Otin Borasta surullisen kuuluisan DUU-askin irti, ja purin atomeiksi. Tasauspyörästön kahdeksasta niitistä neljä oli mennyt poikki, ja kannat pyörineet askissa rattaiden välissä. Tuo oli siis edelleen toimiva, mitä nyt välillä meni lukkoon. Totalschaden olisi ollut lähinnä ajan kysymys.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitä turasit tänään tallissa?
Collapse
X
-
Rouvan talviautoa (Golf 5 4motion) hiplailin aikani kuluksi:
Vakionopeudensäädin ei toiminut, joten päätin vaihtaa viiksen. - Onneksi kuitenkin logittelin viiksen toiminnan ennen työn aloitusta. Napit näyttivät yllättäen toimivan, joten kokeilin syöttää cruisen aktivointikoodin moottorinohjaukselle ja yllättäen cruise heräsikin henkiin. :)
Onnistuneesta "korjauksesta" innostuneena päätin sitten jatkaa kuskin oven lukon vaihdolla, sillä se ei avautunut ja lukittunut kauko-ohjaimesta. Lukon olin tilannut aiemmin kiinasta, joten eipä muuta kuin ovipelti irti, vanha lukko irti ja uusi paikoilleen. Kokoonpano oli hiukan kinkkisempi juttu, mutta kolmannella kerralla palaset loksahtivat kohdalleen ja nyt kaikki ovet tottelevat kaukosäätöä.
Ai niin, Eilen kävin katsomassa kuinka ikuisuusprojekti (Saab 900 CD) on edistynyt viimeisen puolentoista vuoden aikana.
Comment
-
Minäkin touhusin saabin kanssa suunnilleen koko päivän. Vaihtelin etujarrut ja pistin välimallin talvirenkaat alle. Millähän todennäköisyydellä samalla startin virtakaapeli pettää happamuuttaan ja sanoo enää naks. Sekin vika löytyi kun irrotettiin startti, purettiin ja putsattiin se ja takasin laittaessa sloin ihmettelemään että missä se virtakaapelin lenkki nyt on. Poikkihan se oli mennyt ja olihan se harvinaisen hölmösti suunniteltukin. Uhrattiin sitten yhdet käynnistyskaapelit virtakaapeliksi kun muutakaan ei ollut. No säästyipä edes startin ostolta mitä jo pelkäsin. Olisin kyllä tuollekin ajalle keksinyt parempaakin käyttöä...Viimeksi muokannut LauriJT; 11.11.2018, 19:48.
Comment
-
Eilen ehtoolla aloitin ja tänään veistelin loppuun urssin pyöränlaakerin vaihdon. Vanha laakeri tuli yllättävän kivuttomasti pois kolostaan ihan käsityökaluilla ja olka-akseli autossa paikallaan. Uusi meni odotetusti ihan siivosti tilalle ja napa perään. Sen jälkeen alkoi melkein itkettämään kun tuntui että navassa on millitolkulla klappia. Olin jo lähdössä motonetistä uutta laakeria hakemaan kun epäilin että jotain evottanut siinä asennuksessa kuitenkin. Onneksi viisaammat taas muistutti että vetoakselin kunkkupultin kiristäminen vasta kirraa välykset sisäkoolista pois. Ja näinhän se tekikin.
Nyt jos uskaltais taas ajaakin, kertaalleen oli jo hakannut pyöränpultit löysälle ja jouduin tien päällä odottelemaan kun ei tietenkään ollut edes rengasavainta autossa mukana. Vanha laakeri oli aivan loppu, 272tkm ajettu alkuperäinen.
Comment
-
Olisi voinut laittaa älykkyyskohtauksia -osioonkin, mutta kätöstelin passattiin suorat putket takavaimentimien tilalle. Jotenkin en vain jaksanut noita tunkkaisia V6:n orkkisputken ääniä, joten tommonen ratkaisu sitten.
On tossa jossain kierrosalueella semmosta kuminaa, ettei nyt ihan korvia hivele, mutta jos konttia vaimentamalla saisi hivenen siihen apua, toki farmarissa taitaa muutenkin tulla pahemmin nuo äänet läpi.
Mutta aika kivalta se välillä kuulostaa.
Sisäinen "aikuinen" kyllä vähän miettii, että onko tämmönen miten aikuismaista, kun kuitenkin viidettäkymppiä jo käydään, mutta kai tätäkin jonkinlaiseksi harrastamiseksi voi sanoa... :D
Mutta toki katkoin putket niin, että pöntöt saa helposti takaisin, jos alkaa liikaa ahdistamaan.
Comment
-
3BG passatti on aika äänekäs verrattuna C5:seen samalla voimalinjalla joten voi olla että motarilla sitä huminaa tulee luvattoman paljon, toki istut etupenkillä. Kyllä tässä iässä ei jaksaisi tuota melua pidemmällä matkalla, mutta jos lapsettaa mikä ettei :).
Comment
-
Tuo on vielä 3B, mutta eroahan noissa BG:hen verrattuna tuskin on. Motaria en ole vielä kokeillut, mutta onneksi tulee muutenkin hyvin harvoin arkiajossa sinne eksyttyä, joten se ei varmaan ongelmaksi muodostu. Maantiellä ~90 vauhdissa kierrokset jossain reilussa kahdessa tonnissa, missä se ekana varmasti alkaa häiritsemään.
Mutta jos tässä vielä talvi tulee ja sitä myöten lapsetusmoodia, niin onhan se kivempi kierrättää kun on jotain saundiakin :D
Comment
-
Comment
-
Rouva lähti Helsinkiin Martin markkinoille, joten minä vaihdoin kostoksi rouvan kauppakassiin Haldex-öljyt ja suodattimen.
Hiukan ahtaat oli asennustilat matalanostimen kanssa ja paineilmakäyttöisen öljyntäyttötyökalun jouduin rakentamaan jarruputkesta ja letkunpätkistä. - Ei tuo muuten paha homma ollut, kunhan puhdisti tulpat huolellisesti ennen kuin yrittikään sovittaa niihin kuusiokoloavaimia.
Comment
-
Kuten ehkä jotkut foorumilaiset saattoivat syksyllä säikeen lukea, niin vaihdoin autooni syksyllä B7:n puolinahkasporttisisustan. Ollakseen täysin OEM-lookissa tuo toki vaatii nahkaisen kuskin keskikyynärnojan, jota penkkien mukana ei tullut. Pohdiskelin vaihtoehtoja, jotka olivat uusi OEM-nahkakansi (á 160€ --> ei kiitos), kiinalainen keinonahkainen (keinonahka tuntuu ikävältä --> ei kiitos) tai käytetty alkuperäinen. Pari viikkoa sitten lopulta tilasin Ebaysta B6 S4:sta puretun orkkiskannen, josta lukkosalpa oli rikki. Nuo pienet halkeamat olisi voinut OCD-tyyliin hioa kevyesti ja maalata Ledertechnik-kaupan OEM soul schwarz -sävyyn, mutta laiskuus iski. Vaihdoin kiinasta tilatun $2 lukkosalvan kanteen ja pesin kissasaippualla, päälle AG:n balsamit ja autoon paikoilleen.
Tosiaan vinkkinä B6/7 omistajille, että Ebaysta saa puoli-ilmaiseksi noita uusia salpoja, ja sen vaihto on helppo raottamalla vaan kannen verhoilua. Tuntuu, että kaikista korimallin autoista nuo salvat yleensä on rikki. (EDIT: Täytyy miettiä tällaista sijaistekemistä, kun etuvedolla ajelu ahdistaa niin paljon :P)
Comment
-
A6 sai uuden termarin, melkosen tiukka rako purkamatta keulaa. Bilteman 20-346 letkukiristin pihdit oli joka euron arvoinen sijoitus, ei tarvinnu kirota klemmarien kanssa.
Samalla touhutessa tuli pestyä alapuolelta konetta ja pohjamuovin päältä öljypaskat pois. Auton hankinnasta saakka häirinnyt repsottava kuskinpuolen D-pilarin verhoilu korjaantui kun taivutteli yhden metalliklipsin takaisin oikeeseen muotoonsa.
Comment
-
Vaimon autossa vänkärin ikkuna päätti jumittua alas. No purin selvittääkseni missä vika oven ja mekansmin ulos ovesta. Siellähän oli vaijerit sylttääntyny tuhanne solomuun niiden renkaiden ympärille joten ei ihme ettei enään noussu. Nyt patentilla ikkuna yläasentoon jumiin jotta tarkenee ajella odotellessa uutta mekanismia.
Comment
-
Mulla on Touaregissa vuoden ollu molemmat takaikkunat samassa jamassa. Uudet vaijerit odottaa mutta ei oo muka kerenny vaihtaa. Tummennetut lasit ja mustalla jesseteipillä oon teipannu ne yläasentoon, toimii tosi hyvin eikä huomaa ku ihan läheltä. Vaan kahdesti pitäny vuoden aikana vaihtaa ne teipit :)
Comment
-
Siivosin kotitallin. Alkaa näyttämään siltä että saattaisi mahtua auto sisälle, ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen. Kunnolliset valot pitäisi vielä hankkia, niin saisi jonkin sortin harrastetilan tuosta ihan omalle tontille.
Tällä hetkellä on 20km/25min matkaa tallille, joka on projektien valmistumisen suhteen hieman epäkäytännöllisen pitkä matka.
Comment
Comment