Itte paikkasin juurikin tuolla plastic Padding tavaralla. ekaks vaan hiekkapaperia ja puddinki päälle siten että se meni hieman "vekistäkin" sisään ja tasotin ja kuivumisen jälkeen vetäsin päälle vielä slaissin lasikuitua.
Edit: mulla oli kylläkin muovinen tankki tai jotain vast tavaraa..
Varmaan tankin paikkaukseen tehty aine olisi parempi, kuin kemiallisdet metallit. Bensa kun on melkoisen ärhäkkä liuotin ja se voi sulattaa erilaisia mömmöjä. Jos laminoimaan ryhdyt, niin epoksi voisi olla hartsina mainio. Se ainakin kestää kuivuttuaan bensahöyryjä ja tarttuu erittäin hyvin puhdistettuun/karhennettuun metallipintaan.
Miten olisi (kori)tinalla korjaus? Joko saakelin tehokkaalla kolvilla + kuumailmapuhallin, tai kätevemmin kaasupillillä. Tig-hitsaus olisi yksi vaihtoehto.
Pari ystävääni ryhtyi taannoin paikkaamaan vanhan Cortinan (se viimeinen malli) tankkia. Tankki irti, tyhjennys, kuivattelu, vesi/pesuainehuuhtelu ja lisää kuivattelua; en tosin tiedä kauanko antoivat tuulettua. Kuivan oloinen kuitenkin oli, ja eikun migillä sauman kimppuun... välittömästi aikamoinen jymähdys, ja alunperin aika mutkikkaan muotoinen tankki muistutti peltistä rantapalloa. No, paikkasivat vuotavan sauman ja moukaroivat tankin paikalleen - teetti kuulemma kyllä työtä aika lailla. Tapaus on tosi, onneksi vahingoilta välttyivät.
Eli ääni leimahduspisteen alapuolella pysyville paikkausmetodeille.
Tänään paikkasin 2 reikää saparo leonen tankista. Hionta messinkiharjalla puhtaalle pellille, piikillä reikiä isommiksi, plastic metallia ja senpäälle sikaflexiä. Päälle vielä massa. Eiköhän tuolla pari vuotta ajele tai jostain muusta kohtaa se ennemin ratkeaa.
Minäkin olen vanhaan bensatankkiin kokeillut pientä "paikkausta". Sisällä oli bensaa jonkin verran, ja täyttöaukko sekä anturin reikä auki. Heitin täyttöaukosta sisään tulitikun, ja samassa anturin reiästä puhalsi noin metrin lieska melkoisella paineella! :) Vähän ajan päästä se sammui kun happi loppui, ei muuta kuin uusi tikku perään ja taas pohotti ja lujaa! :D Sitä tulta tuli muuten aika puhkumalla, ja tankki pullistui aina vähäsen. Kokeilin monta kertaa. Ei räjähtänyt ;)
Vanha konsti on käyttää venäläistä palasaippuaa, joka sisältää alumiinisilikaattia(?). Reagoi bensan kanssa ja tiivistyy. Näin kyllä Motonetissä erityistä bensatankin paikkausmassaakin.
Itse on tullut paikattua bensatankki pillillä ja messingillä. Tankki tyhjäksi ja vaikka viikon antaa seistä tyhjillään. Ennen juottamista laitoin ilmaletkun tankkiin ja kompuran riittäväksi aikaa puhaltamaan täydellä paineella viimaa tankkiin. Jos reikä ei ole kovin iso, kannattaa puhallus jättää koko juottamisen ajaksi päälle tai ainakin aina välillä puhallella ilmaa tankkiin.
Porsaan tankin paikkasin siten, että otin irti, huuhtelin, annoin tuulettua pari viikkoa, täytin vedellä ja tinasin toholla ja tinalla saumat kiinni. Kolvilla ei saanut riittävästi lämpöä, muuten olisi turvallisempi.
Tulen kanssa paikatessa huolellinen tuuletus on tärkeää tai sitten vedellä täyttö.
Tiedän kaksi kaveria ent. kotipitäjästäni, jotka eivät ole toimineet em. tavalla hitsatessaan. Rauha heidän muistolleen.
Itse on tullut paikattua bensatankki pillillä ja messingillä. Tankki tyhjäksi ja vaikka viikon antaa seistä tyhjillään. Ennen juottamista laitoin ilmaletkun tankkiin ja kompuran riittäväksi aikaa puhaltamaan täydellä paineella viimaa tankkiin. Jos reikä ei ole kovin iso, kannattaa puhallus jättää koko juottamisen ajaksi päälle tai ainakin aina välillä puhallella ilmaa tankkiin.
Juurikin näin eli pieniä ohjeita tankin hitsaukseen:
Vaikka tankki olisi seissyt tyhjillään lumihangessa talven yli, niin silti räjähdysvaara on olemassa. Tankin voi hitsata kunhan laittaa kompuran puhaltamaan tankkiin ilmaa 10-15 minuuttia ennen hitsauksen aloittamista ja jättää "tuuletuksen" paikalleen myös hitsauksen ajaksi. Njet problem, normal katastrof.
Nonni, myrkyn lykkäs.. Tossa aijemmin sanoin että paikkasin omani sillä Plastic Padding - tavaralla. No tänään käväsin t:reella ja takas tullessani kotopihassa huomasin että bensa haiskahtaa. No p.erkele paikka vuosi, runsaasti! kyllä se nyt sitte 4kk pitiki..
Täytyy käydä jonkun viisaamman juttusilla et jos sen vaikka sitten "hitsais"...
Ongelma oli että puolen libsin pakkaus maksoi ihan #¤"¤¤sti ja se kyllä piti - muka ihme käski sitä ooppelin laittamaan. Arvatkaa vaan rupesiko se puolen vuoden päästä vuotamaan toisesta kohtaa joka oli aiemmin todettu terveeksi pelliksi. Ugh.
Semmonen ongelma. Tuossa pitkästä aikaa taas tankki täyteen ja huomasin, että "reilulla" vauhdilla (en tarkoita kaahailua) risteykseen tultaessa valuu repsikan puolelta bnsaa maahan. semmonen ~3metrin rantu jäi tiehen. Normaalisti ajaessa ei valu mitään.
Mahdollinen reikä on siis oikealla ja niin ylhäällä, ettei sitä nosturilla näe. ongelman huomasin, kun ajoin katua joka oli lievästi ylämäkeä ja käännyin vasemmalle. Tarkkailen asiaa ja mikäli ongelma vajaalla tankilla poistuu on reikä siis todella ylhäällä. Jos se jokin letku on niin ongelmahan ei poistu.
No, mitä/millä tuota voi paikata vai kannattaako? Korjaamo tietysti ehdotti, että "uus tankki. Ei nuita kannata korjailla". Totta toinen puoli, mut ei ny viittis heti uutta tankkia ostaa, joka maksaa tietty hunajaa ja metsämansikoita.Onko tuo tankin korjaus iso/aikaa vievää hommaa vai onnistuuko helpohkosti? Vai pitääkö ruveta ajelemaan puolella tankilla ku tuo bensan hinta on sen verran reilu, että siitä puhutaan tääläkin.. =)
Minun 44 quattron tankki oli ruostemössön peitossa koko etureunaltaan ja vaikka selvää reikää ei löytynytkään tihkuvuoto oli sen verran kovaa että piti ajella 1/3 tankillisilla korkeintaan.
Uutta tankkia ei tosiaankaan kannata ostaa, vaan purkutankki jostain kunnostettavaksi. Etuvetoisessa tuo tankinvaihto taitaa olla hieman vähemmän työläs homma.
Mitäpä tuosta varaajasta vaivaa näet-osta multa uusi..40e
Onko tuo Audin oma varaaja, vai tarvike?
Laitetaan alkuperäiseen aiheeseen liittyen: Putki pitää, mutta nyt vuotaa tankki.
Ajattelin possutella sen tiiviiksi tai vaihtoehtoisesti, jos ja kun tulee vastoinkäymisiä, niin hiekkapuhallus ja lasikuidutus pintaan.
Vai saako näihin järkevän hintaisia tankkeja jostain?
jasso varmaankin neuvoo, miten sen tankin saa irti?
P.S Pitäisikö tankin paikkauksesta/irroittamisesta aloittaa uusi aihe ja pyhittää tämä K-jet -aihe teidän releiden kautta toimiville KK-suuttimille...
Minä puhallutin lötkön tankin Riihimäellä, muistaakseni joku traktoripalveluja pyörittävä kiinteistöhuoltofirma. Edullista oli, voin yrittää kaivella tietoja jos tarvii.
Puhalluksen jälkeen _huolellinen_ pesu sisältä, reiät tukkoon hitsaten ja lopuksi monta kerrosta sinkkimaalia.
1. Takakontista peltinen bensatankin luukku auki (3 ruuvia). Luukun alta letkut ja johdot irti tankista.
2. Täyttöputken panta irti tankin kumikaulasta (ei kumipantaa tankista) ja täyttöputki irti auton kyljestä ulospäin vetämällä (mahdollisesti kiinni yhdellä ruuvilla luukussa). Ei tule välttämättä ihan noin vain irti vaan vaatii hieman kikkailua.
3. Bensatankin pannat irti. Irtoavat avaamalla pannan mutterin. Jos tankissa on paljon tavaraa sisällä, kannattaa tukea ensiksi tankki esim. hallitunkilla.
4. Bensatankki lähtee irti vinottain. Etureuna alas ensin ja tarvittava määrä kikkailua.
Takaisin päinvastoin. Täyttöputken muilutus takaisin paikoilleen on se vaikein osuus. Viimeiset sentit voivat vaatia hieman vasaraa täyttöputken päästä, jotta muljahtaa tankin sisään.
Tankin päällä oleva kansi lähtee aui kiertämällä vasaran kanssa. Bensapumppu ja pumpun putket ovat sitten kiinni tankin pohjassa, joten kannen kokonaan irroittaminen tankista ei onnistu ihan noin vain.
...Minä puhallutin lötkön tankin Riihimäellä, muistaakseni joku traktoripalveluja pyörittävä kiinteistöhuoltofirma. Edullista oli, voin yrittää kaivella tietoja jos tarvii...
Tankki taitaa puhdistua hiekka/vesipesurilla ja tuttu, jolla tuollainen pesuri on, on palveluksen pystyssä, joten toistaiseksi ei tarvetta. Kiitos kuitenkin vinkistä!
jassolle kiitos ohjeista! Eli niihin taka-akselin tukitankoihin ei tarvitse koskea, hyvä niin.
Jos puhtia riittää, niin huomenna alan purkamaan ja koska hitsi löytyy, niin senkin käyttöä voisi harkita.
Kuidutuksesta kyselin, niin kuulemma pitää ikuisesti, kun vaan kuiduttaa puhalletun tankin kokonaan. Hartsi pitää olla jotain tiettyä, mutten enään muista mitä.
Se jäi vaan mietityttämään, että mitenkäs sen pumpun aukon kanssa toimitaan, kun sitähän ei voi kuiduttaa kiinni. No joo, otetaan nyt tankki ensin irti ja mietitään sitten lisää...
Tankkia hitsatessa ym. kannattaa sitten olla varovainen. Tiedän henkilökohtaisestikin pari kuolemaan johtanutta tapaturmaa, joissa isännät ovat lähteneet pillillä halkaisemaan tyhjäksi luulemaansa bensatynnyriä. Tankkiakin on vaikea saada huuhtelemalla tyhjäksi, koska kevyt kaasu saattaa tankin koloihin. Pitkällinen tuuletus on aina varminta.
Tinaamalla olen yhden tankin sauman ja pikkureiät paikannut.
Jep. Jos lähtee tekemään tankille mitään tulitöitä (rälläköintiä, hitsausta jne.), huolellinen huuhtelu ja tuuletus. Mielellään huuhtelun jälkeen paineilmaa puhaltamaan tankin sisälle ~15min. Jos aika antaa myöten, niin tuon jälkeen voi varmuudeksi antaa olla ainakin yön yli vielä pihalla.
Mitään kovin varmaa konstia tuon tyhjennykseen ei ole, joten mieluiten tekee sen ylivarovaisesti ja kerta kiellon päälle putsaten.
Täyttöputki kiinnitetään yläpäästä klemmarilla, joka on ihan pirun ahdas paikka saada takaisin ilman sellaista pitkävartista ja taipuisaa klemmariavainta, näin ainakin quattrossa.
Tankin vuotokohtien paljastamiseksi paja missä sen hitsautin käytti dieseliä; Se tulee kuulemma ihan väkisellä läpi pienestäkin reiästä.
Nyt on tankki irti.
Isoin urakka oli saada se täyttöputken klemmari irti, kun oli aivan pyöreäksi ruostunut kanta.
Neljän tunnin tappelun jälkeen löin sen irti...
Muuten ei ollut ongelmia ja pannatkin lähtivät nätisti.
Huomasin, että Audikin mätänee ja tarkempi paikka oli täyttöputken yläpuolelta, sieltä pyöräkotelosta.
Jotain pitäisi sinnekin keksiä, mutta kun ei nyt juuri nappaa tämä ikuinen rahareikä, niin saattaapi paikkaantua ihan vaan liimalla.
Alkuperäinen kirjoittaja mikmoila
Tankin vuotokohtien paljastamiseksi paja missä sen hitsautin käytti dieseliä; Se tulee kuulemma ihan väkisellä läpi pienestäkin reiästä.
Taidan ensin kokeilla hiekoitussepelillä. -Kun se alkaa pysymään tankissa, niin vasta sitten löpöllä testausta... :)
Eli selvää haperoa löytyi täyttöputken ympäristöstä ja muuallakin on havaittavissa kohtuullisen syviä ruostevaurioita.
Täytyy vielä ottaa se pumpun kansi irti ja sitten tutkia tarkemmin vauriot.
P.S Jos jollain ylimääräistä tankkia, niin täällä voisi olla tarvetta hyvälle sellaiselle ja tietysti halvalle.
Sisältä ruosteiseen mopon tankkiin voi laittaa sepeliä ja ravistella kotvanen -lähtee ruoste. Toimii varmaan auton tankin kanssakin.
Tarkoitin lähinnä sitä, että nyt siellä ei tunnu pysyvän sepelikään, mutta tosiaan, mopon + muut tankit puhdistuvat sepelillä ja hurjimmat ovat kuulemma sitoneen autonkin tankin betonimyllyyn kiinni pyörimään.
Toinen tapa taitaa olla sitruunahappo, jolla pitäisi myös ruoste irrota.
Kuidutuksesta kyselin, mutta on "veneveistämöllä" kuulemma muuta kiirettä tähän aikaan vuodesta (hiton kasvihuoneilmiö...).
Tulisi vaan kunnolla tehtyä, kun tekevät 34:sia purjeveneitä päähommina.
Olisi kyllä toinenkin kuiduttaja tiedossa, mutta etsitään sitä halpaa ja hyvää käytettyä vielä hetki.
Tuo oletettu vuotokohta ei ole ongelma, vaan myös liimasauma näyttää yhdestä kohdasta aika turvonneelle ja sen takia olisi hyvä kuiduttaa tai vaihtaa koko tankki.
Comment