Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9tdi kuluttaa kuin isot pojat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Mimmosia lukemia hetkellinen kulutus näyttä näyttää teillä pienillä vaihteilla? On tässä pistänyt silmään että ykkösella ja kakkosella lukemat käypi hetkellisesti 40-50l hujakoilla. En muista aijemmin moisia lukemia nähneeni, vaan muistelen että ne maksimissaan 30 paikkeilla olisivat käyneet. Ässässä olen kyl 50l hetkelliseen kulutukseen tottunut:)

    Comment


    • #32
      Ootko vaihtanut moottorin lämpötilan-anturin? Eilen omassa koslassa tuo anturi "reistaili" ja kulutus lisääntyi ajotietokoneen mukaan 0.7L/100km ja tyhjäkäynnilläkin näytti hetkellistä kulutusta 2.5 litraa.

      Comment


        #33
        7l oli tämä tankillinen. Kävin noutamassa lämpötila-anturin, näytti vag-com maksimissaan 80c, jonnekka kohosi huomattavasti hitaammin kun mittariston näyttämä(90c). Jotenkin tuntuu himan laiskaltakin tuo.

        Comment


        • #34
          Sanoisin aika normaaliksi tota kulutusta, mikäli pyörit siellä Vantaan seudulla ton kanssa.

          Itsellä on kymmenen viime tankillisen keskikulutus 7,2l/100km, käsin lasken lukemat aina (tai no, puhelimessa softa johon ne syötän). Mulla vajaaveto automaatti, joka vienee aika liki sen mitä nelikkokin.

          Toki mulla on auto isompaa kaliiberia ja painoeroakin on ainakin vähän.

          Comment


            #35
            Mutku kesällä meni alta kuuden tankilliset. Pääs sen 1050km tankilla vaikka annoin monoa huolella ja ilmastointi oli päällä. Nyt ku yrittäny tosissaan ajella ekolokisesti ni kulutus vaan noussu, ja tankilla pitää käydä 850-900km välein, toki aamulla jonkin verran kylmempi kone ku kesä helteellä. Ja aikaisemmin kantatie rajoituksilla meni sen 4.5-5l, niin nyt se on 5.5-6. Motarilla ei alle seiskan mene, ku aikasemmin se oli kuutisen litraa.

            No mut vaihdan huomenna ton anturin, niin katsotaan tämä seuraava tankillinen.

            Comment


            • #36
              Aivan... melkein unohdin, että se on pienemmälläkin mennyt :)

              Herääkin tästä kysymys, että onko mullakin jotain vikaa jossain...

              Comment


                #37
                Tehdas lupaa tolle golffille maantiellä 5.1, yhdistetty 6.1 ja kaupunki 8.3. Kesällä ajattelin että toimiipa golffi hyvin ku alittaa nuo lukemat helposti, no nyt noihin voi pistää litran lisää ni ollaan tontilla. Oudointa tästä tekee se että 4cm vekkin ahtoputkessa ku korjasin, niin samoihin aikoihin rupes löpö maistumaan, ois voinu kuvitella että käy toistepäin.

                Comment


                  #38
                  No aika pienillä kulutuksilla teillä VAGit menee.. oman A3:n keskikulutus ~40Tkm:n aikana on nyt tasan 6,8 (laskettu tankkausten perusteella). Ajo pääosin PK-seudulla kurvailua. Täpötäydellä tankillisella en ole saanut kertaakaan ajettua edes 8:lla alkavaa kilometrimäärää..

                  Comment


                    #39
                    Enpä pumppareilla koskaan ole päässyt oikein alle kuuden.
                    Se hieman kummastuttaa, koska tuo vanha A6:nen menee suunnilleen samoihin 6,5-7l luokassa.
                    Nyt kun poliisisetä hieman hillitsi tuota kaasujalkaa niin alkaa taas pääsemään tankillisella sen 1000km.

                    Comment


                    • #40
                      A4 B5 Quattro Avant 6v-man ATJ moottorilla (1.9tdi pumppari, 150hv/370Nm porkkis softalla) vie maantiellä 5.3, kaupungissa 7.3, pitkän ajan keskikulutus 6 (mitattua) normaalilla audimaisella kaasunkäytöllä. Pitäisin varsin kohtuullisena suorituksena, sekä osoituksena siitä että pumpparikin on ihan jees.

                      Comment


                        #41
                        Minkä verran softalla saa kulutusta alaspäin? Tolla tehoboksilla olevinaan puol litraa, toiset taas sanoo että se todellisuudessa nostaa.

                        Comment


                        • #42
                          En tiedä saako sillä softalla oikeastaan kulutusta alas mutta ainakin kulutus pysyy samana, vaikka suorituskyky kasvaa.

                          Paljon matkaa ajavalla kulutus varmaan laskeekin.

                          Comment


                          • #43
                            Eiköhän sopivasti tehdyllä dieselsoftalla kulutus aina tipu kun ylitetään reippaasti NOx-päästötaso johon päästäkseen valmistajan on tarvinnut ajaa korkeammalla ilmakertoimella ja myöhäisemmällä ruiskutuksella.

                            Comment


                            • #44
                              Taitaa noiden boksien vaikutus kulutukseen olla aika tuurinpeliä. Dieselkoneessakin on aika monta komponenttia joiden ominaisuudet vaikuttaa lopputulokseen. Kustomilastu on siitä hyvä että antureiden ym. toiminta tulee säädettäessä testattua ja ylimääräiset rasitukset moottorille ja voimansiirrolle voi eliminoida.

                              Passatti meni alunperin matkapainotteisessa ajossa suht kevyesti alle 5 vakiorenkailla, 225/45R17 kumeilla ja optimoituna keskikulutus oli n. 5.8 litran luokkaa. Nyt vakiokesärenkailla menee 5 pintaan keskikulutus.

                              Ja Findieselin ohjelmalla mennään.

                              Comment


                              • #45
                                Hyvin tehdyllä softalla ei ole tuuripeliä. Ebay lastut ja voimaboksit sitten erikseen, niistä pysyisin joka tapauksessa erossa.

                                Mitä yksilöllisyyteen tulee, niin auton ehjyys on tottakai syytä testata mutta vakioautoon ei ole sen enempää syytä tehdä yksilöllistä softaa kuin tehtaallakaan on ollut syytä tehdä jokaiseen linjalta rullaavaan autoon eri softaa..
                                Ei siis ole järkevää kompensoida rikkinäisiä osia ja antureita softalla vaan korjata ne viat ensin, mutta siinä samalla penkissä tai tiellä autoa ajamalla löytää kyllä yleensä ne viat jotka voi sitten pistää kuntoon (mutta ei kiertää softalla).

                                Ja dieselmoottorihan on kovin yksinkertainen, helppo sekä anteeksiantava kun verrataan bensaturboon. :)

                                Comment


                                  #46
                                  Itsellä on tuommoinen 1.9 tdiq a4 AVF, niin sillä pääsee maantiellä 5.2l nurkiin ja 7.2l on kun ajaa kotoo töihin pätkä motaria ja loput keskusta ruuhkaa. Rengastus kesällä 225/40/18 ja talvella samanmoiset. Tuntuu kyllä jotenkin kovilta nuo lukemat tuolla aikaisemmissa viesteissä. Onko itselle osunut vaan hyväyksilö alle vai vaikuttaako tuo lisävääntö sitten niin paljon:)

                                  Comment


                                    #47
                                    Pistetääs oma kommentti kulutukseen, täältä löytyy samanmoinen 1.9 AVF quattro kuin ekityksellä, omani on vielä tosin aivan vakio, ja kulutus on reilun puolen vuoden otannalla:



                                    Renkaat kesällä 235/40-18 ja talvella 205/55-16, alimmillaan tankillisella päästy 5.2 talvella ja kesällä pari desiä enemmän. Nämä siis käytännössä ihan puhdasta matka-ajoa. Jos quattro A4:llä pääsee siihen noin kuuteen litraan sataselle keskimäärin, niin äkkiseltään nuo haldex-Golfin kulutuksen kuulostaa tosiaan vähän reilulta. Tässä toki ajoreitit ja kuljettajan ajotavat näyttelee suurta osaa, joten ei näistä voi päätellä kuin hieman suuntaa.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Kyllä teillä aika vähän vie polttoainetta a4 quattrotkin. Omani vie noin 6.8 satkulla kesällä (235/35/19 renkailla). Suurin osa kilsoista tulee ajettua motarilla. Talvella reilu 6 litraa satkulla (225/40/18 renkailla).

                                      Comment


                                      • #49
                                        Voi olla tyhmäkin huomio, mutta nuo alipaineletkut kannattaa tarkistaa onko vuotoja tms. Omassani niitä meni (liekkö vakiopaikoillansa) siitä imusarjan viertä, jossa lämpö sulattanu letkuja. Ne kun vaihteli ja laittoi kulkemaan vähän järkevämmistä paikoista, toimii auto paljon jouhevammin pintakaasulla ja vaihtaessa, sekä varsinkin kylmänä. Tuntuu että kulutuskin on tippunut. Ei ole kallis investointi.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Tuossa ensimmäistä kertaa laskin autoni keskikulutuksen ja tulos oli 8.9l/100km, josta noin 80% on ollut matka-ajoa. Kyseessä on kuitenkin vajakki 1.9TD (1Z), joten pitäisi päästä paljon vähemmällä.

                                          Yksi mitä epäilen tuohon korkeaan kulutukseen on se, että kun ajan 5-vaihteella reilua satasta niin kierrokset on 3000rpm. Kahdeksan kympin vauhdissa kierrokset on noin 2700-2800rpm. Ero nelosen ja vitosen välillä on noin 400rpm. Veljenikin bensa-ooppelissakin pysyy kierrokset matalempina.

                                          Toinen mitä epäilen korkeaan kulutukseen on se, että aika usein kiihdytettäessä, kierrokset jää johonkin 3300-3800rpm välille, eikä nouse ennenkuin polkaisee pari kertaa kaasua. Polkemisen jälkeen lähtee taas kiihtymään normaalisti. Se tuntuu siis siltä, kuin moottori ei saisi polttoainetta tarpeeksi. Turboksi on vaihdettu Garrett GT 15/17 Hybrid, mutta sen ei pitäisi olla liian iso vakioille polttoaineensyötöille(?). Suunnitelmissani on ollut että vaihdan suuttimet keväällä.

                                          Nyt tarvisin apua tuohon kulutuksen kurissa pitämiseen. Mitenkäs paljon tämän ketjun vinkit pätevät tuohon vanhempaan 1Z-moottoriin? Kertokaapas te, joilla on kokemuksia enemmän tästä 1Z-koneesta, autonne kulutuksen ja kierrokset matka-ajossa eri nopeuksilla jotta voin verrata omiini.

                                          Comment


                                            #51
                                            Alitehoinen kone isossa korissa ei voi olla muuta kuin isoa kulutusta. :)

                                            Comment


                                              #52
                                              Vajaavetoinen vitosdiesel vei C4-koppaa luokkaa 6,5 .. 7 litralla, eli Ukkopahan pannussa on vikavikaa. Savuttaako, antaako vikakoodeja, miten käynnistyy kylmänä?

                                              Comment


                                                #53
                                                Vitos diisel onkin 6-lovisella askilla ja on vääntöä eritavalla. Monesti isompi kone vie vähemmän matka-ajossa.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Koodi:
                                                  00527 -  Intake Manifold Temperature Sensor (G72)
                                                              30-00 -  Open or Short to Plus
                                                  
                                                  00575 -  Intake Manifold Pressure
                                                              17-10 -  Control Difference - Intermittent
                                                  Tuommoiset vikakoodit antoi. Eli onko tuo imusarjan lämpötila-anturi hajonnut ja imusarjan paineessa on jotakin vikaa? Ei savuta ollenkaan ja kylmänä lähtee nätisti käyntiin. Hieman tehotonhan tuo pannu on, mutta se taitaa olla enemmänkin ominaisuus tuohon koriin laitettuna.

                                                  Tuo vitospannu on sama mitä on Volvon V70 vanhemmissa malleissa ja tänään katsoin vanhempieni Volvon ajotietokoneesta keskikulutuksen ja se näytti 5.0l/100km.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
                                                    Vitos diisel onkin 6-lovisella askilla ja on vääntöä eritavalla. Monesti isompi kone vie vähemmän matka-ajossa.
                                                    Vajaavetoisia on myös 5-lovisella laatikolla C4 korissa.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Alitehoinen kone isossa korissa ei voi olla muuta kuin isoa kulutusta. :)
                                                      Ei päde dieseleihin. Tuo profiilin T5 "hinnat alkaen"-moottorilla eli 86 hv 1.9 TDI kuluttaa seka-ajossa noin 6.7. Välillä on painoakin päällä ja liikenteen mukana pysyäkseen tuota joutuu muutenkin polkemaan.

                                                      edit. kaivelin tankkaus.comista entisen manuaalivaihteisen kasikymppisen 1Z kulutuksen:
                                                      http://tankkaus.com/graph_kmcons.php...lude&car=11578
                                                      Ukkopahan autossa on selvästi jotain vikaa.
                                                      Viimeksi muokannut TDIq; 22.10.2011, 16:59.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Ukkopaha, aika janoiselta vaikuttaa sun auto. Mulla 1Z kulutti seka-ajossa tyypillisesti noin 6,5l/100km, seka-ajo määritelmä sisältää reilusti yli puolitankillista nurkkapyöritystä. Passatin omamassa jotain 1370kg, koneessa oli 200hp perusvirit, renkaina 205 ja 225 läpyskät. Vakiona meni muistaakseni kai noin puolisen litraa-litran pienemmällä. Ajotyyli ei todellakaan ollut mitään "pisaralla pisimmälle" niistämistä. Pasuunassa on aika pitkä loota, tais olla 80:n vauhdissa vähän yli 2000rpm vitosella.

                                                        Pikkuquu (a4 afn) menee seka-ajossa 7litran molemmin puolin, tuossakin se parisataaheppaa. Pienin laskemani kulutus (vakiona) ollut 5,05l/100km, se tankillinen oli lähes kokonaan maantieajoa talvirenkailla ja talvirajoituksilla.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Komppaan Jania. Toi meidän 77kW T5 menee kyllä todella vähällä.

                                                          Kun haettiin se pohjanmaalta, ekan tankillisen kulutus oli muistaakseni alle 6 ja tässä nurkissakin menee kasin molemmin puolin.
                                                          Vitolla ei päässy alle kympin, ei millään.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Minulla taitaa olla tuossa avf koneissa 4motion Passatissa olla jotain vikaa, kun kolmen tankillisen keskilulutus 7,3 L/100km. Kaksi tankillisista sisältää noin 500km matka-ajoa joista ensimmäisen kulutus 7,3 seuraava 6,9 ja viimenen taajama-ajo tankillinen 7,7 l/100km. Rengastus on vakio 195/65 15" ja ainakin edellisessä tdi:ssä rengaskoon muutos 15-> 18 nosti kulutusta noin litralla. Tätä peilaten ja verraten kulutusta noinhin b6 tdiq vehkeisiin joiden kulutus näyttää olevan isommallakin rengastuksella kuitenkinkin 6 sella alkavaa? Onko ideoita mistä voisi johtua? Antaako viallinen lämpöanturi vikakoodia? Auto on itselle sen verran tuore tapaus, että vertailu arvoja ei oiken itsellä ole.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              A4 afn quattron ostin pari viikkoa sitten saksasta ja eka tarkka mittaus 6,4l/100km tankilliselle (puhdasta matka-ajoa 120km), sisältää rouhintaa eli nelikon testausta ja useamman tunnin tyhjäkäyntiä. Ajotietokone näytti 5,9...

                                                              Muutenkaan tuo kaasujalka ei ole mikään kevein..nm edellisellä 2,4 dieselillä keskikulututus 50tkm matkalle +10l/100km.

                                                              Saksassa vei n. 7,5l keskivauhit 140-160, sisältää pari 15min läppäpohjassa ajoa..

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X