Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nelivedolla ajoon vinkkejä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ei se nopeakaan kaasunnosto mikään automaattinen täystuho ole nelivetoisella, enemmän se melkein kaksivetoisella jännitystä aiheuttaa kuin jatkuvalla nelivedolla, haldeksivehkeisiin en ota kantaa. Esimerkiksi vakioalustaisella ja selkeästi puskevasti käyttäytyvällä t89 coupella mutkaan pidolla kevyellä vedolla mennessä auton saa kääntymään uskomattoman jyrkkään mutkaan kaasunnostolla ilman, että se edes yrittää tarjota perää sivulle. Kun samaan autoon heittää pehmeämmän etuvakaajan ja jäykemmän takavakaajan eli eteen pitoa ja takaa pois, suunnanmuutoksesta tulee vielä nopeampi, mutta perä karkaa niin, että spinnauskin onnistuu, jos asiaan reagoi väärin. Toisaalta sen perän luiston saa napattua kiinni heti kaasua antamalla. Kun sen käyttäytymisen tietää, sillä pystyy taas kääntämään autoa uudella tavalla, esimerkiksi lumella/jäällä kakkosella ajettavaan neulansilmään saa auton heitettyä ympäri kaasunnostolla ja pienellä ohjausliikkeellä lähes yhtä terävästi kuin käsijarrusta kiskomalla.

    ESP-sukupolven vehkeet on sitten jo tehtaalta lähtien paljon tasapainoisemmin käyttäytyviä eli vähemmän puskevia. En ole vähään aikaan ESP-autolla ajanut, mutta muistelisin ettei ainakaan b6-korinen ole mitenkään herkkä pyörähtämään kaasunnostolla, ESPi päällä varsinkaan.

    Netistä tai mistä tahansa muulta luettuja tai kuultuja ohjeita ei kannata ottaa ehdottomana totuutena, vaan korkeintaan vinkkinä, testaa sitten sopivassa paikassa miten se oma auto käyttäytyy. Varsinkin jos autoon on vaihdettu alustapalikkaa niin käytös voi olla aivan päinvastainen, mitä Essolla väitettiin. Tehtaan jäljiltä auton käytös on yleensä viilattu sen turvallisen puskevan käytöksen suuntaan, eikä heti siihen tangentin suuntaan poistuvaan jos yllättävän liikkeen tekee.

    Comment


    • Kiva kuulla että joku toinen on samaa mieltä B6 q käytöksestä. En ole sillä tavalla rekisteröinyt, mutta ei se nopea kaasunnostokaan kuullosta mun korviin pelottavalta. Oikenee nätisti.

      ESP päällä jos saa pyörähtämään on kyllä taitava.

      Comment


      • Tuo nelivetoajelu ja pieni kikkailu sopivan hetken tullen suljetuilla alueilla on vielä ensimmäisen talven harjoitteluasteella, mutta se on tullu jo selväksi ettei tuommosessa vakiossa 1.8t koneessa oikein riitä voima isommilla vaihteilla. Muuten on kyllä ollu mukava ajella. Kerrankin.

        Comment


        • Nyt ei ole tarkoitus ketään provosoida eikä kenenkään tarvitse palkokasveja ottaa hengityselimiin.
          Sen suljetulla alueella tapahtuvan kikkailun takiako olette hankkineet nelivetoisia autoja?
          Itse hankein aikoinaan kyseisiä autoja sen takia että pääsee eteenpäin todella huonolla kelillä esim turun kuuluisissa mäissä.
          Talvisin kun toi kunnossapito kaduilla on mitä sattuu nykyaikana kun rahat menee gukkelimuseoon.

          Eli mielipiteeni on, että jos yleisessä liikenteessä kaupasta ostetuilla autoilla joutuu tekemään jotain muita ratkaisuja kuin ohjauspyörää pyörittämällä on tilanne nopeus ollut liian iso kyseiseen tilanteeseen. Valtaosalla kun kumminkin on ns vatasen jalat ja omat kädet.
          Yleisillä teillä voi siellä mutkan takana olla vastassa todellinen pommi joka aiheuttaa kuljettajalle tilanteen jossa ohjaamo on täynnä käsiä..
          Siellä voi olla joku muu kuljettaja "vetänyt " elämänsä hienoimmat luisut vastaatulevan tiehoito yrityksen auton keulaan ja paikallinen pelastuksen organisaatio ei ole vielä sinne ehtinyt järjestää ns ennakkovaroitusta kun tie on poikki... samaan nippuun koko sakki. Ensiapu ja teho on aina tätnnä porukkaa juuri vastaavanlaisista tilanteista kun vähän kokeillaan lähinnä omaa taidottomuutta ei niinkään taitoa.
          Taitoa on olla kokeilematta, jos kaikki omaisi rallikuskin kyvyt niin varmasti niitä töitä tekisimme.

          Eli pidetäähän huoli että kun "räpätään" niin se todellakin tapahtuu suljetuilla alueilla joissa turva-alueet ovat jotain muuta kuin noilla valtion hoitamilla ränneillä.
          On noloa vetää tyylikkäässä luisussa kulmakunnan ainooseen kuuseen. Lonkka murtuneen odottaa hidasta kuolemaa sisäisen verenvuodon takia kuusi "sylissä" kun kukaan ei ole lähettyvillä liikkeellä puhumattakaan onko paikkaa lähellä jossa vamma voidaan hoitaa asiallisesti.
          On tyhmää ja noloa tulla jeesaamaan kuskia (puhumattakaan jos rekkarin alla on clubin kilpi) tai muita tilanteeseen joutuneita kun renkaat osoittavat kohti kuuta pelkästään sen takia kun "vähän vaan kokeltiin nelipyörä luisua"...
          Viimeksi muokannut palomies; 22.1.2012, 12:28.

          Comment


          • Toki, joten voidaan palata puhumaan aiheesta.

            Comment


            • Henkilökohtaisesti olisin sitämieltä, että suht nopeavauhtinen järven jäälle aurattu rata on hyödyllisin ajatellen harjoittelua noita äkkitilanteita varten. Vaikka tavoite on että muun liikenteen seassa ei noita taitoja ikinä tarvitseisi, olen huomannut että riittävän kokemuksen kautta oikeita reaktioita tulee suoraan selkärangasta. Eikä tarvia pelästyä kankeaksi vaikkapa siitä tunteesta kun perä hieman lähtee irti esimerkiksi talvisen ohituksen jälkimainingeiossa omalle kaistalle palatessa. Silloin on jotain tehty väärin jos maantiellä muun liikenteen seassa täytyy alkaa holtailemaan kahva edellä menevää autoa.

              Comment


              • ESP-sukupolven vehkeet on sitten jo tehtaalta lähtien paljon tasapainoisemmin käyttäytyviä eli vähemmän puskevia. En ole vähään aikaan ESP-autolla ajanut, mutta muistelisin ettei ainakaan b6-korinen ole mitenkään herkkä pyörähtämään kaasunnostolla, ESPi päällä varsinkaan.
                Samaa mieltä. ESP päällä on jopa vaikeaa saada B6q pyörähtämään. Vaatii melkein apua spooreista tai muista pyörähtämistä avustavista esteistä (kanttareista yms) tiellä.

                Comment


                • Alkuperäinen kirjoittaja palomies
                  asiaa
                  Kyllähän se niin on, että ne ääritilanne harjoittelut pitää juurikin tehdä ns vaarattomissa ympäristöissä, muuten olet auttamatta 2s myöhässä. Oikeasti taitava kuski on niitä siellä harjoitellut, ja pitää taitoa yllä. Auton vaihtaminen saa jo itsellä aikaan sen, että nyt pitäisi jossain oikeasti kokeilla miten tämä käyttäytyy missäkin tilanteessa ja mitä tällä voi tehdä.

                  Toisto on kaiken A ja O. Oli sitten etu-, taka- tahi nelivetoinen alla.

                  Comment


                  • Meinasin juuri ruveta vastaamaan palomiehen vuodatukseen mutta hervast esitti niin tyhjentävästi kaiken mitä aioin sanoa. OT: Mikä on Outokummun jääradan tilanne?

                    Comment


                    • Ehkä minut ammutaan kun tällä foorumilla moisia kirjoittelen, mutta ajamistani nelivetoautoista helpoin ja hauskin vietävä on ollut Sierra XR4x4. Siinä on moottori etuakselin päällä (ei edessä), keskitasauspyörästö on planeetalla jakaen 2/3 taakse ja kaverina on visko, kuten myös taka-akselilla. Osansa voi tehdä sekin, että ko. auto on alkuaan takavetoinen. Lähes kaikissa konsernin nelivetoisissa on harmittanut sellainen tietty kiikkeryys yli- ja aliohjautuvuuden välillä ja olematon ohjaustunto luiston aikana, vähiten kuitenkin 4-pyttyisissä typ 89:ssä ilman tehostinta :)

                      EDIT: Kokemus perustuu 80/90-luvun malleihin uusimpina A6 C5 ja pasuuna 3B, uudemmat voi olla aivan erilaisia.

                      Comment


                      • 4wd ford sierra = taivas paikka varattu :)

                        Comment


                        • On kokeiltu jäällä monesti tuota jarru/kautta pienemälle 4-neloselle pykältämistä. Se vaan vaatii hermoja ja nopeutta.Kyllä tuo Karalan teho tuo vielä 4.vaihteellaaa tehoa riittävästi.Olen soitellut tehosta Karalalle,miten auto toimii.Plussat Karalan tuunaukselle tehosta.

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja tavan ajelija Näytä viesti
                            On kokeiltu jäällä monesti tuota jarru/kautta pienemälle 4-neloselle pykältämistä. Se vaan vaatii hermoja ja nopeutta.Kyllä tuo Karalan teho tuo vielä 4.vaihteellaaa tehoa riittävästi.Olen soitellut tehosta Karalalle,miten auto toimii.Plussat Karalan tuunaukselle tehosta.
                            Ai niin tää oli tää 1.8t mikä vielä vitosella painaa selän penkkiin :D

                            Alkuperäinen kirjoittaja tavan ajelija Näytä viesti
                            Minulla Karalan ohjelma ja nostaa 4/5 vaihteella 1.4.-1.5 bar paineet, kun painaa kaasun pohjaan ja sitten mennään,jopa vitosella penkkiin painettuna.Mika Karala piti että kone toimii ok.

                            Comment


                            • En kyllä tajunnut yhtään mitä tuossa yritettiin sanoa. Vitosella mennään nelipyöräsladissa, ja sitten vaihdetaan pienemmälle (neloselle)? Right...

                              Jottei mene ihan turhanpäiväiseksi jauhamiseksi, niin heitetään yksi vinkki syvemmässä lumessa ajeluun: Älä missään nimessä pysähdy, vaan paina kaasua. Muuten tulee lapiolle käyttöä, kuten viime viikolla itse huomasin :)

                              Comment


                              • Loppuu se huumori siihenkin jos ruopii itsensä mahan varaan.

                                Comment


                                • 4x4 Sierraa en ole ajanut mutta isoveljeään Scorpioo nelikkona 2.9 koneella kylläkin pari talvea. Sillä trollattiin aikanaan aika monta mukatehokasta Sierraa ja Bemaria. Päällepäin niin vakio kuin olla voi 14" peltivanteineen päivineen. Selvin ero Audeihin oikeastaan siinä että Scorpparilla uskalsi vetää soratielläkin kahvassa. Näillä ässillä ei luonto riitä, ei tuo matala alusta toimi pehmeällä lainkaan niin hyvin kuin peruskorkea 80-luvun Ford.

                                  Comment


                                  • OT: Mikä on Outokummun jääradan tilanne?
                                    Jaa kuis niin OT ? Lehdestä just luin että olis sunnuntaina avattu ! Nythän tuo on luvannut hyviä kelejä viikonlopulle radan parantelua ajatellen.

                                    Jos umpisessa meno loppuu kuten tässä joku viikko sitten, niin sillon laitetaan perän lukko päälle ja pakitetaan. Se on tosin paha ääni kun kova lumi alkaa rahista auton pohjaan, enteilee lapiohommia. (muovisuojathan sieltä on ajat sitten karisseet pois)
                                    Viimeksi muokannut Hervast; 23.1.2012, 20:54.

                                    Comment


                                    • Niin, kun ei ihan suoranaisesti aiheeseen liittynyt. Huomasin itekin tänään Karjalaisesta. Ja tuolla kiinnostuneille aiheesta lisää: http://www.pitkapiikki.com/

                                      Comment


                                      • Tuollahan vois joskus käydä kokeilemassa miten saapi auton rikki.

                                        Comment


                                        • Täytyypä tässä itsekin osallistua keskusteluun, vaikka nelivetoisella autolla en ole koskaan ajanutkaan. Hieman ohi aiheenhan tämä alkaa menemään mutta pakko heittää oma kommentti tähän väliin. Tämä on melkoista jauhamista jo, mutta todellakin kannattaa suljetulla alueella käydä ajelemassa omalla nelikolla. Siinä oppii tuntemaan oman auton käyttäytymisen ja sitten jos liikenteessä sattuu jotakin odottamatonta ja auton perä lähtee sivulle, niin sen pystyy sitten kokemuksella korjata. Itse ainakin pidin todella hyödyllisenä sitä, kun autokoulussa kävimme liukkaalla radalla kokeilemassa auton käyttäytymistä. Suunnitelmissani onkin nyt, kun en vielä nelivetoa saa alle, käydä omalla etuvetoisella jossakin suljetulla alueella testailemassa vastaheittoa, käppäriä, oman auton käyttäytymistä ym.

                                          Mutta se on mielestäni hyödyllinen taito, että osaa risteyksessä etuvetoisella autolla käppärin kanssa mennä kahva edellä. En tarkoita sitä, että jokainen risteys pitäisi mennä käppärillä, mutta kerron esimerkin mitä minulle tapahtui tuossa alkutalvesta. Tielle oli edellisenä yönä lunta satanut ja päivän plussakelit olivat sulattaneet lumen sohjoksi. Lähestyin risteystä samalla nopeudella millä aikaisemminkin olen ajanut. Risteyksessä olikin poikkeuksellisen paljon sohjoa ja huomasin tämän vasta liian myöhään. Auto lähti siis puskemaan ja puski suoraan ojaan. Sen verran kokematon kuski vielä olen, että tuo oli ensimmäinen kerta kun auto lähti puskemaan, joten en osannut reagoida tilanteeseen oikein. Yritin vain kääntää tietä kohti ja polkea jarrua. Traktorillahan se sieltä ojasta sitten lähti pois.

                                          Jälkeenpäin mietittynä olisin SAATTANUT välttää tuon ojaan ajamisen käsijarrulla. Tietenkin pienempi tilannenopeus olisi myös auttanut paljon. Mutta jos olisin nykäissyt käppäriä heti kun huomasin auton lähtevän puskemaan, niin auto olisi kääntynyt poikittain ja olisin kaasulla saanut suoristettua auton. Perä olisi saattanut vähän nuolaista penkkaa, mutta ajamalla olisin luultavasti päässyt pois. Tämä on siis minun olettamukseni. Olisihan tuo auto saattanut penkkaan mennä vaikka käsijarrua olisin nykäissytkin.

                                          Comment


                                          • Vanha kunnon ohje on, että vauhti nousee helposti, mutta pitää myös muistaa pysähtyä...
                                            ja narulla loput ja kaasu pohjaan toivoen parasta:)

                                            Comment


                                            • Yritin vain kääntää tietä kohti ja polkea jarrua
                                              Kokeileppa seuraavalla kerralla käyttää pelkästään kytkintä ja kaasua, unohda se käsijarru.

                                              (ja yleensäkkin jarrutus paniikkitilanteissa, ei auto ohjaudu jarrut lukossa, vaan massa määrää suunnan)

                                              Vajaaveto menee siinä kuin muutkin oikein käskyttämällä;)
                                              Viimeksi muokannut kapaz; 29.1.2012, 03:53.

                                              Comment


                                              • Eilen tuli käytyä Outokummussa Keretin jääradalla opettelemassa nelivedon saloja ja kahdella eri autolla pääsin ajamaan ja kylläpä oli iso ero kitkarenkaiden ja uusien nastarenkaiden välillä Tosin kaksi eri autoakin oli ja eroja niissäkin. Kitkoilla puskeminen oli dominoiva efekti joka tilanteessa ja jos käsijarrun kanssa saikin perän sladiin niin heti jos vauhtia oli yhtään liikaa niin sitten mentiin tangentin suuntaan nelipyöräluisussa tekipä mitä vain. Todella hitaalla vauhdilla sai muutaman mutkan mentyä hienossa peräluisussa ja kaiken lisäksi hallitusti. Tämä siis kitkarenkailla.
                                                Nastarenkaisella autolla tuntui perä lähtevän hyvin jo pelkällä kaasulla irti ja "ohjaaminen" mutkan aikana onnistui kaasulla. Ja jos käsijarrulla irroitti perän niin sai heittää tosi "leveää" liukua, lähinnä käsien nopeudesta oli kiinni pysyykö auto hallinnassa ;) Auto oli kuitenkin hallittavissa toisin kuin kitkoilla.
                                                Hauskaa oli ja suosittelen kaikille jääradalla käyntiä ja omaan autoon tutustumista.

                                                Itselle ei tule enää kitkarenkaita autoon vaikka ne mukavat onkin normaaliajossa, käytös tuollaisissa äkkitilanteissa on niin "heikko" että mieluummin varautuu siihen kerran elämässä tapahtuvaan liikenteen seassa tapahtuvaan lipsahdukeen ja selviää säikähdyksellä kun renkaissa löytyy sitä pitoa silloin kun tarvitaan. Jäärata oli enemmänkin lumirata, joten kunnon jäällä ero renkaiden välillä olisi ollut varmasti vielä isompi.

                                                Autoina A6 2,7bt kitkoilla ja RS6 4.2bt nastoilla. Q-vehkeitä molemmat.

                                                Comment


                                                • Tämä oli yksi syy miksi vaihdoin täksi talveksi nastat huonojen kitkojen tilalle. On tilanne vähän paremmin hanskassa.

                                                  Comment


                                                  • Ikävintä on kuin monilla on se asenne, että "onhan mulla nelikko niin ei niillä nastoilla mitään tee..". Mutta jos kaunis hetki sattuukin se äkkitilanne.

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja ozzy76 Näytä viesti
                                                      Autoina A6 2,7bt kitkoilla ja RS6 4.2bt nastoilla. Q-vehkeitä molemmat.
                                                      Molemmanlaiset autot omistaneena (myös rinnakkain), on pakko todeta, että autojen käyttäytymisessä on suuri ero vaikka noin periaatteessa saman korin eri moottorillisia versioita ovatkin. Kuvaamasi erot kuvastavat hyvin autojen käyttäytymistä kun molemmissa on kitkarenkaat alla.

                                                      Comment


                                                      • Eikä tehdä tästä ketjusta yhtään tämän enempää Kitka vs Nasta keskustelua. Jatketaan topikin aiheesta keskustelua.

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Ukkopaha
                                                          Lähestyin risteystä samalla nopeudella millä aikaisemminkin olen ajanut. Risteyksessä olikin poikkeuksellisen paljon sohjoa ja huomasin tämän vasta liian myöhään. Auto lähti siis puskemaan ja puski suoraan ojaan. Sen verran kokematon kuski vielä olen, että tuo oli ensimmäinen kerta kun auto lähti puskemaan, joten en osannut reagoida tilanteeseen oikein. Yritin vain kääntää tietä kohti ja polkea jarrua.
                                                          Tuossa tilanteessa, tai ehkä nimenomaan ennen sitä kokemus saattaa auttaa..

                                                          Kymmenkuntaa monen merkkistä etuvetoista olen tähän mennessä talvella ajanut enemmän kuin satunnaisesti. Aina, kun pito on jollain tapaa arvoitus, tulee sitä mm. pienillä terävillä ohjausliikkeillä kokeiltua. Suurin osa tästä toiminnasta on luultavasti jo tiedostamatonta. Jos sitten 90 mutkaan tullessa pito poikkeaa merkittävästi aiemmasta rattituntumasta, käsi varmasti hakeutuu käsijarrun tuntumaan automaattisesti. Etuvetoisen alkaessa kunnolla puskea, se on kuitenkin tehokkain (ja siten viimeinen) keino vielä kääntää autoa. Jos joko renkaat eivät ole aivan surkeat tai alla oleva materiaali ei muistuta aivan teflonia, niin opettelemisen arvoinen keino palauttaa haluttu kulkusuunta on terävä, kevyt jarrunpainallus. Painonsiirto eteen auttaa sopivalla pinnalla kääntämään autoa riittävästi, jotta eturenkaat voi kääntää vähemmän sortavaan kulmaan, johon pito riittää.

                                                          Kaikki em. siis ns. taajamanopeuksissa. Joka tapauksessa: Jos joudut reagoimaan etkä ennakoimaan, olet aina myöhässä. Ja niin etu-, taka- kuin nelivetoisellakin tämä tarkoittaa "linjan" päätymistä leveäksi. Päädytäänkö tuossa tilanteessa onnittelemaan itseään mäkisenkäsistä, hinausauton kyytiin, polille, vai vielä syvemmälle, on sitten tilanteesta kiinni.

                                                          Jotta ainakin raja (nopeus < onnettomuus) jäisi ylittämättä, on hyvä tuntea ja osata yllättävissäkin tilanteissa hallita se alla oleva auto. Sitä on hyvä harjoitella talvioloja varten vaikkapa jääradalla.

                                                          Anteksi takajalkavammaisten (yli)analisointi nelikkoketjussa. Ja Ukkopahalle plussaa, kun joku kehtaa kertoa, miten on päätynyt tieltä ulos. Eikä edes ihan ilman omaa syytään ;)

                                                          Comment


                                                          • Kaikkeen auton hallintaan auttaa vain ja ainoastaan harjoittelu, seuraavaksi harjoittelu ja viimeiseksi harjoittelu. Sitten kun on selkärangassa reaktiona korjaukset, pitää vielä harjoitella, harjoitella ja harjoitella :)

                                                            Itselläni aiheutti eniten ongelmia urssin kanssa viimeisen vuosimallin OG900:n kanssa harjoittelu, jossa vielä sporttialusta. Oli erittäin johdonmukainen vietävä kunhan tavat tunsi. Noilla tavoilla kun hyppäsi urssin rattiin, leimautettiin ekana liukkaana aamuna vanteita jengalle. Tuon jälkeen sitten odottelinkin ensimmäistä ns "hallittua" paikkaa missä harjoitella urssin käytöstä :D
                                                            Viimeksi muokannut gedu; 30.1.2012, 20:06.

                                                            Comment


                                                            • Juurikin näin, etuvedon saa(no riippuupi vähän auton alustageometriasta) menemään kylki edellä käpoon koskematta, ja takavetosen saa ihan yhtälailla puskemaan. Oman auton tapojen tunteminen, harjoittelu, ja pirusti toistoja on se mikä auttaa. Netissä kukaan ei voi opettaa auton käytöstä, vinkkejä voi antaa mut ne ei päde joka autoon.

                                                              Autot ku on yksilöitä kuten niitten kuskitkin, täällä moni puhuu puskevista torsen-quattroista, varsinki jos kone on etuakselin etupuolella. Ite en allekirjoita sitä yhtään, ainaki toi oma tarjoaa persettä sivulle vähän turhanki herkästi. Alkuun autoon totutellessa(ei uskaltanu painaa kaasua) ja paskoilla renkailla ajellessa fiilis oli kovinki "puskeva" mut kunhan oikean ajotavan oppis, ni nyt 5v vanhoilla, parhaan pitonsa menettäneillä nastoillakin ajellessa tuntuu tarjoovan turhanki herkästi perää sivulle. Paremmat renkaat tarvii kyl ihan just hakea kaupasta, mut niillä ei ton romun ominaisuudet mikskään muutu, ainoastaan ajolinjat muuttuu tarkemmiks...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X