Näyttäisi olevan Gates Racing -hihna.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi S2 Coupé Quattro-95
Collapse
X
-
Joo Gates racing remmi kyseessä. Venttiilikoneistossa on aika jäykät jouset, joten varmuuskerrointa lähinnä tuolla hain, on todellakin jämympi kuin orggis. Ei siinä, ei kai näitä ole edes porsinut vakio remmien katkeamiseen, en ole ainakaan kuullut?
Tuossahan mahtuisi pyörimään 25mm leveä remmi myös ja yhden 151 hampaisen löysinkin, muistaakseni vapari Golfista mutta en kehtaa kokeilla kun oli sen verran ohut rimpula.
Comment
-
Hitaasti mutta epävarmasti, päivitellääs tätäkin välillä.
Tässähän on ollut liiankin alhaalla öljynlämmöt oikeastaan aina ja luulin sen johtuvan tuosta 19-rivisestä öljyjäähystä mutta syy löytyikin lopulta jumittuneesta öljynsuodatinjalan termarista. Jumissahan se on tässä ollut, sai pihdillä kaivaa irti vaikka jousi työntää sitä ulospäin ja melkoisen naarmuinen muutenkin. Vaihdoin tuosta joutilaasta vakio koneesta ehjän tilalle. Avautumislämpötilaksi oli stanssattu 100 astetta.
Hieman on vastustellut muutenkin.
Oireena oli seuraava, auto käy tasaisesti n.2min. ja sammuu kuin veitsellä leikaten, eikä lähde käyntiin seuraavan kerran kuin "jäähdyttyään" n. 2h. Kaikki anturit mitattu ja johtosarjarjat purettu / tarkastettu, eikä löytynyt vikaa. Myös omat tekemiset tarkastettu ainakin jo kolmesti. Skooppasin G4 sytytyshetki ja G40 nokan hall anturia niin napaisuudet ja tahdistus on kunnossa, myös asetukset Tatekissa oli oikein.
Kun on sammuu niin huomasin skoopista, että nokan hall puuttuu silloin. Tässä on jo toinen hall anturi käytössä, enkä jaksa uskoa, että kahdessa olisi peräkkäin vikaa, toki se on mahdollista. Tilasin varmuudeksi kuitenkin uuden (kolmannen) hall-anturin nokalle. Samalla purkki kävi Tatulle tarkastuksessa / päivityksessä, eikä siitä mitään vikaa löytynyt testerissä, eikä sen sisälle kurkistettuna. No, uudella anturilla vika oli poissa ja kaikki hyvin...
Paitsi, että käydessä ja moot. enemmän lämmetessä alkoi kuulumaan voimistuva vikiseva ääni vent.koneistosta. Ensin ajattelin sen johtuvan öljyn puutteesta kannessa tai jostain muuta worst case scenaarion venan jousi poikki jne..
Lopulta tuon ylim. äänenkin lähde selvisi kun laittoi naaman nokkapukkiin kiinni ja tiiraili omaa napaa, alkup. hall-anturin kiinnitys pultit tehneet mustan nokkapyörän taakse kevyen kirkkaan skraadun, joten eikun pultit vaihtoon matalemmalla kannalla. Moottorin käyntiääni on kieltämättä herkullisen kuuloinen ja lupauksia herättävä :D
Tässä kaikessa tohinassa Tatechille löytyi uusi omistaja ja tilalle tuli Maxxecu Race versiona, joten uutta opeteltavaa riittää, mikä oikeastaan onkin tämän kaiken harrastamisen suola ja elinehto. Johtimia ainakin saa vedellä, jotta purkki saa kaiken oleellisen tiedon, joten saa nähä miten tällä vauhdilla ehtii kesän karkeloihin, yritetään ainakin. Tulevaisuudessa siintää mielessä ainakin flexfuel jutut ja pyttykohtainen egt.
Comment
-
Olipa hyvä päivä tänään, aamupäivällä tuli varattua aika dynoon ja iltapäivällä sain piilevän vian esiin (vikinän), mikä tässä kummitellut alusta saakka ja jonka luulin korjaanneeni jo, koska pysyi poissa tähän päivään saakka n. viikon verran. Sitä ennen, ehdin käytellä moottoria paikoillaan lähes 3h ja ajaa jo yli 100km ns. sisäänajoa.
Ei näköjään yläkerta pyöri vaurioitta ilman voitelua :P
Siellä on jokin osittainen tukos piilevänä jossain öljykanavassa, mitä en ole huomannut. Öljynpaineet ovat olleet tyhjäkäynillä 2,5 - 3 bar ja kierroksilla yli 5 bar. Imunokka on saanut juuri ja juuri riittävästi öljyä ja säästynyt pahemmilta vaurioilta mutta pakonokalle ei ole riittänyt senkään vertaa.
Kannen öljykanavia puhaltelin paineilmalla kannen päädyissä olevista tarkastus reijistä jo aiemmin, kun etsin "vikinä" ääntä, silloin nokkien laakeripesissä kyllä ilma kulki ja öljykupli, eli ne ei voi olla täysin tukossa. Pitää hieman kerätä motivaatiota hanskoihin, ennenkun ottaa hatun irti ja kaivaa sen tukoksen esiin.
Kellään tietoa, pystyykö ja missä, kannen laakeripesiä korjattua luotettavasti niin että kestää ?Viimeksi muokannut SamSam; 6.5.2018, 19:41.
Comment
-
Oulussa oli joku alsavelho koneistaja. En nyt muista enää nimeä, mutta teki mun enskaan käytännössä laakeripesät uusiksi. Mulla oli samanlainen ongelma motskarissa ja nokka kaivoi itsensä kanteen 3-5mm syvälle. Jälki oli vielä tuota yläkuvaakin kamalampaa. Siistinä tuli kuitenkin koneistamosta ja tietääkseni toimi sen jälkeen ihan hyvin.
Comment
-
JM --> ok, hyvä tietää että saattaa osaavan käsissä saada aikaan soivan pelin, kuin että tulee pelkkä verkon paino.
kenax --> En tuohon pysty vastata, koska nuo tarkastusreiät tehtiin kannen koneistajan toimesta, joka tosin tehnyt saman aika monelle hatulle, joten eiköhän työmenetelmä ole hanskassa. Syy varmasti selviää, kunhan motivoidun ja jaksan kaivaa hatun irti.
Comment
-
Ne öljykanavien pään plommit ja niiden kärjet lähtee tosi herkästi liikkeelle poratessa, siinä saattaa työn touhussa sattua huomaamatta vahinko vaikka miten olisi hommat muuten hanskassa. Tarkasta ne kanavat ihan ensimmäisenä. Jos puhutaan kannen etupäässä olevista rei'istä, niin niiden tulisi yltää pakopuolella ihan kannen toiseen päähän saakka ja imupuolella seuraava tulppa löytyy sieltä nokkahallin pesän edestä. Sinne pitäisi yltää ihan koko kanavan kokoisella (muistaakseni 8mm) tangolla perille asti.
Hankalammin löydettävissä on sitten sen poikittain kulkevan öljykanavan tulppaava objekti, joka sekin voi olla pois poratun plommin osa. Öljyhän kulkee kannessa siten, että se nousee n. puolesta välin kantta imupuolelta siitä lohkon pystykanavasta (jossa se takaisku ja öljynpaineen anturit) ja siitä jakaantuu imupuolen pitkään kanavaan. Tämä päättyy sitten kannen etupäässä ristikkäin porattuun siirtokanavaan, joka kulkee pakopuolelle ja kääntyy jälleen niiden pakopuolen kahden ristikkäisen plommin kohdalla kannen pituussuuntaan.
Comment
-
Vieras
Taitaa tulla aika kallista jälkeä jos noita joutuu alkaa täyttää, mietin vain että meneekö nostajien pesät kans uusiks ja varmaan sitte ylikokoon. Ylikokoset nostajat on vissii hyvän hintaisia....?
Pukithan voi varmaan vaan koneistaa vähä matalemnaks ja sitten nokan linja uusiks mutta työtä kyllä tulee niin paljon että kannattaako korjaus....?
Vai mitenhän ne nuo korjaa?
Ite oon pyörittäny ilman tulppia ja ilman nokkia ensin ja katsonut että jokaisesta rööristä tulee öljy kunnolla, mikä ei estä toki sitä etteikö joku vois tukkia myöhemmin jos jotai ois jääny kanavaan mutta näkee että ainaki öljy tulee.
Comment
-
Nokkapukkien laakerikannet on suht helppo (ja halpa) tehdä uudelleen, ellei niitä orkkiksia pääse laskemaan. Kallis osuus on se, jos kannen puolelta joutuu täyttämään ja siinä tulee taas aivan uusia ongelmia eteen pahimmassa tapauksessa. Myöskään nokkalinjan uudelleenporaus ei ole aivan ilmaista, eikä vehkeitä löydy ihan joka pajasta.
Tämän kannen hinta taitaa kaikkine odotusaikoineen olla sitä luokkaa, että korjaus on järkevää suorittaa..
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että menikö se hattu minkälaisilla kasausrasvoilla nippuun? Aika pitkäänhän tuota on vissiin saanut pyöritellä, että alkanut leikkailemaan kiinni..
Comment
-
En oo mitään spessu kasausrasvoja käyttänyt, muutakuin arpeissa. Ihan pelkässä moot.öljykylvyssä kansi lyöty paikoilleen, kuten aina ennenkin.
Niin tämähän piti alusta saakka sitä vikinää, kuten yli kk sitten tuossa viestissä #453 jo mainitsin (mm. öljynpuutteen) mutta tosiaan tässä oli kaksi vikaa päällä yhtäaikaa ja luulin jo korjanneeni sen. Tuo ääni pysyi yli viikon poissa ja kyllä se pakonokka on hieman voitelua saanut (n.3h käyntiä ja yli 100km ajoa) eli tukos on kanavassa osittainen. Sepä oliskin ollu parempi, jos olisi ollut kanava täysin tukossa niin olispa tullut heti huomattua.
Vianaihettajan kyllä selvitän.
Comment
-
Vikinää ?
Omassani autossani etsin vikinän lähdettä moneen kertaan. Kerran vaihdoin vesipumpun ja laturin laakerin, ym. tarkistukset. Vähän ajan kuluttua vikinä vaan jatkui.
Lopulta sain vinkkiä Renkomäen varaosaliikkeen kaverilta, jospa kiilahihnat pitää vikisevää ääntä.
Annetun ohjeen mukaan ruiskutin kiilahihnoille vettä, niin kaikki vikinät loppui siihen.
Nytpähän tietää, että jos joskus vähän vikinää kuuluu niin ei ole vaarallista.
Comment
-
Nostelin kannen pöydälle ja etsin syytä, miksi öljy ei kulkenut. Rassasin vaijerin pätkällä kaikki nostimien ja nokan voitelukanavat sekä puhaltelin paineilmalla mutta missään ei ollut tukoksia tai epäpuhtauksia. Imu- ja pakopuolen kanavat ovat auki mutta imupuolella 2.syl. kohdalla öljykanavan katossa on jokin kiinteä pieni ulkonema. On tosin niin vähän kanavan sisässä ettei voi olla syy yhteyttä. Päätykanavaa ei suoraan näe ilman skooppia tai poraamatta reikää kyljestä, joten se on vielä tarkastamatta.
Kenties ainoa asia miksi näin on voinut käydä on se, että olen ostanut tämän kannen joskus joltakin ja olisko tullut väärän kannen pukeilla? Nokat pyöri kyllä hyvin kevyesti.
Mittasin nokkalaakeripesien vauriokohtien leveydet ja tuo 5. syl. on pahin 0,55mm kulumisellaan. Saisikohan tuosta vielä kalun aarporaamalla uuden nokkalinjan ja madaltamalla vanhat pukit?
Kokemuksia?
Comment
-
Ja olihan kannentiiviste oikein päin?
Muistelen, että se peitti osittain jonkin öljykanavan mikäli on väärinpäin. Tosin kannen päänousu on kyllä pultin kohdalla joten tuskin se ongelmana.
Tarkista tosiaan vielä se poikittainen kanava. Mulla joskus päädyn plommia auki poratessa se viimeinen nappula siitä lähti liikkeelle ja meni poikkikanavaan tukkien sen. Mulla onneksi oli hytikat vielä tuolloin, niin asia kävi ilmi melko nopeasti kun hytikoiden rallatus ei vaimennut.
Comment
-
Juu tuo checkvalven jumitus pitää vielä tarkistaa, lohkollehan en ole mitään tehnyt.
Ei sitä tiivaria oikein yrittämälläkään saa väärinpäin sinne. Tihrustelin endoskoopilla tuon poikittaisen kanavan, eikä sieltäkään oravaa löytynyt.
Hyvä uutinen on se, että mahdollisesti kansi on vielä korjattavissa :D
Comment
-
Öljynkierto putsattu ja kansi korjattu. Tuli kuntoon pakonokan laakeripesien kevyellä hiomisella ja uusien nokkapukkien vastaavalla madaltamisella, laakerivälykseksi jäi 4-5 satikkaa. Nostimien pesän öljykanavat sai 3mm poranterää. Selkeää vianaiheuttajaa ei löytynyt, kannen öljykanavista ei löytynyt mitään epäpuhtauksia, ei edes poikittaisesta kanavasta, jonka kuvasin. Öljynpaineet olleet tässä aina hyvät, mutta tarkistin kuitenkin tuon lohkon takaiskuventtiilin, joka oli käytännössä irti, kork. vain 1-2 kierteellä kiinni, joten olisiko voinut perseellään tukkia tuon pystyöljykanavan kanteen? Itse venttiili oli ehjä mutta hyllyssä oli uusi, joten vaihdoin sen. Korjauksen jälkeen öljynpaineet tippui tyhjäk. noin 1bar tuntumaan kuumilla ölpillä kuin ennen oli yli 2 baria, kierroksilla kuitenkin menee sinne 5 barin tuntumaan. Nyt taitaa holottaa yläkertaan ölpät tai sitten kabiinin painemittari näyttää omiaan, pitäisi mitata vielä todellinen paine.
Pakonokka vaurioitui, joten piti palata vanhaan mietoon catin 440:n, tympii pirusti aina hieroa venanvälyksiä kun tekee muutoksia, ihan vitullinen työmaa. Ongelma tässä se, että jokainen ventiili on eri mittainen, kun ed. omistaja säätänyt välykset päitä hiomalla, nyt löytyy muovipussillinen erimittaisia läsäreitä :). No kuitenkin rokkasi korjattuna sen 764km verran hyvin arkiajoa muutamalla yrmäytyksellä, kunnes tuossa paikallisessa penkissä alkoi kuulua vedon jälkeen lievä kalkatus yläkerrasta, joten päätettiin lopettaa säätäminen. Äänen aiheuttajaksi ilmeni liiallinen vent.välys yhdessä nostimessa n. 5 satkua, oli liian tiukka läsäri tykännyt upota kuormituksessa hieman syvemmälle. Tässä nyt harkinnassa siirtyminen takaisin vapari 7A koneen nokkiin (löytyy hyllystä) ja hydr.nostimiin, siihen saakka kunnes kannessa istuu tasamittaiset venat ja hyllystä löytyy kunnon race nokat. Pakosarjasta löytyy nyt pyttykohtainen egt-mittaus ja pa-tukista contin etanoli anturi sekä mac-3 tie vena vaihtui 4-tie versioon.
Comment
-
Missäpä muuallakaan kuin esim:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=969
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...postcount=1176
klikinsäästäjä: koska tikkujen näyttämää on miltei mahdotonta saada luotettavaksi ja vertailukelpoiseksi muiden kuin kyseisen tikun itsensä kanssa. Niissä tulee olemaan useiden kymmenien asteiden eroja, vaikka yrittäisi miten nätisti asetella ne pakovirtaukseen, eikä ne erot ole suurella todennäköisyydellä todellisia, moottorin prosessista kertovia suureita.
Kokeilla tottakai voi ja kannattaa aiheeseen jo ihan tieteen nimissäkin perehtyä. Annan vain semmoisen vinkin, että EGT-tikkujen arvoihin ei kannata ihan sokeasti luottaa, eikä niiden perusteella tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä tai etenkään säätää moottorin toimintaa, ellei ole aivan takuuvarma siitä että tikun näyttämä todella kielii jostain säätöä kaipaavasta ongelmasta kyseisessä sylinterissä.
ja vielä edit hieman selkokielisemmin:
Jos yhden sylinterin EGT:ssä tapahtuu selkeitä ja merkittäviä muutoksia, kannattaa siihen suhtautua vakavasti, olipa näyttämän muutoksen suunta kumpi hyvänsä. Sellaisessa tapauksessa voi pistää ecun vaikka tekemään boost cutin, mutta bensa-/sytkätrimmit kannattaa unohtaa suosiolla.
Comment
-
Joo, n. 40 asteen verran mulla kanssa heittää sylinterienväliset lukemat, vaikka on tasan tarkkaan joka tikku yhtä syvällä. Ei antanut luotettavaa kuvaa, kokeilin +10% pa-rikastusta esim. 2.syl. mutta ei se juurikaan lämpötilaa muuttanut, otin trimmit pois käytöstä. Käytän tätä työkaluna diagnosointiin esim. suutinvikojan varalta.
Comment
-
-
Mulla oli kerran käsissä kansi, josta oli lyöty kaikki proput pois, ja rassattu piippurassilla möhnät pois. Sitten oli tehty hienosti jengat ja 1/8 npt tulpat kanavien päihin.
Ongelma on, että jakajan kolosen molemmilla puolilla on tulppa. Toinen kannen takapäässä ja toinen jakajan kolon etupuolella. Öljynpaineet karkasi imunokan puolen öljykanavasta jakajan reikään.
Comment
-
Annetaan liian tiukoille läsäreille synninpäästö ylim.äänen vianaiheuttajaksi, tuli tehtyä hätäisesti välysmittaus osittain lämpimälle moottorille, jolloin välys kasvaa imupuolella. Uusinta mittaukessa kylmällä koneella välys oli kasvanut vain parikolme satikkaa eli selitä ääntä. Varmistukseksi kokeilin laittaa 7A vaparin nokat ja hyd.nostajat mutta ei muuttunut siitä miksikään.
Kone vaihteeksi taas purussa ja kansi lähtee aar-poraukseen nokkalinjojen korjauksien vuoksi, että ne on varmasti suorat ja oikean muotoiset. Muistaako kukaan tehtaan antamaa nokka-akselien laakerivälyksien arvoa?
Samalla on hyvä tarkistaa, mitä repo yllä kirjoitti, kiitos vaan vinkistä. Eipä tuollainen olisi ollut edes tiedossa, saattaa olla 10p ja papukaijamerkin arvoinen vihje.
Se olisi nimittäin ainoa järkevä syy mystiselle öljynpaineiden romahtamiselle ja tuota arvelua tukee se, että dynossa korkeilla kierroksilla kone huohotti aivan helvetisti verrattuna aikaisempaan, jopa niin, että moot. öljyä sai pyyhkiä rullien vierestä lattialta saakka pois ja sitä siis puski huohottimen suodattimen läpi sekä öljykorkin kautta ulos eli yläkerta kyllä tulvii (kovilla kierroksilla).
Comment
Comment