Eikös T-kortti oikeuta ajamaan työkoneita 40km/h saakka, 50km/h on liikennetraktori ja vaatii C-kortin + etuakseli/ohjaamo jousituksen sekä etuakselille jarrut. On omista kortinhankkimisajoista sen verran aikaa että voin muistaa väärinkin ...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mopoautoista kokemuksia?
Collapse
X
-
Oho, onpas täällä asennevammaista porukkaa! Jotenkin jäi sellainen vaikutelma, että monen kommentoijan pitäis katsoa peiliin ennenkuin alkaa jotain tiettyä tielläliikkujaryhmää mollaamaan näinkin olan takaa. Vajaavetoisten omistajille voin suositella quattron hankkimista niin pääsee talvella ohi vähän tiukemmissakin paikoissa. :)
Kyllä tiedetään, että mopoauton kuoret koostuu putkihäkkyrästä ja muovista. Silti se on turvallisempi ajopeli kuin mopo (joidenkin tutkimusten mukaan riski joutua onnettomuuteen mopolla ja loukkaantua on kymmenkertainen verrattuna mopoautoon). Ja vanha totuus sovellettuna on, että on ihan sama kiskotaanko mopoautohäkkyrää rekan etuakselin alta vai kaavitaanko mopoilijaa lusikalla bussin kyljestä.
Mopolla ei juuri talvella ajella. Meikä asuu haja-asutusalueella, jossa julkinen liikenne on vitsi ja etäisyydet pitkiä. Niinmyös talvet, verrattuna pk-seutuun.
Oulussa ja Oulun seudulla kaikenmaailman pissikset ja mullit paahtavat mopoillaan ja skoottereillaan ihan reikäpäisesti, vaikka ei ole kuoria ympärillä, ja niistä on paljon enemmän harmia kuin muutamasta harvasta mopoautosta. Koko kylä raikaa kun joku mulli on säätänyt moponsa pakoputkea. Mopoautot vain näkyvät enemmän, koska niiden pitää käyttää leveämpiä väyliä. Mopolla voi rällätä periaatteessa missä vain eli eivät ole sillä lailla näkösillä kuin mopoautot.
Toinen ongelma on se, että autoilijat eivät uskalla ohittaa edes mopoa/skootteria, vaikka tilaa olisi vaan jäävät junnaamaan niiden perään. Puhumattakaan yleisharmista eli maanteillä matelevista muoviporsaista. Itse en jää niiden perään. Talvellakaan.
Vain yksi asiallinen vastaus, muutoin kuin suoli24:sta lukisi. Mutta hyvä jos joku pääsi avautumaan. :)
Myös pieni pilke silmäkulmassa.
Comment
-
Kyllä tiedetään, että mopoauton kuoret koostuu putkihäkkyrästä ja muovista. Silti se on turvallisempi ajopeli kuin mopo
Käsittääkseni mopoautoille ei kovin paljoa turvallisuusvaatimuksia ole, kun tuolla joutuu onnettomuuteen, ei korista paljoa suojaa ole -noilla kuitenkin ajetaan valtateilläkin isojen autojen seassa, ilman suojaavaa kypärää. Mopoilija ajaa pientareella (tai sille sallitulla kevyen liikenteen väylällä), maantiellä mopoauto blokkaa matelullaan koko kaistan.
Comment
-
Mopoauto on mielestäni täysin käsittämätön sätöstys Suomen oloihin. Ymmärrän tuollaisen kyllä ruuhkaisessa kaupungissa ajamassa pitkin niitä piänempiä kujia jne. Jo Helsingin kokoisessa tuppukylässä noista ei ole kuin harmia itse niemen ulkopuolella, kun nopeusrajoitukset nousevat ja valot harvenevat.
[Asennevammaa] Valitettavasti täällä pk-seudulla maksaisi aivan liikaa muokata nuo bussipysäkit edes moottoriliikennetien vaatimalle tasolle, ja senpä seurauksena saa ajaa myös ihan perus traktorilla noilla teillä. Eli eiköhän nuo Kehä 1 ja Kehä 3 tule jatkossakin olemaan jumissa traktoreiden, mopoautojen ja muiden hitaiden jumittamia[/Asennevammaa]
Eipä tuossa, toki enempi omissa työmatka-ajoissa vaikuttaa enempi nuo täysin kaistanvaihtoon kykenettömät b-kortin saaneet apinat, jotka eivät osaa sovittaa nopeuttaan nätisti liikennevirran keskelle.
Varmasti pieniliikenteisellä haja-asutusalueella mopoauto puollustaisi paikkaansa edes pienenä sateensuojana sille omalle vintiölle... Silti itse olisin valmis sen 3v lisää kärsimään kuljettamisesta kuin ostaisin edes mopon saati mopoauton.
Comment
-
Emmuista oonko tänne tarinoinu, mut talvella olin pyöräkuormaajalla liikenteessä, messukylän mäkee laskettelin alespäin.
Siinä mopoauto paineli poppi humpaten ohi, sattu sopivasti motarin valot oleen punasella ja kurvasin rakvaattorilla quattrokaistalle, no tottakai ne jäi.
Siinä motarin päällä sillalla sit pojat polki koppia minkä ehti, kovana piiskasivat vauhtia ja säkällä pääsivät ohi.
Muuten hyvä mutta sillan toisella puolella oli punaset ollu jo pitkään ja rampista tuli kääntyviäkin jo, sinnehä pojat paino jarruttelematta risteyksestä läpi, meinas muutamat pellit olla rutussa, ja sitte vielä seuraavanki risteyksen joka kääntyy kaukajärven mäkin kohdalta nii neki punasella.
Näin nää jannut muutaman päivän perästä kassanjonossa, nii sanoin että seuraavan kerran nostan sen vtun nakkikopin lumikasan päälle ja soitan poliisit.
Toinen huippu oli tasanteenkadulla, ajelin sielä pyöräkuormaajalla, joka kulkee rajotinta vaste sen 40kmh.
Niin eikö nää yhdet apinat lähteny ohittaan jalkatien kautta oikeelta, hetken hieroin silmiäni että mit vit.
Samalla meinasivat paalata kipponsa auran kulmaan, noh ne paineli ohi ja enhän mä imussa pysyny.
Läksin kummiskin seuraten ja olihan ne okt pihassa, näkivät ku käännyin sinne nii meinasivat lähtee karkuun, pyörittelin äkkiä koneesta neljä metriä auraa auton ympärile ja kävin koputteleen ikkunaan.
Kävin koputtelemassa tuvanki ovelle että seuraavan kerran voi sattua ja olla poneesiaki paikalla.
Tänään viimeks mönkkäröidessä pari jopoautoo tunki risteksestä ns väkisin eteen..
Taannoin kattelin ruttutukussa että oven ainuat metalliosat on lukkopesä, saranat ja lasinnostimen hissi:
https://lh5.googleusercontent.com/-Y...0/IMAG0451.jpg
Männäviikolla kävin uudemman kerran, nii kymmeniä jopoautoja sielä oli parkissa...
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Wisa Näytä viestiJos itselläni olisi sopivan ikäistä jälkikasvua ja aivan pohjaton lompakko, sijoittaisin mieluummin juniorin mopoautoon kuin kaksipyöräiseen mopediin.
Comment
-
Siinon teille mopoautoa Porin Väinölästä muutaman vuoden takaa...
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=Ve9YmJaxI04[/ame]
Mopoauto- ja skootteritytöt onkin ihan eriasia... ;-)
Comment
-
Mopolla ei juuri talvella ajella. Meikä asuu haja-asutusalueella, jossa julkinen liikenne on vitsi ja etäisyydet pitkiä. Niinmyös talvet, verrattuna pk-seutuun.
Comment
-
Tämä keskustelu alkaa menemään jo vähän sivuraiteille. Alkuperäiseen kysymykseen ei juurikaan vastauksia ole tullut, mutta sen sijaan voimakkaasti ollaan sitä mieltä, että mopoauto on pirun keksintö ja ne pitäisi saada keinolla millä hyvänsä pois tienpäältä ihmisiä häiritsemästä. Pitää kuitenkin muistaa, että ei se mopoauto ole syyllinen kaikkiin täällä esille tuotuihin ilmiöihin, vaan ne teinit, joilla ei ole alkeellisintakaan käsitystä liikennekurista. Eihän asekaan tapa, vaan se joka liipaisimesta vetää. Samalla tavalla nämä huonosti kasvatetut herrantertut sikailisivat mopojen kanssa liikenteessä, käytös olisi kuitenkin sama, väline vain eri. Eräässä toisessa viestiketjussa olen kertonut havaintoni moposkootteritytöistä. Mieluummin näkisin nämä siellä mopoauton sisällä keskenään pälpättämässä, kuin kahden skootterin päällä ajelemassa peräkanaa ja keskustelemassa olan yli takana tulevalle. Kasvatuksesta se kaikki lähtee. Olen usein nähnyt mopoautoilijoita liikenteessä ajamassa hyvien tapojen ja liikennesääntöjen mukaisesti. Mutta totta kai, tänne raportoidaan vain ne ääripäät, ei niitä jotka ajelevat kuin enin osa meistä "oikeista" autolijoistakin. Sekin on hyvä muistaa, että me muut autoilijat voimme kasvattaa näitä aloittelevia autoilijoita ihan väärään suuntaan asennoitumalla heihin kuin ruttoon ja osoittamalla mieltämme heille kaikin mahdollisin tavoin.
Comment
-
Syy, miksi kaksipyöräisiä näkee talvella melko vähän, on se, että moposkoottereissa on sileäkuvioiset renkaat, joilla ei talvirengaspakon aikana ole tien päälle asiaa.
Lisää asiantuntevaa keskustelua esim. Suomi24:ssa. -)
Comment
-
Mun autokin on tullut tehtaalta sileäkuvioisilla kesärenkailla ulos, mutta silti voin ajaa sillä talvella ihan laillisesti kun vaihdan siihen talvirenkaat alle? Skootteireihin ei tätä voi tehdä sitten ilmeisesti, vaikka niihinkin on talvirenkaita tarjolla niitten sileitten tilalle... En kanssa muista nuoruudestani että yksikään kaveriporukan mopo olisi talven ollut käyttämättömänä.
Comment
-
Syy, miksi kaksipyöräisiä näkee talvella melko vähän, on se, että moposkoottereissa on sileäkuvioiset renkaat, joilla ei talvirengaspakon aikana ole tien päälle asiaa.
Mutta sitten oikeaan aiheeseen. Täällä Äänekosken suunnalla ei juurikaan mopoautoja näy liikenteessä, muutama näkyy melko aktiivisesti kaupungilla pyörivän. Ihan asiallisesti ne siellä näyttäisi menevän. Niinkuin Janne sanoi, niin vika löytyy sieltä ratin takaa, ei kulkupelistä. Huomaahan tuon oikeillakin autoilla. Yleinen mielipide on se, että kaikki jotka omistaa Audin tai Bemarin, perseilevät liikenteessä. Ei se auton merkki vaikuta ajotapaan (no, ehkä vähän mutta eipäs nyt liioitella, vrt. Suzuki Swift cs. RS4) :D Onhan tuo mopoauto talvella paljon mukavampi kuin mopo, mutta valitettavasti se muovikoppa siinä ympärillä tuo turvallisuuden tunteen ja varovaisuus liikenteessä jää pienemmälle.
Oma mielipide: Jos ei rahasta ole pulaa, niin osta mielummin traktori kuin mopoauto. Kulkee suunnilleen yhtä lujaa, traktorilla voi tehdä töitäkin, traktori on paljon tehokkaampi ja turvallisempi ja jos sattuu joskus ojan puolella käymään niin lähtee helposti sieltä pois ;)
Comment
-
Ei pohjanmaalla, muttta Etelä-Pohjanmaalla :) Eli tätä nähtävyyttä pääsee todisteleen tuola Seinäjoen alueella. Varmimmat bongauspaikat Jurva, Ylistaro ja Lapua :)
Comment
-
yy, miksi kaksipyöräisiä näkee talvella melko vähän, on se, että moposkoottereissa on sileäkuvioiset renkaat, joilla ei talvirengaspakon aikana ole tien päälle asiaa.
Comment
-
Jep, talvella ajettiin Honda Monkeyllä melkein koko ajan kahden jalan maakontaktilla. Mitä nyt välillä joutu vähän vaihtamaan. Nyt kyllä naurattaa kun kattelee jotain vanhoja valokuvia itsestä (197/75) Hondan päällä. Ja hauskaahan se silloinkin oli.
Valtatiellä mopoautot on kyllä paitsi itselleen, muillekin vaarallisia. Kasitiellä oltiin kerran kolme rinnan, minä plus vastaantulevat rekka ja mopoauto. Pyörätiellä ajaminen pitäisi kieltää tavallisilta mopoilta tyystin. Onneksi ne "sallittu mopoille" pätkät ovat vähentyneet.
Comment
-
Sukulaispojalla on mopoauto reilun vuoden päivät ja ei ole montaa viikkoa toiminut moitteetta! Tuosta korin "luotettavuudesta" sen verran että 45km/h vauhdissa oli kulunut hirveä paukahdus ja pikaisella vilkaisulla pimeässä ei mitään merkittävää ollut huomattavissa mutta päivällä näkyi melkeen 10cm pitkä halkeama katossa!
Comment
-
OT: Kyllä ainakin nivalassa amiksen pojat ajeli rinkiä keskustassa traktoreilla viime talvena :) Kaveri muistaakseni otti vielä videollekin kun yrittivät luisutella keskustassa ja onnistu yhessä mutkassa kaupanpihalla spinnaamaan...
Empä ole kuullut mopoautojen omistajilta mitään isompaa noottia loppupeleissä, tosin kuulemat perustuu muutamaan tyyppiin jotka menettäny autokortin ja ostanu tommosen ettei tarvi vesisateessa tarpoa töihin :) Pieni kulutus ja kaupungissa epäilisin ihan hyväksikin...
Comment
-
On muuten yks pahiten pois alkuperäsestä aiheesta livenny ketju ever :D
Lisää offia: Mopoautoilijat/traktorikuskit on yleensä tietosia siitä että ajavat valtavirtaa hitaammin, ja siitä syystä kattelevat peileihin suht useesti, ja antavat tarpeen vaatiessa tilaa esim busarille väistämällä.
Normiautoileva kukkahattutäti/setä ajaa kuuttakymppiä kasikympin alueella ja toisinpäin, peiliin ei katse osu edes vahingossa ja jos tälläsen tapauksen menee ohittamaan ni nyrkin heristys/ valoshow perään on enemmän ku todennäköstä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Henkilökuulemat perustuu muutamaan tyyppiin jotka menettäny autokortin ja ostanu tommosen ettei tarvi vesisateessa tarpoa töihin
Comment
-
Jaa mopoautot, onko ne nää Audin A1 ja A3 mallit ? :)
Taloudellisesti ja jälkikasvun turvallisuutta ajatellen olisi varmaan järkevin ratkaisu hankkia lapselle kopillinen traktori ajokiksi. Joku työkone vaan perään niin vois löpöllä huoletta ajella. Aikanaan traktorin voi myydä samalla hinnalla tai jopa kalliimmalla eteenpäin, niissä kun ei arvo laske kuten näissä pienhärpäkkeissä.
Comment
-
Kannattaa varustautua hyvällä selityksellä miten kyseinen matka työkoneella täyttää nuo pykälät: http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Poltto...aksuvapaus.htm
Comment
-
kuulemat perustuu muutamaan tyyppiin jotka menettäny autokortin ja ostanu tommosen ettei tarvi vesisateessa tarpoa töihin.
Comment
-
Mopoauto kun ei ole mopo, vaan kevyt nelipyörä.
Mopo
Mopo on kaksipyöräinen (L1e) tai kolmipyöräinen (L2e) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.
Kevyt nelipyörä (L6e)
Nelipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 350 kg ilman sähköajoneuvon akkujen massaa ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa. L6e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori.
Comment
Comment