A6 C5 abs-pumppu ilmaantuu ohjeiden mukaan vasemmasta etupyörästä. Lie samalla idealla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jarrupoljin painuu pohjaan
Collapse
X
-
Katsastuksessa alkoi kerran jarruputki vuotamaan kolmesta eri kohdasta. Ne oli hyvin erikoisia vuotoja, kun ei tuntuneet normaalissa poljintuntumassa mitenkään. Koska putki kostui ulkoa, on oletettavaa, että poljin painui kuitenkin pohjaan kovempaa painettaessa. Aika monta putkea/letkua vaihtanut, mutta ei ollut koskaan ennen tullut sellaista putkirikkoa vastaan, mikä ei tunnu polkimessa normiajossa lainkaan ja vielä kolmesta kohtaa vuoti.
Auto oli kyllä kaverin japanilainen, mutta Audissakin on tullut vastaan ilmeisesti kivenisku jarruputkessa, joka alkoi vuotamaan jarruja testatessa, vaikka putkessa ei näkynyt minkäänlaista syöpymää. Aivan keskellä auton alustaa oli tuo vuotokohta.
Kannattaa tarkistaa putket ja letkut ihan silmämääräisestikin, eikä luottaa siihen, että nestettä valuisi maahan asti. Jos ei siis ala vikaa löytymään.
Comment
-
Audi s4 b5 jarrupoljin menee pohjaan
Jarruthan toimii muuten hienosti - jarrutehoa löytyy, ei vetele tai puolla, poljin menee kovassakin jarrutuksessa alaspäin noin kolmasosan verran - mutta kun auto seisoo pari päivää, menee jarrupoljin sukkana pohjaan. Tämä siis kun poljinta painaa autoa käynnistämättä. Startin jälkeen pari kolme pumppausta pohjaan saakka ja sitten taas toimii normaalisti.
Eli jokuhan tässä reistaa, jarrutehostin tai pääsylinteri, mutta kumpi? Tepolle pistin jo kyselyä pääsylinteristä (näyttää olevan kahta kokoa, kumpi tässä lienee), mutta kysytäänpä nyt vielä asiaa paremmin tuntevilta, ettei tule tehtyä turhia hankintoja.
Comment
-
Takajarrurempassa(palat + levyt) pullautin männät ulos ja irroitin satulatkin putsailua varten. Ajaessa poljin painui pohjaan ja pelkästään etuset jarrutti. Kaksi kertaa ilmasin jarrut polkemalla ja näytti ettei ilmaa enää tule. Mutta ei parannusta tilanteeseen. Suunnittelin jo vientiä pajalle kun toiselta palstalta luin vanhasta konstista. Perä pukkien päälle ja puoli kerrallaan itsestään ilmautumaan. Eli nippa auki vartiksi ja astia alle keräämään nesteet. Ja ilmaahan siellä oli! Nyt toimii.
Comment
-
Oliko siinä polkimen kanssa ilmaamisessa apuri? Tuo nippa auki -tyyli ei pitäisi olla kovinkaan tehokas, koska ilma nousee nesteessä ylöspäin, kun virtausnopeus on alhainen. Jos sillä onnistuu paremmin kuin käytännössä paremmaksi todetuilla tavoilla, niin sitten on kenties vikaa jarruissa, tai toimintatavoissa? Esimerkiksi pääsylinterivika voisi vaikeuttaa jarrujen ilmaamista. Kannattaa seurailla jarrujen toimintaa normaaliakin tarkemmin. Minä ilmaisin ne vielä uudelleen perinteisellä tavalla apurin kanssa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viestiilma nousee nesteessä ylöspäin, kun virtausnopeus on alhainen
Comment
-
Jarrupoljin painuu pohjaan jarrurempan jälkeen.
Osaisikohan joku auttaa oudossa jarruongelmassa.
Vaihdoin eteen uudet levyt ja sen jälkeen jarrupoljin painuu pohjaan kun vain painaa. Jarrut ottavat kyllä ihan ok (kovaa jarrutusta en ole vielä tehnyt kun levyt ovat sisäänajossa vielä) alussa. Poljin tuntuma on myös hyvin pehmeä, mutta parin kolmen pumppauksen jälkeen se jäykistyy - mutta jos jatkaa painamista niin poljin menee hiljalleen pohjaan.
Jarrut on ilmattu - ei tullut ilmaa.
Letkut tarkistettu - ei vuotoja, ei poikki.
Käytin autoa korjaamolla - ei ilmaa, ei vuotoja letkuissa tai poikki. Ihmetteli myös mistä tuo voi johtua - ehkä pääsylinterissä vikaa?
Ennen levyjen vaihtoa jarrut toimivat muutoin OK paitsi että täryytti todella paljon kun molemmat levyt olivat kierot (varsinkin kuskin puoleinen).
Mistä voisi olla kyse?
Comment
-
Pehmeä tuntuma normaalia uusilla osilla, olettaen että ei palat kanita mihinkään. Ottaa hetken ennen kuin palat ja levyt hioutuu toisiinsa, jonka jälkeen tuntuma paranee.
Polkimen painuminen pohjaan pikkuhiljaa kans normaalia. Tehostajassa sen verran voimaa että jaksaa vetää pikkuhiljaa sisään.
Comment
-
Omakohtaisesti koettua, että tunne pohjaan painumisesta ei ainaa vastaa todellisuutta. Itsellä oli vastaava tilanne ja tuntui, ettei pedaalin sai lattiaan. Mutta kun antoi sen polkimen mennä pohjaan ja avasi ilmausruuvin, niin olikin liikerataa vielä useampi sentti jäljellä ennen lattiaa.
Uudet palat laitoit varmaan kuitenkin? Jos palat asennettu oikein niin eikun ajoa, että pinnat hioutuvat kohdilleen. Kitkapinta on suht joustavaa, varsinkin kun vain pieni ala ottaa kiinni. Siksi sen siis jaksaa tehostuksen kera pikkuhiljaa puristaa kasaan.
Comment
-
Kiitti infosta! Empä ole moiseen ennen törmännyt, mutta hyvä kun löytyy kokemusta.
Korjaamon jamppa ehdotti myöskin, että seurataan tilannetta viikko tai pari ja jos ei muutu niin sitten pitää tutkia lisää.
Uusia paloja en laittanut, koska ovat varsin tuoreet. Tarkistin kyllä ennen levyjä mikä palojen kunto oli ja näyttivät kyllä sen verran hyviltä, että uskalsin ottaa riskin. Meinasin kyllä smirkelillä ottaa pois vähän jos ovat uriutuneet tai vastaavaa, mutta olivat niin hyvän näköiset ettei ollut tarvetta. Uusissa levyissä on urat, joten nämä myöskin tulevat syömään paloja sisäänajon aikana hieman. Riski munata levyjen kanssa on, uskoakseni, kohtuullisen pieni. Yleensä kyllä laitan uudet palat.
Comment
-
Uudet levyt varsinkin kannattaa jarruttaa sisään. Muutama kova jarrutus noin satasesta, ei pysähdyksiin asti, vaan johonkin 10..5 kmh tietämille peräkanaa. Jarrut tulevat lämmitetyiksi ja päästettyä samalla. Samalla monesti herkistyvät satulat.
Comment
-
Zimmerin rei'itetyissä ohje oli 10 jarrutusta 3 min välein 100 => 30 ja 10 jarrutusta 3 min välein 100 => 10 - tjsp. Tätä tehdessä hoksittu, että parhaiten onnistuu motarilla , kun aina katsoo tyhjän rampin, jonne jarruttaa. Pirruuttani tein liki tasan ohjeiden mukaan, meni reilu 1,5 tuntia ...
Comment
-
Jarrupaloihin ei paljon smirgeliä tarvitte, kun on aika helposti hioutuvaa tavaraa. Santapaperilla olen joskus pyyhkässyt pinnan.
Ottaa kyllä aika tovin, että hakevat paikkansa. Sama homma kuin uudet palat ja vanhat levyt.
Olisin kyllä vaihtanut suosiolla uudet palat uusille levyille. Vanhat palat on hakenut muotonsa vanhan levyn kanssa ja voi mennä kauan, että koko pala ottaa kiinni. Uusilla levyillä ja paloilla se tuntuma on samaten kadoksissa kunnes ovat hakeneet paikkansa.
Ite laitoin katsastukseen uudet palat. Vanhat levyt on aika uralla ja reunalla on pieni rantu ruostunutta aluetta. Ei ole paljon putsautunut levyt reunalta vaikka kilsoja on tullut 10 tuhatta. Toki tuollainen röpelöinen ruoste aika nopeasti syö siitä palasta materiaalia. Nyt alkaa olla levyt ilmeisesti totaalisen finaalissa, kun ravistaa jarrutuksissa kovaa.
Comment
-
Itse tein noin vuosi sitten 200:seen melkoisessa paniikkikiiressä etujarrurempan. Sylinterit BMW:n männillä, jotka ovat muutaman millin pidemmät, kun muita ei siihen hätään saanut. Seurauksena, että uudet hyllystä löytyneet palat piti hioa vähän ohuemmiksi mahtuakseen väliin. Jarrulevyt pyöräytin sorvissa metodilla rälläkkä+hiomalaikka.
Vieläkin näkee levyissä ruosteisia kehiä, kun palat eivät ota kaikkialta kunnolla. Normiajossa kun jarruja ei juuri tarvitse käytännössä edes käyttää, niin eivät ne pääse oikein hioutumaan.
Comment
-
Q7:ssa ihan pientä ongelmaa jarruissa. Piiriin kehkeytyy ilmaa jostain kumman syystä, nestettä ei häviä säiliöstä ja luonnollisesti vuotojakaan ole näkyvissä.
Minkäänlaista jarruremppaa tai muuta ei ole tehty ennen vaivojen alkamista.
Ilmattu on nyt 3 kertaa viimeisen 2kk aikana ja operaation jälkeen jarrut tuntuvat hyvältä ja ottaa ylhäältä mukavasti mutta parissa viikossa alkaa poljin pehmentyä ja ilmaa on taas jostain järjestelmään päässyt. Etusatuloista ilmaa tulee todella paljon ja takaa vähemmässä määrin kun on ilmailtu mutta tulee kuitenkin.
Voiko pääsylinterin kautta imaista ilmaa järjestelmään millään opilla jos siitä olisi tiivisteet menneet huonoksi? Olisiko tuo kannattavaa kokeilla vaihtaa ensimmäisenä?
Comment
-
Audi a4 b7 jarruongelma
Auto A4 B7, 1,9tdi
Ongelmana on seuraavanlaista. Autosta hävisi jarrujen tehot, käytännössä kokonaan.
Jarrua painaessa, kuuluu läheltä jarrupoljinta suhahdus, poljin menee 5-10 cm alas ja kovettuu, jarru alkaa ottamaan hieman kiinni. Jarrua jos painaa KOVIN saa jarruista hieman tehoakin irti, pysäytettyä vaikka valoihin.
Jos jarrua painelee nopeasti suhahdus on huomattavasti hiljaisempi, aivan kuin lataisi painetta hitaasti, mitä kauemmin antaa ladata, kovempi suhahdus. Kuitenkin n. 10sekuntissa suhahdus on tullut ns. täyteen.
Jos poljinta painaa vain muutaman sentin alas, suhisee hiljaa, mutta jatkuvasti.
Suhahdus "latautuu" vain auton ollessa käynnissä. (Alipainepumppu tekee paineen?)
Poljin ei mene hitaasti alas, vaikka kuinka kauan pitäisi pohjassa. Järjestelmä siis ei vuoda nestettä, jarrunesteen taso on vakaa.
Tuntuu kuin jarrutehostin ei olisi ollenkaan pelissä mukana. Onko tehostin rikki, joku alipaineletku tai vastaava irti? Mistä lähtisitte tilannetta purkamaan. Koitin jalkatilasta katsoa, mistä pihahdus tulee, kovasti vain kaikkea muovia edessä ja vaikeata paikantaa pihahdusta/suhinaa.
Comment
-
Sain jalkatilasta ylimmät muovit otettua pois ja vaikuttaisi siltä, että suhina tulee suoraan siitä osasta johon jarrupoljin suoraan menee, (pyöreä ja vähän joustava kun jarrua polkee) tämä lienee sitten tehostin?
Alipaineletkua konetilan puolelta seuratessani huomasin ihan alipainepumpussa kiinni olevan letkun heiluvan hieman, aivan juurestaan, kuin se olisi alipainepumpun sisältä jotenkin irti. Se ei kuitenkaan suhissut eikä pihissyt.
Comment
Comment