4Z-Allroadissa on ilmajousituksessa kaksi versiota , vanhemmissa on myös manual mode . En tiedä, miksi se on otettu uudemmista pois. Manual modessa(siis keltainen valo palaa ) auto ei automaattisesti nouse parkkiasentoon eli toiseksi ylimmälle tasolle eikä se laske automaattisesti moottoritieasentoon alimmalle tasolle.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus
Collapse
X
-
Tähän aiheeseen hiukan lisää. Tuolla "moottoripuolen" osiossa jo jotain mainitsinkin.
Eli eilen tosiaan luin auton vikakoodit ja samassa yhteydessä sitten koeajo lenkin jälkeen vikamuistiin ilmestyi (Vikakoodin numeroa en valitettavasti nyt muista) "Kompressori sammutettu kuumenemisen johdosta". Vikakoodi ei kuitenkaan palautunut sen jälkeen kun poistin ne muistista.
Soitin myös pääkaupunki seudulla vaikuttavaan yritykseen, jonka leipätyötä on ilmajousien suunnittelu, toteutus ja korjaaminen. Samassa yhteydessä selvisi, että tuon keulan painumisen syitä voi olla useitakin. Puhelinkeskustelun perusteella, mm. Kompressorin ilmanpoistoventtiili saattaa vuotaa, ilmapussit voi vuotaa, alustan asentoanturit antaa väärää informaatiota tai sitten ne O-renkaat. Langan toisessa päässä ollut henkilö luetteli myös muita vikakohteita, mutta nuo nyt jäivät päällimmäisenä mieleen.
Arviolta viikon sisään menee auto tutkittavaksi ko. Firmaan. Ja sitten on vielä luultavasti pitkällisen kädenväännön paikka auton myyneen liikkeen kanssa, kuka korvaa kenelle ja kuinka paljon.
Huolestuttaa hiukan tuo kompressorin vikakoodi.... Kovasti enteilee omasta mielestäni Kompressorin hajoamista. Onneksi tuo Arnottincin kompura on kohtuu hinnoissaan.
Kirjoittelen lisää infoa asiasta kun jotain selviää.
Comment
-
Luin sitten uudestaan tänään kotiin päästyäni alustan vikakoodit, nyt muistissa seuraava: 01400 Automaattisen korkeussäädön jousitus.
Mitähän moinen tarkoittaa?? Selkeästi jotain vikaa ilmajousissa, mutta mitä.
Autoliikkeen kanssa käyty tänään kirjeenvaihtoa ja jotain valoa on sentään sen tunnelin päässä. Loppuviikosta auto näillä näkymin menossa pajalle tutkittavaksi ja toivottavasti myös korjattavaksi.
Kysäisin myös, mitä korjaamon kautta maksaisi uusi Kompura, 800-900?. Ilmajousipussit n.500-600? / kappale.
Sanoinkin heti, että jos noissa on vikaa, hankin osat itse.
Comment
-
Nollasin uudestaan tuon vikakoodin, tein ajolenkin ja kas... ei vikaa muistissa.
Epäilen kyllä vahvasti itse, että ilmajouset vuotavat etupäästään noista surullisen kuuluisista O-renkaista.
Kuten todettua, auto menee korjaamolle tutkittavaksi ja autoliike ainakin on lupautunut jo alustavasti osallistua kuluihin jollain osuudella....luulisin että 50/50 tulee olemaan realismia.
O-rengas sarjat eteen tilasin tutun kautta ja taakse löytyi foorumilaisen kautta, just in case.
Niin ja kiitos nyt tässä vaiheessa auttaneille hyvistä vinkeistä, vihjeistä ja avusta
Comment
-
Nyt on selvillä vian aiheuttaja, Etu palkeissa on reikä aivan yläreunassa.
Palkeet tiivistyvät auton runkoa vasten sen verran hyvin yläasennossaan, että vuotoa ei tapahdu juuri ollenkaan.
Toiminta tonni jos toinenkin menee siis auton kuntoon saattamiseen.
Arnottinc. on kyselyä laitettua etupalkeiden ja kompuran rahdeista ja hinnoista.
Comment
-
Auto on jousituksen osalta vihdoin kunnossa.
Tiistai-iltana 21.00 Suomen aikaa tilasin Arnottsilta etuilmapalkeet ja kompuran, torstaina puolen päivän tienoilla oli tavarat naaman edessä ja perjantaina 18.00 aikoihin auto ajossa.
Korjauslasku oli vian etsimisineen 750€. Osat euroina aika tarkkaan 1000€...veroista en ole vielä laskua saanut. Säästöä tuli osat itse hankkimalla n.400€.
Palkeissa tosiaan reiät ylälaidassa. Kompuran päätylaippaa ei vanhassa ollut, korkannut auki niiteistään ja kansi tiessään. Välystäkin oli aivan järjettömästi. Ihme kyllä ilmatuotto oli vielä kunnossa, mutta olisi ollut vain ajan kysymys kun tuo olisi lakannut toimimasta kokonaan.
Täytyy sanoa, että on ilo ajella hymy naamalla kun alustakin toimii niin kuin pitää.
Mielenkiintoista nähdä miten asia sovitaan autoliikkeen kanssa. Ensi viikolla on vielä pakokaasulämpötila-anturin vaihto.
Comment
-
Moi.Minulla rupesi kompura pitämään ihan kauheeta ääntä..Vein autoliikkeeseen ja sanoivat, että kompura finaalisssa...sanoivat myös, että joku korkeudensäätö anturi hajonnut..Parasta oli, että koko hoito olisi maksanut siis uusi kompura ja joku korkeudensäätö anturi(osaako kukaan sanoa mikä ihmeen korkeuden säätöanturi ja missä se sijaitsee)2800 euroa,,huh huh...Tilaan kyllä kompuran arnottsilta..mut jos joku osaisi sanoa, mikä toi tasonkorkeuden anturi on niin olisin kyllä kiitollinen...
Comment
-
Kiitos vastauksista...Onkohan kalliskin toi tasonsäätöyksikkö jos mennyt?vaikee itte vaihtaa?En ainakaan laakkosella aikonut vaihdattaa tod...Huomen käyn hakee piiskan pois laakkoselta,,toivottavasti antavat edes kunnon raportit mitä ovat havainneet.....Puhelimes se kaveri ei kyllä todellakaan osannut muuta, kuin sanoa sen suolaisen hinnan...perr..ei mielestäni puhunut mitään tasonsäätöyksiköstä...no huomen nähdään mitä tuleman pitää
Comment
-
Lomareissun loppupuolella alkoi ilmanjouset hieman temppuilemaan. Auto pysyi mökinpihassa hyvin korkeimmalla tasolla eikä jouset vuotaneet. Kun läksin käymään perheen kanssa 40 km matkan Mikkelissä niin auto lösähti 2-tasolta alas, eikä jaksanut nousta edes ykköstasolle. Pumppu kyllä kävi ja auto yritti nousta, mutta pumpun lämpösuoja pysäytti noston ennen kuin pääsi tarpeeksi korkealle. Viileä parkkikatos ja aika korjasi tuonkin ongelman. Pois lähtiessä auto nousi melko mukavasti 3 tasolle ja paluu mökille sujui ihan normitasolla.
Eilen oli taas ongelmaa Mikkeli-Tampere välillä saman vaivan vuoksi. Nyt on suunnitelmissa tehdä vag-comilla modaus siten että parametreilla huijataan jousituksen korkeus sellaiseksi että se on oikeasti 3-tasolla, vaikka auto luulee olevansa 1:llä. Tuolloin vuota ei tapahdu. Seuraavaksi sitten tilaukseen 0-rengasta tai air spring elimination kittiä.
Comment
-
Ei menny ihan niinku elokuvissa
Noniin... eli ei ole tuo "402 modifionti" suositeltava tapa yrittää korjata ala-asennostaan vuotavaa jousitusta. Yritettiin syöttää parametriksi 387, eli kertoa jousitukselle että se pysyy aina todellisuudessa yhtä pykälää ylempänä kuin mitä luulee olevansa. Kun modifionti tapahtui 2-tasolla etukulman jousi vuoti sen verran että ei saatu onnistuneesti syötettyä parametreja muistiin. Tuloksena oli pysyvä virhetila. Muut tolpat ovat nyt korkealla, mutta viallinen oikea etukulma maassa. Harkinnassa on ostaa Arnottsilta koko kierros uusia ilmajousia ja uusi kompura. "Ollilla" ajellaan sitten ilmeisesti taas seuraavat pari vuotta. Kiitokset Heikille avusta, vaikka ihan ei mennytkään niinku elokuvissa modaus :-)
Comment
-
Vastasinkin juuri tuonne moottoripuolelle, eli ei ole ollut täristämistä Allroadissa mikä ei olisi johtunut renkaiden epätasapainosta. Vanteet kerää aika herkästi moskaa sisäpinnoille varsinkin jos ajaa märillä hiekkateillä. Sitten kun auto seisoo paikallaan niin lika kerääntyy alapinnalle ja täry on valmiina. Tuo täry voi joskus olla sellaista jaksottaista riippuen varmaan siitä miten epätasapaino sattuu renkaiden kesken.
Air spring elimination kittiin olen toistaiseksi ollut tyytyväinen. Ajo-ominaisuudet paranivat uusien Bilsteinin iskareiden myötä. Jousituksen korkeus näyttää omaan silmään juuri optimaaliselta, ollen jossain entisen II ja III-asennon välimaastossa. Moottoritienopeuksissa auto tuntui tosi vakaalta, vaikka aiemmin tuolla korkeudella ei ole pystynyt ajamaan yli 110 km/h nopeudessa.
Nyt olis 1 ehkä etumainen ilmajousi ja 2 ehjää takimmaista kaupan. Ei tuossa vuotavassa vasemman etukulman kumissakaan näkynyt mitään vikaa päällepäin. Ainoastaan siitä mustasta lenssistä joka on heti jousen alapuolella, näkee ilmapussi on seilannut niin paljon että maalipinta hohtaa kiiltoa.
Comment
-
Mites toi kompuran hommaaminen... kannattaako kyselyt suunnata suoraan tonne arnotsin suuntaan vai saako suomesta jostai kohtuu rahalla? Itellä vissiin kompuran vaihto kohta edessä kun tuntuu olevan vanha aika väljä koska kestää niin pirun kauan nostaa auto esim 2 tasolta 3 tasolle (jopa 2min ja joskus menee vissiin kompuran lämpösuoja päälle kun ei jaksa nostaa ja vikavalo syttyy) vuotoja kun alustassa ei isompia pitäs olla kun ei parkissa kuitenkaan romahda alas mistään nurkasta eikä pihinää kuulu hiljaisessa autotallissa mistään.
Comment
-
Ilmajousituksen kanssa ongelmia täälläkin. Ongelmat alkoi pakkasten myötä. Lämpimässä tallissa auto toimii moitteetta ja pysyy ylhäällä. Ulkona yön yli ja auto on vajonnut alas ja kun auton käynnistää kompura vain ritisee ja rätisee, mutta mitään ei tapahdu ja auto menee vikatilaan. Voiko tuo kompura jäätää? Onko kukaan ikinä yrittänyt vaihtaa niitä ilmakuivaimen ryynejä tai onko ne vaihdettavissa? Onko kompuran vaihto ainoa ratkaisu?
Comment
Comment