Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrupoljin painuu pohjaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Alipainepumppu väsynyt.

    Comment


    • #62
      Millä siitä voisi varmistua?

      Comment


      • #63
        Noniin remonttiviikonloppu edessä. Uuden pumpun tilasin mutta vääränlainen näköjään tuli Skruvatista, olikin liian halpa ollakseen totta...

        Saako noita mistään "edullisesti" vai onko reaaliteetti luokkaa 350-450€? Paljon lie marmorilla maksaa.

        Ja vkl kun muuten nyt sitten puunaan putsaan ja säädän muuten (venttiilikopan tiivistettä ja muuta kivaa), vaikuttaako tuo pumpun vikaisuus menohaluihin ts. odottelenko että saan uuden pumpun ja virittelen vasta sitten (lähinnä vnt säätö, kun aikoinaan piti alipainekello vaihtaa...)

        Comment


        • #64
          Käy katsomassa osa sivustoja mitä mainitaan tuolla palstalla verkosta bongattua.
          Ei tietääkseni menohaluihin vaikuta.

          Comment


          • #65
            Nyt on jo 2 vääränlaista pumppua käynyt maisemissa, eilen sentään irroittelin nykyisen ja sain oikean VAG-koodin siitä, ehkä seuraava onnistuu jo...

            Olihan se ihan täysi öljyä, muuten ihan ok oloinen päällisin puolin. Ei parantunut toiminta kuitenkaan mihinkään.

            Moottori käynnissä paikallaan saa polkimen kovaksi kun vähän pumppaa. Sitten kun polkaisee kaasua painuu syvemmälle. Paineet ei vuoda kun letkuja irroitellessa pitkänkin seisonnan jälkeen suhahtaa kunnolla. Lienee diagnoosi kuitenkin edelleen toi pumppu?

            Comment


            • #66
              Ja eihän tuolla vag-koodilla tai vastaavalla pierburgin koodilla löyty markkinoilta yhtikäs mitään. Lakki kourassa Marmorille?

              Comment


              • #67
                Noniin uusi pumppu kiinni. Marmorilta 370e. Jarrut tuntuu paljon tehokkaammilta, asvaltillakin menee lukkoon sen verran mitä nyt absit yleensäkään. Mutta edelleen jos tekee putkeen nopeasti pari jarrutusta poljin kovettuu. Samoin tuntuu että kun jarruttaa niin että hiljalleen painaa pohjaan ei tunnu kovin terävältä. Seuraavaksi pääsylinteri vai? Voisiko se olla niin loppu?

                Ja ihme juttu oli että alkuun uusi pumppu hytkyi..niin että se letkulin heilui. Kohta sitten käytännössä loppui mutta ihankuin uuden pumpun sen pesän ruuvit olisi olleet löysällä ja se kuppi heiluisi... Kai se silti ehjä on.

                Comment


                • #68
                  Kävitkö kaikki jarruletkut läpi?

                  Comment


                    #69
                    Meillä Caddyssä samaa ilmiötä. Jos pari nopeaa tehokasta jarrutusta tekee niin jarrut katoaa. Ei keksi mikä syynä. Kävin kaikki jarrut läpi reilu kuukausi sitten osittain tuosta syystä ja osittain jumittelevien jarrusatuloiden takia, mutta ei se tuota poistanut. Normikäytössä jarrut toimii hyvin.

                    Comment


                      #70
                      Liityinpä samaan kerhoon. C4 2.5tidq AEL + alipainetehostettu jarrusto ja poljin vajojaa.

                      Jarrupoljin moottori käydessä tuntuu vähän pehmeältä, poljin painuu hiljalleen syvemmälle, ei se ihan pohjapohjaan mene, muttaa ei tunnu vakaaltakaan. Nestettä ei häviä, vaihdoin uuden pääsylinterin ja putsasin nestesäiliön ja ilmasin jarrut. Tekee edelleen samankaltaista oiretta.

                      Ideoita? JonasK:lla oli etupyöränlaakerin vaihto poistanut ongelman??? Oma oikea etulaakeri on vaihtolistalla hetikohta, mutta satulahan ottaa pihtiotteen levystä, eikait laakerin väljyys vaikuta?

                      Comment


                      • #71
                        Mulla oli ttssä tismalleen samat oireet jarrurempan jälkeen... ilmasin jarruja ja tein vaikka mitä (ei yhtään ilmaa järjestelmässä)... edelleen poljin painuu melkei pohjaan.... noh.. tein pari oikein kovaa abs jarrutusta ja tämän jälkeen auto seisoi vielä 2 päivää ajamatta... tämän jälkeen ongelmat poistuivat. Polintuntuma normaali.... 0.o

                        Comment


                        • #72
                          Kokeilehhan ilmata ABS pumpulta eka, sitten vasta jarruilta. Olettaen jotta sulla on semmoinen, joskus oon ite joutunu niin tekemään. Olikos siinä pääsylinterissä jotain häikkää? Niin, tulikos vika niin jottet, jarruihin ollu aikoihin koskenu?
                          Ei minusta välys merkkaa mitään.

                          Comment


                            #73
                            Katsastusmies sai keksittyä että poljin painuu kun sen päällä seisoo tarpeeksi kauan ja merkkasi rekisteriotteeseen. Joten hommasin korjaussarjan sparetolta, ja pari ehjää varaosasylinteriä. Aiemmin ei tämän vermeen jarruihin ole tarvinnut koskea, paitsi polkimeen.

                            Korjaussarjassa oli yksi väärän mallinen tiiviste, auton oma pääsylkky oli kulunut seinämältään - ehkäpä hoonaamalla/kiillottamalla saa kuntoon, mutta autofrenin puutteelisen sarjan takia otin sitten toisen pääsylinterin autoon.

                            Miten ABS pumppu ilmataan, onko siellä joku ilmausventtiili vaiko joku kikkakolmonen? Vaihdoin joskus 10 vuotta sitten tuohon 20v-lötköön pääsylkyn ja se lähti pelaamaan ihan nätisti.

                            Missä on muuten jarrupaineen varoitusanturi? ABS-pumpussa? Vehje herjasi jarrua aiemmin, nyt pääsylinterin vaihdon jälkeen ei ole sitä huudellut.

                            Comment


                              #74
                              Pääsylinterissä taisi olla sellainen 2-napainen liitin tuota toimintoa varten.

                              Comment


                                #75
                                Noissa hydraulitehostetuissa oli tehostajassa, mutta ei tässä AELq:ssa ole missään sylinterissä anturia.

                                Comment


                                  #76
                                  Vaihdoin etupyörälaakerin, vaikken olettanutkaan että sillä olisi tämä ratkennut, mutta onpahan kunnossa ja särjin sitten abs-anturin. Sitä odotellessa.

                                  Kävin heittämässä sorateillä maakuntalenkin ja annoin savua ja kunnon abs-rouskujarrutuksia - ei havaittavaa vaikutusta. Edelleen moottori käynnissä painuu polkimen päällä "seisoessa" ja kun kone ei ole käynnissä poljin on kova, eli ei se minusta vuoda sisäisesti. Mutta jotakin tapahtuu.

                                  Löysin Rosstechin ohjeen abs-pumpun ilmauksesta, mutta pitää vähän improvisoida ennenkuin saa auton neljältä pyörältä ilmaan. http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/absbleeding.html

                                  Comment


                                  • #77
                                    En mää oo koskaan noin sitä tehny.
                                    Eka tulo putkia löysälle ja sitten lähtö putkia löysällei. Jarru pohjassa kun on putkia auki, ja sitten vaan kaikki jarrut vielä reilusti läpi.

                                    Vaikka kuivatetun abs pumpun vaihtanu monesti, niin aina tuo viimestään on riittäny.

                                    Comment


                                      #78
                                      Eikös nyt lähes kaikissa VAGeissa painu poljin "pohjaan", jos sitä jaksaa painaa normaalia kovemmin esim.valoissa. Menee siis pikkuhiljaa, mutta voimaa pitää olla enemmän kuin ns. normaalisti painettaessa. Eli onko autossa oikeasti mitään vikaa?

                                      Comment


                                        #79
                                        No sitä mietin itsekin, mutta yli-innokas katsastusinssi sai epäilemään, varsinkin kun merkkasi otteeseen.

                                        Rupesin tekemään tuota vagcomilla ilmausta, mutta meni näköjään virtuaboxin päivittämiseksi kun moduli puuttui kernelistä.

                                        Comment


                                          #80
                                          Eipä onnistu pumpun pyöritys vagcomilla C4:seen. Groupitt eivät näy (linkkikin oli väärään autoon, my bad).

                                          Onnistuukohan tuon pumpun pyörittäminen analogisesti helposti? Muistelen että joku olisi joskus kirjoittanut relekikkailusta.

                                          EDIT: Löyty tämmöinen - en ole ehtinyt testaamaan vielä.
                                          * Select brake electronics (03)
                                          * Login to ABS (11)
                                          * Enter 40168
                                          * Enter 04 for Basic Settings
                                          * Enter 002 and select "go"
                                          Viimeksi muokannut matrikkel; 19.11.2014, 22:31.

                                          Comment


                                            #81
                                            Eipä tainnut pumpun ilmaus olla ratkaisu tähän ongelmaan.

                                            Jarrupiirejä ilmatessa ja polkimen painumista, samalla kun kone oli käynnissä, seuratessa tuli bongattua jarrujen melko runsas eläminen kun paineet olivat päälle. Kaikki satulat taipuivat liukutappien varassa hieman. Polkumen painuminen väheni merkittävästi kun vaihtoi uudet jarrupalat (vanhat olivat vielä ihan reilulla pinnalla).

                                            Polkimen vajoamista tapahtuu edelleen koneen ollessa käynnissä, ja ei ollenkaan kun se on sammuksissa. V¤ttu tässä on korjattu olematonta vikaa kun luottaa ajoneuvoinsinöörin perstuntumaan jarrujen toimivuudesta.

                                            Onko jossain mitään tosiasiallista tietoa, montako tehostettua polkaisua jarrutehostimelta pitää syntyä moottorin ollessa sammuksissa? Ajoneuvoinsinööri piti kiinni kolmesta tehostetusta polkaisusta, mikäli moottori on sammuksissa, mutta tuntuu mahdottomalta kun ajattelee AEL:n limpun kokoa ja sitä vakuumi reserviä joka käytettävissä. Tuossa ei ole mitään erillistä vakuumikennostoa jonne energiaa saisi varastoitua.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Itsellä on korjaantunut painuminen pääsylkän vaihdolla.

                                              Ja kävi syksyllä Q:ssa sillain että, vaihdoin jarrupalat ja poljin pamahti pohjaan ja ei sitte mitään eloa. Vaihdoin pääsykänkin mutta paheni, siis auto sammuksissa jarrut kovana, mutta käynnissä ei eloa.

                                              Vika: Jostain kummansyystä, kun painoin sylinterit edessä sisään, pääsi ilmaa jarruihin.??. No laitoin hetkeksi vanhat palat takaisin ja ilmaus. Jarrut oli sen jälkeen hyvät.! Ja leimallakin tasan.

                                              No kuitenkin en antanut periksi ja painoin sylkät juuri niin vähän kuin mahdollista ja jarrut pysyivät hyvänä. Toki alkuun oli pientä pehmyttä.

                                              Comment


                                                #83
                                                Taidan vaatia jälkitarkastuksessa auton ajattamista dynometrille, niin saadaan numeerista arvoa autoinsinöörin perstuntuman sijaan - loppuu se suu virneessa hallille paluu kun käydään 10 min koeajolenkillä.

                                                Mie en usko että wc:n pyyhkeiden paikkaa vaihtamalla vika korjaantuu, se oli mahdollista Amiga 500:sen levyaseman lukuvirheen kanssa, muttei tässä. :-)

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Noniin jatketaanpa.

                                                  Kävin katsastamassa ja meni leimalle ilman moitteita, siispä taas intoa laittaa esimerkiksi jarrut toimimaan...

                                                  Eli kertauksena, ongelmana jarrujen katoaminen jos jarruttaa pari kertaa putkeen, välillä jarruttaa heikosti myös ensi polkaisulla. Poljin painuu hiljalleen melkein lattiaan, painuu lisää kun antaa vähän kaasua.

                                                  Vaihdettu alipainepumppu ja katsottu että alipaineletkut ei vuoda, pumpun vaihto hiukan paransi tilannetta.

                                                  Keväällä vaihdettu levyt ja palat ja letkut koko kierros, tutkittu liu-ut ja rasvailtu muutenkin satulat. Parani hiukan. Ilmattu korjaamolla.

                                                  Mutta edelleen välillä katoaa tehostus tai jarrut useammalla jarruttelulla, ja muutenkin toiminta epämääräistä. Esim nyt juuri toimii tosi hyvin, etenkin jso ei jarruta ihan täysin voimin. Kuitenkin asvaltilla sitten jos polkee esim 60kmh vauhdista ihan pohjaan ei jarruihin saa kauheasti voimaa, tuntuu että polkee joitan "läpi", tuntuu sellainen ihme turahdus/värähdys, ei kuitenkaan siis abs. Hiekalla absit nakuttaa ihan nätisti, eikä hiekalla koko ongelmaa edes huomaa. Välillä tuntuu taas että palat ei ole lähelläkään levyjä kun alkaa jarruttamaan, ihan kolahtaa joku nurkka.

                                                  Kuten sanottu nyt olisi intoa laittaa kuntoon ennenkuin häviää juuri väärässä kohtaa jarruteho. Aloitanko satuloista vai pääsylinteristä vai tehostimesta vaihtamaan ja koittamaan? Onko hyötyä/näkeekö vag-comilla esim. jarrupaineen linjassa, voiko siitä jotain päätellä?

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Minä aloittaisin pääsylinteristä, itsellä on ollut joskus samantapainen ongelma, joka korjaantui pääsylinterin vaihdolla.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Jarrupoljin painuu pohjaan hiljalleen

                                                      Yritin tuossa taannoin ravistavia jarruja parantaa muutamilla rivakoilla jarrutuksilla reippaasta vaudista. No kävi niin että nesteet keitti ja tämän jälkeen jarrutuntuma on ollut pehmeä, ja poljin panuu hiljalleen pohjaan, jos aikansa painaa.

                                                      Käytin jarrujen ilmauksessa, ja tuntuma hieman paranikin, mutta edelleen meni poljin pohjaa. No tästä vedin johtopäätöksen että pääsylkky kaput. Tänään sitten vaihdoin pääsylinterin ja ilmasin jarrut. Mutta ei, edelleen poljin painuu pikkuhiljaa pohjaa kohti. Tämä tapahtuu ainoastaan auton käydessä. Sammuksissa ei ainakaan jalassa riitä voima painamaan pohjaan.

                                                      Nestettä ei häviä eikä vuotoja näy missään. Mikä tuossa nyt vielä voi olla? Ilmaa jossain paikassa X mikä ei tahdo pois tulla? Onko ABS pumpussa ilmausnippaa?

                                                      B7 3.0TDI siis kyseessä.

                                                      Edit:

                                                      Päteekö tämä tähän: http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/absbleeding.html
                                                      Viimeksi muokannut VilleP; 6.8.2015, 22:36.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Abs-yksikkö ilmataan vcds:llä.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Jarrupoljin painuu auton käydessä pohjaan, jos painaa riittävän voimakkaasti. Johtuu hätäjarrutustehostimesta. Näin sanottiin skodan jossain huoltotiedotteessa n.10 vuotta sitten muistaakseni... Toisaalta abs-yksikön ilmaaminen saattaa viedä aikaa joten sulla voi olla vika siinäkin.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Mihin tai miten ilma poistuu ABS pumpusta? Mitään nippaa siinä ei päällepäin näy.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Ei mahda olla tässä hätäjarrutustehostinta? Ainakaan pojin ei aikaisemmin mennyt pohjaan. Sen verran testailin vielä, että poljin ei ihan pohjaan asti painu, vaan kengän kärjen saa väliin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X