Ei se nopeakaan kaasunnosto mikään automaattinen täystuho ole nelivetoisella, enemmän se melkein kaksivetoisella jännitystä aiheuttaa kuin jatkuvalla nelivedolla, haldeksivehkeisiin en ota kantaa. Esimerkiksi vakioalustaisella ja selkeästi puskevasti käyttäytyvällä t89 coupella mutkaan pidolla kevyellä vedolla mennessä auton saa kääntymään uskomattoman jyrkkään mutkaan kaasunnostolla ilman, että se edes yrittää tarjota perää sivulle. Kun samaan autoon heittää pehmeämmän etuvakaajan ja jäykemmän takavakaajan eli eteen pitoa ja takaa pois, suunnanmuutoksesta tulee vielä nopeampi, mutta perä karkaa niin, että spinnauskin onnistuu, jos asiaan reagoi väärin. Toisaalta sen perän luiston saa napattua kiinni heti kaasua antamalla. Kun sen käyttäytymisen tietää, sillä pystyy taas kääntämään autoa uudella tavalla, esimerkiksi lumella/jäällä kakkosella ajettavaan neulansilmään saa auton heitettyä ympäri kaasunnostolla ja pienellä ohjausliikkeellä lähes yhtä terävästi kuin käsijarrusta kiskomalla.
ESP-sukupolven vehkeet on sitten jo tehtaalta lähtien paljon tasapainoisemmin käyttäytyviä eli vähemmän puskevia. En ole vähään aikaan ESP-autolla ajanut, mutta muistelisin ettei ainakaan b6-korinen ole mitenkään herkkä pyörähtämään kaasunnostolla, ESPi päällä varsinkaan.
Netistä tai mistä tahansa muulta luettuja tai kuultuja ohjeita ei kannata ottaa ehdottomana totuutena, vaan korkeintaan vinkkinä, testaa sitten sopivassa paikassa miten se oma auto käyttäytyy. Varsinkin jos autoon on vaihdettu alustapalikkaa niin käytös voi olla aivan päinvastainen, mitä Essolla väitettiin. Tehtaan jäljiltä auton käytös on yleensä viilattu sen turvallisen puskevan käytöksen suuntaan, eikä heti siihen tangentin suuntaan poistuvaan jos yllättävän liikkeen tekee.
ESP-sukupolven vehkeet on sitten jo tehtaalta lähtien paljon tasapainoisemmin käyttäytyviä eli vähemmän puskevia. En ole vähään aikaan ESP-autolla ajanut, mutta muistelisin ettei ainakaan b6-korinen ole mitenkään herkkä pyörähtämään kaasunnostolla, ESPi päällä varsinkaan.
Netistä tai mistä tahansa muulta luettuja tai kuultuja ohjeita ei kannata ottaa ehdottomana totuutena, vaan korkeintaan vinkkinä, testaa sitten sopivassa paikassa miten se oma auto käyttäytyy. Varsinkin jos autoon on vaihdettu alustapalikkaa niin käytös voi olla aivan päinvastainen, mitä Essolla väitettiin. Tehtaan jäljiltä auton käytös on yleensä viilattu sen turvallisen puskevan käytöksen suuntaan, eikä heti siihen tangentin suuntaan poistuvaan jos yllättävän liikkeen tekee.
Comment