Eli nyt siis uudella(?) sylinterillä poljin menee pohjaa, jarrut ei ota ja neste ei vuoda? Oisko siellä vielä ilmaa jossain? Nouseeko nesteen pinta poljinta painattettaessa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jarrupoljin painuu pohjaan
Collapse
X
-
Uusi sylinteri juu. Ainoa minkä autodocista löysin, Hellana myytiin, tiedä sitten kuka valmistaa. Siinä on säiliön liitännät kyljessä ja putkien lähdöt toisessa. Ja kiinnitys on niin, että jos säiliön laittaa irrallaan paikoilleen sylkkään, niin koko roskan kiinnitys tehostimeen ei onnistu. Eli pöydällä ilmaus ei oikein toimi. Ilmasin lähdöistä asennettuna. Tuntui että onnistui.
Abs-yksiköstä sain tulemaan ilmaa output-testillä kun ajelin sitä enemmän kuin aiemmin. En tiiä sössinkö sitä itse sinne vai oliko edellisen jäljiltä. Siinä vaiheessa luulin into piukeena että vika selviää. No, sain joka nurkasta ilmaa ulos enemmän tai vähemmän ja ilmasin vielä perinteisesti sen jälkeen. Painepöntössä oli vielä noin litra jäljellä niin annoin senkin tulla läpi eikä näkynyt enää ilmaa yhtään.
Tällä kaikella sain siis vain tehostajan pihisemään. Niin ja jarrut siis pitää sen verran, että taajamassa uskaltaa hiljaiseen aikaan autoa siirtää. Irtosoralla saa absitkin rykimään, mutta poljin pitää survaista ihan lattiaan. Tyhjää on n. 90% liikeradasta ja poljintuntuma on kuin kytkimessä.
edit: Ei nouse nesteen pinta. Eikä noussut aiemminkaan. En heittänyt vanhaa sylkkää kierrätykseen...
Comment
-
Vähän samanlainen ongelma oli mulla Abs hydrauliyksikön vaihdon jälkeen.Silloin ei ollut VCDS:ääkään käytössä.Kaikki pyörät ilmasin moneen kertaan mutta ei auttanut mitään.Abs-yksikössä ei tainnut olla erillistä ilmausruuvia eli liittimistä piti koittaa ilmata ja ei oikein auttanut. Muuta en sit enää keksinyt niin tein hiekalla Abs-lukkojarrutuksia edestakaisin ajamalla varmaan 15min putkeen.Yhtäkkiä ne sit vaan lähti pelaamaan.
Comment
-
Kaipaisin hieman neuvoja salaperäisen jarruongelman kanssa.
Etujarrupalat vaihdettiin liikkeessä. Poljintuntuma oli pehmeämpi, mutta ajattelin, että ehkä johtuu siitä, että palat vielä muokkautuvat jarrulevyyn. Levyjä ei vaihdettu. 2000 km jälkeen poljin on kuitenkin vielä samanlainen. Moottori päällä pystyy painaa polkimen pohjaan asti kun auto seisoo paikallaan, mutta jarrut kuitenkin toimivat. Moottori pois päältä poljinta ei saa painettua pohjaan. Liike vaihtoi jarrunesteet, mutta mikään ei muuttunut.
Mitä virhettä jarrupalojen vaihdossa on voinut tapahtua, että tällainen oire ilmenee?
Comment
-
Pääsinpä tähän kerhoon. Jarrupoljin menee B5 ässässä aikalailla lattiaan asti, eikä ilmaus auta. Olen ilmannut kolmesti, ilmaa tuli takaa aluksi reilusti, sitten vähemmän. Auton ollessa ilmassa poljin oli kova kova ja myös moottori käynnissä. Sitten laitoin renkaat paikoilleen ja auton maahan, ja poljin meni taas lattiaan. :( Ilmasin uudelleen, sama juttu. Pyöritin myös ABS pumppua niin että se oli päällä ja samalla poljinta painettiin ja avasin satulasta nippoja.
Olen ilmannut jarrut painamalla polkimesta ja paineistamalla jarrunestesäiliön joka on uusi.
Eilen vaihdoin (käytetyn) pääsylinterin ja ilmasin jarrut. Taas ne tuntui hyviltä auto ilmassa, mutta kun laskin auton maahan poljin oli aika vetelä ja meni lattiaan. Nyt ei älli riitä keksimään että mistä tuo voi johtua?!
Comment
-
Onko uudet palat? Kun rengas on pois, jarrulevy pääsee kääntymään palojen mukana haluttuun asentoon, jolloin nippu on "tiivis", kun jarrua painetaan. Kun kiristät renkaan paikalleen, jarrulevy ei jousta, vaan palat joustaa, jonka takia poljin menee lattiaan. Tilanne paranee varmaan kun palat mukautuvat levyihin. Voit myös kokeilla kiristää jarrulevyn muutamalla pultilla kiinni ennen ilmausta. Mahdollisesti jotkut liukutapit on hieman väljät jos satula ei ole täysin yhdensuuntanen levyn kanssa.
Comment
-
Levyt ja palat on vanhoja, eli tuskin johtuu siitä. Pitää vielä katsoa kuitenkin mitä ne tekee kun jarrua painaa.
vaihdoin tänään toisen tehostimenkin, mutta ei auttanut. Alkaa konstit loppumaan. Pitääkö se ostaa uusi jarrupääsylinteri?
Comment
-
Jos tuo polkimen painuminen tapahtuu pyörilleen laskiessa niin kokeilisin auton ollessa ilmassa nostaa yhtä nurkkaa kerrallaan. Että paikallistuuko se johonkin tiettyyn kulmaan. Onko letkutkin vanhoja? Voisiko letkun asennon muuttuminen tehdä jotain myyttistä? En kyllä tiedä miten. Tuliko vika omia aikojaan vai jonkun remontin yhteydessä?
Comment
-
Letkut on vanhoja. Ostin auton rikkinäisenä enkä tiedä sen tarkemmin milloin se on mennyt tuollaiseksi.
Täytyy vielä testata tuota auton laskemista pyörille. On vaan aika työlästä ilmata moneen kertaan ja kikkailla. En vaan ymmärrä mitä letkuissa voisi tapahtua että ne muuttaisi polkimen tuntuman kerran auto ilmassa satuloista tulee nestettä, eli silloin ainakaan letkut ei ole tukossa. Jos ne menisi auton ollessa maassa lyttyyn niin ei tuntuman pitäisi ainakaan pehmentyä.
Alkaa menemään hermot. Koskaan ennen ei ole ollut tällaista ongelmaa, olen saanut ilmattua jarrut helposti vaikka ihan kaikki osat on olleet irti.Viimeksi muokannut okkim; 27.10.2021, 07:30.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viestiTaas ne tuntui hyviltä auto ilmassa, mutta kun laskin auton maahan poljin oli aika vetelä ja meni lattiaan. Nyt ei älli riitä keksimään että mistä tuo voi johtua?!
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viestiEi ole paineensäädintä B5:ssä.
Comment
-
Minulla on C5:ssa ollut samankaltainen ongelma pitkään, jarrutettaessa poljin painuu pohjaan. Ilmaus ei auta, ABS:n sequence testin tms. kun tekee VCDS:llä, niin polkimeen tulee hetkeksi parempi tunto, mutta muutaman jarrutuksen jälkeen on tuntuma taas samanlainen, kuin siirappiämpäriin jalkaansa polkisi. Jarru kyllä toimii ja auto hidastuu kuten pitääkin, mutta se on ärsyttävä tunne kun polkimessa ei ole mitään tuntoa. Yleensä toisella polkaisulla polkimeen tulee tuntoa ja siihen on oppinut, että polkaisee kahdesti.
Comment
-
On noissa abs hydrauliyksiköissäkin ollut vikaa, muutakin kuin se et piirilevyltä irtoaa juotokset. Itselle sattui sellainen tapaus et hydrauliyksikkö vuoti jostain sivussa olevasta pikkureiästä tai sit siinä oli joku kuulan mallinen tulppa josta vuoti. Ei muista enää. Ne hydrauliyksiköt on samanlaisia B5, ero tehdään älyllä. Jos se kuormantunnistus on rakennettu sinne niin vois hyvinkin olla et on sisäisesti rikki.
Comment
-
Nyt on taisteltu jarrujen kanssa. Auton nosto tai lasku ei vaikuttanut poljintuntumaan mitään. Uusi pääsylinteri ei auttanut, eikä myöskään takajarruletkujen vaihto, eikä takasatuloiden liukutappien herkistys. Ne oli aivan jumissa.
Sitten kun en muuta enää keksinyt, niin aloin katsomaan etujarrujen kuntoa. Huomasin että kuskin puolella ulommat jarrupalat oli muutaman millin irti levystä vaikka olin painanut poljinta oikein kunnolla! Eli satulan liu'ut oli aivan jumissa. Purin satulan irti, mutta alkoi tuntumaan siltä että hommaan paremmat satulat tilalle enkä kunnosta nykyisiä.
Nyt toivon että tuo polkimen lattiaan meno johtuisi tuosta etusatulasta. Oikealla puolellakin se on jumissa, mutta palat oli kiinni levyn pinnassa.
Comment
-
Mulla oli LT:ssä tämmönen ongelma, vaihdoin sylinterin ja tehostajan ilman apua. Vein koijjaamolle jossa tutkivat asiaa muutaman tunnin mutta eivät osanneet korjata. Sanoivat että joskus jarruletkut murtuu siten että ei vuoda ulos mutta niin että ne alkaa pullistumaan vähän paineen mukana. Ei tullut 2v aikana vaihdettua. En oo varma ostanko tuota tarinaa mutta ajattelinpa kertoa tänne kansan mietittäväksi :) Leiman sai koska jarruvoimaa oli pohjaan mennessä kuitenkin tarpeeksi ja oppi ajamaan kun vähän ennakoi eli pumppasi kahdesti.
Comment
-
Kyllä uskaltaisin veikata tuota jumitttavaa satulaa syyksi. Palat eivät liiku normaalisti vaan vääntyvät kiinni levyyn aluksi vinosti, josta seuraa pidempi liike polkimessa. Jarruvoimaa on toki ihan yhtälailla, kun palat ottavat lopulta kiinni koko pinnaltaan.
Toisella painalluksella tuleva tunto viittaa kyllä myös isoon palat-levy välykseen. Jos tekee vain ajossa, niin sitten kiero levy tai laakeri, jolloin palat tärisee kauas levystä. Yhdellä välipainalluksella otat ensin välykset pois, siksi seuraavalla ottavat normaalisti kiinni.
Comment
-
Vaihdoin uudemman biturbon yksimäntäiset ATEn satulat HP2 satuloiden tilalle (jotka lensi metallinkeräykseen). Jarrut on nyt todella topakat kun kone ei ole käynnissä, mutta ajaessa poljin menee kyllä suht samaan tyyliin lattiaa kohti kuin aiemmin. Mutta kyllä ne toimii ja absit menee päälle normaalin oloisesti. Poljin menee ehkä puolet pidemmälle kuin Allussa, liekö sitten normaalia. Pitäisi käydä polkemassa toisen ässän jarruja ja vertailla. Mutta kyllä ne nyt niin hyvin toimii että niillä kehtaa mennä katsastukseen.
Tuumailin että polkimen meno pehmeäksi alas laskettaessa johtui varmaan siitä että jarrulevy ei päässyt liikkumaan vapaasti ulompia paloja vastaan niin kuin auto ilmassa vanteet irti. Satulojen liu’ut oli siis aivan jumissa ja kun vanne oli pultattu kiinni, levy oli irti ulommista paloistaViimeksi muokannut okkim; 6.11.2021, 21:10.
Comment
Comment