Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 "evoluutio etenee"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • UrS4 "evoluutio etenee"

    Tämä perheen toinen Audi on villinä ja vapaana ottamaan vastaan kaikennäköistä muutosta nykyisestä.

    Siinä on tällähetkellä Garret GT40 turbo, joka ei vissiinkään ole kuulalaakereilla. 0.5 bar:ia on mittarissa nelosella 3200 kierroksen kohdalla ja tahtosin sen heräävän himpun aikasemmin...

    Muuta siinä on 3" dp, 3" putkisto, Siemens deka 630cc suuttimet, Hestec, rosteri pakosarja ja joku vw/audi hukkaportti. Kone on säädetty Kososen penkissä. Nokat on ilmeisestikin vakiot.
    Rajotin on 7000 kierroksessa.

    Tehot on hyvällä alulla, mutta siihen ei ole tarkoitus kuitenkaan tyytyä.
    Kaivetaan moottorista ulos se mitä GT40 haluaa antaa.

    Tällä hetkellä kysymys kuuluukin että kuinka paljon kuulalaakeroinnista on oikeasti hyötyä? Kannattaako? Autosta olisi tarkoitus kaivaa lisää tehoa tulevaisuudessa ja tuon GT40:n pitäisi riittää aika pitkälle.
    Olisi tarkoitus rakentaa kokonaan toinen kellari kunnon veiveillä ja uusilla männillä.
    Samalla vaihdellaan auton muita palikoita kestävämpiin sitämukaa kun joku jää moottorille pieneksi.
    Viimeksi muokannut frosty; 6.5.2010, 14:33. Perustelu: Muutin otsikon ja alotusviestin paremmin aiheeseen sopivaksi

    #2
    Kuulalaakerit ei käytännössä vaikuta voiman kierrosalueeseen lainkaan, lähinnä vain siihen kuinka nopeasti ahdin herää kun on ollaan ns. alueella.

    Nokkien ajotusta muuttamalla tuohon kohtuullisesti vaikuttaa.

    Comment


      #3
      mitä tuossa on siipimitat??pakopesä??

      Comment


      • #4
        No juu, ei se alueella herääminenkään pahasta ole. :)

        Siipimitoista ei ole mitään havaintoa kun vasta kaksi kertaa katsonut pellin alle. Täytyy huomenna tutkia.
        Ilman hukkaporttia se on kuitenkin.

        Ihan uusia tuttavuuksia nämä Audin koneet, mutta muuten olen kyllä viilaillut moottoreita ennenkin, joskus jopa onistuneesti.

        Comment


          #5
          Vähän aihetta sivuten, mulla oli yhessä 2.0-16v koneessa Garretin GT42, nokat vakio asennossa heräsi siinä 4200r/min., sit nokkien asentoa muuttamalla saatiin se heräämään siinä 3600r/min kohdalla. Normaali ajossa autosta tuli paljon mukavampi ajaa, ku nokkia oli käännetty.

          Comment


          • #6
            Täytyy vissiinkin perehtyä valmiidenkin nokkien tarjontaan myös.
            Luin kyllä jostain päin tätäkin foorumia siitä nokkien ajotuksen vaikutuksesta turbon heräämiseen, mutta tarvis varma tietoa joltain joka sen on AAN koneeseen tehnyt.

            Comment


            • #7
              Ei löydy pakopesästä ensimmäistäkään merkintää. Imupuolelta löytyy A/R teksti, mutta pitää purkaa tavaraa ympäriltä että näkee lukeman sen perässä, on niin pahassa paikassa. Jos koittais vaimon meikkipeilillä vilkuilla...

              Teppo, miten tuota nokkien ajoitusta täytyy muuttaa että siitä on apua? Vai kannattaako suosiolla hankkia jotkin paremmat nokat?

              Comment


                #8
                alkuun vaikka niin että imu auki YKK:ssa 1,2mm ja pako 0,8mm.

                Comment


                • #9
                  Ookoo, tänk juu.

                  Tossa juuri töistä tullessa tapahtu sellanen juttu, että ahtopaine pompsahti ykskaks 1.7 bariin täyskaasukiihdytyksessä, kun sen pitäisi pysyä 1.4:ssä. Jonkun kerran aiemmin se on mielestäni jäänyt 1.1-1.2:eenkin, mutta nyt ekan kerran heilahti yli sen 1.4:n joka sen kuuluisi olla. Pari kilometriä myöhemmin se oli taas kiihdytyksessä normaali, eikä tehnyt samaa enää uudelleen.
                  Oiskos jollakin ideoita tai ajatuksia tähän? DP:ssä on pieni vuoto ennen kun se kääntyy auton alle, mutta sen ei kait pitäis tuohon vaikuttaa. Keli oli kylmempi kuin mitä se on aiemmin ollut sinä aikana kun auto on mulla ollut.

                  Seuraavaksi pitäis alkaa siistimään noita ahtoputkia ja poistella ylimääräisiä liitoksia sieltä. Aika veikeen näkönen viritelmä kun joka mutka ja suora pätkä on oma putkensa tai letkunsa. Varmaan 15 eri liitosta siinä.
                  Viimeksi muokannut frosty; 1.12.2009, 23:48.

                  Comment


                    #10
                    mikä ahtopaineen ohjaus käytössä??

                    Comment


                    • #11
                      Siellä on pakosarjassa neljällä pultilla erillinen hukkaportti, jonka päällä lukee VW/AUDI. Sen mallista tai tyypistä minulla ei ole enempää tietoa. Hukkaportille tulevan paineputken välissä on jokin painesäädin.
                      Läppärungon edessä on Dahlbäck dumppi.
                      Voisin vaikka näppästä pari kuvaa niistä.

                      Comment


                        #12
                        Jollakin sitä audin hukkista pitää sähköisesti ohjatakin...

                        Comment


                        • #13
                          Ei siellä ole mitään sähköistä välissä. Turbon kompurakotelosta lähtee paineputki mekaaniselle säätimelle (kuva) ja siitä eteenpäin hukkaportin banjoliittimeen. Hukkaportin ylemmästä letkulähdöstä ei lähde mitään.




                          Hukkaportti on tuon näköinen. Päällä on vw ja audi merkit ja teksti MD3

                          Comment


                            #14
                            mekaaninen säädin näyttäis olevan,ei tarvi kuin jousi vähän jumittaa, niin ahdot heittelee.

                            Comment


                            • #15
                              Kummastas sitä ahtopainetta oikeesti kuuluisi säätää, tuosta säätimestä vai tuolta hukkiksen päästä?
                              Äkkiseltään vois kuvitella että tossa hukkaportin päällä olevassa ruuvissa kuuluis olla jonkin sortin lukitus. Nyt se on vaan noin.

                              Kannattaisko tuo mekaaninen säädin korvata jollain muulla systeemillä? Tossa Hestec:ssä pitäs mun käsityksen mukaan olla ahtopaineen säätö mahdollisuus..

                              Comment


                                #16
                                säätimestä,hukkaportista pystyy säätämään peruspainetta.

                                sähköisillä pystyy säätämään ahtopainetta kierrosten mukaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Eli ymmärsinkö oikein, hukkiksesta säädetään se perus ahtopaine ja säätimellä tavallaan "huijataan" sitä hukkaporttia kuristamalla sinne tulevaa ohjauspainetta?

                                  Hain äsken ämpärillisen kunnollisia letkunkiristimiä, niin saa tuolta ahtoputkista nuo "puutarhaletku" -klemmarit pois samalla kun siistii niitä putkia ja liitoksia.

                                  Comment


                                    #18
                                    kyllä niin se on.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jep, asia pihvi. Kiitos, neuvoista.
                                      Nyt pitää tilata hyvä mekaaninen säädinsetti tuonne kuskinpaikan tuntumaan näin ensihätään ja alkaa tutustumaan siihen sähköiseen säätöön.

                                      Moottorin kasaaja ja säätäjä sano että maksimipaineen voi tarvittaessa nostaa kahteen baariin... Penkkipapereista löyty tosin käyrät vain 1.7 bar:iin asti, jota en taida ylittää tällä alakerralla.
                                      Piru kun ne olis heti kasannu tuon kellarin paremmilla veiveillä, niin ei tarvis alkaa toista konetta tekemään.

                                      Edit. Tuolta Tepon "rapee" -topiikistahan löyty hyvä osalista seuraavaa konetta ajatellen :)

                                      Comment


                                        #20
                                        onko tuo vakio veiveillä vielä??

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tietääkseni on. Sen mukaan ainakin suunnittelin seuraavaa konetta ettei niitä veivejä ole tähän vaihdettu.

                                          Comment


                                            #22
                                            ihme yleensä kun on edes kestänyt,vääntöä kumminkin lähemmäs 600nm??

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itekkin ihmettelin tuota vääntöä, kun penkityspapereiden mukaan sitä ei ole kuin 495nm. En tiedä mistä johtuu noin alhainen lukema.

                                              Comment


                                                #24
                                                onko harisen penkissä mitattu??

                                                muistaakseni tuossa turbossa on noin 60mm kompressorisiipi.

                                                sillä pitäis kyllä lähteä enemmän tehoa/vääntöä

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei ole Harisella, vaan A. Kososella. Koneen takana on sellanen nimi kuin Ritola... Ei sano mulle mitään. En tiiä onko sama kaveri kuin kiihdytysautopuolella touhuaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jos oikein ylävireinen kone niin eihän sieltä silloin vääntöä tule paperille. Voi olla hyvin että hukkaportissa niin löysä jousi, että alkaa hiipimään auki ennen määrättyä painetta. Silloin ahdot nousee kuminauhamaisesti ja vääntöä ei tule.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No juu, nyt kuulostaa tutulta. Varsinkin kun auton myyjäkin kehoitti hommaamaan siihen kunnollisen hukkaportin.
                                                      Jonkun noista enemmän tietävän pitäis vilkasta tuota autoa ja sanoa mitä kannattaa tehdä ja hankkia.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Itsekin kallistun ylävireisyyteen...vakio nokat koneessa ja jos vielä iso pakopesä niin tuostahan ylävireisyys jo muodostuu...,

                                                        Eräällä "tutulla" penkittivät "piikki" tehoa 614hv ja vääntöä 580nm ja voin sanoa että vääntö johtui juurikin koneen ylävireisyydestä...Pakopesä oli sanoisinko hiukka liian iso tässä tutun tapauksessa ja vakionokatkin oli koneessa siinä vaiheessa...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          ei hukkaportin pitäis hiipiä auki,kun on ahtopaineensäädin.ja jos on iso pakopesä,ei pakopaineetkaan porttia avaa.

                                                          mutta jos näin on,väännöstä häviää kyllä paljon.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tää keskustelu nyt siirty alkuperäisestä aiheestaan, mutta ei joka kysymykselle viitsi uutta aihetta laittaa, niin lisäilen tänne.

                                                            Mistäs löytyis hyvä hukkaportti tuon tilalle? Tuo nykyinenhän on neli-pulttisella laipalla pakosarjassa. Semmottinen joka ei jää pieneksi seuraavallakaan koneella.
                                                            Viimeksi muokannut frosty; 3.12.2009, 00:42.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X