Testeri näytti ok arvoja,ainakin sillä hetkellä.. välillä saa tosiaan ajaa pedaali lattiassa että kulkee johonkin edes..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1.9tdi kuluttaa kuin isot pojat
Collapse
X
-
Kulutusta on nyt lämpöanturivaihdon jälkeen seurailtu tankillisen verran avf 4motionissa 7,3 l/100km oli nyt todellinen tankkauksesta laskettu kulutus. Tämä tankillinen oli pääosin työmatka-ajoa taajamassa 10km suuntaansa. Edellisestä taajama-ajo tankillisesta pudotusta oli 0,4L/100km. joten kai tuo anturin vaihto oli ihan tarpeellista.
Suunta on oikea mutta mielestäni vieläkin voisi olla jotain tehtävissä, Joten varmaan aurauskulmat pitää tässä lähiaikoina tarkistuttaa ja tarvittaessa säädättättää. Tankillisen loppuvaiheessa tulivaihdettua tuuman verran isommat nastarenkaat alle tälläkin voi tienkin olla merkityksensä.
Comment
-
Kauhian empiirisiä tutkimuksia mulla menossa :)
Kun talvinopeudet tuli, niin tankki oli tyhjä ja aattelin siinä sitten käydä tankilla ja vaihdoin saman syssyyn talvikumit, jotka on tuumaa pienemmät kuin kesäkumit.
Pari edellistä tankillista ennen tuota meni n. 7,2l kulutuksella.
No nyt tämä eka talvikumeilla meni 6,9l. Oli siinä toki peräti n. 100km oikeaa matka-ajoakin.
Mutta toisaalta webastoakin on jo tullut käytettyä aamuisin.
Viime viikolla alkoi renaamaan lämpömittari, tipahti nollaan välillä siinä 60-70 asteen kieppeillä.
Tänään kun oli tankki suorastaan kuiva, niin kävin ostamassa lämpöanturin ja termostaatin, sekä täyttämässä tankin.
Vaihdoin tossa iltapuhteeksi sitten anturin ja termarin.
Ans kattoo tuleeko mitään muutosta mihinkään suuntaan, toivottavasti ei ny mitään kympin pakkasia tule lähiaikoina.
Comment
-
Itse olen tyytyväinen jos B6 1.9TDiq menee alle 8.0 litran nurkka-ajossa. Keskinopeus alle 30 km/h yleensä.
Jos on kuuma keli heti aamusta voi päästä tasan seitsemään työmatkalla, mutta kaikki alle kahdeksan tietämyskoneen kanssa on tarkoittanut melko sujuvaa työmatkaa helsingin niemen halkomisessa.
Comment
-
Termaria kokeilisin itse vaihtaa. Kyllä pd:n pitäisi vielä näillä keleillä lämmetä ihan ok. jakaja pumppu tdi egr tulpattuna alkaa siinä -10 c alapuolella kaivata viima suojaa keulaan.
Mittariston näyttämä lämpötila menee ecun kautta ja näyttää 90 c, vaikka moottorin läpötila olisi hiukan pienempi tai suurempi. Lastutettu jakaja pumppu tdi:kin näyttää todella isoja lukemia ajotietokoneessa, kun lähtee risteyksestä ja pikkuvaihteella survaisee kaasun pohjaan, joten, jos tuollaisessa tilanteessa saat ajotietokoneen näyttämään isoja lukemia en olisi huolestunut.
Comment
-
Logitin lämmöt: Maantiellä 81-83 ja taajamassa 78-79. Liian vähän ilmeisesti?
Jos on -25 tms niin on normaalia. Jos on esim -15 niin ei ole normaalia.
-30 asteessa ei AJM Passatti lämmennyt 90 asti kuin ajamalla reilua satasta. Samaan aikaan 1Z Golffi oli huomattavasti lämpösempi. Molemmista EGR tulpattu. Golffissa ehkä avitti vähän noi vesihehkut.
Comment
-
Oman auton AFN on ollut kyllä koko omistusaikani aivan tehoton, mutta nyt sain sen jotakuinkin elävien kirjoihin. Tähän mennessä olen vaihtanut seuraavat osat ja kulutus on tippunut keskinmäärin yli litran satkulla.. kulutuksella en niin väliks pistäiskään, mutta kun nyt koneessa on väännöt jotakuinkin takaisin yms. ajomukavuus, niin sillä on mukava taas ajaakin.
- ahtimen vnt-mekanismi puhdistettu.
- N75-venttiili vaihdettu
- suodattimet vaihdettu
- ahtoputkistoja puhdistettu
- viallinen EGR-vena vaihdettu
- Maf- ja MAP-anturit puhdistettu
- alipaineletkut vaihdettu kaikki uusiin
ja näiden lisäks pitäis vielä laittaa jakajapumpun säätö kohalleen, eli nyt rätkii liian myöhäsellä soppaa koneeseen ja kaiken kukkuraksi ei mitään hajua millon suuttimet viimeks käyty lävitse tai muuta, joten nekin vaihtoon suosiolla, koska kilsoja on niin paljon mittarissa. Toki noistakin voi ihan kelposuuttimet saada kun käyttää kunnostuksessa, mutta mun täytyy saada auto aina seuraavaks päiväks ajoon, niin ei pysty purkamaan ja käyttämään pajalla.
Suurin vaikutus ton koneen toimintaan oli heti ahtimen mekanismin puhdistuksen jälkeen EGR-venttiililin kellolla, joka vuoti ahdot pihalle imusarjasta. EGR-venttiilin ei siis kuulu räkiä ympärilleen kellon ulkopuolelle tai muuallekaan, vaan pitää kaikki sonta sisällä. Vaihtoehtoina ovat joko tulppaus tai uusinta.. omaani uusi maksoi 47€, joten ajattelin sen investoida vaikka porukka valittaakin likaamisvaikutuksesta. Mun autolla on kansirempan jälkeen ajettu jotain 20tkm ja imusarjassa ei ollut yhtä pientä noroa enempää skeidaa ja imukanavat olivat täysin puhtaat kannessa.
Kun EGR-venttiilin kello vuoti, niin kone ei päässyt kunnolla ahdonalaiselle syötölle, josta aiheutui huono vääntökäyrä ja äänekäs käynti kierroksilla. Lisäksi vakkarilla meno oli ylämäissä repivää, koska automaatti laittoi pienempää pesään ja kone kiljui kun ei vääntöä ollut tarjolla. Ei siis ihme jos kulutus oli normaalia isompi. Tämäkään topic ei tarjonnut ongelmaani suoraa vastausta aikanaan, mutta ajattelin kirjotella tänne lisää tietoutta aiheen tiimoilta samaa asiaa selvitteleville ihmisille :)
Tommosessa tdi-mosassa on aivan tajuttoman monta seikkaa, jotka voi sotkea koneen toiminnan ihan totaalisesti ja mitä vähemmän on perillä tosta tekniikasta ja pelkästään ajelee vaan menemään varsinkin paljon ajetuilla, niin vastaan voi tulla kertalaakista hieman isompi vikaryöppy, jonka selvittämiseen saattaa mennä tovi. Mun auto ei antanut mitään vikakoodeja pihalle, koska viat oli puhtaasti mekaanisia ja diagnostiikka alkeellista..
Comment
-
Aki, kyseessä juurikin tuo yli 700tkm rullattu ja lootan remonteista on vain ja ainoastaan sen verran tietoa, että se on vaihdettu kokonaan 2003 kun omistaja on vaihtunut ensimmäisestä yli 500tkm ajaneesta herrasta toiseksi. En tiedä onko ollut remontoitu loota mikä on ostettu tai mitään muutakaan tietoa, koska kuitti on vain papruissa mukana eikä siinä sanota kuin vaihdelaatikko. Kuittien perusteella ei ole tehty lootalle muuta ennen 2003 vuotta kuin vaihdeltu öljyjä. 2003 vuodesta eteenpäin huoltohistoriaa ei ole dokumentoitu ollenkaan kunnes ostin tän itse 2011 toukokuussa ja rupesin kunnostaan itelle ajoon.
Loota toimii tällä hetkellä jotakuinkin 85 prosenttisesti eli vaihtelee kyllä komeesti kaikki vaihteet, mutta ei järin pehmeesti. Erityisesti kylmänä 2. ja 3. vaihteen väli on aika kankee. Käsittääkseni toi nelivaihteinenkin on toimiessaan tosi pehmeä ja huomaamaton toiminnaltaan? Toiminta parani kyllä reilusti kun mottiin sai vääntöjä takasin.
Dwarner - EGR-venttiilin tilasin ebaysta, mutta ainakin sun autoon venttiili on aivan erilainen ja sitä myötä kalleempi.
Comment
-
Käsittääkseni toi nelivaihteinenkin on toimiessaan tosi pehmeä ja huomaamaton toiminnaltaan?
Itsellä ollut kaksi, Golf IV ja Passat 3BG, joissa moinen laatikko oli.
Golf oli alle 200tkm ajettu ja sillä ei paljoa tullut ajeltua. Passat oli mulla 176-206tkm.
Eli ei ne ihan uusia olleet, jos tuollaisen laatikon kestoikää ajattelee mutta pehmeästi ne toimivat ja olivat kuitenkin ihan kunnossa.
Laatikon toiminta tuntuu sitä mukavammalta mitä enemmän tehoa autossa on. Passatissa oli tehoa lisätty ohjelmalla ja se oli jo about siedettävä.
Ihan kunnioitettava määrä kilometrejä tuossa sun autossa :)
Comment
-
On sokka systeemi. Itse asiassa vuoto löytyi jo alkutalvesta, mut en uskonut sen vaikuttavan kulutukseen noin paljon, koska aikasemminkin oli iso vuoto jolla ei ollut merkittävää vaikutusta. Oikean etukulman alla kulkevan putken sokan paikallaan pitävä huullos oli haljennut, ja sitä myöten putki ei pysynyt tiiviisti paikallaan. Laitoin purkka patentin ja toimii.
Comment
-
Täytyypä tässä tarkastella tätä kulutuspuolta vielä lisää kun nyt on jakajapumpun säädötkin kohdallaan. Multa löyty vielä lisää ahtovuotoa tossa myöhemmin ja nyt rupeaa koneessa olemaan vetoja ja automaatilla voi ajella mittarinopeutta 80km kierrosten ollessa 1600. Aiemmin ei oo tainnu mennä 1800 pienemmällä. Aika hyvin tuli sitkoa lisää ajotuksen laittamisella kuntoon. Suuttimia yritin tossa vaihdella, mutta täysin uudet tarvikesuuttimet vuotivat niin paljon tavaraa lävitse,että koko tienoo peittyi usvaan, joten palattiin suosiolla takaisin alkuperäisiin :D
Comment
-
Ja kun luulin, että kaikki vuodot ois paikallistettu, niin mettäänhän se meni eli lisää löyty. Yhen letkunkin joutu jopa vaihtaan. Dieselin valama huohotusöljy ahtoputkistossa helpottaa kummasti löytämään vuodot.
Puhdistin vuotaneet ahtoputket päistään crc:n bräkleenillä ja kiristin entistä lujempaa takaisin paikoilleen. Vuotoa ei yleensä saa kuriin pelkästään kiristämällä liittimiä, koska öljy toimii välissä kummallisena kelmuna haittaamassa tiiveyttä. Suosittelen tsekkaamaan ahtoputket varsinkin jos omistaa yli 300tkm ajellun yksilön.
Perhana kun ei noita suuttimia saanu vaihdettua tai sain, mutta olivat susia jo mulle tullessaan. Veikkaisin, että pannu hiljenis entisestään kun sais tuoreet suuttimet ja eiköhän se kulutuskin laskis entisestään.
Comment
-
Onkos tuolla lämpöanturilla ja lämpömittarin sekoilulla jotain yhteistä?
Mittari ei juurikaan nouse tai saattaa näyttää hetkellisesti suurinpiirtein normi lukemiakin.
Termostaatti lienee vaihdon iässä, sen verta huonosti talvella lämpeni.
Kulutuslukemat mielestäni vähän liian suuria A4 1,9 Tdi:lle sekalaisessa ajossa. Kovilla pakkasilla n.7,5 l ja viimeisellä tankkauksella 6,1 l/100km.
Missä kohtaa mahtaa kys. lämpöanturi sijaita, jos sen vaihtais?
Comment
-
perus pitkittäis 8-venttiilisessä lämpöanturi on moottorin suojamuovin alla kannen vieressä siellä nelospytyn kohdalla. Anturi on sokalla kiinnitetty paikoilleen ja tiivistyy o-renkaalla. Suosittelen lämpimästi myös termostaatin vaihtoa samalla vaivalla kun sen järjestelmän joutuu osittain ilmaamaan joka tapauksessa kun vaihdat lämpöanturin. Tän parempaa kuvaa en netistä sulle avuks löytänyt tohon lämpöanturiin:
http://homepage.ntlworld.com/c.caldo...ctrics/G62.JPG
Comment
Comment