinen katalysaattori on vainaa, niin huijauspönttö hoitelee arvot sellaisiksi, että vain kukkasi tulee takasuuttimista.
Uudessa mittauksessa arvot on joutokäynnillä jonkin verran parempia. Oleellisin muutos joutokäynnillä, jossa arvot oli nyt sallituissa rajoissa, vaikkakaan ei mitään huippulukemia.
Jouto / kierroksilla
CO 0,245 / 0,765
CO2 14,53 / 13,92
HC 98 / 86
Lambda-arvo 1,01
O2 0,37 / 0,88
Tulpat on vaihdettu kesällä. Mittarilukema on jotain 355tkm pitkäkilpisen kilometriä. Aika lähivuosina autoon on vaihdettu vasen katalysaattori talvikemalliin. Asennuksessa oli käytetty valmiiksi mätää putkea ja kesällä vaihdoin pakosarjalta tulevaan putkeen pätkän. Tässä yhteydessä tarkistin kennoston kunnon ja koneen puolelta kenno oli musta, mutta ehjä.
Huijausboksia asennettaessa näin oikean puolen katalysaattorin kennosta takapäästä yläpuolen ja se oli vaalea ja ehyt. Alaosaa en nähnyt. Kumpikaan katalysaattori ei kolise. Oikean puolen katalysaattorissa kiinnittää huomiota se, että V6 öljyruiskun jälkipoltto ei toimi suunnitellulla tavalla katalysaattorin pinnassa. - Ei ole märkää öljyä, mutta ei se ihan kärvenny Audi-insinöörien suunnittelemalla tavalla.
Auto on siis A6 2,8 AAH ja vuosimallia -95. Huollot tehty muuten, mutta ilmansuodatinta en itse ole vaihtanut tai tarkistanut. Kone käy ihan nätisti muuten, mutta välillä tupsauttelee putkessa. Siis ihan sellaista vaimeaa, joka päästömittaajan mielestä oli ihan normaalia. Tupsauttelu ei tunnu sisälle autoon millään tavalla, eikä sitä mielestäni huomaa konehuoneen puolella. Putki tuntuu tiiviiltä.
Omasta mielestäni päästöarvot on oppikirjamaiset kattivikaisen moottorin arvoja. Mutta hieman ihmetyttää se, että joutokäynnillä päästöt on paremmat kuin kierroksilla. Jos jollain on mahdollisuutta lukea (2+2 liitin) anturitietoja/vikakoodeja ja ymmärtääkin niistä jotakin, niin voi lähestyä. Tai jos jollain mahdollisuutta mittailla päästöjä eri puolen katalysaattoreilta, niin voi lähestyä.
Tässä ketjussa jollain oli lähes vastaavat arvot ja lambda-anturit vaihdettu. Lopulta oli huudatettu vaan aikansa, niin oli saatu rajojen sisään arvot. Tämä Audi on matka-ajossa pääsääntöisesti. Yhteensä arvot on mitattu kolme kertaa ja kaikilla kerroilla on lämmitetty katalysaattoreita useampia minuutteja ja kahdella ensimmäisellä kerralla arvot pysyi ihan samoina koko ajan. Tällä kolmannella kerralla arvot laski pitkän huudatuksen jälkeen joutokäynnille laskemisen jälkeen, mutta mittaaja ei enää kierroksia tuon jälkeen nostanut. Viimeisellä kerralla kierroksia oli noin 2400rpm, jolla huudatettiin. Itse kun mittasin, niin pidin 3000rpm.
Comment
-
Ehdotus kuulostaa fiksulta! Ajattelin että olisi mitannut katalysaattoreiden lämpötiloja, mutta kun ne on erilaisia, niin vertailu on hankalampaa. Mutta putkien lämpötilaanhan ei vaikutakaan katalysaattoreiden erilainen kotelo. Täytyy kysellä lähipiiristä mittaria, tai käydä ostamassa. Montulle pääsen helposti mittaamaan kyllä arvot, kunhan on vain mittari. Kiitos vinkistä!
Jengikokoontumisessa käytiin näyttämässä rahareikää Killerille, joka ystävällisesti luki vikakoodit. Nokka-akselin asentotunnistimelta oli koodi, joka ei ilmeisesti ollut normaalia. Toinen koodi oli kampisakselin asentotunnistimelta ja se ilmeisesti kuuluu asiaan, kun kone ei käynyt. Akunkenkä oli ollut muutama päivä aiemmin irti lambda-antureiden vaihdon jälkeen. En tiedä onko vikakoodit tuolloin nollaantuneet. Akunkengän käytin irti siitä syystä, että mahdolliset opitut lambda-säädön korjauskertoimet nollaantuisivat.
Kokoontumisessa ehdotettiin myös polttoainejärjestelmän puhdistusaineen käyttöä ja ilmansuodattimen vaihtoa, kun edellisestä vaihdosta ei ole varmuutta. Puijausainetta hain tänään pari purkkia ja uuden ilmansuodattimen.
Eilen Audi oli tehnyt sellaisen tempun, että oli sammunut kahdesti samoihin liikennevaloihin. Ja lähtenyt sitten hieman nykien liikkeelle. Tuon jälkeen on toiminut normaalisti ja kilometrejä eilisen jälkeen on tullut jo yli 300. Kun en muuta keksi, niin putsataan ISV. Tämä ei välttämättä liity päästöihin, mutta parempi kertoa kaikki moottorin epänormaali toiminta, kun ei ole varmuutta, että oliko se sammuminen kuitenkin joku pyörintänopeusanturijuttu.
Lambda-antureiden näyttämiä %-lukuja ei kukaan oikein osannut tulkita. Jännite ainakin seilasi 0,1-0,9V väliä. Siitä jäi kyllä siltä osin kysymysmerkki, että näin vain yhden jännitelukeman, kun antureita on kaksi.
EDIT: Infrapunalämpömittari saadaan joulun jälkeen lainaan.
Comment
Comment