Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kitkat vaiko nastat quattroon?

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kitkat vaiko nastat quattroon?

    Eli minkälaisia kokemuksia on porukoilla Quatrossa kitkoista tai nastarenkaista ?. Tietysti ajo-olosuhteet vaikuttaa molempiin. Itse pääasiassa tällä hetkellä tulee ajeltua ns. nurkka-ajoa, silloin tällöin vähän pidempia siivuja, ja asfalttiteillä, sen verran mitä ne talvisin on auki. Jompien kumpien osto kohta edessä.

  • #2
    Joko se vuosi alkaa olla niin pitkällä, että saadaan taas viriteltyä nastat vs. kitkat tappelu? :)

    Sinänsä kysymyksen asettelu on vähän jännä. Quattrolla toki pääsee paremmin liikkeelle huonommilla renkaillakin, mutta pysähtymismatka on aivan sama.

    Itse olen ehdoton nastojen tukia. Nastoilla on vain parempi pito niissä ääriolosuhteissa ja vaikka niitä tilanteita ei tulisi vastaan kuin kerran kahteen vuoteen niin kiva se on että silloin löytyy pitoa. Audi on vielä sen verran hiljainen auto etten ole kokenut nastojen melua häiritseväksi. Vielä kun ostaa kunnolliset nastarenkaat niin en näe niissä mitään huonoa puolta.

    Comment


    • #3
      Samaa mieltä. Talvirenkaan tärkeimmät ominaisuudet liittyvät jarrutusmatkaan ja käytökseen ääriolosuhteissa (eikä hiljaisuuteen, kuten kitkojen yhteydessä usein mainitaaan). Uudessa TM-testissä parhaan nastan ja kitkan välinen ero jarrutusmatkassa oli 13m. Paljonkohan ois vielä vauhtia niillä kitkoilla, kun sen edessä jo pysähtyneen nastoilla ajavan perään rysähtäs...? Nastat on hyvät, kun lämpötila heiluu paljon nollan molemmin puolin eli erityisesti pääkaupunkiseudulla (jossa taitaa olla Suomen korkein kitkarengasprosentti). Ja vaikkei nämä ominaisuudet nelivetoon liitykään niin miksi ei haluaisi maksimaalista kiihdytyspitoa myös niille neljälle renkaalle jäisilläkin keleillä ;).

      Comment


      • #4
        Vetotapaa ei kannata miettiä rengasvalinnassa sen enempää. Valitset ihan yhtälailla kuin etu- tai takavetoisenkin kanssa. Ei vaikuta oikeastaan mihinkään, koska tilanteet joissa on liikkeellelähtöongelmia eivät käytännössä muutu rengasvalinnoilla ja vetotapa ei vaikuta pysähtymismatkaan.

        Comment


        • #5
          just eile tuli hommattuu uudet nokian nordman 4, kitkarenkaita en ees miettiny.

          Comment


          • #6
            Mielestäni jokaisen täytyy tehdä tuo rengas valinta itse. Tai siis itsehän se tehdään, mutta ei pidä tuijottaa liikaa muiden kokemuksia. Ostaa joko kitkat tai nastat, ajaa niillä ja saa kokemuksia. Jos ei miellytä, kokeilee niitä toisia. Molemmille kumeille on kannattaja kuntansa ja keskustelu menee äkkiä juupas eipäs väittelyksi. Vaikka täältä foorumilta saa hyviä vinkkejä, on hankalaa tietää toisen mieltymyksistä. Itse olen ajellut useamman talven (noin. 6-7) kitkoilla, jotka ovat pyörineet eri quattrojen alla ja yhdessä etuveto audissakin. Missään tilanteessa en ole kaivannut nastoja. Eli olen pärjännyt kitkoilla vallan mainiosti. Mutta en voi lähteä väittämään että kitkat olisivat milläänlailla paremmat. Näiden paremmuudestahan voidaan vääntää hamaan tappiin saakkaa, mutta näkisin että se on turhaa. Sanoisin että ajamalla molemmilla kumeksilla, selviää itselle parhaiten kumpi on se oma juttu.

            Comment


            • #7
              OK

              Case is closed.

              Comment


              • #8
                Itsekin olen nastojen kannattaja koska täälläpäin on useimmiten ihan oikea talvi. Jääradoillakin tulee talvella käytyä ja siellä saa ehkä enemmän nautintoa nastarenkailla. Pitkälti tosiaan riippuu olosuhteista missä liikkuu. Paljon kaupunkiajoa ajaessa talvella peiliksi hinkatuissa risteyksissä nastat mukavammat. Jos ajaisin paljon matkaa saattaisin päätyä kitkoihin.

                Comment


                • #9
                  Vaikka tämä onkin ikuisuuskysymys, johon ei ikinä tule yhtä oikeaa vastausta, niin on sinänsä ajankohtainen ja mielenkiintoinen aihe. Yllättävästi nimittäin TM:n uusimman talvirengastestin yhteydessä tämä nastarenkaiden ikiaikainen ja vankkumaton kannattaja sanookin, että nyt parhaat kitkarenkaat ovat kehittyneet niin hyviksi, että niitä voi jo harkita.

                  Itse vaihdoin kitkarenkaisiin noin 10 vuotta takaperin, enkä enää nastarapistimiin mene takaisin. Oikealla asenteella -joka on syytä olla talvikelissä - niillä pärjää erinomaisen hyvin etenkin nelivedon kanssa. Ja jopa jääradalla on ihan kiva ajella kitkarenkaalla, jos ei tarvitse yrittää olla radan nopein. Onpahan ainakin hyvä selitys, miksi joutuu päästämään muita ohi :)

                  Comment


                  • #10
                    Itse olen käyttänyt elämäni aikana yhden setin kitkarenkaita. Tuo tapahtui kun alla oli tämä nykyinen A4 quattro ja ajo on pääkaupunkiseudulla pääosin. Viime talvena palasin nastoihin kun kitkat oli vaihtokunnossa, enkä ole katunut. Kyllähän se q lähtee valoista kuin hauki rannasta kitkoillakin ja vähän kuluneemmillakin. Muuten sai olla aika tarkkana mm. kaartuviin ramppeihin ajaessa jne. Jos taas asuisin jossain pohjoissuomessa niin silloin vois olla ihan hyvin kitkatkin. Nastoja tarvii mielestäni juuri täällä pk-seudulla/rannikolla eniten.

                    Comment


                    • #11
                      Makuasioita sanoi koira..

                      Nastat, omasta puolestani, kitkat oli viime talvena enkä tykännyt.


                      Jatkakaa te muut, mie haen popparit ja juotavat sekä aloitan F5:sen hakkaamisen :)

                      Comment


                      • #12
                        Kyllähän tästä aina saadaan kova vääntö aikaan.
                        Kerrotakoon omia kokemuksia

                        a4 1.8tq:ssa oli hyvät nastat ei valittamista. Lähti risteyksistä sutimatta ja jopa ihan ripeästi.

                        525 buimuri lukkoperällä, 195 leveet huonot kitkat = liukkaat, lähtee jäisellä tiellä viitosella viel sutimaan jos nilkkaa oikoo ja 225 leveet nastat on vähä vähemmän liukkaat. Jarrutuksessa huomas eron parhaiten. Ja helvetin uraherkkä tuo 225...

                        summasummarum. Ostat mitkä ostat ja ajelet sen mukaan :D

                        Comment


                        • #13
                          OK Case is closed.
                          Tätä juuri hainkin tuolla kommentillani. Hohhoijaa...

                          Comment


                          • #14
                            Ite olen myös aina pitänyt nastarenkaista, mutta nyt on parissa viimeautossa tullu mukana kuluneet kitkat joilla on pari talvea päästelty sen minkä on tarvinnu. Niinpä nyt tuola varastossa odottaa uudet hakkapeliita r kitkat ensitalven liukkaita. Saa nähä miten pelittää.

                            Comment


                            • #15
                              Vetotavasta viis. Kaikissa autoissa on nelipyöräjarrutus ja se pysähtyminen on usein kriittisempää kuin kiihdytys.
                              Kokemuksia on molemmista, mutta vesipeilikelillä ei kitkoilla pysähdy, kun ei pysy edes paikallaan mäessä.
                              Nastoilla on kaikkiaan aina pikkusen parempi pito kriittisissä tilanteissa ja siksi nastat.

                              Comment


                              • #16
                                Molemmilla tullut ajeltua ja 99% ajosta menee mukavasti ja turvallisesti kitkoilla MUTTA sitten kun tulee jotain odottamatonta eteen niin kitkoilla on pulassa tai ainakin heikoilla. Tarkoitan näillä erikoistilanteilla äkkijarrutusta, väistöä, sivuluisua jne. Oma valinta nastat.

                                Comment


                                • #17
                                  Kitkoissa eikä nastoissa ole tarpeeksi vetopitoa, joten päätin etten osta audiin kumpiakaan. :D

                                  Comment


                                  • #18
                                    Meillä on ollut A6:ssa jo kaksi talvea kitkat(x-ice 2) alla, eikä minulla eikä vaimolla (joka tuolla pääasiassa ajelee) ole ollut mitään ongelmia niiden kanssa. Jos on ollut liukasta, niin sitten on ollut liukasta myös nastoillakin ajeleville. Ehkä johonkin kevyempää etuvetoon ja varsinkin takavetoon valitsisin nastat.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mielestäni kitkojen suurin merkitys itselläni on ollut asennemuutos. Sitä pitoa ei tietyssä tilanteessa ole, siis jos on kiillottunutta tai märkää jäätä. Siitä johtuen tulee ajettua keliä kunnioittaen. Ja lopputulos on turvallisempi kuin jos alla on markkinoiden parhaat nastat. Väkisinkin asenne on quattrokuskilla silloin se, että on teiden kuningas.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuo on kyllä ihan totta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tavallaan noilla perusteluilla kesärengas olisi turvallisin vaihtoehto. :) Kyllä talvirenkaan yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se, että siinä on tasaisen hyvä pito ja kelin muuttuessa se ei yhtäkkiä petä.
                                          Asenneongelmaa pitäisi korjata muilla keinoin kuin laittamalla auton alle talvikeliin sopimattomat renkaat.

                                          Comment


                                          • #22
                                            No totta se on tuokin ;)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Täksi talveksi on alle menossa Contin kitkat koska niistä on ennestään hyviä kokemuksia. Ehkä aika on kullannut muistot, mutta B5:ssä tuntui aina olevan niillä tautinen pito. Nastoja on ollut välissä, osa hyviä ja osa huonoja. Ehkä huonoimmat kokemukset tällä hetkellä ovat tulleet Hakkapeliitta 7:sta varmaankin siksi, että odotukset olivat todella korkealla ennen kuin karu todellisuus iski vasten kasvoja ja hoksasi, että eivät nämä renkaat teekään autuaaksi.

                                              Siinä olen edellisten postaajien kanssa samaa mieltä, että asenne on se mikä ensimmäisenä täytyy laittaa kuntoon.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                                Tavallaan noilla perusteluilla kesärengas olisi turvallisin vaihtoehto. :) Kyllä talvirenkaan yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se, että siinä on tasaisen hyvä pito ja kelin muuttuessa se ei yhtäkkiä petä.
                                                Asenneongelmaa pitäisi korjata muilla keinoin kuin laittamalla auton alle talvikeliin sopimattomat renkaat.
                                                Slicksit hard seoksella on parhaat. :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mikä niissä 7:ssa oli ongelma? Itselläni on sellaiset ja mielestäni pito on loistava, mutta onhan "kehitys" vienyt muita ominaisuuksia huonompaan suuntaan ison harppauksen. - Mikä ei tietysti mikään yllätys ollut.
                                                  Välikelin renkaina oli viime syksynä vanhat HP 1:set, joissa hyvin pintaa ja melkein kaikki nastat tallessa. Kesä-Micheliineistä kun siirtyi 1:siin, niin ei ihmeempää eroa äänessä tai ajotuntumassa, pidossa kuitenkin, mutta 7:lla tuli hyvän pidon lisäksi fiilis tuntumasta ja äänimaailmasta, että olisi telaketjut alla. MUTTA, koska talvirenkaan tärkein ominaisuus on pito, niin en vaihtanut huomattavasti lipsumpia 1:siä alle uudelleen, vaikka hanuri ja korvat olisivat kyllä kiittäneet.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kitka/nasta vertailu ei ole ihan niin mustavalkoista, kuin monet täälläkin kuvittelevat.

                                                    Kitkarenkaan pito perustuu adhesiiviseen kitkaan, kun taas nastarenkaan pito on sekoitus adhesiivista ja abrasiivista kitkaa. Kitkarenkaan adhesiivinen kitka on useimmissa olosuhteissa nastarenkaan adhesiivista kitkaa suurempi, johtuen kumiseoksen ja kuvioinnin ominaisuuksista. Nastarenkaassa ei voida käyttää täysin samoja ratkaisuja kuin kitkarenkaissa, koska nastat pitää pystyä kiinnittämään tukevasti renkaaseen. On täysin olosuhteista riippuvaista, kumpi rengastyyppi on pitävämpi (ja ennenkaikkea renkaan laadusta!)

                                                    Itselleni absoluuttinen pito (esim. jarrutusmatkana mitattu) ei ole tärkein peruste talvirenkaan valinnassa. Itse pidän tärkeänä renkaan käyttäytymistä ääritilanteessa. Omalla ajotyylillä tunnen, että kitkarenkaat yleensä "varoittavat" hieman ennen kuin tullaan pidon rajalle, kun taas nastarenkaassa pidon loppuminen tapahtuu terävämmin. Tästä syystä itse valitsen kitkarenkaat.

                                                    Tietysti kitka/nasta valintaa suurempi vaikutus on monilla muilla seikoilla: käytetty rengas, renkaan koko, kohdeauto, ajotyyli... ... ...

                                                    Itse ymmärrän täysin miksi osa väestä haluaa ajaa kitkoilla, ja osa taas nastoilla. Kyse on pohjimmiltaan mieltymyksistä kuten vaikka etuveto/takaveto/neliveto valinnassa. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi joidenkin ihmisten pitää syyllistää kitkarengaskuskeja pahoina ihmisinä, koska lehden testissä sanottiin, että testiolosuhteissa pysähtymismatka oli 5m lyhyempi testin voittaneella nastarenkaalla, kuin satunnaisella vertailu kitkarenkaalla.

                                                    Hyvät kitkarenkaat ovat mainot talvirenkaat, aivan kuten hyvät nastarenkaat. Huonot tai vanhat nastarenkaat/kitakrenkaat eivät ole hyvät talvirenkaat, vaikka 15 vuotta sitten ne olisivatkin voittaneet testejä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viesti
                                                      lehden testissä sanottiin, että testiolosuhteissa pysähtymismatka oli 5m lyhyempi testin voittaneella nastarenkaalla, kuin satunnaisella vertailu kitkarenkaalla.
                                                      Näinhän se kuitenkaan todellisuudessa ei ole vaan se jarrutusmatkan ero jäisissä olosuhteissa on erittäin merkittävä (TM:n testissä 13 metriä, en vaan muista enää mistä nopeudesta, mutta parhaan nastan ja parhaan kitkan välillä). Samassa testissä on kyllä molemmista rengastyypeistä parhaat mitä löytyy ja silti käytännössä se huonoinkin nastarengas on parempi pysähtymään jäällä kuin paras kitka. Nämä ominaisuudethan tulevat esille vasta silloin, kun niitä todella tarvitaan.

                                                      Ei tässä olekaan kyse pahoista ihmisistä vaan tietämättömyydestä ja asenteista. Kun minä ajan nastoilla ja jarrutan jäiseen risteykseen ambulanssin kiilatessa oikealta vilkut päällä päin punaisia, niin tuleeko se takana kitkoilla ajava perään vai ei? Viime talvena tuli. Tietämättömyydellä tarkoitan sitä, että osaako kitkoilla ajavat pitää tietyillä keleillä pidempää turvaväliä, koska tietää edellä olevan pysähtyvän mahdollisesti nopeammin...? Muutenkin tuntuu olevan nuo välit turhan tiukkoja.

                                                      Tietysti on tärkeää, olipa kummat renkaat tahansa, että valitsee hyvät renkaat, vaihtaa niitä tarpeeksi usein ja on hyvä talviautoiluasenne.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eli siis peräänajot johtuvat pelkästään kitkarenkaista? Eivät esim autojen erilaisista jarrutusominaisuuksista, iskunvaimentimien kunnosta, kuskin reaktionopeudesta, liian lyhyestä turvavälistä, tilannenopeudesta...

                                                        Korostan jälleen, että jäällä (etenkin märällä) nastarenkaan abrasiivinen kitka takaa lyhyemmän jarrutusmatkan. "Lumella nastoista ei ole hyötyä, vaan nasta- ja kitkarenkaat ovat pidon suhteen samalla viivalla." (Lainaus TM artikkelista Talvirenkaat 2012) Auton jarrutusmatkaan vaikuttaa kuitenkin moni asia ja jos ideallimaailmassa haluaa mahdollisimman lyhyen jarrutusmatkan, valitsee nastat ja vaihtaa joka syksy iskunvaimentimet. Lisäksi perhettä tai matkatavaroita ei kannata pitää mukana matkassa, koska ylimääräinen paino pidentää jarrutusmatkaa ennestään. Oikeassa maailmassa kuitenkin autolla tehdään muutakin kuin jarrutettaan testitötsien jälkeen.

                                                        Jos halutaan vastaava yksittäinen scenaario tuoda esiin, niin kitkarenkaat voi asentaa alle jo hieman ennakkoon, jolloin talven yllättäessä autoilijat autossa on jo talvirenkaat alla. Tällöin nastarenkaiden allelaittoa odottava autoilija liukastelee ensilumilla vielä kesärenkailla. Yksittäisten scenaarioiden vertailu ei kerro koko totuutta liikenteestä. (En yhtään vähättele jarrutusmatkan merkitystä, mutta liikenteessä tulee vastaan muitankin vaarallisia tilanteita kuin jarrutus.)

                                                        Jälleen palataan perusajatukseen: Laadukkaat talvirenkaat, kunnossa oleva auto sekä olosuhteisiin soveltuva ajotapa mahdollistavat turvallisen talviautoilun. Mikään näistä ei yksin tuo autuutta, vaan kokonaisuus ratkaisee.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Passatissa on nyt kitkat, jotka oli aikasemmin tuossa quattrossa. Onhan se vähän liukastelua jäällä, mutta aika paljon maantiet on paljaalla asfaltilla talvisin ja kitkan melu on paljon hiljasempi kuin nastalla.
                                                          Kitkoilla ajaa varovaisemmin kyllä ja ennakoi enemmän.
                                                          Toisaalta, jos kauhiasti lapsettaa ja haluaa quattroilla, niin kitkoista ei ne nastat katoa.

                                                          Ns suomikitkat on melko hyviä. Nykyään nastarenkaatkin alkaa olemaan enemmän nastoilla varustettuja kitkarenkaita, kun katsoo lamellien määrää.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Toisaalta monesti sillä nastarenkaalla ulosmitataan parempi pito ajamalla kovempaa, joten lopputulema ei välttis ole niin yksiselitteinen. Ite olen kans viimeiset 5 vuotta ajanut kitkoilla ja selkeesti on tullut semmoista järkevää ajattelua talviliikenteseen lisää. Ehkä kitkat vaan muistuttaa selkeemmin kuolevaisuudesta. :D
                                                            Täs vähä miettiny, et jospa ensi vuoden talveksi kokeilis vaihteeksi nastoja ja niiden pysymistä asvalttiruopimisessa. :)

                                                            Comment

                                                            Working...