Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 käyttökokemuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Saksasse tehtiin testi kun autoon jonka tehdas sanoi, että kestää vain 5% etanolia, niin tankattiin E10.

    Olisko ollu 26tkm kun se moottori sitten hajos. Eli ei kannata vielä tuuletella jos 4tkm jälkeen ei ongelmia.

    Jokainen saa tankata ihan mitä haluu, mutta on siinä syy miks tehtaat sanoo mitä sais tehdä/kannattais...

    Comment


    • Olisi kiva tietää millaisilla moottorikoodeilla Brasiliassa olevat autot ovat. Mikä auto tuo testissä ollut oli? Itselle ei ole ainakaan Laakkosella kukaan kertonut, että motti tai yms. syöpyisi tai hajoaisi, jos RE85:lla ajaa. Eivät vaan suosittele sitä. Laihaseos moteillehan tuota E10:ä ei saanut syöttää, joten kait ne E85:lla hajalle saa. Jos 5%:in nostolla auto hajoaa 26tkm:n jälkeen, niin luulisi RE85:lla leviävän jopa tuossa 4tkm:ssä. Jatketaan leviämisen odottelua...

      Comment


        Tuo 26tkm hajoaminen juurikin voi helposti johtua viinan laimentamista öljyistä.

        Comment


        • Olisihan se mukava tietää noista testeistä enemmän ja tarkemmin. 95E10 sisältää max.10Litraa etanolia/ 100 litraa bensaa. Itse olen ajanut RE85:lla n.600 litraa putkeen eli n.510 litraa etanolia on kulunut. Sitä ennen n. 20tkm:ä meni 95E10:llä. Tuo 510 litraa etanolia vastaa siis 5100 litraa 95E10:ä. Siitä voidaan sitten laskeskella keskikulutuksella paljonko niitä kilometrejä tuleekaan, kun tuo 5100 litraa 95E10:ä on poltettu. Sitä en kiistä, etteikö tuo E85:nen voisi vaurioittaa joitakin komponentteja ja auto voisi jäädäkin tien varteen. Mutta eipä kannata alkaa yleistämään, jos ooppeli ei sillä toimi tai laihaseosmoottorit. Oletteko kuulleet Ruotsista paljonkin noita moottorien rikkoutumis juttuja? Siellähän tuota E85:sta on myyty vuosia ja on varmasti tankkailtu muihinkin, kuin oikeisiin flexifuelautoihin. Jään mielenkiinnolla odottamaan, noita faktoja.

          Comment


            ADAC:in testi opelistä leipo bensapumppu e10:lla kun testasivat ja kotimaan iltapulut toki kirjoitti että, moottori hajosi.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
              Olisi kiva tietää millaisilla moottorikoodeilla Brasiliassa olevat autot ovat. Mikä auto tuo testissä ollut oli? Itselle ei ole ainakaan Laakkosella kukaan kertonut, että motti tai yms. syöpyisi tai hajoaisi, jos RE85:lla ajaa. Eivät vaan suosittele sitä. Laihaseos moteillehan tuota E10:ä ei saanut syöttää, joten kait ne E85:lla hajalle saa. Jos 5%:in nostolla auto hajoaa 26tkm:n jälkeen, niin luulisi RE85:lla leviävän jopa tuossa 4tkm:ssä. Jatketaan leviämisen odottelua...
              Onhan tossa Laakkosella kieltämättä vähän oma lehmä ojassa kun ne myy sitten varaosat jos sattuu leviämään moottorin etanolin seurauksena :) Ohessa kuva millä moottorilla Passattia sai Braziliasta vuonna 2000. En kaivanu että onko siellä jotain eroavaisuuksia osissa Brazilian suhteen.
              Attached Files

              Comment


              • Kiitti andre. Näyttäisi tuo meikäläisellä oleva APR:ä listalla olevan. Kun olen Laakkoselta eroavaisuuksia kysellyt osista, niin ainoastaan suuttimien koodi etanolille on löytynyt. Ja bensapumppukin on sama etanoliversiossa. Tulpat kiinnostaisi, jos sillä saisi kylmäkäynnistykseen parannusta. Brassithan käyttää jopa 100%:ta litkua, joten kait sillä pitäisi syöpyä perässä ajavienkin autot. Itse en noihin juttuihin usko, joten aika näyttää. Jos motti kilahtaa, niin romarilta saa vähemmän ajetun tilalle ja orkkis bansapumppukin kukkuu edelleen. Virallisesti etanoille tarkoitettu pumppu maksaa tarvikkeena alle 150€:a, joten eipä silloinkaan paha tälli olisi.
                Viimeksi muokannut Kilu7; 20.5.2012, 21:30.

                Comment


                  Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                  Brassithan käyttää jopa 100%:ta litkua, joten kait sillä pitäisi syöpyä perässä ajavienkin autot. Itse en noihin juttuihin usko, joten aika näyttää.
                  Hyvin sanottu, haha :) Niin ja onko se nyt niin ihme jos opeli hajoaa 26tkm:n jälkeen..
                  Viimeksi muokannut XiuDaa; 20.5.2012, 21:37. Perustelu: lisää..

                  Comment


                  • Nyt on vajaa 1000km tullut päristeltyä RE85:llä, eikä kylmäkäynnistystä lukuunottamatta ole valittamista. Kylmäkäynnistysasetukset vaatii pokkaa kyllä, kun 15-asteinen auto tuntuu tarvitsevan ~60% rikastuksen ennenkuin alkaa edes lupaamaan. Ilmeisesti auton saa tulvimaan helpommin liian laihalla startilla, kuin liian rikkaalla.. :P

                    Maantiellä muutamalla raskaammalla polkasulla n. 12,8 litraa sadalla, eli ei lainkaan huono. Keskimäärin joutui lisäämään polttoainetta n. 34% 98E säätöihin verrattuna. Painealueelle vielä enemmän.

                    Vieno konjakin tuoksu ympäröi autoa jatkuvasti :)

                    Comment


                      Vieno konjakin tuoksu ympäröi autoa jatkuvasti :)
                      Kunhan ei päähän kilahda:)

                      Comment


                      • Muutaman päivän ihmettelin voimakasta viinan tuoksua kabiinissa. 5-pytyn suuttimen ylempi o-rengas oli leikkautunut melkein poikki. Vaihdoin vanhoista ehjän tilalle. Kyselin Laakkoselta noiden o-renkaiden sopivuuksia ja ilmeni että M ja BA suuttimien lisäksi samoja o-renkaita käytetään AD eli etanolille tarkoitetussa suutinmallissa. Ainoa osa, joka eroaa normaalista mallista ja siinäkin on samat tivarit. Eikös sen etanolin pitänyt syövyttää tiivisteitä ja kumiosia autoissa? Jälleen yksi myytti murrettu.

                        Comment


                          http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/u...d=201205179545

                          Kilahtaahan se:)

                          Comment


                          • No ei olisi näköjään kannattanut fiksata. Ihmekös, että ajaminen "maistui". :-)

                            Comment


                              Tuossa 85:ssa on se kiva puoli että se sisältää sen yhden happiatomin jo itsessään etanoli, joten "tukehtumis" vaaraa ei ole kun soppaa saa syöttää monta kertaa enemmän kuin bensiiniä josta happi puuttuu. Tätä samaa käytetää noissa isojen poikien kiihdytysautoissa kun ajellaan nitromeetaanilla nitrometaani Noissa kiihdytysvehkeissä soppaa saa syöttää 8.7 kertaa enemmän kuin bensiiä mikä lisää mukavasti heppoja pellin alle. Asiasta toiseen niin kyllä tuo oma bemarikin mukavasti viinalle haisee kun tyhjää käy pihalla. Siinähän saattaa poliisit luulla ratsiassa että ajelee kännissä kun viina haisee :) Pitäisi laittaa jokaisen auton perään tarra mikä kertoisi muille 85:sen käytöstä, saisi aina alan harrastajat mukavasti päivän käyntiin kun ajelisi tuollaisen auton perässä töihin :)

                              Comment


                              • Pääseekö kukaan näkemään, millaisen koodin valmistaja antaa a4 2.0 TFSI Flex Fuelin tulpille tai tulppamallikin riittäisi. Olisi tarkoitus verrata esim. CDNB:hen. Muutenkin noissa kakslitraisissa näyttää NGK tarjoavan samaa mallia kaikille.

                                Comment


                                • Itse hommasin "bioadapter" nimisen laitteen vw passattiin -1996 (AEZ). Tässä vehkeessähän on Boschin mono-motronic 1-pisteruiskujärjestelmä. En ole toistaiseksi onnistunut asennuksessa johtuen osaksi vajaavaisista ja ristiriitaisista ohjeista. Osaksi ongelma on varmasti omaa osaamattomuutta. Osaisiko joku kertoa onko tuossa autossa ns. peak-and-hold driver? Tämä vaikuttaa asentamiseen olennaisesti

                                  Comment


                                    Mittaa ruiskusuuttimen resistanssi. Mikäli se on yli 10ohm, ei ole, mikäli se on vain muutaman ohmin, on.

                                    Comment


                                    • En mitannut itse, mutta huolto-opas kertoo suuttimen resistanssin olevan 1,2-1,6 ohmia. Tuo "peak and hold driver" on vapaasti suomennettuna mitä?
                                      Viimeksi muokannut 8866; 16.6.2012, 21:56. Perustelu: Lauseet alkaa isolla kirjaimella.

                                      Comment


                                      • Jokohan alkaa tekemää etanoli tehtävänsä, kun starttaa, ni kuulostaa että yhdessä pytyssä on puristukset paljon huonommat kun muissa. Tyhjäkäyntikin on sellasta että, alkaa kone tärisemää, kun hetken käy, eli alkaako käymää yx pytty jo vajaalla? Nyt oon ajellu jonki aikaa 50/50 suhteella.
                                        Viimeksi muokannut 8866; 17.6.2012, 21:59. Perustelu: Nyt opettelet pilkun, pisteen ja välilyönnin lauseisiin.

                                        Comment


                                        • Jokohan alkaa tekemää etanoli tehtävänsä kun starttaa ni kuulostaa että yhdessä pytyssä on puristukset paljon huonommat
                                          Kannaatko tuollainen "säästäminen" loppujenlopuksi kuitenkaan?
                                          Eiköhän se etanoli ole parasta viikonloppuisin pöydänreunalla;)

                                          Toki jos toimii, niin mikä ettei. Kokoajan vaan ootellu tytärpuolen soittoo, milloin seat sanoo itsensä irti.
                                          Ajellu jo jonkin aikaa tuolla halvalla bensalla.

                                          Comment


                                          • Toimii, pintakaasulla pientä nyhtämistä. Välillä saa hetken sahata , että käynnistyy. Toivottavasti kone nyt kestäs. Reilu 5000km ajellu sekotuksella, ilman e85 boxia.
                                            Viimeksi muokannut 8866; 17.6.2012, 22:00. Perustelu: Nyt opettelet pilkun, pisteen ja välilyönnin lauseisiin.

                                            Comment


                                            • epätietoinen

                                              Mulla on vm 96 A6 2.6 ABC-kone muistaakseni, ja olen hurjana kokeillut ilman mitään muutoksia ajamalla RE85 eri seoksilla, jopa puhtaallakin,kaikkiaan 350l. Puhdas 85 starttauttaa aamuisin piitkää, mutta sitten pelittää. quattro automaatti hörsäsi sellaiset 17l/100 km seka-ajossa, kun 95 vie sellaset 13l. Nyt kun taas pelkkää 95, niin kone tuntuu virkummalta kuin aiemmin, ei 85 oli vain hetken viive kun pisti tallan pohjaan, onnistui ohitukset ym kuten normiaineillakin. Kertokaa te kokeneemmat mitä kannattasi tehä, ja mitä hankkia jotta mahd virit voi rakentaa itse.
                                              entinen Audifani palas takas viiden MB:n jälkeen :-)

                                              Comment


                                              • Saksalainen tuttuni on ajanut useita vuosia ABC -koneisella satasella pelkkää e85 käyttäen. Ainut tekninen muutos on n. 25% suuremmat suuttimet VR6:sta. Toimii pakkaskylmäkäynnistystä lukuunottamatta kuin kesämökin puucee. Hän sekoittaa itse 85:sen sotkemalla superbenziniä E100 kanssa, 1000l erissä.

                                                Comment


                                                • Elikkä, jos ei vähäinen tehohävikki haittaa, niin miksi tehdä mitään muutoksia... ajotapaa muuttamalla kulutusta voi saada pienemmäksi 20%, jotenka ei muuta kuin tilaamaan säiliöön 2500 litraa kerralla, se kun pienin erä mitä ST1 toimittaa tänne pohjoiseen, missä ei ole jakeluasemilla saatavissa

                                                  Comment


                                                  • Omppu B -97 läpäisi katsastuksen huomautuksitta, vaikka moni varoitteli, että etanoliboxin takia menee hylkyyn. Joten tämäkin asia on nyt käytännössä todettu.

                                                    Tyhjäkäynnin arvot
                                                    HC 5
                                                    CO 0,00
                                                    CO2 13,95
                                                    O2 0,39
                                                    Lambda 1,02

                                                    Kierroksilla 2200
                                                    HC 6
                                                    CO 0,04
                                                    CO2 14,20
                                                    O2 0,08
                                                    Lambda 1,00

                                                    Nyt asiantuntijat, kommentoikaa päästöarvoja!

                                                    Comment


                                                    • Erinomaiset lukemathan nuo on, samoja kokemuksia useista muistakin autoista. Jonkin verran paremmat katsastuksessa mitattavat päästöt RE85 tankissa (ohjelmoituja tietysti) kuin bensalla. Tyhjäkäynnillä näemmä aavistuksen laihalla, kierroksilla kohdallaan.

                                                      Comment


                                                      • Juuri letkutin sisään E85 softasta versio 2:sen. Viilauksia tehty raakaversio 1:seen. Testilenkki heitetty ja hyvin tuntui liikkuvan, joten jäädään odottelemaan kylmempiä säitä, jotta näkee tarviiko vielä lisätä rikastusta kylmäkäynnitykseen. Hyvin on käynnisttynyt ykkösellä näillä keleillä, mutta pientä rikastusta on tehty eri lämpötiloille. Unisettinginsillä oli kätevä hakea parannuksia versio 1:seen muillakin alueilla. Alkaa 9tkm:n rajapyykki tulla vastaan pelkällä RE85:lla ja tuota litkua tullut tankattua jo yli 1100 litraa.

                                                        Comment


                                                          Miksi tuon hinta nousi parissa viikossa 0.99:stä tämän päivän 1.07:ään? Onko ihan normaalia markkinahintamuutosta vai alkoiko st1 pelaamaan hinnalla jos kayttäjämäärä ylitti jonkun raja-arvon?

                                                          Comment


                                                          • Taitaa ST1:nen pyrkiä pitämään eron 95E10:iin n.60cent/L. Lahdessa on pariin otteeseen myyty eioota mittarilla, joten kysyntää riittää ja hintaa on hyvä vedättää.

                                                            Comment


                                                              Tavoistani poiketen tankkasin abc:lla ysikasia ja hämmästyin kun oli yksi ylimääräinen kahva pumpussa jossa luki e85. Luulin että tätä saa vaan st1:ltä.

                                                              http://www.abcasemat.fi/tankkaa/e-85...hanges%20saved.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X