Kalskeen Tepon varaosaputkasta tilasin aikoinaan. Juuri lähdössä tallille tutkimaan, että mikä on pettänyt.
Ja autoa on vielä laskettu alemmaksi tehtaan sarjasta.
E: Tutkiessa autoa, havaitsin nyt ihan ensimmäisenä vasemman puolen etummaisen ylätukivarren puslan olevan väljä. Huomenna saa emännän veivaamaan rattia, jos vaikka löytynee lisää väljyyttä. No kaikki osat menee sitten vaihtoon kun kerran avataankin. Ehkä Lemförder tai edelleen Febi-Bilstein sarjalle ääni?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Varoitus tukivarsista (mm. Meyle, Herzog..)
Collapse
X
-
Tuohan kuulostaa kohtuu hyvältä. Onko suosituksia, mistä tuon sarjan saisi edullisimmin?
Leave a comment:
-
Asensin eilen omaan etuveto B5:seen tuollaisen ebaystä löytyneen halpissarjan. Osaksi rahanpuutteen ja osaksi mielenkiinnosta, että kauanko tuollainen kestää käyttöä ilman tässä topicissa puhettaolleista rasvanipoista. En oikeen älynnyt miten/mitä ne hyödyttävät joten jätin asentamatta. Asensin pelkät alatukivarret, koska ylätukivarsista löytyi audin logot eikä välystä niin olisi ollut tyhmää vaihtaa välyksettömät alkuperäiset pois. Jäädään ihmettelemään, koska saa taas olla tukivarsijumppaa tekemässä :D
Leave a comment:
-
Ebay:n halppissarjat(car-bock) näyttivät kykynsä ja kestivät jopa seuraavaan katsastukseen kuten keväällä ennustettiin, kilsoja tuli noin 25tkm ja vaihdettu siis 02/13.
Ojan puolella ulompi nivellys tukivarresta niin väljä että liikettä vähintään 3-5mm eeskahtaalle. Ihmettelinkin ennen renkanvaihtoa pientä tutinaa ratissa mutta sillähän selvis tuokin. Katsastuksesta selvittiin kuitenkin helmikuussa joten pelkästään kevään aikana tilanne meni noinkin pahaksi.
Nyt tilasin sitten Febin kepit virosta ja omasta mielestäni edulliseen 69€/kpl hintaan avaruosad liikkeestä. Vähän vaikea kauppa sinänsä tilata jos ei satu numeroa olemaan selvillä osasta jota olet hakemassa tai sitten kiltisti selaat melkein koko katalogin kuvat lävitse löytääksesi etsimäsi.
Leave a comment:
-
Näistä nipoista on paljon juttua. Kuvat olisi kivoja jos niitä on. Itsellä ei niin ajankohtainen asia enää, mutta mietin jossainvaiheessa.
Leave a comment:
-
Olen porannut reiät keskelle suojakuppia 5 millin terällä ja 6 millin tapilla tehnyt kierteet. Ylävarsiin olen laittanut prikan rasvanipan alle jottei nippa osuisi kuulaan. Kierteiden tiivistys kannattaa tosiaan tehdä ruuvilukitteella. Järjen käyttö on sitten erittäin suotavaa kun prässillä painaa rasvaa niveliin. Mikäli puristaa rasvaa niin että suojakumit ovat kuin ilmapallot, niin tokkopa siinäkään kauan menee että kumit ovat rikki.
Leave a comment:
-
On muuten sama sarja vieläkin alla ja tuntuu ihan timmiltä ajossa.
Rasvanipat laitoin kaikkiin palloniveliin, eli kaksi ylös ja kaksi alas per puoli. Eli porakoneella varovasti kyljestä kohti palloa. Loppumatka varovasti muovin läpi ihan kuulaan asti. Sitten kierre ja rasvanippa kierrelukitteen kanssa kiinni. Rasvaa muutama painallus per nivel, ja samalla voi pyöritellä palloa jotta rasva levittyy kunnolla.
En olisi ikinä uskonut että tällainen kiinasarja kestää näinkin hyvin. Mutta kuten hoff4kin totesi niin kyllä rasvan puute on suurin syy näiden väljistymiseen.
Sarjan mukana tulleissa raidetangonpäissä on varmaankin käytetty erilaista kumimateriaalia, sillä ne olen joutunut vaihtamaan ainakin kertaalleen kummallekin puolelle. Kumi on jotenkin vain väljistynyt eikä ole tiivistänyt enää kunnolla.
Edit. Aluksi siis porasin pienemmän reiän kuulaan asti ja sitten isommalla vain kierteen osuuden. Kannattaa käyttää hieman harkintaa mille kantille nipan laittaa, sillä varsinkin ylätukivarret ovat varsin lähellä toisiaan ja kääntyvät melko paljon. :)Viimeksi muokannut ilyx; 11.4.2014, 19:20.
Leave a comment:
-
No, tilasin kokeeksi sitten uuden samanlaisen setin, joihin asensin rasvanipat. Nyt on noin 15tkm ajeltu nippojen kanssa ja kaikki nivelet on ainakin toistaiseksi vielä timmissä kunnossa. Tosin tein noiden nippojen kanssa semmoisen virheen, että en muistanut päästää rasvojen painetta pois kumin sisältä, niin nyt on alatukivarsista kumi murtunut muutamasta kohtaa.
Leave a comment:
-
Ihan yksinkertanen syy pallonivelten lyhytikäisyydelle löytyy kun ottaa suojakumin irti ja toteaa että rasvaa ei juurikaan löydy nivelestä, uutenakaan, merkistä riippumatta. Lisäämällä rasvaa uuteen niveleen, ja miksei vanhaankin kunhan ei ole vielä väljä, voi oleellisesti vaikuttaa nivelten kestoikään. Halvimmissa kiinannivelissä tapaa vaan suojakumit hapertua rikki todella nopeasti, mutta tämänkin voi välttää kunhan ei osta sitä kaikkein halvinta paskaa.Viimeksi muokannut hoff4; 22.3.2014, 10:43.
Leave a comment:
-
Original vag ylätukivarsi kesti Audi B5 1.6 mallissa ainakin sen 120tkm mitä nykyisellä omistajalla auto on ollut.Mittarissa nyt 318tkm, aikaisemmasta vaihdosta ei tietoa. Tilalle vaihdettu kiinalainen 30e versio, saa nähdä miten kestää.
Leave a comment:
-
Laitetaan yksi huono kokemus lisää MOOGista. Ylätukivarret kesti 22tkm/1,5v. kunnes alkoi pallonivel narista ja mennä väljäksi.
Leave a comment:
-
Lemförderiä meikäläinen suosii omassa autossa. Laatu kamaa ja tietysti hintavia. Mutta milloin laatu ei olisi maksanut.
Leave a comment:
-
ATP-autoteile oli firma mistä ne tilasin, ja takuu tosiaan on 3 vuotta. saksalaisilta nettisivuilta luin käyttäjien kokemuksia, enkä pikaisella katsomisella löytänyt ainuttakaan negatiivista kirjoitusta näitä ATP,n tukivarsia koskien.
Leave a comment:
-
Tukivarret etupäähän edullisesti saksasta ?
Tilasin audiini ( A4 B5 -97 ) täydellisen etupään tukivarsipaketin saksalaiselta tarvikekauppiaalta, hinta oli 118 € + pk, eli yhteensä alle 145 €..... Hintaero suomessa tarvikekaupoissa myytäviin ei-alkuperäisiinkin verrattuna on järkyttävä, eri juttu on että miten sitten kestävät...?
Ne oli kyllä pakattu saksalaisen myyjän tiedoilla varustettuihin pusseihin, ja mukanatulleessa kuitissa annettiin myös 90 pv palautusoikeus, sekä 3 vuoden takuu.
Asennutin ne paikoilleen ja hyvälle tuntuu....Mutta kauanko ?Viimeksi muokannut Rexa; 15.3.2014, 11:50.
Leave a comment:
-
Ihmeen hyvin kestäneet noi mun sternin säädettävät ylätukivarret. Oisko olleet jo 4-5 vuotta ja kilsoja tulee noin 20t/v
Leave a comment:
-
Febi bilstein setti kesti 3 vuotta. Nyt katsari käski vaihtaa uudet. Tais olla 3 välyksellistä palloa.
Leave a comment:
-
Joulun aikaan vaihdoin C5:een eteen ylemmät tukivarret, hintaa 35 euroa kappale, valmistaja Flennor Automotive. Katsotaan miten nuo kestää.
Leave a comment:
-
Onkos kukaan kerryttänyt kokemusta BÖLK merkkisistä tukivarsisarjoista?
http://www.mister-auto.fi/fi/tukivar...OL-102999.html
Leave a comment:
-
Mulla on kokemusta noista eBayn halvimmista sarjoista. Eli tilasin tommosen 120e setin ja se kesti yhden talven / 10tkm. Ensin meni ylätukivarret väljiksi ja pari tonnia myöhemmin myös alavarret alkoi väljistyyn. Ruumiinavaus osoitti, että ihan kuivuuttaan olivat kuolleet.
No, tilasin kokeeksi sitten uuden samanlaisen setin, joihin asensin rasvanipat. Nyt on noin 15tkm ajeltu nippojen kanssa ja kaikki nivelet on ainakin toistaiseksi vielä timmissä kunnossa. Tosin tein noiden nippojen kanssa semmoisen virheen, että en muistanut päästää rasvojen painetta pois kumin sisältä, niin nyt on alatukivarsista kumi murtunut muutamasta kohtaa.
Uskoisin että nuo halvimmatkin sarjat kestäisi kohtuu kilometrejä, mikäli niihin asentaa rasvanipat, ja muistaa aika ajoin rasvailla niitä. Tosin kahden halvemman sarjan hinnalla olisi saanut jo melkein Febin sarjan (ebay, 275e), joten eipä tässä paljoa säästöä ole ainakaan vielä kertynyt.
Leave a comment:
-
Allroadiin TRW ja Lemforder
Löysin halvimmat TRW:t (alavarret) ja Lemforderit (ylä) eBaysta. Nyt kymppitonni takana ja hyvin toimivat.
Niistäkin on jotain muka hiottu pois mutta mitäs sitä ei kaupan eteen tekisi ;)
Leave a comment:
-
eikös Lemförder tee ne alkuperäiset? Edelliseen a4b6:seen kun vaihdettiin alaetutukivarret Lemförderiin niin näkyi selvästi kun oli tehtaalla hiottu VAG-merkit pois tukivarren kyljestä.
Leave a comment:
-
Joo katsotaan jos niillä talven selviää, leima on vasta kesällä ;)
En edes aatellu febiä kun lueskelin kokemuksia siitä.
Leave a comment:
-
Itsellä ollut Lemfördereitä, Febejä sekä Moog. Kaikki kesti kymmeniä tuhansia, Moog tosin rasvanipoilla varustettuna. Lemförderit tais olla kunnossa vielä 60 tkm jälkeenkin.
Leave a comment:
-
Tilasin kasiin mapcon sarjan saksasta. Katsotaan onko tuuri mukana että kauan kestää. Koko ketjun selasin läpi enkä oikein vakuuttunut mistään merkistä.
Mutta siis miksei Febiä? eikö sekään vakuuttanut? (TRW:t taitaa olla jo vähän arvokkaita vanhoihin autoihin)
Leave a comment:
-
No Mapco on kyllä se viimeinen valinta.. Suosittelen vaihtamaan, muuten saat tehdä saman vaihto jumpan seuraavan 20tkm sisällä.
Ihan mikä tahansa muu on parempi; Lemfjörder, TRW, Ruville, Febi, Moog..
Leave a comment:
-
Tilasin kasiin mapcon sarjan saksasta. Katsotaan onko tuuri mukana että kauan kestää. Koko ketjun selasin läpi enkä oikein vakuuttunut mistään merkistä.
Leave a comment:
-
Icharus, tuntui kyllä mullakin hintaansa nähden varsin asiallisilta nuo Car-bock liikkeen toimittamat takaylätukivarret. Toimitusaikakin oli kohdallaan, ei kestänyt kuin 4 päivää ja postin setä kantoi ne kotiin asti.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja itaplok Näytä viestiItse itselleni vastaten... Tutkiskelin asiaa hieman lisää ja soittelin Fixukselle.
Fixuksen 021-LMI on Lemförderin sarja 16-27421(-01).
Lisäksi löysin tällaisen: http://www.autoluettelo.fi/wls/view_...di_S_linja.pdf
Eli tuon mukaan tuo 16-31912-01 sarja on tarkoitettu S-line malleihin.
"Ylemmän tukivarren (2) laakereilla korkemapi shore-kovuus kuin vakioalustan laakereilla. Raidetangon
päätykappaleiden kumivaimentimet (1) on korvattu jäykillä liitoksilla."
Eli onkos S-linessä ja "ei-s-linessä" erillainen alusta tehtaalta lähtiessä? Tarkoittaen siis muutakin kuin jousia ja iskareita.
Onko tuosta "S-line" mallista (kiinteät raidetangon päät) jotain hyötyä verrattuna jousitettuun? Ovh. hinta on melkein tuplat!
Leave a comment:
Leave a comment: