Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0TDI, EGR, DPF...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Tuli tuossa eilen ajankuluksi sopeuteltua turboa, vaikutusta käytökseen ei toki ollut. Eli ongelmana on edelleenkin pirunmoinen viive ja piikki ahtopaineissa. Kuvasta näkee tasaisella, hitaalla kiihdytyksellä kuinka pyynti ja saanti ei juuri toisiaan kohtaa.
    Reippaalla kiihdytyksellä ahtopaineet piikittää sinne reiluun 1.6bar:iin, jolloin ero on vieläkin suurempi.



    Pitää tuossa vielä tarkistella ja hommailla ennen muita suurempia muutoksia uusi ahtopaineen säätöventtiili ja kokeilla sillä, mitä vaikutusta sillä on...
    Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 17:52. Perustelu: Forumilta poistuminen

    Comment


      #62
      No niin, nyt tuli polkastua "projekti" käyntiin. Eli ensimmäisenä irroiteltiin puskuri JouniH:n hyvien kuvaohjeiden mukasesti. Samalla nokalta lähti ahtoilman äänenvaimennin, coolerin tuulenohjain ja itse cooleri. Kuva KLIKS

      Vanhan coolerin paikalle ei ole tulossa mitään, korkeintaan uuden välijäähyn, siis syylärin edessä nykyisin oleva tehostimen jäähdytysputki. Kuva KLIKS

      Seuraavaksi alettiin poistelemaan turbon ja DPF:n edestä mm. EGR:ää, lämmityslaitteen esilämmitystä, ilmanputsarikoteloa, ahtoputkia, imusarjaa... Samalla kaikki anturit merkittiin ja peitettiin koneeseen menevät aukot Kuva KLIKS

      Turbo saatiin jo hieman enempi näkyviin ja soitto turboja toimittavaan liikkeeseen. Tilaukseen suurin mitä nätisti mahtuu. Kuva KLIKS

      DPF saatiin myös näkyviin ja irroitusta sai alkaa pähkäilemään ja ihmettelemään tarvitaanko uudessa näköiskappaleessa painemittauksen anturit... Kuva KLIKS

      Seuraavaksi alkoi löytymään huonoon ahtamiseen nippu syitä. Muunmuassa turbon imupuolen lähdöstä pientä paskakertymää Kuva KLIKS Kuva imusarjan vuodosta joka ilmeni jo löysällä olevista pulteista. Kuva KLIKS Ja sitten koneen lohkosta jonneimusarja on vuotanut, tuosta kuvasta taisin jo enimmät paskat siivota jotta saa jeesusteipit tarttumaan reikiin. Kuva KLIKS

      No niin, tuossapa hieman alkua, kamera jäi tietty alusta pois ja näin yöllä ei tarinaa enempää kerinnyt kirjoittamaan, mutta jatkossa lisää.

      Seuraavaksi siis DPF:n irroitukseen joka on muuten takapäästään aika vittumaisessa paikassa. Avaimet eikä kädet tahdo samaan paikaan mahtua, mutta kun irti saa, niin pajalle uuden tekoon...
      Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 17:52. Perustelu: Forumilta poistuminen

      Comment


        #63
        Minusta tämän voisi siirtää ihan projektiosastoon.

        Veikkaanpa, että näitä vinkkejä tullaan vielä tähtäilemään ja monesti.

        Comment


          #64
          Jatkan vielä tähän samaan ketjuun, mutta siirrettäköön sitten kun on aiheellista.

          Eli nyt on turbot irti ja DPF pois. Kaikkein kovin homma oli saada tuo DPF pois.

          DPF:n irroitus:
          Kannattaa aloittaa noista DPF:n takimmaisen laipan kolmesta 12mm:n mutterin irroituksesta jotka ovat aika perkuleen vaikeassa paikassa. Edestä joutuu ottamaan työskentelyn helpottamiseksi pois laatikon kyljestä sisemmän vetoakselin suojakumen suojapellin. Sitten pakoputken kannattimen löysälle, jotta DPF:ää pois ottessa voi putkea liikutella taaksepäin, jotta DPF irtoaa turbon laipoista helpommin. Happi ja lämpötila anturi saa olla paikallaan, mutta lämpötila anturista ottaa vain liittimen irti tulipellistä. Nuo painemittauksen anturit pitää irroitella toki putkistaan pois. Sitten DPF irti turbon päästä ja nykäiseen DPF:n pois. Tässä kannattaa olla kaveri joka vääntää DPF:n takimmaisesta laipasta samaan aikaan.

          Se tuossa B7:n DPF versiossa on erona B6 mallin pakoputkeen jossa DPF:ää ei ole, että kespönttö jää putkistossa pois B7:n DPF versiossa. Putkisto

          Kuvat:
          DPF 1, DPF 2, DPF 3, DPF 3, DPF 4, DPF 5, DPF 6, DPF 7
          Painemittausventtiili

          Turbon irrtoitus:
          Turbon irroitus on tuttua kauraa foorumin muista keskusteluista, joten sen kanssa ei tässä liene tarvetta enempää aikaa kuluttaa. Turbon imupuolen lähtö on kyllä pikaliittimineen aika paskaa tekoa, eli se oli vuotanut ja on kooltaan kyllä aika hempulan näköinen.

          Kuvat: Turbo 1, Turbo 2, Turbo 3

          Imusarjan puhdistelu:
          Sitäkin on täällä omassa topikissaan käyty läpi, joten siitäkään ei sen ihmeempiä. Toki muutama kuva, imusarjasta, joka on BPW konetyypissä hieman erilainen. Itse liottelin sen Pinelinellä ja Sonax:n vannepesuaineella ennen painepesurilla suihkuttelua. Imusarjasta tuli kyllä aika puhdas, joskaan imusarja ei kauheassa kökössä ollut ennen pesua, mitä tosiaan hieman vuotanut tiivisteestään löysien pulttien kera.

          Kuvat: Imusarja 1, Imusarja 2, Imusarja 3, Imusarja 4

          Seuraavana on vuorossa uuden coolerin sovittelua. Uusi cooleri on n.45% suurempi kuin vakiocooleri. Uuuden coolerin kennon koko on 550x140x65, tämä siksi, että suuremmitta muutoksitta se menee paikalleen tuohon keulalle puskurin tulipalkin alle. Paikka coolerille on parempi, sekä putket lyhyemmmät, suoremmassa linjassa ilman jyrkkiä kulmia... (odottaa toki vielä asennusta)

          Turbon odottelun ohessa metsästellään ja suunnitellaan tuon DPF:n tekoa... siitä taas myöhemmin.
          Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 17:53. Perustelu: Forumilta poistuminen

          Comment


          • #65
            Turbot? Ai siinä on kaks? ;)
            Hyvät ohjeet oot väsänny. Lomalla ehtii.

            Mukava kyllä testata sitten miten paljon sitä hönkää muutoksilla lisää tulee.

            Comment


            • #66
              DPF:n näköiskappaleen tekijää kyllä varmasti kannattaa kysyä muualta kuin pakoputkipajalta. Tämä kaupunkihan on täynnä konepajoja.

              Esim Mesmec ainakin tekee kaikenlaista, samoin U. Ågren. Kokeilisin ensimmäiseksi jälkimmäistä. Onhan noita muitakin mutta noista kahdesta on kokemusta.

              Comment


              • #67
                Hieno projekti! Pitää mielenkiinnolla seurata josko moiseen innostuisi. Kiva että olet myös dokumentoinut projektia...siitä on jälkipolville paljon iloa! Jatka samaan malliin....

                Comment


                  #68
                  Tämä päivä meni DPF:n tekoon tarvikkeita etsiessä ja samalla paikallisista firmoista kysellessä tuota DPF:n tekoa. Täytyy kyllä sanoa, että mielenkiinto näissä paikallisissa metallipajoissakin on kyllä aika huono tuommoisen hillopurkin tekoon. Valmistusmäärät on sen verta pieniä, ettei tuommoista ala kukaan tekemään, koska hilloa tuosta ei tekijä kuvittele saavansa. Kyllähän tuommoisen joku seppä tekisi, mutta isommat firmat ei. Joten, itsehän se pitää tehdä... Ainoa mikä oli asiasta kiinnostunut, oli ammattikoululla kaveri joka voisi sen jollain oppilaallaan teetättää oppilastyönä...

                  Asiasta toimeen, eli itse tekemään. Turbon ja downpipen, eli DPF:n takalaippa tuli nyt hommattua ja kun tuon jigin tuosta DPF:stä saa vaan itse tehtyä valmiiksi, niin sen "DPF":n voi tehdä tuommoisista valmiista RST aihioista. mm. mutkia, suoria ja epäkeskoja kartioita, putki ja päätylaippoja löytyy kyllä.

                  Tuossa esimerkkinä valmiita aihioita joista tämä näköiskappale tulee ilmeisesti tehtyä: Kuva 1, Kuva 2, Kuva 3
                  Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 17:53. Perustelu: Forumilta poistuminen

                  Comment


                    #69
                    Tänään paukahti tekstiviestillä tieto, että turbo on saapunut matkahuoltoon. Eikun projektin sijaisautolla, eli hiivatilla kylille ja samalla teetättämään uusi öljyletku ja hakemaan turbo kotios.

                    Tuossa muutama kuva uudesta kippurasta: Urbo 1, Urbo 2, Urbo 3, Urbo 4

                    Tuli vain mieleen tuosta öljyletkusta, että kannattaisko tuota suurentaa. Nyt ihan vakiomitalla...
                    Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 17:53. Perustelu: Forumilta poistuminen

                    Comment


                      #70
                      ei tarvitse suurentaa, itseasiassa tuohon käy ne orkkisliitännät suoraan.

                      Lähti näköjään ylimääräinen paluulinjan tiivistekin mukaan, mutta ompahan varalle.

                      Comment


                        #71
                        No niin, kauniimpi osapuoli keksi kesälomalle vielä reissua, joten rojekti oli viikon jäissä.

                        Mutta...
                        Sillä aikaa tuli teetettyä DPF:n korvauspönttö. Kuva 1, Kuva 2, Kuva 3, Kuva 4, Kuva 5, Kuva 6, Kuva 7
                        Painemittaukseen jotka ovat vielä ummessa, poraan pienet reiät. Etupuolen anturille isommat kuin takapuolen painemittaukseen. Ne ovat yhteydessä anturiin myös eri kokoisilla putkilla. Reikien koon teen ihan testaamalla, että vaikuttaako se painemittauksen paine-eroon...
                        Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 17:53. Perustelu: Forumilta poistuminen

                        Comment


                          #72
                          Ja pakkohan se oli kun isolla kirkolla pyörähti, ottaa mukaan neljä reikäjuustoa... Levyt 1, Levyt 2 Kuvasta puuttuu maalauksen vuoksi sattulan jouset
                          Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 17:53. Perustelu: Forumilta poistuminen

                          Comment


                          • #73
                            hei,

                            miten saan otettua tuosta 2,0tdi vehkeestä tuon egr pois käytöstä? o_O ?

                            Comment


                              #74
                              Pientä rauhoittumista, kiitos. Kysyt samaa asiaa jo omassa topicissa, joten kysymykseen vastataan aikanaan.

                              Otapas tuo Haku-toiminto käyttöön. Kysymääsi asiaa on käsitelty aiemminkin eli kannattaa kurkkia niitä aiempiakin juttuja. Tapana tällä foorumilla on ollut, ettei "vakiokysymyksiä" käsitellä joka kerralla uudelleen ja uudelleen.

                              Vastausta esitettyyn kysymykseen voit joutua odottamaan joskus päiviäkin, kestä se. Odotusaikana ehdit jo hakea tietoa, moderaattoritkaan eivät tee palkkatyötä täällä.

                              Comment


                              • #75
                                ok, sorry =)

                                Comment


                                  #76
                                  Minkäs kokoinen tuo turbo on? Tuleeko suuttimia ym?

                                  Comment


                                  • #77
                                    Joko tän topicin autoa on päivitelty?

                                    Comment


                                      #78
                                      Auto alkaa olemaan nipussa, autosta puuttuu vielä, softa, rekkarikilven alunen, sekä kumet jotta vois katsastaa. Mutta katsastus on aikomuksena suorittaa tällä viikolla (vko 40)

                                      Vähän tuossa karkas mopo käsistä, eli muutoksia tuli sitten muutakin. Muutoksia olivat:
                                      Turbo
                                      DPF
                                      ERG:n laipat
                                      Esilämmityksen poisto
                                      Cooleri
                                      Ahtoputket
                                      Ohjaustehostimen jäähdytinputki
                                      Imuputki
                                      Huohotinputki öljynkerääjällä
                                      Ahtopaineensäätöventtiili
                                      Zimmermann jarrut eteen ja taakse
                                      H&R:n alusta
                                      Ylatukivarret (samalla alustan kanssa)
                                      RS4 takavakaaja
                                      S-line etupuskuri
                                      S-line musta maski
                                      Kulmaritilät umpeen ettei ahtoputket näy
                                      Valoista oranssit sivuvilkut pois
                                      Cupran lippa

                                      Vikakoodia ei ainakaan vielä ole tullut testiajoissa vakio-ohjelmalla, joten voin jopa katsastella sen vakiosoftalla...

                                      Projektikertomus ilmestyy lähiaikoina, kun saan softan sisään ja testattua, sekä illan hämärissä kuvat ja kertomukset naputeltua.
                                      Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 17:54. Perustelu: Forumilta poistuminen

                                      Comment


                                      • #79
                                        Eniromaista... ;) Vesi kielellä odotetaan raporttia...

                                        Comment


                                          #80
                                          No niin, rojekti jatkuu tai on jatkunut koko ajan, mutta tämä kertomus on venähtänyt muutaman viivästyksen lisäksi.

                                          Oikeestaan voidaan pistää kaverin syyksi tämäkin, että SUURI houkutus heräsi vaihtaa myös suuttimet, eli mitä sitä softaa vielä keskeneräiseen versioon laittamaan sisään, kun suuttimista alkaa ahistaa... tietty se kytkinpakettikin kumittelee seuraavana taustalla :D

                                          Eli nyt ajellaan toistaiseksi vielä vakiosoftalla ja vakioturbolla, kun selvitellään tuo suuttimien vaihdon "kannattavuus" ja järkevyys. Jos suuttimia ei tule vaihdettua, sitten virikippura taas vaihteeksi kylkeen kiinni ja ohjelmalle.

                                          Tuli otettua venakoppa auki tarkistettua nuo suuttimet (rungot), päistä ei tietoa. Ne ovat seuraavanlaiset.

                                          Vakiosuuttimet (8v-kansi):
                                          038 130 073 BJ
                                          07-07-05 (vuosimalli?)
                                          BTC 80146 TR
                                          PDB 073

                                          Mitä ja missä?
                                          eli mitä päitä noille rungoille saa ja mistä?
                                          missä kannattaa homma teetättää?

                                          ehdotuksia otetaan vastaan.

                                          tommosia nyt löytyi enshätiin haeskellessa.
                                          http://tdiparts.com/catalog/product_...oducts_id=1243
                                          http://www.diesel-power-concept.de/s...er-TDI-8V.html
                                          Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 17:54. Perustelu: Forumilta poistuminen

                                          Comment


                                          • #81
                                            Älä mua syytä, itehän sä päätöksen teet suuttimista. ;)

                                            Kyllä tässä kävi just niin ku arvelinkin jo sillon alussa, että tulee hieman isompi projekti kuin oli alunperin tarkoitus.

                                            Nooh, hyvältä se ainakin tähän asti on vaikuttanut, ja auto muuttunut aika radikaalisti, parempaan suuntaan.

                                            Comment


                                              #82
                                              Oikeastaan sun syyksi voitaisiin laittaa kaikki, heti autonvaihdosta alkaen! :D

                                              Itse olet näyttänyt huonoa esimerkkiä vaihtamalla auto(j)a ja yllyttämällä meitä muita hulluja ;-)
                                              Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 17:54. Perustelu: Forumilta poistuminen

                                              Comment


                                              • #83
                                                Miten olet toteuttanut tuon huohottimen kerääjäsäiliön? Ajattelin itselle semmoisen laittaa, kun ei siitä varmaan haittaakaan ole.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Kuvaa ei tietenkään huomannut ottaa, mutta seuraavassa sanallinen selostus. Pitää koittaa näpätä kuvaa, kun seuraavan kerran vaihtaa öljyä ja tyhjentää öljynvaihdon yhteydessä tuota pönttöä.

                                                  Pöntön tein itse haponkestävästä (ei sattunut tallissa muuta olemaan), koko on noin 7dl. Tuumanen sisääntulo ja lähtö (sijoitus säiliön yläosa), sekä tuumanen kierre huohotusfiltterille (sijoitus säiliön yläosa), joka siis käytössä vain kesällä. Sijoitus lohkon kylkeen alas noin öljynpohjan korkeudelle, jossa oli valmiit 8mm jenkat kiinnitykseen. Onhan noita valmiitakin, mutta toimitusajat on jotain tähtitieteellisiä ja liitokset pienillä lähdöillä.

                                                  Eli toimintaperiaatteena on talvella:
                                                  huohotus lähtee venakopasta, menee lämmittimisen kautta kerääjälle ja sieltä turbon imupuolelle.

                                                  toimintaperiaate kesällä:
                                                  huohotus lähtee venakopasta, menee lämmittimisen kautta kerääjälle ja sieltä filsun kautta pihalle. tällöin 1" ulostulo ja turbon imupuolen liitos tukittu.

                                                  Nuo tuumaset tulot ja lähdot on letkutettu lohkon kykiä pitkin jotta talvella eivät huohotusletkut jäätyisi. lisäksi pönttö joka on koneen kyljessä kiinni, pysyy myös lämpösenä.

                                                  Tällä kaikella vaan haettu sitä, ettei tarvi sotkea noita ahtoputkia, imusarjaa...
                                                  Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 17:54. Perustelu: Forumilta poistuminen

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Kiitoksia, täytyypä tuollainen askarrella.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Tässä on mallikuva miten joku on tuon tehnyt. Tää on eBaysta löytynyt.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        "Eli toimintaperiaatteena on talvella:
                                                        huohotus lähtee venakopasta, menee lämmittimisen kautta kerääjälle ja sieltä turbon imupuolelle.

                                                        toimintaperiaate kesällä:
                                                        huohotus lähtee venakopasta, menee lämmittimisen kautta kerääjälle ja sieltä filsun kautta pihalle. tällöin 3/4" ulostulo ja turbon imupuolen liitos tukittu."

                                                        Saavutetaanko tuolla jotain hyötyä, kun kesällä laitetaan huohottamaan kerääjäsäiliön filsun kautta? Mulla olisi tuossa vaan ollut saatavilla semmoinen kerääjäsäiliö, jossa tuolle filsulle ei paikkaa ole.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Ohjaamalla huohotuskaasut/öljyt filsun kautta suoraan pihalle ei ahtoputket, coolerit ja imusarjat sotkeennu.

                                                          Talvella taas nuo huohotusputket pysyy varmemmin auki, kun huohotus ohjataan imupuolelle. Näin ei tarvi pelätä, että huohotin tukkeutuu, pukkaa öljyt pihalle ja kone sanoo poks.
                                                          Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 17:54. Perustelu: Forumilta poistuminen

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Joko alkaa oleen ohjelma tehtynä ?

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Ei ole, pistin auton myyntiin. Myynti-ilmo -> http://www.nettiauto.com/3083564 katotaan miten käy jatketaanko "projektia" vai ei.

                                                              Tuosta ei saa niin paljoa voimaa, että omiin tarpeisiin riittäisi :D

                                                              Eli pistetään seuraavaan aihioon kaksi mukia lisää ja tehdään sama temppu, DPF-pois ja isompi kippura. Eli aihiota on suurennettava ;-)

                                                              Eli auto on nyt vakioturbolla, vakio-ohjelmalla ja ajeltu tämä talvisydän siis vakiona. Ainoastaan DPF on pois jolloin kulutus pikkasen ajossa tippunut. Lisäksi cooleri ja ahtoputkisto on uusi ja avarampi. Jos tuosta halutaan se mitä alunperin kaavailin, se reilu kaksisataa, niin yläkertaan joutuis tehdä sen verran paljon muutoksia, ettei tällä kilometritahdilla viitsi käyttöautoon semmoista alkaa tekemään. Toki suuttimilla ja custom-softalla vielä tulisi suht nätisti jotain, mutta ei siis omiin kaavailuihin tarpeeksi. Lisäksi tuo muokattu kippura löysi jo tien seuraavan potilaan kitusiin...
                                                              Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 17:55. Perustelu: Forumilta poistuminen

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X