Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 Avant kolisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Mites paljon olet kerinnyt ajaa noilla iskareilla?

    Comment


    • #62
      Noin 8 000 km

      Alkanut myös mietityttää noi H&R jouset, että alkaako olla jo elinkaarensa ehtoo puolella.

      Kuinka kauheasti uusi jousisetti maksaa?

      Comment


      • #63
        Onko muuten kova homma kaivaa etutolpat pöydälle s2:ssa? Tilasin virosta konin säädettävät pamput ja meinasin ihan itse vaihtaa jos suinkin mahdollista. Raidetangon päät taitaa olla tiukassa, entä muuta? Jos joku voisi muistella miten kannattaa toimia ja mitä irroittaa missäkin järjestyksessä niin helpottaisi paljon tuota savottaa.

        Mitenkä on b4 takapään pamput/laakerit kestänyt kanssaihmisillä? Ovatten sen verta arvokkaat, etten vielä tässä vaiheessa raaskinut tilata niitä. Ei se kyllä aivan yhtä löysältä/väljältä tunnu kuin tuo jenkkilaivan oloinen keula.

        Comment


        • #64
          Ei mitään erikoista irroituksessa. Yläpää kiinni erikoismutterilla mihin tarvitset avaimen, ja iskarin kiinnitysmutteri jalkaan lähtee irti vaikka isoilla putkitongeilla.

          Comment


            #65
            S3 kolinoita etupäässä - kallistuksen vakaaja siirtyy

            /offtopic..


            ...vuoden verran olen kumeja/koiranluita/palloniveliä vaihdellut etupäähän ja kolina jatkui -> hidastetöyssyyn ajettaessa kolahti. Vaan ei enää.. renkaita tasapainotettaessa silmään osui seuraava; jostain syystä (osaako joku fiksumpi arvata??) kallistuksenvakaaja "siirtyy" tuollaiset 20-40mm oikeaa rengasta kohti kiinnityksessään ja silloin vakaaja kolahtaa runkoon.. kiinnityspuslat menevät vaihtoon, mutta ihmetyttää mistä tulee moinen akselin suuntainen voima vakaajaan?? Ainoa voimaa tuova komponentti vakaajaan on "koiranluu" joka on nivelöity molemmista päistä -> vain pystysuuntaista voimaa..

            Comment


            • #66
              2-4cm kuulostaa aika isolta siirtymältä.

              Jos vaihtaa (rankkoja) madallusjousia, pitäisi huomioida joustogeometriassa, että vakaajan pään tukilinkin pituutta pitää ehkä muuttaa, ettei kolisi vakaaja kiinni. Tuota voi hieman tutkia nosturilla liikuttamalla etukulman pyörää ala- ja yläasennon joustojen maksimiin ja samalla katsoa missä vakaajan päädyn alue liikkuu "ahtaimmillaan". Väärän pituisella linkillä voi kolista jossain erikoistilanteessa. Ite kun katsottiin nosturilla, niin ei tullut tuo sivuliike huomioon ollenkaan.

              ******
              S2 B4 : Pahin ongelma oli inan väljät etupään alatukivarsien puslat, jotka aiheuttivat jarruttaessa pientä väristystä, joka hieman vaihteli määrältään. Olin jo valmis tuomitsemaan levyä kieroksi mutta eipä ollut jarruosissa mitään vikaa ja nyt pysähtyy.

              Comment


                #67
                tuo liike on kertaluontoinen "hypähdys" ja sitten vakaaja on tuon mainitun verran pois paikoiltaan -> kolina tulee silloin vakaajan taivutetun mutkan osuessa runkoon.
                - ai niin ja alkuperäisessä topicissa oli S2, tässä kyseessä on vm.2000 S3... sori

                Comment


                • #68
                  Liityn sitten joukkoon, noiden yläpään laakereiden takia.
                  Aika heikosti tarvikeliikkeet noita osia tuohon ässään tuntee. Pitänee vaan kokeilla 80 audin palikoita, että onko ne samanlaisia.
                  Kolina tulee minulla koiranluun alapäästä.
                  Pitänee käydy hakemassa uudet osat ja yrittää jossain välissä vaihtaa. Samalla koiranluut pitänee laittaa uusiksi.
                  Miten noi kumit / laakerit voi olla noin helposti menevää tavaraa?
                  Saako noita kotikonstein riittävän hyvin kiinni? Jousenpuristimella avustaen ilmeisesti saa vaihdettua ilman, että purkaa koko ripustusta?

                  Comment


                  • #69
                    Jousenpuristimella avustaen ilmeisesti saa vaihdettua ilman, että purkaa koko ripustusta?
                    Vaihto on helppo homma. Huomioi kuitenkin, että se laakerin kumitukea paikoillaan pitävä mutteri on sellainen hahlomallinen eli tarvitset erikoistyökalun sen irroittamiseen. Ehkä sen onnistuu avaamaan joillakin pihdeilläkin, mutterin kiristysmomentti on aika maltillinen, olikohan jotain 20Nm luokkaa.

                    Eli joustintuki pöydälle, jousenpuristimilla vähän painaa jousta kasaan, mutterit auki ja vanha laakeri pois ja uusi tilalle. Se joustituen ylimmäinen tavallinen mutteri on varmaan helpoin irroittaa joustituen ollessa autossa kiinni.

                    Comment


                    • #70
                      Pakkokin irroittaa ensimmäinen mutteri ennen poisottoa, taikka jos ilman sitä saa jousijalan irti autosta on jotain isosti pielessä ;)

                      Voi olla että ylälaakerin saisi juuri kikkailemalla vaihdettua jousijalan paikoilla ollessaankin autossa, en ole kokeillut.

                      Comment


                      • #71
                        Tuosta hahlomallisesta mutterista vielä. Erikoisavainta ei ole, joten pitänee soveltaa jotain.
                        Miten tiukkaan se pitää saada, sen uuden kumi/laakeripaketin kanssa?

                        Mitäs väliä muuten sillä ylemmällä mutterilla on? Eihän ne lautaset ota edes kiinni mihinkään. Ainut, ettei jossain ihan spesiaalitilanteessa tipahda koko paketti pois. Kai?
                        Onko se alempi niistä se, joka pitää saada tiukkaan? Siis se hahlomallinen? Vai se ylempi normaalimutteri?
                        Pitänee töissä mutterimopolla ajella ne kiinni, jos niin on.

                        Comment


                        • #72
                          Ohjearvot noille iskarin yläpään muttereille:

                          Se tavallinen mutteri kiristetään 60Nm momenttiin ja se hahlomutteri 50Nm. Ei tarvetta pulttimopolle noille momenteilla.

                          Comment


                          • #73
                            Vaihtotyö olikin aika helppo. Koiranluut vaihdoin samalla.

                            Köyhän vinkki muille, jos ei omaa jousipuristimia.
                            Nosta auto ylös. Laita auto tukien varaan. Tunkki tukivarren alle ->nosto ylös, jolloin jousi menee kasaan.
                            Kuormaliina jousen molemmille puolille. Tunkki alas, jolloin jouset kumeineen tulee alas. Uudet kamat paikalleen ja tunkilla jousi taas ylös. Kuormaliinat pois->tunkki pois ja homma on siinä.

                            Kuormaliinat paljon näppärämmät kuin puristimet. Ei kolhi paikkoja avaimilla ja nopea käyttää tuon tunkin kans niitä noin.

                            Comment


                            • #74
                              Mulla kesti tarvike iskarinlaakerit sen 10 tkm, sitten oli kumi leikkautunut metallista irti ja laakeri loppu. Tarvike koiranluut myös väljät noin 8 tkm ajon jälkeen.

                              Tällä hetkellä etupäässä vaihdettu kaikki mahdolliset hilut jousista lähtien. Hieman vielä pitää ääntä, todennäköisesti tee_se_itse koiraanluu.

                              Etupää on nyt ajoltaan jo siedettävä kun vielä saa säädettyä ohjauksen väljät pois.
                              Perä on vielä hieman löysän oloinen.

                              RS:sän vakaajat on kyllä kannatta upgrade

                              Comment


                              • #75
                                Febit oli ne, mitkä nyt meni paikalleen. Sellaiset siellä näkyi ne vanhatkin olevan.
                                Saa nähdä kuin kestää. Koiranluista vain kuskinpuoleinen oli hieman väljä alapäästään.
                                Audin omat näytti olevan koiranluut, jotka oli paikallaan. Toinen näytti siltä, että ei ollut edes koskaan vaihdettu.
                                Kuskinpuoleinen oli vaihdetun oloinen, kun oli niin puhdas.

                                Comment


                                • #76
                                  Sen kuskinpuoleisen taisin puhdistaa kun vetarin kumia vaihtelin, oli muistaakseni saanut osansa rasvasta.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Olen nyt paikantanut kolinan löystyneeseen iskarin kiinnitysmutteriin, eli kun vaihdoin uudet iskarit niin iskarin joustintukeen kiristävä iso mutteri on löystynyt.

                                    Kolahtaa ulosjoustossa

                                    Edit: kolhduksen syy löytyi kuten 5pack sanoi yläpään mutterista, täytyy käydä kaverin pajalla paukutta pyssyllä tiukemmaksi.
                                    Kuinkas toi iskarin tolppa pysyy paikallaan, jos pulttimopolla kiristää yläpään mutteria? Vaihdoin
                                    tässä just iskarit ja jouset B4.n ja tietysti en saanut ylämutteria tarpeeksi kireälle vaan jäi
                                    auton alas laskiessa näemmä melkoinen rako pikkulautasen ja korin väliin.
                                    No, koklataan ensin käsipelillä niin paljon kun uskaltaa (kaksi kuusiokolohylsyä vaihdon aikana poikki)
                                    vääntää.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Sinnehän jää aina väli. Ainakin minun käsityksen mukaan.
                                      Se lautanen pohjaa siihen alempana (toisella puolella lokaria) olevaan laakerin kiristyspulttiin tai laakeriin. Ei se sen syvemmälle mene, vaikka millä sitä kiristää.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Pientä kolinaa vaan alkoi ilmenemään kuskin puolelta vaihdon jälkeen (bilstein/eibach -30mm)
                                        ja tuumin olisiko ylämutteri jäänyt löysälle. Kolina ilmenee ainoastaan pienissä terävissä kuopissa.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Nyt on todennäköisesti kolinan aiheuttaja löydetty. Kiristin vanteen pultteja ja huomasin
                                          välystä olevan sivuttaissuunnassa reilusti. laakeri tuntuu olevan kunnossa kun ravistelin
                                          rengasta poikittaissuunnassa. Olisko apurungon pultit löysällä tai puslat selvät?

                                          Comment


                                          • #81
                                            Nyt tutkittiin kunnolla koko ripustukset. Vaihtoon menee alapallot, koiranluut ja raidepäät.
                                            Apurungon puslia ei tietty kunnolla pääse tutkimaan vääntelemällä, mutta pysyvät paikallaan.
                                            Vakioalustalla ei kuulunut minkäänlaista kolinaa tai muita ääniä, jotka olisi indikoinut noiden
                                            nivelien lopussa oloa ja alapallot on todellakin lopussa, hyvä kun ajaa uskaltaa.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Oikeasta takanurkasta on alkanut kuulumaan nimismiehen kiharassa terävää kolinaa. Ääni häviää joko käyttöjarrua tai käsijarrua käyttämällä.

                                              Uutta osaa: Laakeri, jarrusatulan kiinnikerauta, ylätukivarren puslat ja kallistuksenvakajaan reaktiotanko.
                                              Ääni ja oireet viittasivat laakeriin, mutta ääni ei muuttunut mihinkään laakerin vaihdolla.

                                              Ehdotuksia kolinan aiheuttajaan?

                                              Comment


                                              • #83
                                                Jarrusatulan liukutapit? Palat väljät satulaan?

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Niin tuolla kiinnikeraudalla tarkoitin koko hoitoa kannake+tapit. Jarrusatula on myös uusi.

                                                  Pitää varmaan käydä lenkki heittämässä ilman satulaa, niin saa tuonkin pois suljettua.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Häviääkö ääni kevyesti jarrua painamalla, siis ettei vauhti hidastu juurikaan?
                                                    Vai vaatiko kolinan häipyminen kunnon polkemista?

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Ihan pienelläkin jarrun käytöllä häviää melkein kokonaan.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Mites kävi kolinalle ilman satulaa ajellessa?
                                                        Häipyikö?

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Satulajan se kolisee. Ei vaan olis tuotakaan halunnut uskoa 10tkm. ajetuilta liukutapeilta/kannakkeelta.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Onko tapeissa kunnolla ja oikeaa rasvaa?

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Kyllä on.

                                                              Pitää varmaan hommata uudet tapit tarvikkeena.

                                                              Comment

                                                              Working...