Riippuu aika paljon tulevasta ahtimesta ja ahtopaineista millaista porttia haetaan. Lähinnä siis kokovaatimuksen puolesta. Vakiolla pärjää yllättävän pitkälle tapauksesta riippuen.
No paineet ei ainakaan putoa tuosta nykyisestä 1.4 barista. Tavote olisi tehdä alakerta kestämään kunnolla ainakin sen 2 baria.
Tuo GT40 vissiin riittää tuotossa aika pitkälle, mutta kuulalaakeroituun vastaavan kokoiseen se mahdollisesti vaihtuu.
Tällä autolla ei vaimo ajele, joten jos toinen kone tehdään niin tehdään kunnolla ja tehotavoite on sen mukainen :)
Fiktiivinen tilanne, hukkaporttia mietittäessä.
a:Otetaan ahdin pienellä pakopesällä vaikka nyt .48 ja 2 bar ahtoa.
b:Tai isompi pakopesä .83, sama fööni ja ahtopaine.
Tarvitaanko a. vai b. vaihtoehdossa isompaa/hengittävempää porttia?
Entä jos ahtopaineet oliskin pienellä pesällä 1bar ja isolla ajetaan 2bar, tai niin että pienellä 2bar ja isommalla enää vain 1,5bar
edit: leikitään nyt sitten että olis jo valmiina vaikka joku 30mm tial kopiopaska hyllyssä. niin riittäiskö miten, missä ja miksei
Sanoisin että pakopaineiden takia olisi hyvä tuossa a:ssa olla hiukan isompi portti. Tosin teoriassa aika vaikea sanoa mikä sopii mihinkin, kun ei kerran tarkkoja ahtimen tietoja ole tiedossa
Pakopesän koko vaikuttaa tarvittavan hukkaportin kokooon, samoin kuin turbon tuotto/koko itsessään. Iso turbo tarvitsee pienellä paineella isomman hukkaportin, tarvitseehan hukkaportin silloin päästää lävitseen enemmän pakokaasua,ettei paine nouse liikaa. Pienempi turbo isolla paineella taas päästää hukkaportin helpomalla. Tähän soppaan kun vielä lisätään pakopaine niin alkaa olemaan muuttujia jo ihan riittävästi.
Tähän on todella vaikea sanoa mitään yleispätevää, kokonaisuus kuitenkin ratkaisee.
Joku jumittaa tai vuotaa jossain. Tänään ei paineita saanut nousemaan millään yli 1 barin.
Täytyy rakentaa putkitulppatesteri ja tarkistaa ne vuodot ensin. Sitten pitää perehtyä siihen säätimeen.
Niin, joku tietäjä varmaan osais sanoa että mihin asti tuo GT40 noilla 67 pako ja 60 imu siivillä piisaa?
Vaimon meikkipeilin avulla löytyi pakopesästä teksti, Motorsport A/R .83
Viimeksi muokannut frosty; 6.12.2009, 22:29.
Perustelu: Uutta tietoa
Eipäs ahdakkaan. Ahdot ensin nousee 1 bariin ja tippuu hitaasti 0.7-0.8:aan.
Hukkaportin ohjausletkuun kun puhaltaa niin ilma karkaa hukkaportista jonnekkin. Sen ei kait kuuluisi tehdä niin? Mikähän siellä vuotaa? kalvo... tiiviste?
Mitäs siihen hukkaportin ylempään letkuliitokseen olis tarkotus kuulua?
Onko olemassa inhimillisen hintasta hukkaporttia joka sopisi suoraan alkuperäisen tilalle? Tai ainakin ilman suurempia muutostöitä.
No prkl... nyt meni jo ajatukset solmuun. Jostain syystä se nyt kuitenkin uupuu paineita. Täys kaasulla nostaa ensin 1 barin ja siitä tippuu alaspäin, kun se sais olla 1.4-1.5 ja pysyä siinä.
Kuinka paljon ahtopaine laskee pakkasen myötä? Eikai ihan nuin paljoa pitäis.
Pitää vissiin koittaa seuraavaksi saako säätimestä nostettua paineita. Ois kuitenkin kiva tietää miksi paineet on laskeneet, vaikka säätimeen ei ole koskettu.
Auto kuitenkin muuten kiskoo ja toimii niinkuin pitääkin, lukuunottamatta kadonneita hevosia pienen paineen johdosta.
Kyllä siellä vielä voi olla ahtovuotoakin. Korjasin vaan sen minkä heti löysin.
Ihmettelen vaan miten se vuoto olis tullut noin ykskaks. Täytyy vielä tutkia tarkemmin.
Paljos se hukkis maksaa? Tai jos ei ala pelaamaan niin voiko sitä koittaa jos ajelen sinnepäin sitä koittamaan?
Miksi et etsi paineistamalla niitä vuotoja nyt ihan ensiksi? Ei ole ihan helppo arvailla foorumilla mistä vuotaa tai mikä mättää jossain autossa, jossa oletettavasti puolet palikoista pellin alla on customia.
Paineistamalla niitä etinkin ja pari vaimeaa suhinapaikkaa löytyi. Aloin vaan itseäni epäilemään että niitä voisi olla lisääkin. Tietysti onnesta pinkeenä kun suhinaa kuului niin en malttanut keskittyä loppuun asti ja kuulostella korjausten jälkeen josko se vielä jostain vuotaisi.
Asia korjaantuu heti kun pääsen töistä. Pirun työt kun häiritsee harrastamista. :D
Joopajoo, vallan hyödyllinen kommentti..
Meinasin sillä sitä että se ei tullut kesken ajon vaan se toimi ja seuraavan kerran kun autolla ajoin, se ei enää toiminut niinkuin sen pitää.
Noni, dumppi jumittu hiukan auki asentoon kun sitä liikutteli. Sen verran että sieltä valoa vasten katsottuna pilkisti valoa pikkusen. Putsauksen jälkeen ainakin kotitiellä nopeasti koitettuna nosti paineet yli barin. Herääkin huomattavasti herkemmin. Siellä oli vettä sisällä joka oli rasvan kanssa menny ihan sellaseksi saveksi. Voitelin sen männän molycotella, jos se ei kosteuden kanssa liisteröityis jatkossa niin herkästi.
Pitää pestä korvat kun en sitä vuotoa huomannut aikasemmin.
Comment