Alkuperäinen kirjoittaja SR
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
R'ompe - Audi 80 Competition quattro - 1.8t AEB swappi
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
-
Tekniikkaa kasataan uusilla leegoilla, mutta kesä alkaa vielä orkkisjaolla ja vain osaksi uusilla puslilla. Gotlantiin on ajamaan päästävä, vaikkakin vähän keskeneräisenä.
Parin viikon sisällä säätämään susirajalle ja sitten muut hommat jos ehtii. Eli homma etenee, mutta tuskasen hitaasti :)
Comment
-
Viime hetkille meni ennen Gotlantia, mutta auto käy nyt ja toivottavasti ei kuku...
Autoon tuli rakennettu 3" putkisto kahdella absorbtiovaimentimella ja 3" downpipe. Ahtoputket samat kun aiemmin eli 2.5" isolla kiinakuulerilla. Maffin runko vaihdettu ID 3,5". Suuttimet Fiveo:n 1000cc EV6:set. Ja vaikka on isot ja hitaat suuttimet saatiin lambda tyhjäkäynnillä ilman sopeutusta nätisti 15 lukemiin...
Sunnuntaipäivä meni trailerimatkailussa susirajalle eli Lappeen Rantaan. Ohjelmassa oli ensin ohjelman sovitus isommille suuttimille vakiomaffilla. Homma alkoi mennä heti perseeleen kun arvottiin yhdessä mitä segmenttivikainen Vemssi WBO2 näytti :). Sitten edellisenä päivänä toiminut uusi termari ei halunnutkaan enää toimia ja lämmöt nousi taivaisiin. Tähän löytyi Petrin tallista toimiva ratkaisu kun Made in Germany Febi vaihdettiin kätköistä löytyneeseen Made in WEST Germany -malliin ja homma jatkui.
Rään ajelua ees taas muutama tunti ja lopputulemana oli ihan kiva vehe, mutta TD04:n 6-pakopesä oli vaan auttamattomasti liian pieni. Vaikka syttyi kivasti, niin aiheutti kaikenlaista päänvaivaa. Mukana oli 8.5 -pesä, mutta sitä ei enää alettu vaihtamaan. Nyt 8.5 pesä on paikoillaan ja meno muuttui paljon paremmaksi, jaksaa vetää rajoittimelle (7800?) kivasti ja pakolämmöt vähän reilut 900astetta. Sopat on nyt turvallisen rikkaalla 11 kantturoissa, eli Compen orkkisbensapumppu (RS2) jaksaa työntää ihan hyvin.
Jatketaan testausta, josko joku vika löydettäisiin. Joku pieni säätö vielä softaan joudutaan etänä tekemään.
Comment
-
Ihan bensalla mennään vielä, olisi ollut liian iso riski saada toimimaton auto ennen Gotlantia. Pesää arvottiin vielä perjantai-iltana ja lauantaina tuli sitten kotiinkuljetus isommasta pesästä varalle mukaan. Tuo kompura (47/58) jaksoi työntää siten, että hukkaportti oli pienemmällä pesällä sieltä reilusta 3000 kierroksesta saakka täysin auki ja siitä huolimatta mentiin yli 2bar... Eli tuli hyvin selväksi että vähän ahdistaa...
Comment
-
Tovi taukoa tässä ollut, kun on pitänyt puuhastella muutakin kuin autoa...
Gotlantiin ajamalla mentiin ja ajamalla tultiin, toki mitenkäs se 4f nyt hajota olisi voinutkaa :) Tosiaan Gotlantiin saatiin uusi softa, jolla löylyä tuntui riittävän, mutta samoihin aikoihin alkoi joku rötäämisvika, jota edelleenkin selvitellään. Rajoitti ajamisen radalla n. 75% kaasulla tai meno loppui. Renkainahan tuolla toimi 7v vanhat Barum Bravuris -urheilurenkaat, joita ei taida saada ajamalla loppuun. Pitoakin oli yllätyksekseni ihan hyvin. Ensimmäisenä päivänä sain ajettua yhden etujarrupalat loppuun ja sitten alkoikin Visbyn kauppojen kiertely uusien etsimiseksi. Onneksi saari on tunnettu autourheilusta ja tuollaisiin erikoisurheiluautoihin palat sitten sain klo 10 lauantaiaamuna ja ajaminen sai jatkoa pienen aamujumpan jälkeen.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=a_rhVLQ0rsc&feature=g-upl[/ame]
Gotlannin jälkeen oli sen verran muita rästitöitä, että auto sai olla rauhassa reilun kuukauden, kunnes alkoi laittaminen Motoparkkia varten. Muokkasin vähän putkistoa, kun otti apurunkoon kiinni mutkissa ja vähän muuta pientä... Selvänä vikana löytyi vuotava by-pass. Mutta vika ei sillä pois lähtenyt ja sitten vaihdettiin tulppaa, puolaa, sytkäpoksia, mitattiin johtoja, tehtiin uutta softaa yms. ja kaikesta huolimatta ongelma oli olemassa enemmän tai vähemmän. Se mikä siitä rötäämisestä tekee mielenkiintoisen on se, että se ilmenee pahana vain lämpimällä ja kuivalla kelillä. Illalla / sateessa saa työntää vaikka miten paljon ilman ongelmia. Tämä nähtiin myös Motoparkissa, kun sade tuli. Toki sai vetää useita kierroksia kuivallakin ilman mitään ongelmia ja löylyäkin oli riittävästi noille jarruille ja alustalle. Suoralla sai gepsiin reilut 200km/h ja GT3:sta alettiin saavuttamaan (suorilla :) )
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=R9DkbujcB-E&feature=g-upl[/ame]
Seuraavaksi pitänee kokeilla vaihtaa MAF ja katsoa on sillä vaikutusta. Ei enää ole paljon muita komponentteja jäljellä, jotka voisivat oireilla ilmankosteuden / lämpötilan mukana. Niinhän se on, että viritä, niin löydät kaikki piiloviat. "Vakio" AEB:llä kaikki ongelmat oli poissa, kuten voimakin :)Viimeksi muokannut SR; 25.7.2012, 07:20.
Comment
-
Voimaahan siellä alkaa olla jo ihan hyvin. Ottaen huomioon että gt3 ja tuo ovat aika liki samanpainoiset. Pari pikkujuttua alustaan niin alkaa päästä vähän mutkaankin. :)
Comment
-
Juuri tulin katsastuskonttorilta ja fiilis erittäin hyvä. Punainen Competition sähkökaasullisella 1.8t APU moottorilla on liikenteessä :D Ja täysin vakiona, kyllä lähtee :)
On se vaan niin mukava auto ajaa tuolla moottorilla. Alaväännöstä pakko nauttia, verrattuna ACE:n tarjoamaan.
Projekti oli loppupeleistä helpohko. Nämä forumin projektikertomukset auttoivat paljon. Sähköt kun sai hoidettua niin loppu olikin sitten pelkkää kasailua ja putkien hitsailua. Sähkökaasu tuotti lisähommaa, kaverin avulla poljin kuitenkin asettui nätisti ja tukevasti hyttiin.
Pystyykö sähkökaasullisen polkimen "herkkyyttä" muuttamaan. Vaatii totuttelua kaasunkäyttöön kun ensimmäisen sentin aikana tuntuu että kaasu avautuu lähes kokonaan ja loppu pätkä sitten ei hirveästi tuo muutosta kulkuun.
Comment
-
Joo, paljon on reilussa vuodessa tapahtunut... Raportointi jäänyt vähemmälle :)
Keväthuollossa autoon saatiin alusta ja jarrut edellisen kesän vakioiden tilalle. Alustaksi tuli H&R:n coil-overit Konin säädettävillä keltaisilla. Vähän oli TI-hommaa kun kasailin setin useasta sarjasta... Molempiin apurunkoihin sorvailin puslat alumiinista ja kaikki muut puslat tuli Powerflexin mustaa uretaania. Lisäksi sitten kaikki osat vedettiin uuteen maaliin.
Eteen jarruiksi tuli Porkkiksen "hylkäämät" Focus RS:n 324x26 levyt S2 satuloilla Yellowstuffin paloilla. Taakse ostin orkkis kokoiset Yellowin paloilla. Kaikki letkut ja takaputket tuli uusittua. Etusatuloille piti tehdä uusi satulaadapteri, kun B3 ja B4 on eri napaofsetilla, muuten ihan P&P hommaa.
Viinakin astui kesällä kuvioihin, perinteisesti... Botniaringille saatiin versio 0.1 viinasta, jolla sitten nätisti pitkä päivä ajeltiin murheitta (mitä nyt vähän alkoi rötäämään "tulpanhattuvian" vuoksi). Jarrut oli mahtavat eivätkä osoittaneet pitkissäkään ajorupeamissa häipymistä.
Viinasoftaa sitten hierottiin etäohjelmoinnilla Porkkiksen kanssa ja löylyä otetttiin mitä turbosta saatiin tavoitteena Ahveniston ajopäivät. Ahvenistolla autolla sitten ajettiin mikä kerettiin, viinaa meni jotain 140 litraa kunnes "viimeisellä" kierroksella meno loppui sitten pääsuoran kiihdytykseen. Myöhempi ruumiinavaus osoitti turbon akselin menneen poikki kompuran juuresta ja alumiinia silppuuntui pitkin konetta. Eli talvihuolto tuli eteen. Puristuksia löytyi vielä hyvin kaikista pytyistä paitsi kakkosesta, 3-4bar vähemmän eli lautasen ja seetin välissä on todennäköisesti lastua.
Kone on nyt täysin purettuna ja siitä tulee nyt evo 3 versio. Jo näillä tehoilla alkoi väännöt olemaan S2 kytkimen rajoilla ja lipsumista esiintyi. Eli SRE:tä tulee nyt sitten tilalle. Turboksi on nyt vielä kaksi vaihtoehtoa... Pöydällä on nyt TD04HL-19T osina varustetuna 6+6 lapaisella billetti kompuralla ja 11 lapaisella turbiinilla heräämisen heikentämiseksi ja pakopuolen avartamiseksi. Tai sitten BW EFR6758... Kansi kun menee pajalle joka tapauksessa, otetaan siitä hipsua pois puristusten lisäämiseksi. Lisäksi sylinteriryhmä pitää nyt porata ja vaihtaa samalla korkeampipuristeiset männät.
to be continued...Viimeksi muokannut SR; 29.10.2013, 12:06.
Comment
Comment