Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nelivedolla ajoon vinkkejä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jep, melkeinpä sanoisin, että ihminen joka väittää, ettei takavetoinen puske, ei sellaisella ole ajellut vauhdikkaasti liukkailla keleillä.

    Etuvedon saa kivasti kulkemaan kylki edellä näpäyttämällä reilusti vasurilla jarrua, samalla kaasua painaen. Joskin kovin tuoreissa autoissa tämä ei taida toimia, kun elektroniikka puuttuu pelin kulkuun.

    Audeissa koko quattro-vetotavan nerous ja pomminkestävä rakenne itseasiassa perustuu siihen, että kone on etuakselin etupuolella. Muuten ei saataisi laatikolta suoraa vetoa etupyörille. Ei lie auton massakeskipisteen sijoittumisen kannalta ehkä paras mahdollinen ratkaisu, mutta ihan riittävän hyvä. Mielestäni aika moni pitää turhaa melua tyhjästä tuon suhteen.

    Comment


    • Etuvedon saa kivasti kulkemaan kylki edellä näpäyttämällä reilusti vasurilla jarrua
      Todisteena siitä lienee Jyväskylän Suurajot 1967 ja EK Ouninpohja.
      Mäkisen Timolta pomppas pelti ylös ja loppumatka ajeltiin kahva edellä ja tosi lujaa. Olikohan kolmanneksi nopein sillä pätkällä silti. (jonkunlainen ajosuoritus)

      Sivulaseista katteli vain missä se tie menee;)

      Autona eikö ollu Mini Cooper? Mutta ainakin joku taatusti edestävetävä.

      Comment


      • Mini Cooperilla urFlying Finn ajoi legendaarisessa 1967 Ouninpohjan konepeltisuoritteessa.

        Comment


        • Etuvedon saa kivasti kulkemaan kylki edellä näpäyttämällä reilusti vasurilla jarrua, samalla kaasua painaen. Joskin kovin tuoreissa autoissa tämä ei taida toimia, kun elektroniikka puuttuu pelin kulkuun.
          Ei tarvitse kovin tuore olla... Tuota tuli pari kertaa manattua kasikympistä nelkkuun (vm. 2000) siirryttyä. Vaikkei tuossa espejä sun muita olekaan, niin sähkökaasun leikkaa nollille heti kun jarrua painaa. Käkkäri on siten ainoa lääke, jos samalla vedättää haluaa. Tottahan tuon perän saa (sopivissa oloissa) irti oikein ajoitetulla kaasun hölläyksellä. -Sorry offtopic, nelivetojuttuahan tämä ketju on.

          Comment


          • Alkuperäinen kirjoittaja taski Näytä viesti
            Ei tarvitse kovin tuore olla... Tuota tuli pari kertaa manattua kasikympistä nelkkuun (vm. 2000) siirryttyä. Vaikkei tuossa espejä sun muita olekaan, niin sähkökaasun leikkaa nollille heti kun jarrua painaa. Käkkäri on siten ainoa lääke, jos samalla vedättää haluaa. Tottahan tuon perän saa (sopivissa oloissa) irti oikein ajoitetulla kaasun hölläyksellä. -Sorry offtopic, nelivetojuttuahan tämä ketju on.
            Oikeastaan aikalailla samoilla maneereilla eli painopiste eteen ja kääntää kulmaa saa (ainakin rinkelikeulaisen) etu ja nelivedon linkkuun. Ja samat asiat - jäykkä alusta ja jämäkkä takavakaaja asiaa helpottavat. Erohan tulee siitä että joka etuvetoa oikeasti osaa poikittain viedä on jo ehta rattimies.

            Comment


            • Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
              Mutkaan kääntäessä käännetään ensin vähän "yli", sitten kaasun nostolla paino siirtyy etupyörille -> pitoa eteen ja perä kevenee -> perä irtoaa sladiin. tämän jälkeen kaasu pohjaan niin mennään q-sladia.

              Jos kesken sladin nostaa kaasun, niin siinä käy useimmiten niin että keula ottaa pidon takaisin ja perä jatkaa tangentin suuntaisesti -> auto pyörähtää. En ole mestarikuski mutta tällaiset asiat itse huomannut.
              (Käsi)jarruttelu on yleensä kyl q-lla avuksi vaan jos haluaa nopeesti hankeen :) Onneks itte oppinu ajelee q-llä audi driving experience-llä lapissa b8 a4 missä vaan sähkö-"käsi"jarrut :)

              Jotakuinki näin se menee yleensä: http://youtu.be/mst_sYMG_xE (liikkuvaa kuvaa tos koulutuspäivältä missä kaverin kans vähän meni jakoon q-vinkkejä parille muulle)

              Comment


              • Torsenille takalukko kaveriksi ! Siinä on paras vinkki ! Enkä puhu mistään EDL.
                Ei tarvii apinan raivolla mennä mutkiin ja kikkailla ;)

                Comment


                • Kyllä sanoisin käsijarrun rinkelikeulalla pelastaneen monelta, tulee käytettyä usein ääritilanteissa saamaan kulkineen kulkemaan halutusti. Esmes tiukkaan mutkaan tullessa, kun kaasulla lähteekin puskeemaan tangentin suuntaan uhkaavasti => kässärillä saa linttaan tai halutessa vaan sidottua kevyesti lopettaen vain puskeminen. Noissa tilanteissa jarrulla ainakin tuo oma tonnikeiju on jo tangentin penkassa ja usein kaasun nostokaan ei auta painavaa puskevaa :)

                  Sitten jääradalla "voimansiirto kiittää apukeino" kun haetaan överisladia vastaheiton kautta tiukkaan mutkaan ja huomataan keskellä mutkaa ettei oikene, vaan menee keula sisäkurviin ja vauhdilla vaikka on kaasu pohjassa => kässäriä kehään ja eturenkaat vetää keulan radalle. Tuossakin jarrulla olet sisäpenkassa ja kaasulla kun ei oikene, niin olet myös sisäpenkassa.

                  Toki tiukkaan mutkaan alkusladi kässärillä on myös hyvä, tuon paino etuakselille ja kaasua tilanteen epäilyttäessä => epäilys puskemisesta.

                  Comment


                  • Ihan hyvää tekstiä Väinöltä. Yleensä torsenin (mettään) viemiseen on neuvona, että:
                    "kun meinaa mennä mettään, lisää kaasua."
                    "älä missään nimessä paina jarrua tai nosta kaasua vaan paina lisää kaasua."

                    Tästä saa helposti sellasen käsityksen, että jarrupoljin on aivan turha nelivetoisessa autossa. Joskus sitä jarruakin on oikeasti hyvä painaa ja järkeäkin saa käyttää. Itte oon ainakin huomannut, että jalan nostaminen kaasulta muuttaa helposti luisun kulmaa ja sitten voi painaa taas lisää sitä pedaalia. Oikean vaihteen ollessa silmässä tehotkin tulevat päälle samantien.

                    Omat neuvot:
                    1. hommaa hyvät nastarenkaat -> ohjattavuus paranee.
                    2. jos on kitkat, opettele ajamista irtolumessa jos mahdollista. Silloin kaikki on hieman hitaampaa ja helpompaa.
                    3. jos on tarvetta hidastaa vauhtia, jarruta mutkaan tultaessa vielä ollessasi suoralla osuudella.
                    4. jos auto ei ole halutussa kulmassa mutkaan tultaessa, mene alkumutka moottorijarrutuksella, kaasua vasta mutkan keskellä tai 1/4-mutkassa -> saat auton luisuun.
                    5. jos alkaa puskea, hieman jalkaa pois kaasulta -> oikenee -> lisää kaasua.
                    6. auton suunnan muuttaminen ja jarrulla seisominen ei toimi yhtäaikaa.

                    Comment


                      Kyllä on kässäriä kaivannu tänäkin vuonna (en käytä kun jää vieläkin jumiin vaikka jo syksyllä elvyttelin) vaikka asensin neuspeedin takavakaajan ja jäykimpään asentoon. Siinä vaiheessa kun se normaalisti toimiva polkasu ei käännäkkään on kässäri paras kaverisi. Nyt on joutunu toivomaan ja toiveet on onneks toteutuneetkin kun vauhdin on oppinu pitämään kurissa mutkiin sisään ajaessa.

                      ESPin kanssa voi olla toisin, mutta kun omassa sitä ei ole niin käkkäri jeesais.

                      Comment


                      • Mä kirjoitinkin tos "yleensä", tietenkin joskus tarvii ja tiukoissa mutkissakin on avuksi.. Kuitenkin uusilla Audeilla ei enää ole kässäriä, näin että poteito-potaato...

                        Comment


                        • Torsenille takalukko kaveriksi ! Siinä on paras vinkki ! Enkä puhu mistään EDL.
                          Ei tarvii apinan raivolla mennä mutkiin ja kikkailla ;)
                          Tämä olisi ultimaattinen ratkaisu. Monesti käynyt mielessä, että hankkisi jostain vanhan liiton quattrosta manuaalisesti lukittavan perän ja asentaisi sen autoon. Tosin enpä tiedä sopisiko se tuohon b6:seen ja joutuisiko ESP täysin kuutamolle, kun lyö lukon päälle. Myös alipaineen hankinta lukolle ja muut johdotukset lukon kytkimelle ym. saattaisivat aiheuttaa pientä pohdintaa.

                          Comment


                          • Junttilukottomalle q:lle kun antaa vaikkapa quaifen ATB lukon kaveriksi ESP:n kera, niin eiköhän taivu. Kertakorvaus tuosta voi säikäyttää, mutta enpä ihan heti usko että halvempaakaan kaveria sinne saa ;)

                            Comment


                            • Tätäkö tarkoitit:
                              http://www.quaife.co.uk/shop/products/qdf4q-0

                              Kaikki tietysti maksaa, mutta harvemmin halvalla saa hyvää.

                              Comment


                              • Juurikin tuollaista. Tiettyihin malleihin (01E laatikolle ainakin) saa myös etuperään ;)

                                Comment


                                • Ai tälläinen vai?
                                  http://www.quaife.co.uk/shop/products/qdf6q

                                  Sopiiko nuo edellämainitut kaikkiin B5 korisiin?

                                  Comment


                                  • No on ainakin hinnat kohdallaan. Mutta kai tollanen jo auton käytöstä muuttaa takuulla.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X