Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Varoitus tukivarsista (mm. Meyle, Herzog..)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Murre
    vastasi
    Kalskeen Tepon varaosaputkasta tilasin aikoinaan. Juuri lähdössä tallille tutkimaan, että mikä on pettänyt.
    Ja autoa on vielä laskettu alemmaksi tehtaan sarjasta.

    E: Tutkiessa autoa, havaitsin nyt ihan ensimmäisenä vasemman puolen etummaisen ylätukivarren puslan olevan väljä. Huomenna saa emännän veivaamaan rattia, jos vaikka löytynee lisää väljyyttä. No kaikki osat menee sitten vaihtoon kun kerran avataankin. Ehkä Lemförder tai edelleen Febi-Bilstein sarjalle ääni?
    Viimeksi muokannut Murre; 7.6.2014, 23:04. Perustelu: Lisätty havaittu vika

    Leave a comment:


  • Marqs
    vastasi
    Tuohan kuulostaa kohtuu hyvältä. Onko suosituksia, mistä tuon sarjan saisi edullisimmin?

    Leave a comment:


  • Murre
    vastasi
    A4 b6 Febi-Bilstein etutukivarsi sarjalla menty nyt 100tkm KW3 alustalla 5/2009 lähtien! Ja nyt alkoi kolinat.. Mielestäni kesti ihan kohtalaisesti?

    E: Niin ja mallihan nelikko 1.8Tq
    Viimeksi muokannut Murre; 7.6.2014, 12:43. Perustelu: Lisätty infoa

    Leave a comment:


  • Buuhiz-
    vastasi
    Asensin eilen omaan etuveto B5:seen tuollaisen ebaystä löytyneen halpissarjan. Osaksi rahanpuutteen ja osaksi mielenkiinnosta, että kauanko tuollainen kestää käyttöä ilman tässä topicissa puhettaolleista rasvanipoista. En oikeen älynnyt miten/mitä ne hyödyttävät joten jätin asentamatta. Asensin pelkät alatukivarret, koska ylätukivarsista löytyi audin logot eikä välystä niin olisi ollut tyhmää vaihtaa välyksettömät alkuperäiset pois. Jäädään ihmettelemään, koska saa taas olla tukivarsijumppaa tekemässä :D

    Leave a comment:


  • Vellu
    vastasi
    Ebay:n halppissarjat(car-bock) näyttivät kykynsä ja kestivät jopa seuraavaan katsastukseen kuten keväällä ennustettiin, kilsoja tuli noin 25tkm ja vaihdettu siis 02/13.
    Ojan puolella ulompi nivellys tukivarresta niin väljä että liikettä vähintään 3-5mm eeskahtaalle. Ihmettelinkin ennen renkanvaihtoa pientä tutinaa ratissa mutta sillähän selvis tuokin. Katsastuksesta selvittiin kuitenkin helmikuussa joten pelkästään kevään aikana tilanne meni noinkin pahaksi.

    Nyt tilasin sitten Febin kepit virosta ja omasta mielestäni edulliseen 69€/kpl hintaan avaruosad liikkeestä. Vähän vaikea kauppa sinänsä tilata jos ei satu numeroa olemaan selvillä osasta jota olet hakemassa tai sitten kiltisti selaat melkein koko katalogin kuvat lävitse löytääksesi etsimäsi.

    Leave a comment:


  • skige
    vastasi
    Näistä nipoista on paljon juttua. Kuvat olisi kivoja jos niitä on. Itsellä ei niin ajankohtainen asia enää, mutta mietin jossainvaiheessa.

    Leave a comment:


  • hoff4
    vastasi
    Olen porannut reiät keskelle suojakuppia 5 millin terällä ja 6 millin tapilla tehnyt kierteet. Ylävarsiin olen laittanut prikan rasvanipan alle jottei nippa osuisi kuulaan. Kierteiden tiivistys kannattaa tosiaan tehdä ruuvilukitteella. Järjen käyttö on sitten erittäin suotavaa kun prässillä painaa rasvaa niveliin. Mikäli puristaa rasvaa niin että suojakumit ovat kuin ilmapallot, niin tokkopa siinäkään kauan menee että kumit ovat rikki.

    Leave a comment:


  • ilyx
    vastasi
    On muuten sama sarja vieläkin alla ja tuntuu ihan timmiltä ajossa.

    Rasvanipat laitoin kaikkiin palloniveliin, eli kaksi ylös ja kaksi alas per puoli. Eli porakoneella varovasti kyljestä kohti palloa. Loppumatka varovasti muovin läpi ihan kuulaan asti. Sitten kierre ja rasvanippa kierrelukitteen kanssa kiinni. Rasvaa muutama painallus per nivel, ja samalla voi pyöritellä palloa jotta rasva levittyy kunnolla.

    En olisi ikinä uskonut että tällainen kiinasarja kestää näinkin hyvin. Mutta kuten hoff4kin totesi niin kyllä rasvan puute on suurin syy näiden väljistymiseen.

    Sarjan mukana tulleissa raidetangonpäissä on varmaankin käytetty erilaista kumimateriaalia, sillä ne olen joutunut vaihtamaan ainakin kertaalleen kummallekin puolelle. Kumi on jotenkin vain väljistynyt eikä ole tiivistänyt enää kunnolla.

    Edit. Aluksi siis porasin pienemmän reiän kuulaan asti ja sitten isommalla vain kierteen osuuden. Kannattaa käyttää hieman harkintaa mille kantille nipan laittaa, sillä varsinkin ylätukivarret ovat varsin lähellä toisiaan ja kääntyvät melko paljon. :)
    Viimeksi muokannut ilyx; 11.4.2014, 19:20.

    Leave a comment:


  • Buuhiz-
    vastasi
    No, tilasin kokeeksi sitten uuden samanlaisen setin, joihin asensin rasvanipat. Nyt on noin 15tkm ajeltu nippojen kanssa ja kaikki nivelet on ainakin toistaiseksi vielä timmissä kunnossa. Tosin tein noiden nippojen kanssa semmoisen virheen, että en muistanut päästää rasvojen painetta pois kumin sisältä, niin nyt on alatukivarsista kumi murtunut muutamasta kohtaa.
    Mites tämä tapahtui ja mihin tukivarsiin nipat laitoit? Itseä tämä kiinnostaa, koska tuli tilattua juurikin testimielessä ebayn halvin tukivarsisetti eteen ja olisi tarkoitus laittaa alle lähipäivinä.

    Leave a comment:


  • hoff4
    vastasi
    Ihan yksinkertanen syy pallonivelten lyhytikäisyydelle löytyy kun ottaa suojakumin irti ja toteaa että rasvaa ei juurikaan löydy nivelestä, uutenakaan, merkistä riippumatta. Lisäämällä rasvaa uuteen niveleen, ja miksei vanhaankin kunhan ei ole vielä väljä, voi oleellisesti vaikuttaa nivelten kestoikään. Halvimmissa kiinannivelissä tapaa vaan suojakumit hapertua rikki todella nopeasti, mutta tämänkin voi välttää kunhan ei osta sitä kaikkein halvinta paskaa.
    Viimeksi muokannut hoff4; 22.3.2014, 10:43.

    Leave a comment:


  • Coupevesqu
    vastasi
    Original vag ylätukivarsi kesti Audi B5 1.6 mallissa ainakin sen 120tkm mitä nykyisellä omistajalla auto on ollut.Mittarissa nyt 318tkm, aikaisemmasta vaihdosta ei tietoa. Tilalle vaihdettu kiinalainen 30e versio, saa nähdä miten kestää.

    Leave a comment:


  • A6tonen
    vastasi
    Laitetaan yksi huono kokemus lisää MOOGista. Ylätukivarret kesti 22tkm/1,5v. kunnes alkoi pallonivel narista ja mennä väljäksi.

    Leave a comment:


  • Miquub
    vastasi
    Lemförderiä meikäläinen suosii omassa autossa. Laatu kamaa ja tietysti hintavia. Mutta milloin laatu ei olisi maksanut.

    Leave a comment:


  • Rexa
    vastasi
    ATP-autoteile oli firma mistä ne tilasin, ja takuu tosiaan on 3 vuotta. saksalaisilta nettisivuilta luin käyttäjien kokemuksia, enkä pikaisella katsomisella löytänyt ainuttakaan negatiivista kirjoitusta näitä ATP,n tukivarsia koskien.

    Leave a comment:


  • LilJon
    vastasi
    Minkä merkkiset?
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 15.3.2014, 11:23. Perustelu: Siirsin kyseiseen ketjuun.

    Leave a comment:


  • Rexa
    vastasi
    Tukivarret etupäähän edullisesti saksasta ?

    Tilasin audiini ( A4 B5 -97 ) täydellisen etupään tukivarsipaketin saksalaiselta tarvikekauppiaalta, hinta oli 118 € + pk, eli yhteensä alle 145 €..... Hintaero suomessa tarvikekaupoissa myytäviin ei-alkuperäisiinkin verrattuna on järkyttävä, eri juttu on että miten sitten kestävät...?

    Ne oli kyllä pakattu saksalaisen myyjän tiedoilla varustettuihin pusseihin, ja mukanatulleessa kuitissa annettiin myös 90 pv palautusoikeus, sekä 3 vuoden takuu.

    Asennutin ne paikoilleen ja hyvälle tuntuu....Mutta kauanko ?
    Viimeksi muokannut Rexa; 15.3.2014, 11:50.

    Leave a comment:


  • ola
    vastasi
    Ihmeen hyvin kestäneet noi mun sternin säädettävät ylätukivarret. Oisko olleet jo 4-5 vuotta ja kilsoja tulee noin 20t/v

    Leave a comment:


  • tuxo
    vastasi
    Febi bilstein setti kesti 3 vuotta. Nyt katsari käski vaihtaa uudet. Tais olla 3 välyksellistä palloa.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Joulun aikaan vaihdoin C5:een eteen ylemmät tukivarret, hintaa 35 euroa kappale, valmistaja Flennor Automotive. Katsotaan miten nuo kestää.

    Leave a comment:


  • Lipponen
    vastasi
    Onkos kukaan kerryttänyt kokemusta BÖLK merkkisistä tukivarsisarjoista?
    http://www.mister-auto.fi/fi/tukivar...OL-102999.html

    Leave a comment:


  • ilyx
    vastasi
    Mulla on kokemusta noista eBayn halvimmista sarjoista. Eli tilasin tommosen 120e setin ja se kesti yhden talven / 10tkm. Ensin meni ylätukivarret väljiksi ja pari tonnia myöhemmin myös alavarret alkoi väljistyyn. Ruumiinavaus osoitti, että ihan kuivuuttaan olivat kuolleet.

    No, tilasin kokeeksi sitten uuden samanlaisen setin, joihin asensin rasvanipat. Nyt on noin 15tkm ajeltu nippojen kanssa ja kaikki nivelet on ainakin toistaiseksi vielä timmissä kunnossa. Tosin tein noiden nippojen kanssa semmoisen virheen, että en muistanut päästää rasvojen painetta pois kumin sisältä, niin nyt on alatukivarsista kumi murtunut muutamasta kohtaa.

    Uskoisin että nuo halvimmatkin sarjat kestäisi kohtuu kilometrejä, mikäli niihin asentaa rasvanipat, ja muistaa aika ajoin rasvailla niitä. Tosin kahden halvemman sarjan hinnalla olisi saanut jo melkein Febin sarjan (ebay, 275e), joten eipä tässä paljoa säästöä ole ainakaan vielä kertynyt.

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    Allroadiin TRW ja Lemforder

    Löysin halvimmat TRW:t (alavarret) ja Lemforderit (ylä) eBaysta. Nyt kymppitonni takana ja hyvin toimivat.

    Niistäkin on jotain muka hiottu pois mutta mitäs sitä ei kaupan eteen tekisi ;)

    Leave a comment:


  • Paranormalix
    vastasi
    eikös Lemförder tee ne alkuperäiset? Edelliseen a4b6:seen kun vaihdettiin alaetutukivarret Lemförderiin niin näkyi selvästi kun oli tehtaalla hiottu VAG-merkit pois tukivarren kyljestä.

    Leave a comment:


  • pasi_orava
    vastasi
    Joo katsotaan jos niillä talven selviää, leima on vasta kesällä ;)
    En edes aatellu febiä kun lueskelin kokemuksia siitä.

    Leave a comment:


  • nomoreford
    vastasi
    Itsellä ollut Lemfördereitä, Febejä sekä Moog. Kaikki kesti kymmeniä tuhansia, Moog tosin rasvanipoilla varustettuna. Lemförderit tais olla kunnossa vielä 60 tkm jälkeenkin.

    Leave a comment:


  • kontio
    vastasi
    Tilasin kasiin mapcon sarjan saksasta. Katsotaan onko tuuri mukana että kauan kestää. Koko ketjun selasin läpi enkä oikein vakuuttunut mistään merkistä.
    Ilmoittele sitten joskus (kun eka kolisee :D )
    Mutta siis miksei Febiä? eikö sekään vakuuttanut? (TRW:t taitaa olla jo vähän arvokkaita vanhoihin autoihin)

    Leave a comment:


  • Kaitzu
    vastasi
    No Mapco on kyllä se viimeinen valinta.. Suosittelen vaihtamaan, muuten saat tehdä saman vaihto jumpan seuraavan 20tkm sisällä.
    Ihan mikä tahansa muu on parempi; Lemfjörder, TRW, Ruville, Febi, Moog..

    Leave a comment:


  • pasi_orava
    vastasi
    Tilasin kasiin mapcon sarjan saksasta. Katsotaan onko tuuri mukana että kauan kestää. Koko ketjun selasin läpi enkä oikein vakuuttunut mistään merkistä.

    Leave a comment:


  • Vellu
    vastasi
    Icharus, tuntui kyllä mullakin hintaansa nähden varsin asiallisilta nuo Car-bock liikkeen toimittamat takaylätukivarret. Toimitusaikakin oli kohdallaan, ei kestänyt kuin 4 päivää ja postin setä kantoi ne kotiin asti.

    Leave a comment:


  • Mehtala
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja itaplok Näytä viesti
    Itse itselleni vastaten... Tutkiskelin asiaa hieman lisää ja soittelin Fixukselle.

    Fixuksen 021-LMI on Lemförderin sarja 16-27421(-01).

    Lisäksi löysin tällaisen: http://www.autoluettelo.fi/wls/view_...di_S_linja.pdf

    Eli tuon mukaan tuo 16-31912-01 sarja on tarkoitettu S-line malleihin.
    "Ylemmän tukivarren (2) laakereilla korkemapi shore-kovuus kuin vakioalustan laakereilla. Raidetangon
    päätykappaleiden kumivaimentimet (1) on korvattu jäykillä liitoksilla."

    Eli onkos S-linessä ja "ei-s-linessä" erillainen alusta tehtaalta lähtiessä? Tarkoittaen siis muutakin kuin jousia ja iskareita.

    Onko tuosta "S-line" mallista (kiinteät raidetangon päät) jotain hyötyä verrattuna jousitettuun? Ovh. hinta on melkein tuplat!
    Nyt ei varmaankaan tarkoitettu S-line malleja, vaan S4 ja RS4 malleja. Näin ainakin itse ymmärtäisin, ja tahtoisin kyseenalaistaa tuon kahan suomennoksen.

    Leave a comment:

Working...