Antaako viallinen lämpöanturi vikakoodia?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1.9tdi kuluttaa kuin isot pojat
Collapse
X
-
Yksi mitä epäilen tuohon korkeaan kulutukseen on se, että kun ajan 5-vaihteella reilua satasta niin kierrokset on 3000rpm. Kahdeksan kympin vauhdissa kierrokset on noin 2700-2800rpm. Ero nelosen ja vitosen välillä on noin 400rpm. Veljenikin bensa-ooppelissakin pysyy kierrokset matalempina.
Kierrokset on ihan liian korkeet mun mielestä diisselin laatikoksi.
Comment
-
Komppaan Jania. Toi meidän 77kW T5 menee kyllä todella vähällä.
Kun haettiin se pohjanmaalta, ekan tankillisen kulutus oli muistaakseni alle 6 ja tässä nurkissakin menee kasin molemmin puolin.
Vitolla ei päässy alle kympin, ei millään.
Comment
-
Kyllä ja itse asiassa toi mainitsemani kasin molemmin puolin nurkka-ajossa on väärin.
Kesäisin menee 1200km ylikin tankillisella ja kun sinne menee max. 85 litraa ainetta, niin seiskan kulutushan siitä tulee.
Haittapuolena on se, että toi on talvella ehkä kylmin auto ikinä. Passat on kanssa pumppari ja kyllä toi portteri on ihan helvetin kylmä siihen verrattuna, eikä Passattikaan mikään lämmin ole.
E: Piti nyt vielä vaimolta tarkastaa muistikuvani ja kyllä tuo ensin mainitsemani kasin molemmin puolin nurkka-ajossa on kuitenkin se oikea :)
Tuohon seiskaan pääsee kun ajelee sekaan vähän matkaa.Viimeksi muokannut A6tonen; 23.10.2011, 16:17.
Comment
-
Eikös se ollut Ukkopahan auto, jossa toisessa threadissa epäiltiin, että olisi bensakoneen laatikko vaihdettu?
Kierrokset on ihan liian korkeet mun mielestä diisselin laatikoksi.
E: Tulipa muuten mieleen, että noi vikakoodit saattaisi johtua imuvuodosta. Nyt kun tarkemmin ajattelee ja kuuntelee, niin pientä turbon suhinaa kuuluu turbon paineitten mukaan. Imuvuotohan selittäisi tuon suhinan ja ehkä jopa korkean polttoaineen kulutuksen. Ja saattaapi tuo imuvuoto vielä aiheuttaa tuon, että joskus kiihdyttäessä lopettaa kiihtymisen ja kiihtyminen jatkuu vasta pari kertaa kaasua polkaistaessa. Olenko oikeassa?Viimeksi muokannut Ukkopaha; 23.10.2011, 16:54.
Comment
-
Oma kulkine quattro B6 AVF menee pihistellen 5.8 ja normiajossa 6.5. Ajot on maatie painoitteisia. Tohon 5.8 saa ajaa aivan skottina esim. nopeudet ei saa nousta 90 km/h korkeemalle ja tilanteet ennakoita tosi hyvin. tuntuu jotenkin kovalta tuo kulutus? Kuitenkin sen 4 kertaa kuussa tankkaan,joten sais viedä vähemmänkin..
Comment
-
Täällä profiilin tuulenhalkoja BKC-pumpparilla vie sekalaisessa ajossa n. 6,5l/100km. Kun moottoritielle kesänopeuksilla erehtyy, niin tuulen suunnasta riippuen ajotietokoneen mukaan kulutus ~8,5l/100km. Toki jos 80-90km/h jaksaa kitkuttaa maantietä, niin sinne 5,5l/100km saattaa päästä. Eli ei todellakaan mikään säästöpossu tämäkään Tdi... tosin hiukan epäilyksiä on MAF:n suhteen ja ehkä jotain muutakin pientä (vikakoodit nokka-akselin asentotunnistin sekä polttoainelämpötila-anturi). Verrokkina käytän entistä -98 81kW Passa sedan (3B), jossa maantiellä parhaimmillaan kulutus alle 3,5l/100km ja seka-ajokin poikkeuksetta alle 6l/100km.
Comment
-
Olen nyt tuota imuvuotoa tutkiskellut, mutta en ole löytänyt vielä mitään huonoa liitosta tai hapertunutta letkua. Paljaalla silmällä olen vain katsonut, en ole vielä mitään painetestejä tehnyt. Samalla olen yrittänyt etsiä tuota imusarjan lämpötila-anturia. Löysin tuolta imupuolelta kolme jotakin sähkömötikkää, joista joku saattaisi olla tuo anturi. Sähkömötikät on kuvassa ympyröity punaisella.
Oikeanpuolimmaisin on pieni metallinen laatikkomainen möhkäle, jossa on kolme liitintä ohuelle kumiletkulle, yksi ylhäällä, yksi keskellä ja yksi alhaalla. Alimmaisesta liittimestä lähtee kumiletku ja se heittää pienen lenkin siinä ja tulee takaisin keskimmäiseen liittimeen. Ylimmässä liittimessä ei ole mitään.
Alimmainen on joku "tavallinen anturi", johon menee kaksi sähköjohtoa. Vasemmassa yläkulmassa olevaan anturiin menee viisi johtoa. Johtojen eriste on hieman rispaantunut aivan juuresta niin, että kupari näkyy. Olen niitä yrittänyt teipillä paikkailla, mutta näköjään tuo teippi yrittää lähteä kävelemään tuosta johdon päältä.
Eli nyt tarvitsisin apua noiden selvittämiseen. Pitäisi tietää mikä laite noista on mikäkin, että tiedän ruveta oikeaa anturia räpläilemään.
Edit: Älkää sitten puuttuko noihin sähköräpellyksiin, minä en niitä ole tehnyt ;) edellinen omistaja on ilmeisesti ollut joku sähköinsinööri rosvoliittimien ja irtonaisten johdonpätkien lukumäärän perusteella. Olen niitä yrittänyt hieman siistiä, mutta yrittämiseksi se on toistaiseksi jäänyt.
Comment
-
Kone mulle täysin tuntematon mutta vasemmanpuolimmaisin on MAFin johto ja oikealla oleva on N75.
Kyllä N75:ssa pitäisi kaikki letkut kiinni olla, että se toimisi oikein.
MAP-anturista mulla ei ole mitään havaintoja missä sijaitsee tossa koneessa mutta voisi olla ehkä keskimmäinen?
Comment
-
Tämä on hieman vaikea selittää koska en tiedä osien nimiä/tarkoituksia, mutta yritän. Tuossa turbon vieressä on joku metallimötikkä (osa nro. 028 145 716 B), jossa on samanlainen nippa kuin N75:ssa. Tämä "mötikkä" ei osunut kuvaan minkä tuossa pari viestiä ylempänä laitoin, mutta se sijaitsee hieman MAFin yläpuolella. Tästäkö siis pitäisi saada letku vedettyä tuohon N75:seen? Onko tuon N75:sen muut letkut kunnossa, eli alapuolelta lähtee letku joka heittää pienen lenkin ja palaa sitten keskimmäiseen liittimeen? Voiko turbolta N75:seen laittaa samanlaista letkua mitä tuossa N75:ssa on nyt jo kiinni, eli sen jaksaa sormin puristaa kasaan?
EDIT: Jaahas, kävinpäs etsimässä noiden letkujen paikkoja ja löysin koneen vierestä turbon alapuolelta runkopalkin päältä yllätyksen! Tämmöinen osa sieltä löytyi. Sähköliitin siihen meni, mutta letkuja ei. Tai meni siihen tuo reilun 10cm pituinen letkunpätkä, mutta se ei johtanut mihinkään. Letkun paikkoja tuossa osassa on yhteensä kolme. Osaisiko joku kertoa, että mikä tämä osa on ja mihin tästä pitäisi letkujen mennä?
EDIT2: Aivan, pienellä ETKAn selaamisella, haun käyttämisellä ja googlettelulla tuli jonkunlainen vastaus kysymyksiin. Pahoittelen kun en tajunnut etsiä tietoa itse ennenkuin kysyn täältä. Vielä tuon letkun tyyppi mietityttää, kelpaako tuommoinen pehmeä letku jonka jaksaa sormin puristaa kasaan? Ei se helposti kasaan mene, kyllä sitä joutuu hieman kovempaa painamaan mutta menee kasaan kuitenkin.Viimeksi muokannut Ukkopaha; 24.10.2011, 19:41.
Comment
-
Tossa on kuva kuinka N75 letkut pitäisi olla kytketty.
http://pics.tdiclub.com/members/MOGo...4N75tubing.bmp
Hukkisturbollisissa on ollut metallikuorisia venttiileitä. Toi toinen löydös taitaapi olla vnt ahtimen N75
Comment
-
Tämä jälkimmäinen taitaakin ohjata EGR:ää.
E: Jeps, http://www.ms-motor-service.cn/ximag...17a_en_web.pdf
E2: Ja tossa vielä syvällisempi selvitys siitä N75:stä. http://www.ms-motor-service.cn/ximag...051_en_web.pdfViimeksi muokannut A6tonen; 24.10.2011, 19:54.
Comment
-
Tänään tutkin tarkemmin tota kulutusta niin kellokoskelta herttoniemeen vanhaalahdentietä max. 90 ja motaria takas 110 kertaakaan ei käynyt kaasu pohjassa tai kiihdyttänyt reippaasti niin kulutus 6.6 sadalle on musta kyllä liikaa. Vikakoodeja ei ollut ja lämpöanturi arvot oli ihan järkevät. Auto B6 q AVF renkaat 225/45/18 mittari virhe olematon noilla nopeuksilla mutta matkamittarista en tiedä. Tässä on Finturbon/Findieselin viritys,en tiedä onko moinen kulutus normaalia vai alanko etsimään vikaa jostain? Pienemällä se ainakin on kulkenut.
Comment
-
alle 3,5l/100km AFN:llä?
Ei kyllä kuulosta uskottavalta, vaikka vähällä tuon pitäiski mennä. On meinaan sellasia arvoja johon ei edes uusimmat ja piheimmät autot pääse.
Comment
-
AJM passatillakin pääsi alle 5 kulutuksiin tippilootalla, kun kiinni oli "viritysboksi" :)
edit: Siis oikeasti ei mennyt, vaan ajotietokone valehteli vielä reilummin boksin kanssa.
Kai se on mahdollista sitten päästä alle ohjekirjan, jos himmailee max 80km/h koko matkan.
Pauluksen auton kohdalla näyttää epäilyttävältä, kun on Maffin johtojakin pitänyt puukottaa ja N75:sta ei mene letkuja minne pitäisi? Vai oliko sittenkin EGR:n venttiili, josta letku pois/poikki?Viimeksi muokannut Puuhapete; 25.10.2011, 13:08.
Comment
-
Niitä letkuja tuossa mietiskelin ja ihmettelin eilen illalla. Täytyypä kyllä myöntää että olen aivan kujalla nyt tämän letkuhomman kanssa. Tänään käyn hakemassa letkua jostakin ja mielelläni ajaisin jonkun enemmän asiasta tietävän luokse ja laittaisin letkut siellä paikalleen. Uskaltaako tuolla nyt ajaa varovaisella kaasujalalla?
Comment
-
Kyllä sillä pitäisi uskaltaa ajaa ilman N75:ttä. Pitkiä vetoja ahdot tapissa en välttämättä ottaisi, joskin heittäytyyhän se vikatilaan yliahtotilanteessa, jos MAP vaan on kunnossa ja hereillä. Sen puolesta ei pitäisi olla turbollakaan hätää.
Alkuperäinen kirjoittaja diffasVitos diisel onkin 6-lovisella askilla ja on vääntöä eritavalla.
Comment
-
Letkut olen nyt saanut laitettua ja tulipa samalla asennettua ahtopainemittarikin. Kulutus on nyt laskenut kohdalleen, jos kilometrit nyt olen oikein syöttänyt tuonne tankkaus.comiin, niin edellisen tankin keskikulutus oli 5,7l/100km. Aika hyvin noin isolle autolle. Voiko pelkästään N75-letkut vaikuttaa kulutukseen noin paljon (edellisen tankin keskikulutus 8,9l/100km)? Hukkaportti oli myös jumissa, nyt se liikkuu ainakin vähäsen. Hieman jumitusta siellä taitaa vieläkin olla.
Comment
-
Ei rajoita itsekseen tehoa, jos kytkin lipsuu ja maf voi hiljalleen hiipua tuotoiltaan pienemmäksi. Maffia voi koittaa elvytää ilmamassamittarin puhdistus spraylla. Vag-comilla voi kokeilla ottaa logeja, että paljonko antaa arvoja. taulukot maf arvoista pitäisi löytyä netin syövereistä.
Itse tuossa viikonloppuna puhdistelin maffin, vaihdoin termostaatin ja moottorin lämpöanturin. Olin huomaavani parantunutta kiihtyvyyttä 6-vaihteella laittomissa nopeuksissa. Käyntiin lähtö ja käynti kylmänä parani selvästi. Nyt olisi seuraavaa tankillinen tarkoitus seurailla kulutusta olisiko se nyt asettunut pienemmäksi. Seuraavaksi tulee sitten mieleen imusarjan ja egr:än puhdistus ja jarrujen herkistelyt tarvittaessa ja aurauskulmien säätö.
Comment
-
TDI Kuluttaa
Moro
Minulla oli edellinen A4 1,9 tdi vm 2004 ja sama kulutusprobleemi kun ketjun aloittajalla, kulutus vain pomppasi yhden äkin. Keskikulutusta en silloin laskenut, mutta kun tankilla ei päässyt kuin n.600km, niin epäilykset heräsi. Ei mitään vikakoodeja :( Vaihdoin ihan summassa vain kaverin neuvosta uuden ilmamassamäärä mittarin ja kulutus putosi normaaliin. En lukenut joka viestiä, että oliko jo joku tätä ehdottanut?? Ei ole varaosana tai "tepolla" niin kallis osa, jotta ei kannattaisi kokeilla. Sen puhdistaminen ei auta kuin hetkellisesti....
Comment
Comment