Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

R'ompe - Audi 80 Competition quattro - 1.8t AEB swappi

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Tuosta Samin avausviestin neljännestä lauseesta voisi päätellä, että tavoitteena ei ihan taida olla +10 hevosvoimaa nykyiseen nähden.

    Comment


    • #32
      Ei se huipputeho, mutta se vääntö, jota on siis merkittävästi enemmän.

      Murhatkaa ihan rauhassa niitä comppeja. Ovatpahan jäljelle jääneet alkuperäiskuntoiset arvokkaampia.Tosimiehen ratkaisuhan olisi replikoida se kilpa-auto, jota varten tuo luokitteluerä tehtiin. ;)

      Comment


      • #33
        Ite olen aina tykänny compen ulkonäöstä ja tämmöset swapithan tekee tästä mallista vaan entistä kiinnostavamman. Ostaisin tämmösen paaaljon mielummin kuin vakiomosalla olevan. Kulttuuriteko sanoisin...

        Comment


          #34
          Kyllähän tässä projektissa on tarkoitus tehdä muutakin, kuin pelkkä koneswappi. Se nyt sattui vaan olemaan ensimmäisenä listalla, jo työmääränkin takia. Alustaa ja jarruja onkin sitten huomattavasti mukavampi pulttailla paikoilleen. Näistä sitten lisää, kun niiden aika koittaa. Tässä mallissa ei kuitenkaan ole kyse mistään RS2 sedanin raiskaamisesta, vaan melko tavallisen oloisen vanhan kasikympin herättelemisestä uuteen kukoistukseen, motorsport hengen mukaisesti :) Keskikiinnitteisiä BBS:iä tähän tuskin kuitenkaan tulee...

          [PROJEKTI]

          Kun ACEn johtosarja oli vihdoin saatu kammettua ulos korista, oli aika mallata konetta paikoileen. Yritin ensin suurella luotolla, joskohan B5 moottorikannakkeet olisivat sittenkin käyneet, mutta turbon puoleinen ei käy mitenkään. Eli pikainen iiBay ostos Cabrion moottorikannattimesta ja pata kävi paikoilleen. Etukannake pitää ottaa vanhasta lohkosta, jossa se on kompuran jalassa kiinni. Jostain syystä etukannake ei ihan käy entiselle paikallaan, vaan vaati uuden kiinnityspisteen tekemisen. Voipi olla tekemistä hieman väsyneiden koneen- ja laatikonkumien kanssa. Ne kun menee vaihtoon vasta alustapäivityksen aikana.

          AEB:n moottorijohtosarja oli ns. vanhalla boxilla ja viidellä liittimellä. Päätin vaihtaa uudemman 8D0907557T ecun, kahdella liittimellä. Uuden johtosarjan olisi voinut ostaa, mutta ajattelin modata tuon vanhan johtiksen uusille liittimille, niitä kun sattui olemaan irrallisina. Homma oli melkoinen ja pikkutarkkaa hommaa, mutta tulipahan tehtyä. Oli myös mielessä jatkaa johtimia ecun paremman sijoituksen saamisesksi, mutta se olisi jo ollut itsemurha ja tuonut mukanaa liikaa liitoksia.

          Johtosarja vedetiiin orkkispaikasta konetilan puolelle. Konetilan puolella ei juuri mitään ihmeellistä ole, maadoitus abs-mutikan pisteeseen ja startin ja laturin piuhojen kytkennän. Kabiinin puolella tekemistä onkin sitten huomattavasti enemmän. AEB:n neljässä liittimessä kulkee kaikki moottorille menevä ja tuleva tieto. Näistä liittimistä tehtiin kytkennät auton liitinsarjoihin. S2 Centralin ACE johtikytkennät (http://www.s2central.net/S2_Schematics/B4_models.htm) auttaa paljon, kun näitä ei Elsasta löydy. AEB:n kaaviot löytyy sitten Elsasta. B4 ja B5 korimalleissa jopa johdinten värit ovat suurelta osin samat, joten vertailemalla kaavioita, on kytkentä melko suoraviivaista. Toki johdinten pyörittäminen suhteellisen ahtaassa välikössä on vittumaista ja kojetauluttomuus on suuri etu tässä tilanteessa.

          Ajonestoon on olemassa k-linjaan liitettäviä disabloijia, mutta hoidin tämän irroittamalla A4:sta lukijapuolan ja liitin siihen sen oman avaimen kiinteäksi. Ne saapi olla siellä kojetaulun sisällä jemmassa. Kahtoo sitten, jos joskus disabloisi sen softalla niin sais 50g painoa edestä pois :)

          Muutaman ajatuspierun korjauksen jälkeen, sähköt on autossa nyt toimivat, lukuunottamatta öljynpainekytkimen toimimattomuutta, jonka korjaan sitten myöhemmin, onhan tässä kuitenkin mittari. Lisäksi mittariston nesteen lämpöanturi pitää vaihtaa B3 malliseen, AEB:n anturilla B4 mittaristo näyttää liikaa.

          [/PROJEKTI]
          Attached Files
          Viimeksi muokannut SR; 26.8.2011, 08:55.

          Comment


          • #35
            RS2 sedan? :)

            Hyvä projekti, lähtee seurantaan.

            Comment


            • #36
              En nyt kyllä tuota ilmaisua käyttäisi kun tehdään kuitenkin säästeliäällä nelosmoottorilla. :)

              Comment


              • #37
                Josko kysymys oli että mikä se on niin onhan niitä 1 originaali ja aika monta jälkituotettua olemassa.

                Mua jännittää ihan hirvittävästi miten tämä kertomus jatkuu.

                Comment


                • #38
                  Mä voin auttaa tuon ajoneston poistossa jos haluat säästää painossa sen 50g :)

                  Comment


                  • #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja tontsa Näytä viesti
                    Tuosta tehosta vielä, muistankin joskus 80/90-l vaihteessa koeajaneeni Audi 80 1.8 E Quattroa, oisko siinä ollut peräti 90 hv, no sen tietää mitä siinä tapahtui kun paino kaasua .....
                    Kyllähän siinä tapahtuu paljonkin kun tuollaisella kaasua polkaisee.

                    Ensin lappu kajataa vasten lattiaa.
                    Sitten kuski vilkaisee mittaristoon tarkastaakseen onko auto jostain syystä sammunut koska nopeus ja kierrosluku mittari ovat kuin naulittuna paikoilleen.
                    Haetaan pienempää pykälää ja kas kummaa kierrokset nousevat mutta vauhtia ei tule lisää vieläkään.
                    Kun kärsivällisesti on pitänyt kaasupojinta lähellä lattiaa ja etsinyt tarpeeksi pienen vaihteen niin nopeuskin alkaa hivuttautua ylemmäs.
                    Tosin tässä vaiheessa syy kiihdyttää on yleensä jo poistunut joten voidaan palata ajamaan tasaista vauhtia.

                    Nim.merk: Riittääköhän tuon oman kulkineen voimavarat q-hauskuutteluun kun on talvikeli?

                    Comment


                      #40
                      Padan kasaus oli suoraviivainen juttu. Kaikki kuluvat paikat tuli mitattua ja todettua osien olevan toimintakuntoisia ja toleransseissaan. Kaikki laakerit tuli OE:nä ja veivit tosiaan vaihtui Rostenin H-profiileihin. Männille tuli uudet Goetzen renkaat ja pytyt hoonattiin kevyesti. Alakertaan meni myös samalla uusi Febin öljypumppu.

                      Kampiakseli ja vauhtipyörä kävi puntissa. ACE:n sorvatusta pyörästä tuli n. 6,4kg ja hieman piti puntittaa, että meni tasapainoon. 3B:n asetelmaa ja levyä ei puntitettu. Asetelma on melko ison kokoinen tuossa pienessä levyssä :)

                      Seuraavaksi kone keulalle ilman kantta, joka oli vielä koneistuksessa. Cabrion kannakkeella se istui sinne melko nätistä, vain keulakannaketta piti modata. Kannen tultua siihen laitettiin uudet ADR -vaparin nokat ja laitettiin paikoilleen. Tiiviste OE ja pultit OE. Pakosarja turboineen paikoilleen ja downpipen kimppuun. Paikallinen Motonet tarjosi sopivasti 2,5" tuubia mutkineen, josta se kätevästi syntyi.

                      Omavalmistetta piti tehdä flektin moniurahinnan taittopyörän saamiseksi kiinni. Osan voisi ottaa myös flektin kytkimestä, mutta ei ollut sellaista käsillä. Hieman sorvia ja osa valmis. Myös kannen lämppärinkennon pikaliitinlähdön modasin paremmin raidetangolta mahtuvaksi purkamalla OE osasta tuon pikaliitinosa irti ja lähtemällä siitä jyrkällä 90asteen letkulla. Tämän jälkeen koneesta otettiin vaparina ensisavut!
                      Attached Files

                      Comment


                        #41
                        Sitten modattava oli akun tila. Orkkisakkua ei mitenkään saa mahtumaan ahtoputken kanssa, ellei hulluja kurveja ala tekemään. Tmi Porkkiksen koeponnistama akkumalli Odyssey PC625 löysi tiensä myös tähän. Akkukotelo modattiin orkkipohjasta n. 1/3 osaan ja mahdollisti ahtoputken nätin kulkureitin. Ahtoputken tein samasta Motonetin 2,5" putkesta. Orkkiscooleri löysi melkeimpä ainoan sopivan paikan apukuskin lokarin edestä. Aika näyttää miten lämpimänä käy :)

                        Konehuone oli valmis.

                        Sisustaa oli tässä sivussa kasailtu joka oli loppujen lopuksi aika nopea homma kun sähköt oli kunnossa. Ecu sai kunniapaikan hyllyltä :) Pienoiseksi väliaikasratkaisuksi laitoin Kupla-projeksta käyttämättä jääneet ahto- ja bensapainemittarit keskisuutinreikiin. Näiden pysyväiskäyttö jää vielä arvoitukseksi, mutta toimivat nyt hieman apuna bensapumpun riittävyyden ja seuraamiseksi.

                        Tämän jälkeen alkoi testiajot :) Turbo työnsi öljyt pakopuolelle lämpimänä, vaikka ei ollut kuitenkaan kovin väljä. Vaihto oli nopea homma ja nyt tilalla on rempattu K03-29. Lisäksi startti vaati pitkän seisomisen jälkeen hieman puhdistusta, että alkoi taas toimimaan hyvin

                        Kaikki päättyi tänään... Muutoskatsastukseen, joka oli läpihuutojuttu! End of stage 1... ;)
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut SR; 10.9.2011, 08:31.

                        Comment


                        • #42
                          No niin, hieno homma. Ootko logittanut kuluneita työtunteja? Tuntuu näin löyhästi sivusta seuranneelta että kävi jopa liiankin nopeasti ja kivuttomasti. Vai näyttääkö se vaan siltä ;)

                          Comment


                            #43
                            Ei näitä tänne reaaliajassa kirjoitettu... Tarkoitus oli kertoa projektin tapahtumat pikaisesti ja pääpiirteittäin tähän päivään. Työtunteja ei kannata seurata, mutta noin pari tuntia illassa n. 5kk ajan, sisältäen myös melkoisesti kolariauton purkamista :) Ilman koneen purkamista olisi ajasta säästynyt pari kuukautta... Mutta kun irroitettuna oli, samallapahan tuli tarkastettua kunto ja kasattua uusilla osilla seuraavia vaiheita varten.
                            Viimeksi muokannut SR; 10.9.2011, 08:35.

                            Comment


                            • #44
                              Hyvää projektiselostusta, lisää kiitos :)

                              Comment


                                #45
                                Pientä hiljaiseloa ollut näin syksypimeillä, mutta jotain on kuitenkin tullut rakennettua isompia palikoita odotellessa. Eli EVO-0.5 versioita kasaillaan. Hovivirittäjältä tuli StockAllAndBeyond -performansse lastu, jolla 600hp raja rikotaan :) Lisäksi keulalle tuli isoin kuuleri, mikä puskinta puukottamatta mahtui. Myös katti lähti mäkeen turhia ahdistemasta. ECUa ja WBO2:sta varten downpipeen tuli hitsailua molemmille lambdoille paikat ja pakosarjaan EGT anturia varten kierre.

                                Testiajot on suoritettu onnistuneesti, mutta kun soppamittari ei ollut vielä paikoillaan, ei kovia vetoja vielä voinut tehdä. Mutta 7800rpm limitteri ja vaparin nokat näyttäsi toimivan :) Lisää testiajoja tässä lähipäivinä...
                                Attached Files
                                Viimeksi muokannut SR; 31.10.2011, 07:54.

                                Comment


                                • #46
                                  Milläs maalasit intterkuurelin?

                                  Comment


                                  • #47
                                    argh, kuvassa 6 näkyy immaculate äänimerkinantolaite. Sanooko se tööööt vaiko ikäluokan mukaisesti "pih"?
                                    Mitenkään asiaan liittymätä kiinnostaa, koska tietyillä olosuhteilla maustettuna toiminto voi osoittautua tilatuksi

                                    Comment


                                    • #48
                                      Hieno projekti, nostan hattua.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Hovivirittäjältä tuli StockAllAndBeyond -performansse lastu, jolla 600hp raja rikotaan :)
                                        mitä tästä nyt pitäis ajatella :)

                                        Comment


                                        • #50
                                          Noi on noita savolaisten juttuja :)

                                          Oikeastihan tilanne on se että vakiosuuttimet saa tappiin jo vakioahtimella ja tässä on nyt k03s vissiin (jota siis myydään näihin ihan merkkarilla varaosaksi, joten toki täysin laillinen). Se seosmittari on siis vähän niinkuin tarpeellinen...

                                          Comment


                                            #51
                                            Savolaisten jutuissa on tosiaan vastuu kuuntelijalla/lukijalla...

                                            Mutta tässä "Evo 0.5" versiossa on kyse vaparinokkaisen koneen vakiohilujen rajan löytämisestä kun Evo 1.0:n BorgWarnerin EFR:t ei tullutkaan kesäkuun loppuun :) Nyt kun on testiajoa tehty soppamittarin ja EGT:n kanssa näyttäisi irtoavan hyvin 175g/s ilmamäärä jo 4700rpm:llä ja 12.3-12.6 sopalla läpi kierrosalueen. Eli ihan kivasti vetää räppäilykäyttöön. Radalle ei tällaisella setupilla voi lähteä, kun lämmöt karkaa pitkissä vedoissa tuhannen asteen tienoille, joka ei ole suotavaa :) Tehdään vähän hienosäätöä ja koetetaan vähän saada soppaa enemmän. Lisäksi tässä mennään vielä ACE- moottorin KE-jetin bensapumpumpulla...

                                            Evo 1.0:ssa on sitten tavoite +400hp ratapäivä -ajoon soveltuvalla setupilla. Motronicissa pysytään höystettynä 3,5" maffilla ja EV14 suuttimilla. RE85 on mitä todennäköisimmin mukana myös, kun sitäkin tältä seudulta on alkanut nyt saamaan. Deadline Tahko 2012, joskin säätäminen voi ongelma talvella.

                                            Comment


                                            • #52
                                              98 soi hyvin 900c ja pitänyt sitä rajana??!! Uskomaton pumppu kyllä toi k03! Ps. Hyvät halloweenit:)

                                              Comment


                                              • #53
                                                Saakos udella että minkälaista hyrrää tähän on tulossa noiden EFR unelmien jälkeen? :) Itse ajattelin ainakin ekana kokeilla tollasta MPR-sarjan R545-2 omaan moottoriin, saa nähdä tuleeko sitten KT-turbo tilaukseen...

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Tallissa ollut kaamosmasennusta talvea odotellessa. Jotain on kuitenkin tullut raplattua... Fiveo Motorsport toimitti 1000cc EV6 suuttimet, AMW:n säädettävä bensanpaineensäädin asennettu ja "EVO 0.5" versioon Porkkis väänti vähän isommalle kakkumäärälle uuden softan. Nyt läpikaasun alle 12 sopilla ja n. 950 asteen pakolämmöillä. Hyvin jaksaa Koojetin pumppu korkeillakin paineilla :) EIköhän tässä ole tämän vakiotekniikan rajojen etsiminen...

                                                  Tahko on n. kuukauden päässä, ja on selvää ettei uutta evoa tuohon mennessä ehditä rakentamaan. Eli kesäkauden avaus Gotlannissa on seuraava deadline, johon mennessä pitää palikkaa olla sekä moottoriin, että alustaan. Nyt kova vääntö, pistääkkö auto palasiksi hetikohtanyt, ja aloittaa alustan puslajumppa kaikessa rauhassa vaiko ajella nämä vähäiset liukkaat ja kerätä osia ja motivaatiota :|

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Auto tykkää kun sillä ajetaan. Eikä toimivaa lelua kannata purkaa, jos ei ole uutta leegoa hyllyssä. Ajoon siis.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      No onhan se nyt tahkolle raahattava näytille. Eihän tuollaista pitäisi edes tarvita miettiä.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        No onhan se nyt tahkolle raahattava näytille
                                                        Kevythän tuo on, mutta mahtaako se sentään kellua?

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Ei sitä kukaan käskenyt järveen ajaa. o_0

                                                          Sitäpaitsi, jäitähän sinne odotellaan..

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Kai tommonen nyt pinnalla pysyy kun kutonenkin on ns. puolikelluva.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Rupeaa olemaan osat 044:sta ja välitankkia vaille kasassa. 300+ kunhan saadaa Re85:llä marinoituna niin hyvä...

                                                              - Isoreikäkansi siistittynä ja sisällä Supertechin Inconel pakoventtiilit. ADR -nokat.
                                                              - Uusi T25 valusarja.
                                                              - Uusi TD04 46/58 kompuralla ja 52/46 turbiinilla, 6cm3 pesällä
                                                              - 1000cc (3bar) suuttimet.
                                                              - ID 3.5" MAF-runko

                                                              Kunhan lumikelit loppuu, alkaa seisonta-aika... Sitten lähtee myyntiin täysrempattu ADR-kansi ja K03-29. Saiskohan noihin molempiin 1000km siihen mennessä ajettua :)
                                                              Attached Files
                                                              Viimeksi muokannut SR; 26.4.2012, 11:50.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X