Moro, samoja ongelmia yli -15C pakkasessa. Tason vaihto kesti ja vikavalo syttyi usein haluttua tasoa saavuttamatta.
Tasonvaihdon hitautta oli jo havaittavissa ehkä lämpimillä mikä viittaisi kompuran laiskuuteen, mutta toisaalta tasonsäädön pitäisi toimia ajoin pelkällä paineella tankistakin ilman kompuraa, olettaen että tankkiin on saatu kompuralla haluttu paine (15bar?).
No viikonloppuna kaivoin kompuran paikoiltaan tutkimusmielessä lämpimässä tallissa ja sulattelin kiesin muutenkin.
- Paineletku jakoventtiilille oli "kuiva"
- Jonkin verran vettä löytyi pneumaattisen venttiilin alta (iso muovikuppi, jossa 5mm kuusiokoloreikä keskellä) avatessa kannattaa olla tarkkana että ei tuu silmille - sisällä pari voimakasta jousta. (Huom tää on helppo tarkistaa ilman että kaivaa kompuraa alas - pelkkä suojapelti pois ja muovikuppi on hollilla...)
- otin vielä patruunankin auki ja se vaikutti kuivalta, tosin muutama ruostejälki oli merkkinä joskus ollees kosteudesta. Eli patruunan kuivattelu onnistuisi kyllä jos siellä jollakin on vikaa.
- lopuksi vielä sylinterinkansi auki, ei vettä sielläkään. Laitoin muutaman tipan paineilmatyökaluöljyä männän reunoille ja läppään - noin tekohengitysmielessä, auttaa ainakin hetken jos ei muuta.
- Latoin vekottimen takaisin nippuun ja paikalleen - yllätys oli suuri kun koko vekotin ja systeemi toimi vieläpä ilman ongelmia. (:
Nyt on ollu lauhempaa, joten katsotaan kuinka käy kun pakkaset taas kiristyy. En tiedä oisko se pieni vesimäärä siellä pneumaattisessa venttiilissä voinut jäätää siten että kompura ei saa tehtyä tarpeeksi paineita. Ton venttiilin kautta kuiteskin ilmat kulkee mennen tullen, joten avainasemassa.
Monet ulkomaanelävät ovat foorumien perusteella kompuraa vaihtamalla saaneet vekottimensa taas pelaamaan. Mene ja tiedä.
NOTE: Edelleen olisin vailla joltakin niiden ilmajousien O-renkaiden mittoja... Pliis.
Tasonvaihdon hitautta oli jo havaittavissa ehkä lämpimillä mikä viittaisi kompuran laiskuuteen, mutta toisaalta tasonsäädön pitäisi toimia ajoin pelkällä paineella tankistakin ilman kompuraa, olettaen että tankkiin on saatu kompuralla haluttu paine (15bar?).
No viikonloppuna kaivoin kompuran paikoiltaan tutkimusmielessä lämpimässä tallissa ja sulattelin kiesin muutenkin.
- Paineletku jakoventtiilille oli "kuiva"
- Jonkin verran vettä löytyi pneumaattisen venttiilin alta (iso muovikuppi, jossa 5mm kuusiokoloreikä keskellä) avatessa kannattaa olla tarkkana että ei tuu silmille - sisällä pari voimakasta jousta. (Huom tää on helppo tarkistaa ilman että kaivaa kompuraa alas - pelkkä suojapelti pois ja muovikuppi on hollilla...)
- otin vielä patruunankin auki ja se vaikutti kuivalta, tosin muutama ruostejälki oli merkkinä joskus ollees kosteudesta. Eli patruunan kuivattelu onnistuisi kyllä jos siellä jollakin on vikaa.
- lopuksi vielä sylinterinkansi auki, ei vettä sielläkään. Laitoin muutaman tipan paineilmatyökaluöljyä männän reunoille ja läppään - noin tekohengitysmielessä, auttaa ainakin hetken jos ei muuta.
- Latoin vekottimen takaisin nippuun ja paikalleen - yllätys oli suuri kun koko vekotin ja systeemi toimi vieläpä ilman ongelmia. (:
Nyt on ollu lauhempaa, joten katsotaan kuinka käy kun pakkaset taas kiristyy. En tiedä oisko se pieni vesimäärä siellä pneumaattisessa venttiilissä voinut jäätää siten että kompura ei saa tehtyä tarpeeksi paineita. Ton venttiilin kautta kuiteskin ilmat kulkee mennen tullen, joten avainasemassa.
Monet ulkomaanelävät ovat foorumien perusteella kompuraa vaihtamalla saaneet vekottimensa taas pelaamaan. Mene ja tiedä.
NOTE: Edelleen olisin vailla joltakin niiden ilmajousien O-renkaiden mittoja... Pliis.
Comment