Olen hyvin vähän ajanut pelkällä takavedolla mutta sellaisella tuntuisi olevan helpompi mennä ns. näyttävästi kun taas nelivedolla leikkiessä täytyy vielä enemmän osata..takavedolla on ehkä helpomman tuntuista kikkailla pientä peränheittoa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nelivedolla ajoon vinkkejä
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viestiPaitsi haldexilla.... jos pumppaa vähä "liikaa"
Tässä oma suoritus viime talvelta, ensin satanen vauhtia ja sitten parit vastaheitot ja lopullinen heitto kytkin pohjassa käsijarrulla ja sitten vaihde vapaalle. Vasta kun oli auto hetken rullannut oikeaan suuntaan kytkin vaihteen ja jatkoin matkaa.
Comment
-
Ja jos näyttää että tilanne on täysin toivoton, niin sitten kytkin pohjaan. Jos ollaan jo menossa päin, niin kytkimen lisäksi jarru vaurioiden minimoimiseksi. :)
nii enkä mä someron räppärille ekassa vastannu vaan otsikkoon :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viestiTahkolla opettivat jotenkin tälleen, että perä irti vastaheitolla ->känkällä autetaan perä menosuuntaan kytkin pohjassa tai tomatiilla N:lle -> känkkä pois kytkin ylös (tomaatilla D:lle) ratti toiseen suuntaan ja kaasu pohjaan ja kun rupee olee keula taas menosuuntaan niin ratti luonnollisesti suoraan (ei muuten tuu luonnostaan).
Itse tuota kolme kertaa kokeilin ja aina oltiin penkassa. Vikalla kerralla tosin vasta 360 jälkeen :D Ja tahkolla tätä harjoteltiin maantienopeuksista, mikä toi oman jännityksen vielä siihen.
Comment
-
Kyllä sitä itsekkin ollaan nelikolla perse edellä penkkaan päästy juuri siitä syystä kun vauhti kasvoi, kulma myös ja täten selkäytimestä tuli käsky "nyt pitäis hidastaa". Se ei vaan toimi niin yksiselitteisesti. Pehmeää puuteria niin mitään ei kylläkään sattunut. Tullut opittua että hallittu luisto joka mennään kunnialla läpi. Kuten monesti täällä jo sanottu: Ei jarruteta tai päästetä kaasua kesken kahva edellä menon vaikka alkaisikin pelottamaan.
Se miten se anaali irtoaa tiestä, johtuu nyt enimmäkseen autosta. Vaikka olisi kuinka torsen niin tälläkin forumilla asiaa ollaan käsitelty aika loputtomiin, se vaan riippuu niin automallista, renkaista, alustaratkaisuista ja moottorista.
Esimerkkinä V8 urssi, joka irroitti perän välittömästi kun kaasua vähänkin runnoi. Erittäin huonona puolena oli auton suoristaminen jos kulma vähänkin kasvoi, johtuen varmaankin audin filosofiasta laittaa moottori metrin lyhtyjen etupuolelle ja pitkästä akselivälistä. Yritti hyvinkin helposti mennä oman akselinsa ympäri tietyn kulman jälkeen.
Comment
-
EPS tuntuu jarruttavan kaikkia pyöriä, kun käkkäriä nykäisee.
Saisko EPSin eliminoitua pysyvästi helposti (sulake pois ?)
Myös liukkaalla jarrutettaessa ABS sohlaa ja tuntuisi luonnollisemmalta mikäli sekin olisi pois pelistä.
Autona haldex S3 (8L)
Onko kokemusta muutetun Haldex ohjaimen jälkeen kyydeistä. Se kai on jonkin verran agressiivisemmin tarjoamassa vetoa taakse kaasupolkimen liikkeen nopeudesta riippuen.
Comment
-
Kyllähän tuo torsen q:n opettelu vaati veronsa, kun etuvedon puikoista tuollaisen kyytiin hyppäsi.
1 vanne, runkoaisa ja etupalkki menny urssista, toinen takavanne ex-satkusta ;)
Lastutettu turssi oli yllättävän helppo viedä (-92 sedan takavakaajalla jne) kunhan oppi sopivan kaasun asennon, mutta kyllähän sekin on käynyt a) ulkokaarteen kanttarissa (vannne) ja neulansilmän jälkeen sisäpuolella ojassa, syvällä (runkoaisa+etupalkki). Korinosia en ole hajottanut, ja sopivilla suhteilla aisakin vedettiin paikalleen muutamalla oluella ;)
Takavedolla on kiva leikkiä, mutta ei se perkele mihinkään etene, etuvedon vienti vaatii vielä enempi harkintaa (kun tehoa on, mutta ei pitoa). On tuo perus q-audi vaan perkeleellinen vietävä ja vieläkin yllättää ties kuinka monen talven jälkeen ;)
Comment
-
Torsenin kanssa jos pitää mutkassa käsijarrulla hienosäätää perän ohjautuvuutta, niin veto hetkeksi pois kaasua hölläämällä ja sitten käsijarrua terävästi. Jos veto on päällä niin vaikuttaa kaikkiin pyöriin.
Liukkaaksi kiillotettu rata, tiukat kurvit ja vakiorenkaat on loppupelissä aika ankea yhdistelmä. Homma muuttuu heti astetta järkevämmäksi jos rataa kiertaa pari autoa piikkipyörillä. Silloin pito on sellainen että vastaa paremmin arkielämän mahdollisia äkkitilanteita.
Viimetalvena kävin ajamassa kerran paikallisella jääradalla. Radalta oli just poistunut piikkirenkailla ajaneet autot ja siinä sain ajella enimmäkseen yksikseen suht leveäksi auratulla radalla jossa mm. pääsuoran päässä oli leveä mutka jonka reunalla oli tamppautunut kerros pakkaslunta. Siihen oli mukava lasettaa sivuluisussa kun auton vauhti pysähtyi sen paremmin mitä leveämmäksi kurvi tuli ajettua. Jäi aika mukavat fiilikset siitä ratakäynnistä.
Kymmenessä vuodessa on jo tullut jotain opittua torsen nelikon käyttäytymisestä. Ensimmäsen mallin Tq A4:sta kokeilin joskus jääradalla ja siihen en päässyt ainakaan heti sisälle. Vähän samanlainen tunnoton klöhmy ajella kuin profiilin passatti.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viestiEn tiedä, mutta minua opettaessa ei käsijarrusta mainittu mitään omalla manuaali torseenilla mentäessä. RS6:n kyydissä muistikuvan perusteella käsijarrua taidettiin automaatin takia nypätä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jipitkan Näytä viesti... myös vasemman jalan jarrutuksella, mutta se taitaa olla jo katoavaa kansanperinnettä ESP-vehkeitten kanssa.
Comment
-
Kuinkas suuri vaikutus on tuolla modilla. Ko jutussahan siis pätkitään johtoja siten ettei lukko putoa pelistä pois vauhdin kasvaessa.
Mitenkä tuollainen sitten muuttaa auton käytöstä? Perä irtoaa helpommin/vakaammin?
Comment
-
EPS tuntuu jarruttavan kaikkia pyöriä, kun käkkäriä nykäisee.
Saisko EPSin eliminoitua pysyvästi helposti (sulake pois ?)
Myös liukkaalla jarrutettaessa ABS sohlaa ja tuntuisi luonnollisemmalta mikäli sekin olisi pois pelistä.
Autona haldex S3 (8L)
Comment
-
Riippuu onko alla Torsen vai Haldex. Ero on kuin yöllä ja päivällä siinä, miten autoa kannattaa viedä. Torsenilla tosiaan kaasunnosto on myrkkyä. Haldex taas on ylipäätään kulmikkaampi ja paljon hankalampi viedä luisussa. Kaasua täytyy käyttää selvästi enemmän ja meno voi silti olla vähän arvaamatonta. Ehkä Haldex Performance Controller auttaisi tuohonkin, jolloin vedonjako olisi tasaisempaa.
Comment
-
Sitten sulla loppuu usko :D Haldex on paaaaljon ennalta-arvattamampi, mutta kuten sanoit. Vaatii helvetisti sitä kaasua ja kierroslukumittari loppuu helposti kesken. DSG olis kova sana :)
Comment
-
A3 8L käsijarru jarrutti ainakin vain taka-akselilla kun ESP oli pois päältä. Haldexin kanssahan käsijarrun käyttö katkaisee vedon taka-akselilta, joten sitä voi käyttää suht vapaasti. Samaisen laitteen ESP:ssä on vain on/off vaihtoehdot.
Aikoinaan pari talvea haldexilla opetti tosiaan sen että sitä pitää käskeä aika kovalla kädellä ennenkuin auto menee sinne minne kuljettaja haluaa. Vähänkin arkailemalla saa aikaan vain näyttäviä ulosajoja. Haldex on myös aina hauskempi mitä laajempi tehoalue moottorilta löytyy joten tehottomimmat vakio dieselit ei välttämättä ole hauskimpia vaihtoehtoja.Viimeksi muokannut Tero V.; 17.1.2012, 08:31.
Comment
-
Muutama talvi takana Haldex-nelikolla ja kyllä se nätisti menee kenties lyhyen akselivälin ansiosta (A3 8L ja ESP napilla pois kytkettynä). Jääradalla huomattu että tosiaan Haldex vaatii aika agressiivista ajotapaa niin ratin kuin kaasun käytössä. Mutta loppupeleissä samoja kierrosaikoja ajelin omalla A3:lla kuin kaveri noin 100hv tehokkaammalla Mitsu Evolla.
Comment
-
Voi olla, että tuo arvaamattomuus on vain oma perstuntuma, mutta Torsenilla ajaessa tiesi oikeastaan aina miten auto käyttäytyy ja lähteekö luisuun vai ei. Haldex taas joko irtoaa tai ei irtoa luisuun. Raskaalla kaasunkäytöllä toki irtoaa lähes aina, mutta ns. pienet sievät luistelut ovat vaikeampia kuin Torsenilla.
Comment
-
Omat vinkit(torsen) nelikolla peili eellä ajeluun:
1. Osta joku 50 heppanen takavetoinen c-kadetti muutamalla satasella, opettele ajamaan sillä hallitusti kylki eellä. Sit kun tuntuu siltä et homma on hanskassa ni joko nosta vähän vielä vauhtia ja aja se mettään ;) Tai:
2. Myy se romu pois ja hommaa huikeen tehokas 90hp etuveto eemelikadeemi(miks mä puhun koko ajan ooppeleista, no ehkä siks ettei harmita liikaa kun kolahtaa :D), ja tee samat mitä takavetopaskanki kanssa.
3. Sit kuatro alle ja opettelemaan kaikki "uusiks" :) Kohtien 1. ja 2. läpikäyminen auttaa kuatroon totuttelua melko paljon, se on kuitenki yhdistelmä etu- ja takavetoisen parhaita ja huonoimpia ominaisuuksia.
Comment
Comment