Komppaan Kööpikkää, tomaatin kanssa kyllä vääntävällä dieselilläkin luisuttelee. Tarkkana saa tietty olla, ettei nosta kaasua liikaa, pahimmassa tapauksessa olit D-asennossa, loota päättää vaihtaa ylös ja turboviiveet päälle, eli luisto tökkäsee kun vääntöä ei saakaan takaisin nopeasti. Tip-asennossa kyllä sujuu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nelivedolla ajoon vinkkejä
Collapse
X
-
Ongelmahan on se, että luistossa kaasulla sutiessa tuppaa kierrokset nousemaan, ja lyö rajoittimeen. Tai menee vaan pois tehoalueelta. Vauhtihan ei tuossa tuplaannu, kun pyörä luistaa. Tipillä se on helppoa, kun loota latoo isompaa vaihdetta automaattisesti.
Comment
-
kuinka laajalla vetoalueella jengi oikein näit luisuja vetää? kyl luulis nyt vakioveheis riittävän aluetta ku hieman vireistetyssäki on täyttä vetoaluetta se 3000kierrosta ja sinä aikana vauhti tuplaantuu aika tehokkaasti.
Vaihtaa siinä ei uskalla ja kolmosella luisuttelu alkaa olla jo turhan vaarallista.
Toki silläkin pienet luisut menee mutta en kyllä ala tappiin kierrättämään, vaikka olis suljettu tie, radalla sitten eri juttu.
Comment
-
Kolmosella on tosiaan nopeudet helposti siinä 80km/h nurkilla niin ei enää hirveästi ole varaa nostattaa.
Kaikkein paras on oikeastaan jäinen pinta, jossa ei ole tarpeeksi pitoa nopeudennostoon. Tuollaisella pinnalla mennään kivasti kylkimyyryä kakkosella sellaista 30-40km/h ja vaikka tasakaasulla. Haldexilla jos hakee isompaa pesään kesken luiston niin tulee herkästi melkoisia heittoja kun veto katkeaa. Täytyy olla nopea!
Comment
-
Mitä ihmettä täällä puhutaan kaasulla pumppaamisista ja luisun lisäämisestä?
Nelivedolla ajetaan rauhallisesti ja harkitusti ja juuri sitä luistoa tulee välttää viimeiseen asti. Joskus tosin lappu lattiassa auttaa etenemisessä, mutta silloin siellä konehuoneessa on oltava vastinettakin.
Laitan vielä pari kuvaa neliveto tilanteista:
Kuvaa viikonlopulta Kuortaneelta
Kuvaa viikonlopulta Kuortaneelta
Kuvaa viikonlopulta Kuortaneelta
Ja oma tyylinäyte:
kuvaa viikonlopulta Kuortaneelta
Sutimalla ei etene minnekkään, "power is nothing whitout traction".
Tosin yhtään Audia ei kyllä näkynyt kisamassa, miksi?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Nelioviveto Näytä viestiMitä ihmettä täällä puhutaan kaasulla pumppaamisista ja luisun lisäämisestä?
Ei täällä mitään raliajoakaan neuvota. Kuitenkin tiellä pyritään ajamaan.
Comment
-
Muinulla Audi B5 1.8 tq karala maustein.Olen ajellut noita maanteitä täällä savossa melko lujaakin.Parhaaksi nelipyörä luisun KATKAISEMISEKSI ON:kun auto on nelipyörä luisussa menossa ojaan tiellä. Paina vas. (1-3 sek.) jalalla jarrua.Auto painuu tiehen koko painolla. Käännä ratti jarrun aikana menosuuntaan ja pykällä neloselle (alkuvauhti noin 140km/h).Paina heti kaasu pohjaan, Jarrutus antaa pitoja ja auto alkaa vetää luisua pois ja auto jatkaa eteenpäin lumi pöllyten.
Comment
-
140kmh vauhdissa auto kulkee n. 39m/s. Tarkkana saa olla jarrun kanssa. Jos kuitenkin sovitaan silleen, että ei ajettaisi 140kmh maantiellä, ettei satu mitään.
Comment
-
3 sekunnin aikana on jo soitettu hinuri paikalle, ja kaverille on puhelu auki valittaen "miten tässä nyt näin kävi, tiessä on jotain vikaa"
Oletan, että tämä ketju liittyy rata-ajoon nelivedolla. Muutoin mainittu 140kmh vauhdin ajo hypoteettisilla savolaisilla maanteillä (80kmh rajoitus) on melkoista tyhmyyttä, ja toisten vaarantamista.
Ps. Rata-ajosta tuttu sisäänkäntyvyyden lisäys jarrun lyhyellä "liimaamisella" ei toimi sladin aikana. Ken väittää auttavan, ei ole kokeillut.
Comment
-
Mitä ihmettä täällä puhutaan kaasulla pumppaamisista ja luisun lisäämisestä?
Nelivedolla ajetaan rauhallisesti ja harkitusti ja juuri sitä luistoa tulee välttää viimeiseen asti. Joskus tosin lappu lattiassa auttaa etenemisessä, mutta silloin siellä konehuoneessa on oltava vastinettakin.
Sutimalla ei etene minnekkään, "power is nothing whitout traction".
Tosin yhtään Audia ei kyllä näkynyt kisamassa, miksi?
Comment
-
Miksi ei jarrulla sitominen toimi ja mitä Paavuli tarkoitat sladilla? Kakkosvaihteella poikittain rajoitinta vasten kun kolmosvaihteella on liian jännää? Jarrulla auton tasapainoon ja kulkusuuntaan vaikuttaminen on vaan yksi keino kääntää autoa, luiston määrästä ja käytössä olevasta pidosta riippuu sitten mikä tapa tai tapojen yhdistelmä milloinkin toimii.
Ei tällä ketjulla paljon taida olla rata-ajon kanssa tekemistä, enemmänkin nakkikioskin ympäri kävelyvauhdissa sutimista. Selittää senkin miksi peruspuskevat quattrot ovat yllättäen muuttuneet pelkiksi driftikuninkaiksi.
Comment
-
Jos ei ole tarkoitus porsastella vaan pysyä pois ongelmista niin kaikki polkimet ylös ja etupyörät siihen suuntaan mihin tahtoo auton menevän. Kyllä sitä pitoa viimeistään siinä vaiheessa löytyy kun pyörät nousevat kiillotetuista urista pois ja sillä hetkellä lähdetään siihen suuntaan johon etupyörät osoittavat.
Comment
-
Keveällä kaasun-nostolla, ei välttämättä moottorijarrutuksen puolelle niin olen huomannut että tilanne yleensä vähän rauhoittuu. Vaikka en kyllä väitä osaavani nelivedon niksit vieläkään. Kirjoitinkin tuonne videot-ketjuun tästä.
Miten oppisi ajamaan nelikkoa tarkemmin mutkissa? Takatuupparilla (mk1 esco, B-ascona) pystyi jo kurvin lähestyessä valitsemaan noin 10 cm tarkkuudella mihin sisempi etupyörä asetetaan. Kaasulla sitten säädettiin kääntyvyys ja tämä oli melko helppoa.
Nelikolla kun painetaan kaasua vauhti kasvaa, ja väkisinkin luistot on enemmän tai vähemmän nelipyöräluisuja. Säteen säätö on hiukan epätarkkaa omasta mielestäni. Ja mutkasta ulostullessa on vauhti kasvanut melkoisesti. Hyvä syy kyllä pitää nämä leikkimiset kokonaan liikenteen ulkopuolella.
Kai se on niin, että jos haluaa "leikkiä" liikenteessä pitäisi hankkia joku mk1 escort ja suditella sillä. Vauhti lähiön mutkissa ei koskaan nouse juoksunopeutta kovemmaksi :)
Comment
Comment