Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Esim. omalla vanhalla autolla ei ollu mitään menemistä A-katsastukseen mutta muualta leiman sai ;)
No joo tänään aamulla kävin leimalla, heittämällä läpi... Mutta kalvot pitäs edestä poistaa heti kun ehtii =(
Ja nimenomaan juurikin A-katsastuksessa tikkurilassa...
Viimeksi muokannut JesseR; 22.1.2010, 20:09.
Perustelu: opetellaan kirjoittamaan...
Onko porukalla tietoa, missä kannattaisi tummentaa lasit täällä Oulun alueella. Kunnon kalvot, priima jälki ja edullinen hinta olisi tietenkin toivottavaa, mutta hinnassa voi antaa vähän löysää, kunhan jälki on sen mukainen. Ja onko tietoa, miten tarkkaan virkavalta ja katsastussedät katsovat noita etulasien kalvoja täällä päin maailmaa. Eli ideana olisi siis todella haalea kalvo myös etusivuihin, mutta tumma sävy, kun ei tuo vihreä näytä hääviltä, jos muut on tummia.
Onko muka niin että Audi A4 B6 Avantin takalasin tummennuksen reunoja ei saisi nätisti suoraan vaakaan vaan niihin tulee väksisin sahanterän muistuttavaa reunaa koska siinä on jokin rosteri tjsp?
Sekä staattisesta pölystä aiheutuvat pölyhiukkaset (nuppineulanpään kokoiset) ovat asentajan mielestä ok ja niitä ei voi saada pois?
Vaadinko vain liikoja?
Viimeksi muokannut nuutti; 15.3.2010, 16:26.
Perustelu: kirjoitusasua muokattu
Tua Murre pisti mulle kalvot B6 avanttiin, minkään näköistä staattista sähköä ei ilmeisesti ollut liikenteessä, koska yhtään kuplaa ei lasissa ole, eikä kyllä mitään sahanteräjälkeäkään..
Kyllä ammattilaisen pitäisi saada kalvo lasii ilman, että yhtään kuplaa lasiin jää! Ainakin omiin menopeleihin on aina saanut..
Tarkottaa varmaan rasteria, eli sitä ikkunan reunassa olevaan mustaa reunusta, joka koostuu mustista palloista.
Audeissa on semmonen nukkatiiviste ikkunoiden luona josta irtoaa karvaa, hankala mutta kait sen sais esim. teippaamalla pölyttömäksi ennen asennusta.
Onko muka niin että Audi A4 B6 Avantin takalasin tummennuksen reunoja ei saisi nätisti suoraan vaakaan vaan niihin tulee väksisin sahanterän muistuttavaa reunaa koska siinä on jokin rosteri tjsp?
Siis NYT en ymmärtänyt...En ole kyllä koskaan moiseen ongelmaan törmännyt! Iise ainakin leikkaan kutistuksen jälkeen huolella kalvon muotoonsa ulkopuolella ja samanlainen se on myös sisäpuolella asennettaessa..ja piste. Eipä ole ongelmia ollut.
Sekä staattisesta pölystä aiheutuvat pölyhiukkaset (nuppineulanpään kokoiset) ovat asentajan mielestä ok ja niitä ei voi saada pois?
No joskus saattaa mennä muutama pölyhiukkanen johonkin väliin, vaikka kuinka puhtaasti ja tarkasti pyrkii asennuksen tekemään. Toki ne "saattaa" pystyä korjaamaan, jos kalvo antaa periksi! Sillä siellä ne on, eikä pois saa ilman kalvon vaihtoa.
Mutta puhtaus ja huolellisuus on kaiken a ja o. Tosin joskus saattaa tulla muutama piste jonnekkin,
Jos ne pisteet on nyt aivan näkökentässä ja keskellä lasia, niin kyllä sen huomaa jo asentaessakin ja silloin on helpointa tehdä suosiolla uusiksi.
Sedanien takalasit ovat sitten vielä vaativampia asentajalle tuon puhtauden yms suhteen ja siksi ovat myös hiukan eri hintaisia tapauskohtaisesti.
Vaadinko vain liikoja?
En osaa sanoa..Riippuu hiukan, että kuinka paljon niitä siellä välissä on. Tämäkin aina tapauskohtaista.
Tarkottaa varmaan rasteria, eli sitä ikkunan reunassa olevaan mustaa reunusta, joka koostuu mustista palloista.
Audeissa on semmonen nukkatiiviste ikkunoiden luona josta irtoaa karvaa, hankala mutta kait sen sais esim. teippaamalla pölyttömäksi ennen asennusta.
Taisi juurikin tarkoittaa tuota "silkkipainatusta". Kyseiseen "rasterointiin" saa kalvon tarttumaan oikeilla menetelmillä.
Tuon nukkatiivisteen pölyistä päästään eroon esim kostuttamalla se, tai itseasiassa se kastuu jo ikkunoita pestäessä ;)
Eli tämmöistä "sahalaitaa" takalasissa.. Tuo on otettu lasin yläreunasta, tuollaista on myös alhaalla hiukan. Omaan silmään voisi olla paremman näköinen kuten lasin sivut ovat, suorassa.
Huomenna pitää mennä näyttämään sekä saa kyllä samalla korjata tai sitten vetää uudestaan koko kalvon. Tosin varmaan menee muutama muukin lasi uusiksi, tuntuu että noita pieniä valkoisia "reikiä" löytyy enemmän ja enemmän :-/
Enhän siis pyydä liikoja että olisi siistimmin tehty :-) ?
Siis tässä on nyt käynyt niin, että tuota rasterointi pintaa ei ole pesty huolellisesti, tai sitten asentaja ei ole sitä siihen kunnolla kiinnittänyt. Tosin joskus tarvii asiakkaalle kertoa ja opastaa, että miten sen saa tarttumaan siihen vielä paremmin asiakkaan omalla pienellä vaivalla. Mutta yleensä nuo ns. kynnet jää näkyviin , jos ei ole "ehkä" kutistanut ihan loppuun saakka!?!
Tuo rasteri pinta kun on sen verran koholla tuosta ikkuna pinnasta, että se kerää KAIKEN lian niihin ns. monttuihin! Ja niitä on välillä todella v*ttumainen saada täysin puhtaaksi. Tosin kuten edellä mainitsin, niin tuohon löytyy oikea lääke, jolla kalvo tarttuu hienosti hiuan epäpuhtaaseen rasteri pintaankin ;)
Ja myöhemmin kuivumisen jälkeen saattaa käydä niinkin, että tuo kalvo irtoaa hiukan siitä rasteroinnista ja sille ei voi mitään. Tämäkin riippuu usein myös automallista..
Onko ikkunakalvon irrotukseen muuta konstia kuin mekaaninen "raapiminen"? Nuo kalvot ovat olleet n. 10vuotta tuossa paikoillaan, ja ovat kyllä sen näköisetkin. Lähinnä mietityttää tuo lasien reunan rasterointi, miten kestää mekaanisen irrotuksen?
Pystyn kyllä elämään mainiosti ilman noita kalvoja. Mielestäni olisi siistimpi ilman naarmuisia kalvoja.
Ei se rasterointi siitä pääse kärsimään, ellet nyt sitten hullun voimalla lähde terävällä esineellä niitä kaapimaan! Myrkkyjä ja esim froteepyyhkeellä/muovilastalla hinkkaamista kestää ihan mennen tullen..:)
Takasivulasit ja takalasin saa maalata vaikka mustalla Miranolilla umpeen. Etusivulasien ja tuulilasin pitää läpäistä 75% valoa, tosin niihin ei mitään kalvoja saa laittaa.
16 §
Tuulilasi ja muut ikkunat
1. Tuulilasin valonläpäisykyvyn on oltava vähintään 75 % ja etusivuikkunoiden sekä henkilöautontakaikkunanvalonläpäisykyvyn vähintään 70 %. Tuulilasissa ja etusivuikkunoissa ei saa käyttää jälkeenpäin asennettavia kalvoja eikä niitä saa muullakaan tavalla muuttaa tai peittää siten, että niiden valonläpäisykyky heikkenee. Muissakaan ikkunoissa ei saa käyttää sellaisia kalvoja tai niitä muuttaa muulla vastaavalla tavalla siten, että ikkunoista voi aiheutua haitallisia heijastuksia.
Tuo Mikon lainaushan on lainaus Liikenneministeriön päätöksestä auton rakenteen muuttamisesta 779/1998, joka ei ole enää voimassa. Finlexin ajantasaisen lainsäädännön asetus 1248/2002 31 b § (muutosasetus 21.4.2009/256) sanoo seuraavaa: Näkyvyys tuulilasista ja ohjaamon sivulaseista
Auton tuulilasin sekä ohjaamon sivulasien tai -suojusten tulee olla rakenteeltaan ja kunnoltaan sellaiset, että kuljettajalla on mahdollisimman esteetön näkyvyys eteen ja sivuille. Auton sisä- tai ulkopuolelle ei saa erityisesti määrättyjen merkkien ja laitteiden lisäksi ripustaa tai kiinnittää mitään merkkejä, esineitä tai laitteita, jotka voivat haitata näkyvyyttä. Liikenneministeriön määräysten mukaisen pysäköintikiekon saa kuitenkin kiinnittää tuulilasin oikealle puolelle. Samoin saa lapsen turvaistuimen kiinnittää kuljettajan vieressä olevalle istuimelle ehdolla, ettei se kohtuuttomasti rajoita näkyvyyttä.
Onko joku tarkistanut nykyistä EU-lainsäädäntöä miten sen mukaan menee, nähtävästi kansallista säädöstä tuosta asiasta ei enää ole olemassa? Itse en millään jaksaisi alkaa kaivamaan, mutta aihe sinänsä kiinnostaa.
Tuo Mikan lainaus ei puhu etusivulasien kalvoista mitään, jossain toisaalla mainittu asiasta? Mitähän säännöstä AKE soveltaa.. rupesi vain mietityttämään, kun pitäisi katsastajan mielestä nuo kalvot edestä poistaa. Ei ole itseni laitattamat, ei vain viitsisi turhaan poistaa, kun ei ne kovin tummat edes ole, toisin kuin jossain volvossa mikä tuli vastaa, oli varmaan tummimat mahdolliset kaikissa paitsi tuulilasissa.
Tosin tuo Mikan lainaus on aika tulkittavissa, että tarkoittaako "mahdollisimman esteetön näkyvyys" sitä, että ikkunoissa ei saa olla kalvoja ja AKE päättänyt läpäisyyden olevan se 75%, jolloin kalvon kanssa lasit eivät täytä tuota vaatimusta.
Jos ja kun sinivuokko pysäyttää sinut etuikkunoiden tummennuksien vuoksi, hän kysyy: Onko valoallergiaa? Pitää olla esittää lääkärintodistus ja siten saat tummennukset säilyttää etuovien ikkunoissa. Toiseksi sinivuokko vetoaa siihen, että virkavalta ei näe, kuka ajoneuvoa kuljettaa. Jenkkipoliiseilla on ilmeiseti parempi näkö, koska siellä tummennukset etulaseissa on sallittu. ;)
Comment