Hei sulla on rattaat vaihtunut. Ne entiset oli paljon paremmat.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 80q projekti
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Eipä ole mitään ihmeempää tapahtunut täällä, rikkoutuneen vesipumpun lisäksi. Eli motoparkin reissulla irtosi vesipumpun ratas ja lakkasi vesi kiertämästä. Vesipumpuksi laitettiin väliaikaisesti tuollainen 80 audin vanha pumppu tuolla Kyyjärven salen pihassa. Uusitaan vesipumppu sitten jakopään yhteydessä ensikuun alussa, pitäisi vaan ensin löytää jostain vesipumppu jossa on metallinen siipi, tai sitten vaan uskaltaa laittaa uusi muovisiipinen. Onko ehdotuksia minkä merkkistä pumppua kannattaa laittaa?
Samaten kytkin pitäisi varmaan vaihtaa jossain välissä, ja olenkin katsellut tuota S2/RS2 asetelmaa ja levyä jotka saisi melko edullisesti Kahalta Sasch merkkisenä. Olen sellaisessa käsityksessä että nuo kävisivät tuohon 80 audin omaan kiinteään vauhtipyörään pienellä vauhtipyörän modauksella?
Comment
-
Mul on aika iso läjä audi 80 / audi 80 coupen osia varastossa. Siis umpioista ilmanputsarin koteloon jne. Siis jos joskus satut tarviimaan.
Comment
-
Aloittelin tänään huoltamaan audia oikein kunnolla, mutta tuli pieni "patti" tilanne tuon jakopään osalta. Eli alakerran merkithän löytyy vauhtipyörältä joka kohdistetaan vaihdelaatikon kurkistusluukun "alempaan" reunaan ja moniurahihnan pyörästä joka pitäisi kohdistaa jakopään suojakotelossa olevaan nuoleen. Nokkapyörän merkki on siinä pyörässä ja vastin sille on venttiilikopassa.
Nyt on kuitenkin käynyt jostain syystä niin, että kun laitan vauhtipyörän merkin (viiva) kohdalleen, on hihnapyörän merkki 2-3 hammasta sivussa. Mikäkohän lienee tuon aiheuttaa? Nyt on siis jakopää kasattu niin, että yläkerran merkit on kohdillaan, ja alakerta on laitettu vauhtipyörän merkin mukaan, ja tarkistin vielä että alakerrassa on tuon vauhtipyörän merkin mukaan ykkänen YKK:ssa, ja yläkerrassa ainakin toinen nokka osoittaa oikeaan suuntaan. Kone pyörii hienosti, kun käsin pyörittelee ilman tulppia.
Mitään käynti ongelmia ei ole aiemmin ollut, ja käyvänä se talliin nytkin ajettiin, ihmetyttää vain tuollainen heitto.
Jakopään lisäksi olisi tarkoitus vaihtaa Vesipumppu, Termostaatti, asentaa lohkolämmitin, vaihdelaatikon tukikumit, Apurungon etummaiset puslat, viskon jämän laakeri, Huohotinputkiston korjaussarja, lyhentää vähän etummaista moottorin tukea, maalailla itse tehdyt osat jollain soppelilla maalilla + vetää välijäähdytin ja ahtoputket mattamustiksi ja kytkeä auton nopeustieto ECU:lle.
Voikohan tuon ECU:n nopeustiedon ottaa suoraan haaroittamalla mittariston nopeustiedosta, kenelläkään tarkempaa tietoa? Porkkis? Lisäksi CEL olisi kiva saada toimimaan tulevaisuuden varalta, ettei aina tarvitsisi tarkistella turhaan onko niitä vikoja ilmestynyt.
Tällä hetkellä auton ainut vikakoodi on tuosta puuttuvasta ajoneuvon nopeus tiedosta.
Moottorikin on pysynyt puhtaana, eikä vuoda öljyä tiivisteiden välistä. Öljyä ei kulu, mutta jäähdytysnestettä on pikkuhiljaa tihkunut vesipumpun rungon ja lohkon välistä. Tuli ehkä vähän huonosti puhdisteltua pinnat silloin, kun vaihdettiin vesipumppua kyyjärven salen pihassa, ja onkin siitä lähtien hieman aina tiputellut nestettä tuolta.
Jokin hieno levy pitäisi keksiä tuon pakosarjan ja orava filtterin väliin, ettei kone imisi lämpöistä ilmaa suoraan pakosarjan päältä. Tuon huomaa jo ajossakin, ja imulämmöt alkaa olla korkeammat 10min ajon jälkeen.Viimeksi muokannut Mehtala; 23.9.2012, 18:27.
Comment
-
Jospa katot kuitenkin kurkistusluukun "keskimmäistä" reunaa niin stressi helpottanee.
Nopeussignaali mittaristolta lähtevästä signaalista. Kulkee valkosinisessä esim radion taakse.
CEL on disabloitu eurobokseista kokonaan eli ei auta vaikka johdon vetäisi. Jenkkisoftalla voisi herätä eloon, mutta siinä on sitten roppakaupalla kaikkea sontaa lisäilmapumpusta lähtien disabloitavaksi.
Comment
-
Noh, hyvin lähti käyntiin vaikka olikin jako "sivussa". Pitää koittaa selvitellä mikä tuossa nyt sitten mättää.
Laittelen tähän nyt listaa tuosta adapterijohdosta, eli seuraavassa listassa on 8/98 ja sitä uudemmille VW Passat AEB:n johtojen merkitykset niille neljälle liittimelle. Musta, Ruskea, Punainen ja Oranssi.
Johdot pitäisi olla samat myös Audi A4:ssa, jos vain on 8/98 tai uudempi AEB.
Alkuperäinen kirjoittaja "VW Passat 8/98-> AEB johtojen selitykset, moottorin johtosarjaMusta
1. Blue = Laturin heräte
2. Green/Blue = Kierroslukumittari
3. White/Gray = Öljynpainekatkaisin
4. Red = Virta Eculle suoraan akulta
5. Brown = Maadoitettava
6. Blue/White = Pakkivalo katkaisin
7. Blue/Yellow = Jäähdytysnesteen vajeen varoitusvalo -> Tarpeeton, voidaan katkaista
8. Red/Blue = Polttoainepumpun releen ohjaus maadoitus
9. Blue/Brown = Lämpötilamittari
10. Brown/Red = Nopeusmittarille menevä signaali
Brown
1. Black/Green = K-linja vikakoodien lukuun
3. White/Blue = Nopeus signaali Eculle Mittaristolta
4. Red/Black = Startin heräte
5. Black/Blue = Pakkivalo katkaisija
6. Black/Grey = Ilmastoinnin ohjausyksiköltä rpm korotus signaali
10. Yellow = Polttoaineen kulutuksen merkkivalo? -> turha kuitenkin
Red
3. Black/Grey = ilmastoinnin ohjainlaitteelle
7. Green/Black = ABS/EDL ohjainlaitteelle
Orange
1. Red/Green = virta lambdalle, MAF:ille, N80 ja N75 venttiileille -> 20A sulake väliin ja virta polttoainepumpun releeltä.
5. Black/Blue = Virta puolille -> 20A sulake väliin ja virtalukolta virta.
8. Green/Yellow = Suuttimien virta -> 15A sulake väliin ja virta polttoainepumpun releeltä.Alkuperäinen kirjoittaja "Audi typ89 johtosarjan liittimien johtojen selityksetBlack/10
1.Gray/Yellow = Jarrunestemäärän varoitusvalo
2.Blue/Brown = Lämpömittari
3.Blue/Black = Öljynpainekatkaisin
4.Blue/Yellow = "Overheat" varoitusvalo
5.Blue = Laturin heräte
7.Green/Blue = Kierroslukumittari
8.Brown/Red = Nopeusmittarille menevä nopeus signaali
9.White/Blue = Nopeusmittarilta tuleva nopeus signaali -> tässä ei ole liittimessä pinniä, mutta viereisestä Black/4 liittimestä voi ottaa pinnin tähän.
Black/4
1.White/Grey = ???
3.Brown/Green = ???
Black/8
1.Green/Red = ???
2.Red/Black = Startin heräte
3.Black/Blue = +15/virta virtalukolta
4.Black/Blue = Pakkivalokatkaisimen virta
5.Blue/Green = Polttoainepumpun releen maa-ohjaus
6.Black = ???
7.Green = Öljynpaineanturien releen virta???Viimeksi muokannut Mehtala; 14.11.2013, 23:44.
Comment
-
Eipä tässä ihmeempiä ole tapahtunut. Perjantaina tuli ajeltua noin 100km tälläkin autolla, ja hyvin tuntuu pelaavan vaikka jako on onkin vähän epävarma. Lisäilin kuvat jakomerkeistä tuonne aiempaan viestiin.
pääasiallinen syy ajella autolla oli, että torstaina vaihdoin etu apurungon puslat. Puslien vaihdossa nyt ei mitään ihmeempää ollut, vasaralla kerran huitaisemalla lähti vanha pois, ja sitten uusi pusla prässissä tilalle. Olisivat varmaan menneet paikalleen sillä vasarallakin, mutta näin pysyivät ainakin varmasti ehjinä kiinni asti.
Perjantaina sitten suuntailin pyörät töiden päätteeksi, ja mielestäni ihan hyvin sain kaikki kohdilleenkin. Tuli myös paljon vakaampi ajettava autosta, enään ei hae niin pirusti, eikä rattiakaan tarvitse enää vispata niinkuin ennen suuntausta. Aiemmin sai siis jatkuvasti korjata ratilla, että auto liikkui suoraan. Osasyy saattaa olla että vanhat etummaiset apurungon puslat oli rikki -> keskiholkki irti kumista.
Lauantaina sitten otin pienestä painostuksesta sitten tuon adapterijohdon käteen ja selvittelin tuohon edellisen viestin taulukkoon vähän noita johtoja taas lisää. Samalla kun johtonippu oli pois autosta, päätin lisätä tuon nopeustiedon eculle. Purkailin nipun taas auki ja parantelin liitinten sijainteja, ja lyhentelin turhat johdot pois. Tuolta mittaristolta tulee sopivasti tuo nopeustieto signaali tuohon mustaan 10 napaiseen (Black/10) liittimen nastaan 9, mutta adapterijohdossa se paikka oli tyhjä. Black/10 liittimen kyljessä olevasta mustasta 4 napaisesta (Black/4) sitten otin toisen nastan pois, ja vaihdoin sen tuohon Black/10 liittimen paikkaan 9, ja näin saatiin ecu tietoiseksi auton nopeudesta. Selitinkö tarpeeksi vaikeasti?
Comment
-
Heivasin mäelle, eli jätin sen pois.
Siirsin vanhasta moottorista tähän "uuteen" öljyn lämpötila-anturin ja öljynpainekellon. Tuossa öljynpainekellossa on oma anturi tuolle öljynpainemittarille (autossa varusteena tehtaan lisämittaristo) ja matalampi öljynpainekatkaisija (olikohan 0.5bar muistaakseni). Muutenkin typ89 mittaristo ei toimi tuolla AEB:n anturilla, sillä toinen oli kytkevä ja toinen katkaiseva, en muista kummassa oli kumpi.
Ja tällä kytkennällä jonka noista aiemmista johtojen selvityksistä saa aikaan, toimii öljynpaineen merkkivalo normaalisti, eli valo syttyy kun paineet laskee alle sen 0.5bar(vai oliko se 0.3bar?). Loput releelle menevät johdot on tuossa jätetty pois.Viimeksi muokannut Mehtala; 24.9.2012, 01:21.
Comment
-
Tämäkin odottelee innokkaasti talven tuloa pinnatut nastarenkaat alla (Ässä), mutta se lumi ei vain tahdo tulla pysyvästi, käväisee aina vain välistä.
Eipä tällä nyt ole kuin ajeltu, mutta olen tuossa huomannut että joku vetonivel pitää aikamoista pauketta ajossa, vaan kun ei oikein saa selville mistä kulmasta se kuuluu. Tämä on nyt vissiin yksi niistä nelivedon huonoista puolista, kun ei löydä yhtä rikkinäistä vetoniveltä? :D
S3:sen jälkeen tämä on tuntunut hieman laiskalta, vaikka jo testivedoissa jokamiesradalla jaksoikin hyvin mennä poikittain.
Bongasin myynti-osiosta sitten lastun paikkaamaan tätä laiskuutta, ja ostin sen pois halvalla. Nyt rokkaa 1.2bar ahdoilla, ja ilmamassaa sain logitettua muistaakseni 153g/s. Menohaluja on nyt tuon lastun jälkeen kyllä huomattavasti enemmän :P
Lastun merkki on tuntematon, mutta lastu oli kiinni kryptaus jalassa, joten joku lastuttaja oli jo tuumannut että saattaisi olla jonkun isomman virittäjäpajan tekemä.Viimeksi muokannut Mehtala; 15.11.2012, 01:45.
Comment
-
Olisi ensiviikolla tarkoitus rakentaa tuo pakoputki loppuun, sillä tuo vakio 80q putki ei ole kovinkaan suurta, eikä auton hiljaisuus enää ole tämän kohdalla tarpeellinen kun on tuo toinen Audi hoitamassa käyttöauton virkaa.
Nyt putki on siis vaihdekepiltä taakse vakio kokoista, vakio päätevaimentimella. Välivaimennin on jo aiemmin korvattu suoralla putkella, kun alkuperäinen päätti murtua vaimentajan päädyistä irti kolmeen kertaan.
Turbolta lähtevä DP on 2.5" putkea, ja samasta 2.5" putkesta olisi tarkoitus tehdä loppu putkistokin, parilla läpivirtaavalla vaimentimella. Samalla varmaan pitää koittaa laittaa sinne joku katalysaattori ja ainakin joustopala.
Polttoainepumppukin pitäisi uusia, kun pitää niin hirveää meteliä. Moni jo tuota polttoainepumpun ääntä on moittinut, eikä se kyllä omastakaan mielestä kuullosta kovin terveeltä. En usko että sitä on koskaan aiemmin uusittu, niin johan se kannattaakin uusia, vaikka mittaristossa on vain 390tkm. Ehdotuksia polttoainepumpuksi? Walbro vai Bosch? Tankin ulkoinen pumppu siis kyseessä.
Polttoaineen paineen varaajan saan ilmeisesti jo heittää menemään? :DViimeksi muokannut Mehtala; 20.11.2012, 20:39.
Comment
-
Itsellä tuli tosiaan muokkailtua a4 etuvetoisen 2,5" putkesta pätkimällä osiin ja tekemällä. Ihan hyvähän tuosta tuli eikä hintaakaan tosiaan kovin paljoa tullut.
Niinku sanoit nii maavaraahan tuohon 3" dp:n kohdalle ei juuri jää. Pitää keksiä siihen jotain.. Miten muuten Porkkis on hoitanut tuon putken tulon, apurungon alta?
Comment
-
Muistelinkin että olisin jotain kuvia putkistosta joskus vakoillut porkkiksen albumista :)
Ainakin tehtaan kuolleen sport alustan kanssa tuo 2.5" DP tulee niin matalalle, että hiekkatiellä jos on keskellä kunnon nyppylä, niin kaistaa vaihtamalla tai keskellä ajaessa saattaa DP raapia maahan. Lämpösuojaa itsekkin yritin myötäillä ja putki on vedetty niin korkealle kuin mahdollista.
Comment
-
Ei se 3" ihan kauhean alas tule, kun pitää tosiaan lähellä lämpösuojaa:
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...a/IMG_5376.JPG
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...a/IMG_5378.JPG
Voin muuten ihan varauksetta suositella rosteriputkistoa. Itse tein mustasta omaan autoon joskus loppupään, joka kesti 4 vuotta ja silloin meni vääntämällä poikki. Rosterista 2.5" tekemisessä ei tosiaan järkeä ole, kun CAC:n paketti maksaa sen ~400 e.
Comment
-
Jos jotakuta kiinnostaa, mulla on jouten itse tehty "katilta taakse" putkisto t89-henkilöautoon. Katilta lähtee 3", josta haaroittuu 2x60mm, keskipönttö on s2 aby-mallinen ja takapönttö on jonkun ruotsipojan itse tekemä 2,5" läpivirtaava. Suht hiljainen keksintö, mukava ajella matkaa.
Comment
-
Tuossa omassa räppäimessä on 3.5" ränni. Alusta on kyllä mallia traktori ja putki niin ylhäällä kun voi.
http://1285.beta.photobucket.com/use...a/005.jpg.html
Comment
-
Tässä muutamana päivänä tullut ajeltua tällä, ja tullut huomattua, ettei lämmityslaite ole enää yhtään samanlainen kuin mitä olen näissä typ89:seissä tottunut. Eli lämmintä tuolla hytin puolella ei oikein tunnu riittävän sitten alkuunkaan. Sen verran tuossa jo katsoin, että ainakin molemmat kennolle menevä ja tuleva letku tuntuu lämpöisiltä, mutta jäisillä käsillä koittamalla melkein mikävain on lämmin, eli pitää mitata vielä tarkemmin laser mittarilla. Mahdollisia vikakohtia tähänkin saattaa olla useampi, sillä tuntuu vähän siltä ettei tuo lämmityslaite oikein jaksa puhaltaakkaan kunnolla.
Lisäksi tuli logiteltua noita moottorin lämpötiloja. Moottorin lämmöt pysyy hyvin siinä 90asteessa, mutta nuo imulämmöt hieman hirvittää. Onko muilla kuinka kylmiä imulämpöjä näin talvella 1.8T:ssä? Mitatessa ulkona oli -18astetta pakkasta, ja imulämmöt oli keskimäärin siinä -11asteen paikkeilla.
Comment
Comment