moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mopoautoista kokemuksia?
Collapse
X
-
Pitäisikö tuo käsittää niin, että bensakoneisen kuutiotilavuus on rajoitettu 50 kuutioon, mutta tehoa ei ole rajoitettu. Jos kyseessä on esim. dieseli, tehoa saa olla enintään 4 kW.
Comment
-
Kyllähän siinä selvästi käy ilmi, että ottomoottorilla varustetun kevyen nelipyörän max. kuutiotilavuus on 50cm3 ja esim. dieselmoottorissa ei ole iskutilavuusrajoitusta, mutta kaikissa moottoreissa on kuitenkin max. teho tuo 4 KW.Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:07.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Maku Näytä viestiEi tuosta lainauksesta ainakaan käy ilmi.
Comment
-
Tämä oli jo tavallaan tuolla aiemmin "keksitty", mutta mitekä olisi, jos normaali autoon tehtäisiin systeemi, jossa olisi kahta sorttia virta-avaimia A ja B.
A-avain aktivoisi rajoittimen tms ja kulku olisi niinkuin mopoautolle sallitaan. Samalla syttyisi takaikkunaan kolmio. Turvallisuus olisi oikean auton mukainen ja mopoauton hinnalla saisi oikean auton, jota ajokortilliset voisivat ajaa B-avaimella. Moni perhe pärjäisi yhdellä autolla.
B-avaimen "lainaaminen" äidin käsilaukusta olisi tietysti mopoikäiselle sama, kuin kortitta ajo muutenkin.
Parin vuoden päästä autokouluun ja B-avain käyttöön.
Tekniikkapuoli tuohon avain/rajoitin -systeemiin jääköön muiden keksittäväksi ;)
Meni näköjään ohi alkuperäisen otsakkeen - sorry !
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kalastelija Näytä viestiTämä oli jo tavallaan tuolla aiemmin "keksitty", mutta mitekä olisi, jos normaali autoon tehtäisiin systeemi, jossa olisi kahta sorttia virta-avaimia A ja B.
Comment
-
-
Jos haluaisi rajoittaa henkilöauton ominaisuudet vastaamaan mopoikäisen taitoja, voisi ajoneuvoon asentaa kortinlukijan, joka tunnistaisi sähköisen henkilökortin (vrk-kortti) identiteetin ja antaisi käyttäjälleen tarvittavan ajo-oikeuden. Systeemi maksaa asennettuna jonkin verran, mutta varmasti vähemmän kuin mopoauto, vrt. alkolukko.
Comment
-
Juuri noin ja auton musta laatikko rekisteröisi ko. henkilön ajokäyttäytymistä ja vertaisi keskimääräisiin turvallisiin arvoihin ko. GPS:n lukemalla reitillä ja myöntäisi lisää valtuuksia tai vähentäisi niitä tai parkkeerais koko kulkineen automatiikalla tienpenkalle määräajaksi ja vakavissa tapauksissa sulkisi ovet ja soittais maijan paikalle ...
Sorry - karkas vähän mopoauto käsistä.Viimeksi muokannut Kalastelija; 14.9.2011, 22:12.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Crash_ Näytä viestiJooei. Okei no joku pikku rolla tai yaris tms kokoluokkaa oleva mutta voin vain kuvitella jos olis tuo mahdollista joskus oman muksun kohalla ottaa vaikka pihasta tuo meidän korotettu Blazer S10. Tai vaikka ihan vaa tuo caprice classic. Voisi olla turhan iso "mopoautoksi". Toisaalta jos joku ajaa kylkeen tai perään nii allehan se menee mutta ite jos esim blazerilla täräyttää jonkun pienemmän perää nii päällehän tuo kiipeää (ollaa testattu parilla pelto romulla)
Mopoautoja on nähnyt, että pyörittävät koppia ties missä pihassa lappulattiassa pakilla vähän joka suuntaan ja saa arpoa et mihin osuu vai pyörähtääkö katon kautta ympäri.
Comment
-
Turvallisia kapistuksia tuntuu olevan. Tosin huonosti olisi varmaan samassa tilanteessa käynyt normi mankillakin.
Comment
-
-
Harmikseni olen joutunut noita huoltamaan vasten omaa tahtoani... Alustan osat täytyy kiristää silkkihanskoilla (Olka-akseli poikki,tuli 3 eri vaihtoehtoa ennenkuin PUSKURIN VÄRILLÄ!! saatiin oikea, meni 2kk) Sähköt on samanlaiset kuin italialaisissa autoissa... Jarrut mallia skootteri onneksi sentään levyt joka nurkassa. 5tkm välein pyöränlaakereita eteen ja taakse samoin jarrupaloja. Laatikon öljyn vaihdot 5tkm välein jollei halua maksaa montaa sataa uudesta laatikosta. Maahan tuonnilta tuli hyvät ohjeet: Jos se laatikko ei kunnolla sovi sinne niin hakatkaa öljypohjaa hiukan sisään päin, että mahtuu. Paikallaan ollessa et nää tuulilasista ulos koska se tärisee niin paljon, että paikat tippuu hampaista. Ajettavuus on mitä on, talvella et varmasti saa sitä käymään kun kesälläkin hehkutus kestää 2-3min eli lohkolämppäri kiinni koko yön jos juniori haluaa aamulla sillä kouluun mennä talvella. Huoltovalon nollauksella olen 3 kertaa sekoittanut mittariston (Italian sähköt) Ainut positiivinen kokemus oli kun tuli muistaakseni sentin pari lyhyempi variaattorin hihna jonka jälkeen se laitos kulki 25km/h (eivät pääse yllättämään kolmion tai stop merkin takaa)
Nämä koskevat sitten juurikin Ligier,Aixam, Microcar mopoautoja, mutta kaiketi ne kaikki on samanlaisia pask***. Eli osta muksulles ihan oikea mopo niin pääset itsekkin helpommalla :D
Anteeksi avautumiseni, mutta toivottavasti tiedät minkä virheen olet tekemässä :D
Comment
-
Ja vertailun vuoksi uuden mopoauton hinnalla saa 3000 bussilippua, joka tarkoittaa yhtä edestakaista matkaa joka päivä 4,1 vuoden ajan.
Comment
-
Kestääkö ne niin pikään? :) kyllä alan liikenteessä kiertämään mahdollisimman kaukaa kyseiset kuitupurkit, suurin osa kuskeista loistaa sen verran lahjakkaasti: www.moottorit.net/forum/viewtopic.php?f=8&t=627
Comment
-
Melko kovia hintoja ne noista näemmä pyytää jopa lunari kunnossa.
Mitä tuota ylemmäs linkitettyä moottorit.net keskustelua luin niin lähes poikkeuksetta joutuu runkoa oikomaan korjauksissa joten halvaksi ei luultavasti tule korjaus. Vaatikos nuo muuten uudelleen rekisteröintiin korinmittauspöytäkirjan?
Toinen huomio noista mällivehkeistä on se että suurin osa on keulasta kolaroituja. Villi veikkaukseni on se että risteyksessä tms. on tuupattu edellä ajavan perään. Voi toki olla myös tilanteita joissa joku on kääntynyt eteen.
Comment
-
Ruotsalaiset ovat A-traktori konseptillaan taas kerran edellä, liekö tuokaan sitten olisi paras ratkaisu
http://sv.wikipedia.org/wiki/A-traktor
http://www1.garaget.org/gallery/arch...106_32prp6.jpg
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja UkkopahaYleinen mielipide on se, että kaikki jotka omistaa Audin tai Bemarin, perseilevät liikenteessä.
Ei vaan.. :DDDD Vitsi vitsi.. Oikein sivistyneesti minä ajelen. Ainakin omasta mielestäni. (!?) Pyrin ainakin asialliseen käytökseen liikenteessä. Oli vaan niin huvittava aihe (anteeksi vain ketjun aloittaja, ei mitään henk. kohtaista) ja etenkin tuo Ukkopahan postaus, että oli pakko laittaa hiukan trollia.. ;)
Ja jottei menisi aivan OffTopiciksi, (vaikka vanha aihe jo lieneekin) oma mielipiteeni on ostaa mielummin joku (vanhempi?) isopyöräinen mopo. Vielä parempi, jos ajoneuvon kuljettaja ostaa sen omista rahoistaan, niin osaa ehkä arvostaa sitä enempi ja pitää parempaa huolta. Hankintahintakin on huomattavasti edullisempi, puhumattakaan huolto- /korjauskustannuksista. Mitä nyt joskus ketjurasvaa ja tulppia joutuu ostamaan.
Ja kun se laite mällätään (se on käytännössä vain ajan kysymys), se vasen sivupeili ei mopossa paljoa maksa, jos sen nyt onnistuu jotenkin rikkomaan, vrt. kalliit etupuskurit ja ajovaloumpiot. Ja mikäs tuollaisella crossimopolla on talvella ajellessa? Piikkirenkaat vaan alle, niin pysyy pystyssä. Pitäähän ne talvirenkaat olla joka tapauksessa siinä mopoautossakin, ja mopoon niitä joutuu ostamaan puolet vähemmän. Itse ajelin mopoiässä Helkama AX:llä kesät talvet samoilla maastorenkailla. Kyllähän sitä silloin tällöin kaatui, mutta mitäs sitte? Korkeintaan tuli mustelma tai pari, mutta kertaakaan ei moposta hajonnut mitään. Ja kunno kledjut vaan päälle ni tarkenee.
Sitä oppii liikenteessäkin toimimaan fiksummin, kun ekana on oma koipi ottamassa osumaa, niinkuin moni jo todennut. Tuo mopoautojen kolariturvallisuus on täysin yliarvostettua, hyvin äkkiä siinä tulee yhtä pahaa jälkeä, ajaa sitten mopolla tai mopoautolla. Lisäksi mopolla ei olla niin pahasti muiden tienkäyttäjien tukkona. Joku sanoo kohta, ettei ne traktoritkaan kovin nopeasti kulje. Ei niin, muttei niitä niin paljoa olekaan, kuin mopoautoja.
Jos nelipyöräinen on pakko olla, niin joku 50cc mönkijä voisi olla kova sana? Tuollaisella pärjää talvellakin pirun hyvin.
Viestissä #12 ollut video kitetyttää aika hyvin mopoautoilijoiden käytöksen liikenteessä. Ei taida pojilla olla ihan hallussa ajolinjat, turvavälit tai sulkuviivojen tarkoitus. Vittu mitä touhua.
Comment
Comment