Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 Avant kolisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Tosiaan oli varmaan väärin sanoa että tuolla 18-1210 numerolla saa Motonetistä Febin laakerin/kumin, koska se firma ostaa niitä aina varmaan sieltä mistä halvimmalla saa. Mutta viikko sitten kävin kaksi hakemassa ja kummatkin tuli mukaan koska oli tosiaan Febiä.

    Juu, nuo iskarit mitkä mulle tuli on varmaankin väärät vaikkakin jotkin luettelot väitti niiden sopivan tuohonkin ajokkiin (ajattelin että mukana tulee valmiina sovitteet). Pituus sama kuin noissa RS2 pumpuissa, mutta halkaisija yläpäästä pienempi. Mukana tullut mutteri oli 52millisille putkelle mikä ei mulle sopinut.

    Pystyykö muuten B4:sesta vaihtamaan ton iskarin yläpään laakerin+kumin irroittamatta joustintukea autosta?
    Tänään se nähdään :)

    Comment


    • #32
      no ei pysty...

      Comment


      • #33
        Kyllä minä olen yläpään laakerin vaihtanut joustintuki alapäästään autossa kiinni. Vaatii jousenpuristimet.

        Comment


        • #34
          Vielä kysymys yläpään laakerista. Osa: 8A0 412 323D (mounting bracket) ilmeisesti sisältää laakerin ja sen tukikumin?

          Meinasin vaihtaa samalla kertaa koiranluut, yläpään laakerit ja raidetangonpäät. Onko siellä joustintuessa vielä jotain muita osia, jotka olisi järkevää vaihtaa samalla kerralla? Tarkoitus on siis saada tuo haamukolina pois.

          Comment


          • #35
            ei välttämättä kolise mutta missä kunnossa on pallonivelet ja puslat?

            Comment


            • #36
              Käsin tempomalla en huomannut väljyyksiä puslissa ja palloissa, tosin eipä se todista juuri mitään. Arvelin jotta niiden vaihtaminen ei ole vielä ehdottoman välttämätöntä. Kun nyt saisi tuon etupään kolinan pois ennen talven tuloa. Meinasin tehdä perusteellisen etupään täysrempan joskus myöhemmin.

              Comment


              • #37
                Sen yläpään laakerin kyllä sitten saa vaihdettua ilman iskaritolpan irroittamista autosta. Itse otin irti kun en jaksa nysvätä pikkutilassa, ja tiedän että itselläni ei mene pyöräkulmat sekaisin vaikka tolppa on irti. Toinen syy iskarien poisottoon oli että perkuleen kuskinpuolen 3kk:ta vanha Bilstein on korkannut aika totaalisesti, kaasut ja nesteet pihalla...

                Hyvin nousi etupää taas ylös, ei ole enään perse ylhäällä. Tässä on miettinyt että pitäisikö ne iskarin yläpään suojamuovit heittää jordaniaan, näkisi kunnon aina kun on pelti auki.
                http://koti.mbnet.fi/mjarvela/s2/iskarinylapaankumit/

                Comment


                • #38
                  Nyt on iskarit tullut ja viikonloppuna menee vaihtoon. Lisäksi etuiskareiden yläpäät ja koiranluut vaihdetaan. Toivottavasti edes osa kolinoista poistuu.

                  Comment


                  • #39
                    Nyt on iskarit vaihdettu. Noin 90% kolinoista hävisi ja pikkusen tuli lisää.
                    Teloin raidetangonpään vaihtokuntoon ja siihe jäi hieman väljyyttä.

                    Noissa bilstein:issä on takana alapään jousilautanen 13mm korkeammalla kuin alkuperäisissä.
                    Edessä patruunan halkaisija on sama kuin alkuperäisissä, mutta 1mm vahvennos yläpäästä puuttuu.

                    Mitäs kaikkea kulmia voi tosta quattron takapäästä säätää? Jos säädättäs kulmat samalla kun vaihdatan raidetangon päät.

                    Comment


                    • #40
                      Takapäästä pystyy säätäämän samoja kuin edestäkin eli aurausta (toe) ja camber:ia.

                      Comment


                      • #41
                        Nyt pitäisi löytää vielä yksi kolinan lähde. Terävissä töyssyissä kolahtaa ja kuulostaa kuin iskarin yläkiinnityksessä olisi löysää. Siellä ei pitäisi olla, mutta mistäs seuraavaksi alkaisi vaihtaa?

                        Nyt vaihdettu:

                        - Iskarit
                        - Iskarin yläpäät eteen
                        - Koiranluut eteen

                        Comment


                        • #42
                          Seuraavaksi voisit vaihtaa alapallot, alatukivarren puslat ja raidetangonpäät. Miksei myös kallistuksenvakaajan puslat.

                          Comment


                          • #43
                            Olen itsekseni miettinyt tota kolinaa, voisko olla mahdollista että just se pikkulautanen joka on konehuoneen puolella jysähtää ulosjoustossa koriin, ja se ääni tulee siitä? Onko muilla käyny mielessä?

                            Onhan se nyt p...keleen kumma jos ei tollasesta "premium"- luokan autosta saa kolinoita pois. Siinä se vasta laatuauton leima kärsii kun pauke on kuin....no jossain jokaisen itsevalitsemassa "huonommassa" merkissä.

                            Niin ajattelin että kun kaikki muut keulan osat on käyty läpi (tai voishan sen kokeilla hetikin) niin koetan laittaa muutaman millin "kumilätkät" niitten muovirenkaitten tilalle.

                            Koska ainakin mulla se kolina liittyy nimenomaan ulosjoustoon, ja silloinhan se pikkulautanen kyllä ottaa koriin kiinni.

                            Onko joku jo kokeillu (varmasti on?) eli onko turhaa puuhaa?

                            Comment


                            • #44
                              Olen nyt paikantanut kolinan löystyneeseen iskarin kiinnitysmutteriin, eli kun vaihdoin uudet iskarit niin iskarin joustintukeen kiristävä iso mutteri on löystynyt.

                              Kolahtaa ulosjoustossa

                              Edit: kolhduksen syy löytyi kuten 5pack sanoi yläpään mutterista, täytyy käydä kaverin pajalla paukutta pyssyllä tiukemmaksi.

                              Tiputin sitten auton tunkilta kun tutkin tota kolinaa, onneksi naapuri pappa lainasi hallitunkkia.

                              Comment


                              • #45
                                ^Täytyy tähän vielä todeta et sama vika oli omassa. Iskarit kiristämällä loppu kaikki kolinat etupäästä. Painuukohan nuo kumit noin äkkiä kasaan vai mistä tuo löystyminen johtuu. Vaihdoin talvella uudet iskarit ja ylälaakerit. Muutaman kuukauden päästä alko koliseen. Mielestäni tuli kuitenkin ruuvattua aika tiukkaan.

                                Comment


                                • #46
                                  Kumien painuminen ei vaikuta löystymiseen, on ollut vaan liian löysällä mutterit alunperin. Ilmeisesti käsipelillä niitä on hankala saada tarpeeksi kireälle.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Mulla vielä kolisee toi kuskin etukulma elikkä iskarin kiinnitysmutteri tolppaan on sekin löysällä.
                                    Otan viikonloppuna tolpan irti ja kirin sen.

                                    Mulla on niin huippulaadukkaat (lue biltema) kuusiokoloavaimet, että ton iskarin yläpään kirimisessä tulee 8mm kuusiokolon kesto vastaan.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Pilkun viilaamista, mutta taitaa olla 7mm tuo yläpään kuusiokolo. Hieman harvinaisempi koko.

                                      EDIT: Noin siis orkkisiskareissa, sullahan voi tietenkin olla eri koko kun olet iskarit vaihtanut.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Väänsin ite nyt siihen kireyteen et kaverin kuusiokoloavain napsahti poikki :) Uskoisin et riittää. Mut ei kai sit vaan aikasemmin tullu riittävän kireelle. No onneks näissä autohommissa oppii joka päivä jotain uutta ;)

                                        Comment


                                        • #50
                                          Nyt on kummankin iskarin kiinnitysmutterit jouistintukeen kiritty ja kolinat loppuivat kokonaan.
                                          Kuinka lujaan nuo pitäisi kiriä? Jos tämän jälkeen vielä löystyy niin laitan migillä kiinni.

                                          Kuusiokolo oli sitten 6mm ja saldona on yksi katkennut avain. Paineilma pyssyllä kiinni lopuksi

                                          Comment


                                          • #51
                                            Huudetaan hep tähän ketjuun. Sigun mukaisen Audin iskarien yläpäät tuli kiristettyä viikonloppuna. Kaverilla oli hommaan tehty avain eli hylsy, jossa on keskellä reikkä kuusiokoloa varten. Kaikki terävät kolinat, joita ilmeni varsinkin paikallaan käännellessä, poistuivat.

                                            Alatukivarsien puslat ja raidetangon päät on hiljan uusittu. Tänään käytin vielä Euromasterilla nelipyöräsuuntauksessa. Nyt olen melko tyytyväinen alustaan, vai matalataajuuksista pientä jyrinää tulee esim. kaivonkannen yli ajaessa.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Jatketaanpa taas, koiranluut on edessä jo väljät, eli motonet osa ei oikein kestänyt.
                                              Seuraavaksi tulee uniball+kierretanko viritelmä

                                              Jotakin omituista tuon ässän alustassa on vielä, 4 pyöräsuuntauksessa käyty.

                                              Ongelma on että kun ajaa hieman vinoittain sopivaan töyssyyn niin auto meinaa karata viereiselle kaistaalle. Tähän liittyy selvä keinuminen akselilla oikea etupyörä / vas takapyörä.

                                              Eteen on vaihdettu puslat/alapallot/raidetangonpäät, iskarit ympäriinsä.

                                              Onkohan nuo H&R jouset hieman väsähtäneet vai Bilsteinien iskunvaimennus?

                                              Kun vertaa tuohon diesel golfiin niin se menee samasta paikasta kuin juna.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Mulla oli edessä muistaakseni PNE-3044 (ne 'normiaudin') bilsteinit hetken, vaimennusteho oli ihan hyvä ja mukava tuohon panssarivaunuunkin. Jos sulla on samanmoiset iskarit niin sitten vika on varmaan niissä, meinaan ainakaan mulla ei kestänyt kuin ensimmäinen muutama sata kilsaa, toinen pari tonnia. Todennäköisesti vaan liian raskas keula oli noille iskareille, nyt menee sitten paikoilleen B6 'upsidedown' mallin iskarit, toivottavasti kestäisi...

                                                Mullakin on jotain kieroa alustassa, on mielestäni liian vikuri ajella urissa. 'Kaikki' on uutta alustassa ja suuntaukset ok. Ehkä sitä vaan pitäisi vaihtaa jotkut kottikärrynpyörät alle mitkä ei ole niin uraherkkiä.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Iskarit edessä on F4-PE3-3086-H0
                                                  Takana on B5 S4 iskarit F4-BE3-6212-H1

                                                  Täytyy hommata jostakin säädettävät iskarit eteen taikka tehdä kynäjousitolppa.

                                                  Samaa vikurointia on myös mulla, mitenköhän nuo apurunkojen puslat? Olen yrittäny väännellä niitä sorkkaraudan kanssa mutta en huomannut niissä miään suurempaa välystä.

                                                  Mitens tuon kynätolpan kanssa?
                                                  Raidetangon kiinnitys on aika ylhäällä, kuten kallistuksenvakaajankin.
                                                  Miten on ratkaistu tämä puoli noissa valmiissa kynätolpissa.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    mitenköhän nuo apurunkojen puslat?
                                                    Itsekkin pähkäilin tuota aikanani ja sitten päätin, että puslat vaihtoon enivei. Ei tarvitse miettiä jatkossa, onko ne väljät vai ei.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Tuli sitten ihmeteltyä noita taka-apurungon puslia.

                                                      Otin etummaisesta puslasta pultin pois ja pultin kierre on M12, mutta puslassa on noin 18mm reikä.
                                                      Tämä on kai sen takia että tarvittaessa voidaan säätää apurungon paikkaa.
                                                      Vai onko pusla väljistynyt? Holkkia ei nähtävästi sinne kuulu.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Jaa-a, mulla kököttää tossa pöydällä etuapurungon puslat vaihtoa odottelemassa. Näyttäisi olevan reiät n. 12mm kaikissa neljässä puslassa. Noissa on metalliholkit reikien ympärillä, ilman holkkeja reikä saattaisi olla öbaut 18mm.

                                                        Millähän ilveellä noi puslat saa paikoilleen? Ovat sen mallisia, että elämää suurempaa äheltämistä luvassa.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Noi taka-akselin puslat lähtee todennäköisesti ylöspäin irti, toivottavasti helposti.

                                                          Onkos raidetangon sisempiä päitä saatavilla? Vai mennekö koko tanko uusiksi?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Raidetangon sisäpäitä ei ole tarjolla varaosana. Koko tanko menee uusiksi, jos ei ala soveltamaan.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Soittelin Rallysytemsin Kittelän kanssa etuiskareista, kun meinaa pohjata aika herkästi.
                                                              Oli pääsisäisenä tolppa irti ja kun kädellä painoi iskarin alas niin meni aika pienellä voimalla ja jäi pohjaan. Kittelän mukaan iskari on silloin sökö.

                                                              Täytyy ensi viikonloppuna vielä ihmetellä noita iskareita.

                                                              Comment

                                                              Working...