Sun tilanteessa laittaisin kaikki uusiksi.
Kysy esimerkiksi sparetolta tai aeromotorilta tarjoukset. En ihan ensimmäiseksi eBayn halvinta ostaisi.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Varoitus tukivarsista (mm. Meyle, Herzog..)
Collapse
X
-
A6 C6 2010 etutukivarret
On alkanut etopää narisemaan ilkeästi kääntäessä ja kolinaakin kuuluu. Autossa alkuperäiset tukivarret vielä ja mittarissa 330 tkm. Mietiskellyt, että vaihtaisiko kaikki kilkkeet kerralla vai osa kerrallaan. K-autosta ei ainakaan ole sarjana saatavissa ja aika tyyriitä tuntuivat olevan yksitellen. Osaako joku suositella mistä lähtisi etsimään satsia. Halpaa ja hyvää tietenkin
Leave a comment:
-
Audi A7 eli 4G. Taaempien etualatukivarsien vaihto 1.5 tuntia. Ei tarvinnut purkaa mitään ylimääräistä.
Väljät nivelet, 30 tkm ja 10 kk. Leimat SKF eli ilmeisesti TRW:n pakkaamat.
Nyt meni tilalle Lemförder josta Audin leimat hiottu pois, kuitenkin pieni pettymys koska valmistusmaaksi merkitty P.R.C.
No aika näyttää miten kestää.
Leave a comment:
-
Et kerro vuosimallista mitään, onko se C6/4F vai C7/4G? Katso varaosanumerot vaikkapa tästä: https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6...t+quattro/a6q/
Keskustelua nettikaupoista tässä:https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...%A4-euroopasta
Ja tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...kauppa-virossa
Leave a comment:
-
Eli tuollaiseen A6 3.0TFSI, S-line nelikkoon etupäähän etummaiset alatukivarret järkevään hintaan hakusessa. Mistä löytyisi?
Leave a comment:
-
Jos tehdään hintavertailua tuon korkanneen ylätukivarren osalta Febin, Lemförderin ja TRW:n välillä, niin eipä sitä paljoa ole. Joku Maxgear on aika paljon halvempi.
Kitti pulttien kera:
Febi 37178 23,28€
Lemförder 13720 02 30,55€
Pelkkä tukivarsi:
Febi 11138 20,73€
TRW JTC119 23,85€
MAXGEAR 72-1010 6,08€
Juuri vaihdettiin kaverin ässään vastaava tukivarsi ja ihmeteltiin mitä eroa on sen ja tavis-varren välillä. Ei keksitty muuta eroa kuin hinta ja kumipuslan kovuus. Onkohan niissä muuta?
Ässään hintavertailua:
Lemförder 21614 01 52,81€
Febi 32319 21,66€ (pelkkä tukivarsi)
Febi 40746 28,46€ (mukana enemmän pultteja kuin Lemförderillä)
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viestiTuli ihan asiallinen vastaus: "okay, we will send you a new 21502 to support you in the currently corona season and to show you, that our Quality is better than Mapco for example."
Pikkukakkoseen laitoin febin tukivarret eteen, pallonivelet oli melko jäykät enkä laittanut lisää rasvaa niihin. Voi olla ettei kauaa kestä nuo. Vertasin vanhoihin orkkiksiin niin alkuperäisissä pallonivel pyöri vielä nätisti. Yhden TRW/Lemförder varren hinnalla sai 2 febiä.
Leave a comment:
-
pta, Kallistuksenvaimentajan koiranluun pusla on hiukan leveämpi kuin vakiossa - ei estä ristiinkäyttöä. Mulla on paikallaan tavis-A6:n luut ja ihan ok.
Leave a comment:
-
Lähetin Febi Bilsteinille reklamaation ja ensin lupasivat lähettää uuden tukivarren. Kerroin varovasti, että tulihan minulle tästä muitakin kustannuksia ja kysyin, että onko liikaa vaadittu jos lähettäisivät ihan koko sarjan. Kerroin myös, että maailmalla väitellään siitä, että Febin tukivarret olisivat samanlaisia kuin Mapcot.
Tuli ihan asiallinen vastaus: "okay, we will send you a new 21502 to support you in the currently corona season and to show you, that our Quality is better than Mapco for example."
Aikoinaan Sierra pomppasi katsastuksessa, kun siellä oli 14 Mm ajettu TRW:n alatukivarsi. TRW maksoi korvauksen (tukivarsi, asennus, uusintanäyttö, matkakulut ja sijaisauto) tililleni. Nyt kun asioin Saksalaisten kanssa, niin koin helpommaksi ehdottaa korvausta tavarana, kun noita Audeja meillä riittää... Toki nuo 21502 setin alatukivarret eivät ikävä kyllä sovi Allroadiin ja saattavat jäädä hyllyyn siellä ennestään olevan setin seuraksi. Miksiköhän ne kallistuksenvakaajan "luut" ovat Allroadissa erilaiset kuin tavallisessa C5:ssä? Pituuseroa lienee 1 mm, mutta onko tuossa 5€ osassa muuta eroa?
Leave a comment:
-
Käsitykseni Febi Bilstein/Swag tukivarsien hinta/laatu -suhteesta koki kolaksen. C5 etummainen oikea ylätukivarsi pomppasi katsastuksessa 5 vuotiaana 50 Mm ajettuna.
Edit: Linkit setteihin
Febi Bilstein
SwagViimeksi muokannut pta; 14.3.2020, 17:23.
Leave a comment:
-
Onko foorumilaisilla kokemuksia Mapcon HPS sarjan tukivarsiseteistä? Ainakin itse väittävät OE-laatuisiksi.
Leave a comment:
-
Mistähän noita Lemförderin 75mm puslalla varustettuja (B8 sopivia) tukivarsia kannattais katsella? Voisin vannoa että viime syksynä löytyi ihan sparetolta valikoimasta mutta nyt kun olis ostohousut jalassa ei löydy sitten niin mistään. Pelkkää Meyle, toprania yms roskaa tarjoilee google/ebay/spareto. Tuon Tallinnalaisen puljunkin (https://varuosatark.ee/) tsekkasin mut ei löytynyt sieltäkään. Osanumerot on (M12 tossa omassa B8) ilmeisesti 8K0407694AE ja 8K0407693AE.
Leave a comment:
-
Piti vielä tarkistaa omasta huoltovihkosesta vaihdettuja tukivarsia. A8 D2 takimmainen alatukivarsi ollut paikoillaan nyt 5v/60tm ja se iskaritolppaan tuleva 50tkm eikä kummassakaan ole väljää vielä.Yhdet ylätukivarret olen väljyyden takia vaihtanut 80tkm matkalla, alla olevilla on 35tkm rullattu.Koiranluut molemmille puolille kertaalleen mutta ei muita tukivarsia. Ei ole tungettu uutena lisärasvaa eikä ole rasvanippoja. Merkkiä en ollut merkannut mutta itseni tuntien ne on varmasti olleet halvimmat mitä löytänyt :-) En voi kyllä sanoa et halvat olisi välttämättä huonot.Kolminkertaisella hintaerolla tietysti olettaa et se kalliimpi kestää 3x pidempää ja voi ollakin niin mutta tuollaisen +300tkm rullatun auton omistaja harvoin siihen mittariin enää 200tkm kelaa lisää jolloin halvempienkin osien käyttöikä on ihan riittävä.
Leave a comment:
-
-
Miten laitatte rasvaa sinne palloon jos/kun siinä ei ole rasvanippaa? Täytyy kokeilla seuraavan kerran kun joutuu vaihtamaan ko. osia.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viesti
Leave a comment:
-
Tuo on se taikatemppu, kun ruuttaa vaseliinia kumin alle ja levittää sen pyörittelemällä niin halvimmatkin sarjat kestää huomattavasti pidempään. Noissa on uutena todella niukasti rasvaa.
Leave a comment:
-
Mulla on nyt ollu alla jonku 150tkm ebayn halvin sarja, tosin ruuttasin vaseliinia joka palloon ennen asennusta. Puslat vaikuttais alkavan jo väsymään.
Leave a comment:
-
Omaan A5:seen juuri tehdyn mittavan alustajumpan perusteella voin myös sanoa että tosiaankaan muuta ei kannata laittaa kuin Lemförderin tai TRW:n tukivarsia. Nämähän ovat nykyään yksi ja sama firma. Taitavat olla myös Audin ja BMW:n tehdastukivarsien valmistaja. Joten ihan yhtenevää tavaraa ovat. Esim. taka-apurungon Lemförder-puslista on tehtaalla mirklattu orggis osanumero pois. Tällä hetkellä noita tukivarsia taitaa saada edullismmin Tallinnallaisesta Varuosatarkista josta itse olen paljon tilannut tukivarsia ja alustan osia. Hieman edullisempi kuin saksalaiset myyjät.
Yhden setin ylätukivarsia tilasin myös Febin valmisteena ja niiden laatu oli selvästi heikompaa kuin Lemförderissä. Febien pallot liikkuivat huomattavasti kulmikkaammin ja karheammin käsissä pyöritellessä. Lemfördereissä on aina laadukkaat kiillotetut pallot ja pallojen pesät, jonka vuoksi liikkuvuus on huomattavasti jouhevampaa ja "smoothimpaa". Sekä kestävyys omaa luokkaansa. Sen huomasi selvästi kun niitä käsissä vertailin. Mun osalta olivat viimeiset Febin osat jotka autoihini ostan... mikäli saatavana on Lemförderiä.
Sitten varoituksen sananen - ainakin A4 ja A5 omistajille Meyle HD -alatukivarsien osalta (takimmaiset reaktiovarret): Näissä tukivarsissa Meyle on korvannut alkuperäisen Lemförderin valmistaman hydraulipuslan omalla "HD-tekeleellään". Kyseinen Meylen versio ei sisällä originaalin kaltaista hydraulinesteellä täytettyä "pussia" vaan aivan liian jäykän umpikumin joka on ajossa suorastaan helvetin epämukava ja tekee autosta erittäin ikävän ajettavan vähänkin huonommalla tiellä. Poikittaisissa saumoissa ja terävissä kuopissa tuntui että kojetaulu irtoaa autosta. Fiilis oli kuin ko. puslat olisi olleet umpimuovia. Ajelin näillä "HD-tukivarsilla" pari viikkoa, jonka jälkeen tilasin Lemförderin valmistamat hydraulipuslat, jotka prässäsin Meylen puslien tilalle. Tämän jälkeen tuntuu kuin ajaisi ilma-alustaisella taikamatolla verrattuna Meylen pusliin.
Näin Meyle mainostaa näitä HD-pusliaan, mutta älkää silti menkö halpaan:
https://media.carparts-cat.com/pdf/E...04-2009_en.pdf
Sitten loppuun vielä yksi vinkki: B8-koppaisissa A4 ja A5:sissa etupään takimmaisen alatukivarren pusla on korvattu (about vuonna 2011) isommalla 75mm hydraulipuslalla. Varhaisempi versio oli 65mm ilman hydrauliikkaa. Isompia 75mm puslia ei tietenkään voi asentaa vanhoihin tukivarsiin, vaan koko tukivarret pitää uusia, mutta efekti ajettavuuteen on selkeä: Etuakselisto ottaa kuoppien iskut vastaan huomattavasti pehmeämmin ja laadukkaammin. Eli jos etupään alustaa lähtee päivittämään niin suosittelen uusimaan nämä tukivarret uudempiin 75mm versioihin. Muistakaa tarkistaa ennen tilaamista vielä että onko autosi ko. tukivarren pallonivelen kiinnitys olka-akseliin 12mm vai 14mm versiolla. Näitä on kahta versiota liikkeellä olka-akselin osalta. Molempia on saatavana Lemförderiltä 75mm hydraulipuslalla.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viestiLemförder.
Leave a comment:
-
Niin, sillä laitoinkin tuohon että riippuu ihan kilometreistä kauanko niillä tukivarsilla meinaa ajaa. Joillekin tuo "muutama kymppitonni kilometrejä" tarkoittaa vuosissa vaikka 3-4v mikä lienee halppis tukivarrelta ihan ok suoritus.Käytetyt muutaman tonnin autot kun yleensä vaihtaa omistajaa aika tiuhaan niin en usko et sellaisen auton omistaja saa rahalle vastinetta vaihtamalla sinne kalliimpia osia mitä on tarve.Se hyöty valuu seuraavalle omistajalle joka tuskin taas maksaa ylimääräistä siitä tiedosta että alle on laitettu lemförderiä eikä halpissarjaa. Eri asia on sitten jos auto on uudempi, sitä meinaa pitää vielä vuosia ja kilometrejä kertyy kymmeniä tuhansia vuodessa.Silloin on varmaan ihan perusteltua laittaa alle lemförderiä tai orggis tukivartta etenkin jos joutuu vaihdattamaan sen jossain pajalla.
Leave a comment:
-
Guest repliedAlkuperäinen kirjoittaja lokijuhy Näytä viestiMinkäs merkkisiä tukivarsia kannattaa nykyään suosia ja mitä välttää. Alkaa olee miljoonaa valmistajaa ni tiiä nuista sit
Leave a comment:
-
Sehän riippuu ihan siitä paljonko tulee kilometrejä ja kauanko meinas autoa pitää. Itse en ole koskaan merkkiä tuijottanut vaan ostanut aina halvinta tukivartta. Kohta 10v ollu noita tukivarsihässäkkä audeja ajossa useita eri autoja. Edellisessä autossa A6 C5 kesti 4v omilla ajoilla jonka jälkeen autokin meni jo vaihtoon.Olisko tullut joku 50tkm mittariin halpisnivelillä. Noi on tarvittaessa niin nopeita vaihtaa et en kyl millään maksaisi 3x kalliimpaa hintaa yhdestäkään tukivarresta.Ei ne halvimmatkaan oikeesti niin huonoja ole tai sit mul on käyny vain hyvä tuuri.Oleellista on et heiluttelet sitä nivelpäätä ennen asennusta reilusti ja kiristys vasta pyörillään.
Leave a comment:
-
Minkäs merkkisiä tukivarsia kannattaa nykyään suosia ja mitä välttää. Alkaa olee miljoonaa valmistajaa ni tiiä nuista sit
Leave a comment:
-
Motonet möisi Meyle HD sarjaa huokeahkoon hintaan 390,15€ (norm. 459,00€)....vieläkö tuo Meyle on huonoa laatua? Aeromotorsillakin tuo vieläkin kalliimpi. Febi-Bilsteiniä saisi halvemmalla ja Lemförderiä erittäin paljon kalliimmalla.
Edit:tilasin sitten Aeromotorsilta vain ylätukivarret Lemförderinä.Viimeksi muokannut Rusty; 28.8.2019, 12:26.
Leave a comment:
-
Tässä kun on työn alla vaihtaa A4 b6:een alustaa ja sattuneesta syystä ehkä joutuu ainakin etuylätukivarret vaihtamaan niin tuli ihmeteltyä tukivarsitarjontaa niin vastaan tuli myös säädettäviä ylätukivarsia. Onko kenelläkään näistä mitään kokemuksia?
Ja vähän asiaan liittyen...Ehkä tätä pitäisi kysyä toisessa topikissa....Noitahan varmaan ehkä tarvitsee esimerkiksi alustasarjoilla joilla korkeus muuttuu reilusti alemmas ja/tai joku ratakuski haluaa optimoida ajo-ominaisuudet. Entäs jos b6:sta korotetaan (jousilla+korotuspaloilla tai jopa apurungon puslilla)? Miten hyvin b6:ssa pyöränkulmat suhtautuu yleensäkin korkeudenmuutokseen kun säätöjähän ei ole? Tuleeko pyörän kulmien kanssa ongelmia tavallisilla tukivarsilla jossain kohtaa?
Leave a comment:
Leave a comment: