Oikein. Ei noita vajaapyttyisiä kannata virittää, kun kolmelitraisessa on sitä potentiaalia vähän enemmän. Sama setti siihen sitten niin aletaan nähä, että päästäänkö 400hv! :O
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.0TDI, EGR, DPF...
Collapse
X
-
Juu, 3.0TDI on valmiiksi varsin riski mylly. Tosin joku viisasteli, että 3.0TDI:ssä alkaa olla jo niin iso VNT ahdin, ettei paljon suurempia ole markkinoilla? Tehokkaimmissa dieseleissä (esim. BMW) on vissiin kahta ahdinta ja sitten taas nämä superturbo mersumiehet laittaa perinteisiä ahtimia, joiden koko on ämpärin luokkaa? En tiedä miten sellaisen saisi sovellettua tuollaiseen tietokonepaskaa täynnä olevaan nykyautoon :) Mutta eiköhän siitä hyvin hinkatulla ohjelmistomuutoksellakin saa n. 300hv laitteen...vääntöjän on varmasti riittävästi tarjolla jokatapauksessa :)
PS. mitä muuten tapahtui sille sinun "DPF aihiolle"? ;)
Comment
-
VNT ahdin, ettei paljon suurempia ole markkinoilla
Comment
-
Patakoski
Kuten tuossa aiemmin mainitsinkin niin aihion myyntiin on yksinomaan syynä se, että järkevillä muutoksilla tuosta ei saa omiin tarpeisiin niin paljoa irti että jokapäiväiseen käyttöautoon viitsisi niitä alkaa tekemään. Joten pannaan aihio vakiona myyntiin ja etsitään uutta tilalle.
Eli seuraavat ja ainoat vaihtoehdot ovat käyttöauto + 5-pyttyinen 2.2tq 20v, siis ainoilla oikeilla Audin äänillä varustettu harrastepeli, josta oikeasti saa tehoja ulos. Harrastepeliä saa sitten seisottaa tallissa ruuvailla kaikella antaumuksella.
Toinen vaihtoehto on käyttöauton ja harrastepelin yhdistelmä, eli voimadieselillä varustettu käyttöauto...
Comment
-
Juu, 5-pyttyinen tärpättivehje on varmasti mielenkiintoinen kampe. Soundit on ehkä toiseksi parhaat V8 jälkeen :) Velipojalla oli vielä muuan vuosi takaperin siisti YK-joukoista aikoinaan tuotu originaali coupe quattro 2.2vapari vm. 1987. Hitto kun se hävitettiin...siinä olis ollut hyvä aihio ilman isompia "vähäpäästöisyys" hankaluuksia.
Ja hienoa jos 3.0TDI kylkeen saa isompia ahtimia. Sehän vaan lisää sen houkuttelevuutta ja potentiaalia. Kiva olisi nähdä mitä siitä irtoaa :)Viimeksi muokannut Petri R; 2.3.2010, 15:28.
Comment
-
Onkos tässä 2.0tdi 8v mallissa samanlainen DPF pönttö kuin 16v mallissa..(BRD 125kw)?
Oma DPF polttelee melko usein hiukkasia, ja pöntön täyttöaste on 51,5g (60g max) eli vaihto alkaa olla ajankohtainen.
Itse mieluiten laittaisin tyhjän pöntön tilalle ja softasta sitten nuo poltto-ominaisuudet pois... Itselläni ei ole metallimiehen taitoja, eli tarvitsisi saada valmiit mitat tai jopa valmis pönttö jostakin. Yksi vaihtoehto on tyhjentää nykyinen DPF pönttö, mutta mieluiten uusi tyhjä putki.
Comment
-
Tässä pönttö on heti turbosta seuraava, eli vaatii hieman jumppaa että sen saa tuolta pois.
Ja nyt tuli motorbitilta viestiä että dpf poisto ohjelmasta onnistuu, ehkä ei, eli 50/50. Kuulemma ei ole tähän Siemens PPD1.3 koskaan vielä tehnyt poistoa.
Kokemuksia dpf:n "pesusta" eli paineilmaa ja muita liuottimia? bemarifoorumilla pikaisesti kurkattuna on tuollaistakin harrastettu.Viimeksi muokannut jjj84; 1.8.2010, 20:50.
Comment
-
Pahoittelut yleiseen kysymykseen toisen projekti aiheessa..
DPF poisto. Sitä itsekkin suunnittellut, mutta tossa kun pikasesti kävin Doc Powerilla niin sanoivat, että kaikista autoista joista tällä alueella olivat poistaneet tuon käytöstä kusahtivat katsastuksessa päästöistä.
Eli onko joku poistanut fyysisesti sekä lastusta tuon niin, että katsastuksessa ei ole tullut ongelmia?Viimeksi muokannut Kennedy; 1.8.2010, 23:39.
Comment
-
ei mene, AVF:n katti ja BPW:n dpf on erilaiset, näin myös downpipet. Laippakulmat vaihtelee. Mutta lähtevät luonnollisesti turbolta samasta pisteestä ja päätyvät loppuputken alkuun samaan pisteeseen.
AVF:n katti BPW:n jigissä ja BPW:n korvauspönttö
AVF:n downpipe. BPW:ssä on muistaakseni välikannake ja joustopala.
Eli loppuputkisto downpipestä eteenpäin menee BPW:stä AVF:ään. BPW:ssä putket paksummat ilman välivaimentajaa.
Comment
-
Eli ero on kattin ja downpipen laipan kulmassa? Mun on vaikea uskoa että eroa olisi ahtimen laipassa. Jos saisi jostain AVF:n katti ja downpipe niin menisi muuten OK mutta esim. BRD loppuputki on paksumpi mitä AVF:n downpipe on?
Vielä jäisi ratkomatta mihin laittaisi ne DPF paineputket kiinni, sokeat mutteri hepaten kiinni AVF:n kattiin vain ilman reikiä?
Mulla on nykyisessäkin AVF:ssä vain katti ja yksi päätevaimennin, että sinänsä tuo välivaimentimen puuttuminen ei huolestuta pätkääkään. Tuo ahtimen VNT hoitaa kyllä vaimentamiset huolella. Siitä huolimatta pitää nyt tietää joku hyvä DPF-lääke.
edit: onko sinulla vielä tuo korvauspönttö tallessa?
Comment
-
Turbon laippa on luonnollisesti sama, samassa paikassa ja samassa kulmassa, mutta tosiaankin tuo katin ja downpipen laippa eri kulmassa vaikka laipat ovat identtiset. Tuossa vielä AVF:n vakiosta hieman avarretut laipat jotka siis käy myös BPW:lle.
Tietääkseni vakiosoftalla paineanturi ainakin tarvii tietyn paineen ja paine-eron toimiakseen ilman herjaa, mutta softaa muokkaamalla noilla paine-antureilla ei liene tarvetta. Varmuudella en tiedä, koska itsellä oli paineputketkin tuossa näköisversiossa paikalla...
Ei itselläkään nykyään ole putkistossa turbolta taaksepäin muita vaimentajia kuin takavaimentajat. Ääni ei juuri normaalista poikkea, ainoastaan pieni metallinen sihinä kuuluu ulkona, kun takana seisoskelee.
Comment
-
Onko sinulla tiedossa läpimitat B7 loppuputkistolle ja vakion B6 AVF downpipelle? Olisi varmaan helpointa hakea vanha AVF katti, hitsauttaa siihen lambapaikan (?) sekä mutterit noita paineantureita varten?
Tai sitten, sattui tuollainen paikka silmiin: http://www.ecotune-scotland.co.uk/pr...pipe_2001_2005
Eli TDI katin korvausputki 109.95£. Mun mielestä se katti saisi kuitenkin olla, se ei haittaa paljoakaan jos ollenkaan.Viimeksi muokannut haraldh; 30.3.2012, 22:08.
Comment
-
en kyllä muista yhtään noita mittoja. seuraava perustuu hatariin muistikuviin, mutta olikohan tuo AVF:n loppuputken (välivaimentajasta taaksepäin) halkaisija päältä 50mm ja BPW:n 55mm (ilman välivaimentajaa). downpipen halkaisija ja loppuputken etumainen liitos downpipeen ennen välivaimentajaa/haaraa molemmissa samat.
tuo DPF:n antureiden paikat ja antureiden kulmat on sijoittelultaan aika tarkkoja antureiden johtojen riittävyyden vuoksi. myös lämpötila- ja happiantureiden kannat tulee sen verran ulos pöntöstä, että liikkumavaraa on jätettävä koneen liikkeelle, koska tuossa koneen ja runkopalkin välissä ei mahdottomasti ole tilaa. eli 1.9TDI AVF:n katista ei välttämättä saa sen helpommin tehtyä tyhjää dpf:n näköisversiota. helpoin ja saman ajan vie kun tekee jigin ja siihen ihan putkiosista kasaa dpf:n putken. siihen sitten nipat antureille hydrauliliikkeestä. oleuksena toki, että löytyy vehkeet ja hitsiliima pysyy kädessä :-)
tuo laipan 55mm:n reiän sisään menee motonetin hyllystä saatavat putket jotka pystyy siten hitsaamaan molemmista suunnista, toisen sisältä ja toisen päältä siitä kaulalta. osat ei maksa paljoa, mutta tuolla skottien putken hinnalla ei kannata ite alkaa tekemään laippoja, keräämään joustoja ja muita osia, sekä hitsailemaan nippuun.
Ite tein tuohuon omaan AVF:ään vastaavan hukkaputken katin korvaajaksi... (kuvassa puolivalmista mallailua)
Comment
-
Terve!
Ajokkina vm. -05, 197tkm rullattu A4 2.0TDI, pahamaineisella BLB koneella varustettuna. Vika alkoi pariviikkoa sitten; oireet on, että auto ei kiihdy, kierrokset nousee hitaasti, kuten myös vauhti. Samalla vakionopeudensäädin lakkaa toimimasta vian ollessa päällä. Audin huollossa vikakoodit luettu, ja koodit viittasivat EGR:ään, joka irroitettiin ja puhdistettiin. Venttiilit pyörivät, eivät siis ole jumissa. Vika ei korjaantunut ja edelleen vikakoodit herjaa EGR:ää. Koodit kuittaamalla toimii "varaohjelmalla" normaalisti kunnes vika tulee uudelleen. Huoltoneuvoja suositteli tarkistamaan EGR:än sulakkeet. Onko sellaisia ja mistä mahtaisi löytyä? Voiko EGR:än toimivuutta jotenkin testata vai onko sen toimivuus vain henkimaailman juttuja? Uus EGR Audilta 400€ ja nopea ebay selaus paljastaa Euroopasta uuden romppeen hinnaksi 120€ + postit 30€. Olisko parempi vaan vaihtaa uuteen? Onko kellään ideoita missä vika, ja etenkin onko EGR:älle omaa sulaketta kun ei googlesta ainakaan löydy? Foorumia selaillessa tuntuu kaikilla olevan vikaa EGR:än kanssa ja toivottavasti tämä toisinto ei ketään häiritse.
Kiitoksia mielenkiinnosta!
Edit. Vika korjaantui EGR vaihtamalla ja ”halppis” varaosa toimi ainakin minun käytössä pari vuotta kunnes auto vaihtui.Viimeksi muokannut lönnqvist; 30.8.2019, 21:13.
Comment
-
Onko se kokoajan vika tilassa? Voi olla et egr:n moottorissa hammasrattaat (muoviset) suttaa satunnaisesti ja läppä jää kiinni, sillä vois voiman puutetta selitellä. Ei sen vaihto ebay hinnalla paljoa kirpase, samalla käytät imusarjan irti ja peset sen.
Comment
-
Mittaristossa ei pala kuin moottorin vikavalo ja vika on siis päällä lähestulkoon kokoajan, satunnaisesti kiihdyttäessä vastaa kaasuun normaalisti, lisäksi vak.nop.säätimen voi kytkeä. Vikakoodeja minulla ei ole kun en omista viellä vikalukulaitetta, mutta EGR venttiilin toimimattomuudesta vika on syttynyt. Purettaessa EGR:n moottorin huomasin kulumaa, huoltomies kuitenkin sanoi että sillä pärjäisi(?).
Comment
-
Oireet viittaa täysin egr:ään omien kokemusten perusteella. Testattiinko se venttiiilin toiminta sähköllä vai käsin liikuttamalla?
Comment
-
Itsellä oli egr-läpän "vaihdelaatikko" täynnä mustaa öljymönjää ja vikavalo paloi. Putsasin kotelon ja tein alimpaan kohtaan koteloon pienen reiän ettei enää pääse kertymään. Jostain syystä tuo poltti silti vielä kerran 10A sulakkeen jokunen aika korjauksen jälkeen. Tilalle laitettu 15A on nyt pelittänyt hyvin yli vuoden.
Comment
-
Comment