Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 A6 (edit: quattro) 2.5 TDI 'pelastus'-operaatio

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Perään lisäiltiin joskus öljyä moottoriöljyn vaihdon yhteydessä. Sitä meni silloin noin desi, joten en ollut vuodosta vielä niin huolissani. Vuoto on voinut toki lisääntyä. Kun rupeat aukomaan, varaudu kempillä ja uudella tyhjennyspropulla. Vanha ei lähde avaimella, vaan kulmat muljahtavat. Kokeiltu.

    Comment


    • Samoin kävi mulla kaikkien tulppien kanssa oli hirttäny kiinni hitsasin pitkät mutterit tulppiin kiinni oliko M10 koko meni kätevästi.

      Comment


      • Yksi päivä taas vietetty pohjolan avarassa (ja kylmässä) tallissa. Lämppärin kennon putsaus ja soodavesiliuotus tuli tehtyä, koska kabiinissa joutuu kovemmilla pakkasilla palelemaan. Samalla tuli sisäpistokkeelle vedettyä kaapeli ja tottahan mulla oli joku väärä sarja kun se kaapeli oli metrin liian lyhyt. Täytyy käydä hakemassa jatkokappale tuohon väliin. Aika suolasen hintasia tuntuu olevan, 37e aito defan metrinen pätkä.

        Ja kun aikaa vielä jäi niin tekohengitin pakkasilla reistanneita ovien lukkomekanismeja bräkleenillä, paineilmalla ja aseöljyllä. Kesällä sitten lukon purkuun ja huolellisempi putsaus/öljyäminen, nyt suoritin toimenpiteen mitään purkamatta.

        Kotimatkalle lähdettäessä ensimmäinen huomio oli, että mittariston taustavalot ovat varmaan valuneet vanhojen jäähdytynesteiden mukana jonnekin. Merkkivalot ja ajotietokone näkyvät pimeälläkin, mutta mittarit ja viisarit pysyivät pimeänä. Ilmeisesti sisätilan valaistus luulee viiksen olevan kokoajan päiväasennossa. Onneksi etu- ja takavalot palavat tästä huolimatta. Sulakkeet täytyy tarkistaa ja jos niissä ei vikaa ole, niin sitten taitaa viiksipaketti olla tiensä päässä.

        Perän jyrinät eivät ole kadonneet mihinkään, nätillä ajolla niitä ei ole kuulunut ja sillä olen uskaltanut autolla ajaakin. Ensi viikolla käyn tuota näyttämässä asiasta enemmän ymmärtäville. Tavoitteena olisi päästä tällä Tahkolle ja takaisin ilman pelkoa, että voimansiirto levähtää.

        Comment


        • Omastakin kutosesta oli mittarivalot pimeänä kun ostin, luulin aluksi myös, että vika olisi ollut ihan sulakkeessa tms. Syy löytyi mittariston piirilevyltä. En tiedä mitä lie on tapahtunut, että oli sulattanut noita piirilevyn lankoja. Tinauksella tuokin onneksi selvisi, vähän hyppylankoja.

          Kyllä tuota on koeponnisteltu tahkollakin ihan hyvin, ei sitä ajamalla taida rikki saada :)

          Comment


          • 37 euroa kaapelista, auts. Oon melkein aina, kun joku noista sisähaaroista sun muista haaveilee, että romuttamoilta niitä kannattaa ensin käydä kyselemässä. Eihän noi kolareissa miksikään mene ja hinnat on melko edulliset. Veikkaan että tuolla metrin pätkän hinnalla olisi saanut kaikki tarvittavat osat sisäpistokkeelle. Mutta kerrankos sitä oppirahat maksaa, btdt ;)

            Comment


            • Enhän minä voimansiirrosta muuten ole huolissani, mutta nuo ylimääräiset äänet, jotka mainitsin muutama viestiä takaperin, kuuluvat välillä myös q-kivaa harrastaessa.

              Tuon sisäpistokkeen asennussarjan ostin muutama vuosi takaperin huuto.netistä (kun halvalla sain). Maksoin siitä muistaakseni 30e luokkaa, joten siinä mielessä ei kovin kalliiksi tullut vaikka joutuukin tuon kalliin lisäpätkän ostamaan. Voishan tuota yrittää romuttamoilta kysellä ennenkuin marssii kauppaan hakemaan tuota.

              Comment


                Jos tarvit perämurikkaa, niin löytyy hyllystä. On tosin lukollinen, mutta eihän sitä ole pakko kytkeä käyttöön.

                Comment


                  Omassa vehkeessä kardaani metelöi enemmän kun pakkanen kiristyi, 15 asteen paikkeilla oli jyminä jo melko kova. En ole varma mikä metelin varsinaisesti aiheutti, laakeri ei sinällään välttämättä ollut ihan loppu. Ei tuota välttämättä kartaania heiluttamalla osannut sanoa onko vikaa vai ei.

                  Uusiksi meni samalla laakerin ympärillä oleva kumituenta ja nivelet päissä sekä ristikko, joka ei tykännyt hyvää liitoksen avaamisesta. Ristikon vaihtoivat koneistamolla + tasapainotus.
                  Jyrinät kuitenkin poistuivat tuolla remontilla.
                  Ääni tuntui tulevan alta, ei edestä eikä takaa erityisesti. Vähän kuin pyykkikone linkoaisi lattian alla.

                  Comment


                  • Nonniin, syy tuohon ääneen selvisi. Pakoputki pääsee kolahtelemaan vaihdelaatikkoa vasten ja aiheuttaa tuon äänen. Tuota ihan ensimmäisenä epäilinkin, mutta vaihdoin pakoputken kannatinkumit uusiin, heilutin pakoputkea käsin ja olin sitä mieltä ettei sen niin paljoa kuuluisi heilua että osuisi mihinkään. Takapöntöstä on molemmat kiinnikkeet katkennut, joten se varmaan vaikuttaa asiaan.

                    Suuri helpotus tuo kieltämättä oli. Olin varautunut jo kardaanin tai perämurikan vaihtoon. Kun emännälle kerroin tuosta, niin ensimmäinen kommentti oli: "Jess, päästään siis Tahkolle.". Eli sinne siis :)

                    Mittariston valot korjaantuivat sulakkeen vaihdolla. Avasin hanskalokeron kannen ja valot pimenivät taas. Olin tuossa aikaisemmin yrittänyt hanskalokeron valoa saada toimimaan ja se on ilmeisesti viallinen tai kytketty väärin. Nyppäsin johdon irti ja vaihdoin uuden sulakkeen.

                    Uuden jarruvalokatkaisijan ja moniurahihnan tuohon kävin hakemassa. Jarruvalokatkaisija antaa vikakoodin ja laittaa hehkun valon vilkkumaan aina vähän väliä. Vilkkuminen loppuu, kun painaa jarrua. Moniurahihna pääsee hieman luistamaan ja se aiheuttaa epämiellyttävän kitisevän äänen varsinkin kostealla kelillä. Täytyy siis alkaa selvittelemään tuon vaihtotyön työvaiheita.

                    Comment


                      Moniurahihnan vaihtaa hetkessä, sopivalla lenkkiavaimella kiristinrullaa löysälle, vanha remmi pois ja uusi tilalle.

                      Comment


                        Se kitisevä ääni johtu itellä kiristimen laakerin ja /tai nivelen kuivuudesta. Samalla kun remmin vaihtaa ni purkaa, rasvaa ja vaihtaa laakerin(sama kun susuki pv takapyörän lakru)

                        Comment


                          Muistelisin sen joskus jo laakeroineeni (Jep, viesti #289). Saatoin laittaa niveleenkin rasvaa, eikä se ääni sieltä kadonnut. Omat epäilykset kohdistui silloin viskon suuntaan. Tähän lähtöön en nyt muista, tuliko apulaitehihna uusittua.

                          Niitä pakoputken lenkkejäkin tuli joskus uusittua. Jos ovat taas valmiit, panostaisin kokonaisvaltaisesti sen kannakoinnin uusintaan. Joku niitä kumeja syö.
                          Viimeksi muokannut arto s; 30.1.2015, 11:42. Perustelu: Kursiivi tekstin pätkä lisää.

                          Comment


                          • Mulla taitaa kitisevä ääni kuulua nimenomaan hihnasta. Koneistamon tyyppi neuvoi kaatamaan hieman vettä hihnalle ja jos ääni muuttuu tai katoaa, niin vika todennäköisesti itse hihnassa. Visko on kuitenkin purettuna, joten jos ääni ei hihnan vaihdolla katoa, niin sitten täytyy kokeilla viskon laakerointia. Viskon hihnapyörän olisin vaihtanut tuossa samalla, mutta marmorilla sanoivat että valmistus lopetettu vuonna 2012. AD myi myös eioota. Menee varmaankin sitten ulkomailta tilaamiseks, mutta kokeilen ensin pelkän hihnan vaihtoa.

                            Comment


                            • Sain hihnan vaihdettua ja kitinä katosi ainakin toistaiseksi. Yleensä tuo on kostealla kelillä kitissyt enemmän ja kuivemmilla keleillä ei juurikaan. Kuivallakin kelillä tuosta on aikaisemmin pienen kitinän kuullut mutta nyt sitä ei kuulunut. Seuraavan viikon aikana varmasti tulee sen verran kosteita kelejä että tuohon tulee varmuus.

                              Jarruvalokatkaisijaa en vaihtanut. Siitä oli värkätessä vain lähtenyt johto irti. Onneksi tuon turhaan ostetun katkaisijan ehtii vielä palauttaa liikkeeseen. Hehkun valo lopetti vilkkumisen ja vakkarikin alkoi toimimaan. Vikakoodia en vielä saanut poistettua, kun läppärin akku oli tyhjä ja laturi tietenkin unohtui kotiin.

                              Vikakoodipistokkeen siirsin pois sieltä konehuoneen puolelta. Laitoin siihen 2x2 -> OBD-adapterin ja pujotin adapterin pään kuskin jalkotilaan. Nyt siis kuskin jalkotilasta löytyy OBD-liitäntä. Liitin jäi toistaiseksi roikkumaan sinne, kun en keksinyt, että miten sen saisi fiksusti kiinnitettyä sinne.

                              Romuttamolta löytyi sopiva metrin pituinen jatkopätkä tuolle sisätilan pistokkeelle. Hintaa tuosta pyysivät vitosen :) bilteman 1400w lämmittimen kävin samalla reissulla koukkaamassa. Saa nähdä miten tuo toimii, äänekäs se ainakin on.

                              Näillä eväillä rullaillaan siis tahkolle. Öljynvaihdon ajankohta täytyy vielä tarkistaa huoltokirjasta samalla kun merkkailee sinne tehtyjä huoltoja. Vastahan ne syksyllä vaihdoin, mutta on tässä kilometrejäkin tullut joten saattaisi hyvinkin olla pian edessä taas kohtapuoliin.

                              Comment


                                Vikakoodipistokkeen siirsin pois sieltä konehuoneen puolelta. Laitoin siihen 2x2 -> OBD-adapterin ja pujotin adapterin pään kuskin jalkotilaan. Nyt siis kuskin jalkotilasta löytyy OBD-liitäntä. Liitin jäi toistaiseksi roikkumaan sinne, kun en keksinyt, että miten sen saisi fiksusti kiinnitettyä sinne.
                                Tuohan onkin muuten hyvä idea. Itse juuri miettinyt, että miten oikein pääsis logailemaan kun se pistoke on siellä konepellin alla. Irrotitko tuon 2x2 liittimen siis sieltä paikasta ja jotenkin pujotit sisälle autoon tuon adapterin avulla? Onko niissä 2x2 liittimissä kuinka hyvin johdoissa peli varaa?

                                Comment


                                  Ei tarvi "jotenkin pujottaa", kun ne liittimethän suorastaan tipahtavat sisälle autoon kun ne päästää siitä sulakerasian pohjasta. :) Hihasta ravistaisin että 2x2 liittimissä ei ole kuin kymmenkunta senttiä pelivaraa, mutta adapteripiuhat on usein luokkaa 20-30cm joka riittänee. Siihen kuskin jalkatilan karttahyllyyn varmaan saisi jonkun aukon ja pidikkeen nakerrettua sille obd-töpselille.

                                  Comment


                                  • Laitoin sen adapterin kiinni liittimiin, pienellä meisselillä irrotin liittimet relerasian pohjasta ja sitten sujautin adapterin auton sisälle. Relerasian pohjaa täytyi raottaa hieman, että adapterin pää mahtui siitä raosta. Pelivaraa tossa ei tosiaankaan paljoa ollut, mutta se adapteri ylti hyvin kuskin jalkatilaan.

                                    Ja vinkkinä tuohon, kannattaa kiinnittää se adapteri niihin liittimiin ENNENkuin lähtee irroittamaan liittimiä relerasian pohjasta. Minä kyllä tein niin, mutta toinen liittimistä päästi irtoamaan kun adapteri oli jossakin siellä johtoviidakon keskellä. Puolisen tuntia siinä meni, että sain liittimen ja adapterin pään ongittua esiin ja liitettyä ne taas yhteen. Kerrankin voin olls tyytyväinen näihin narukäsiin :)

                                    Comment


                                    • Itse tökkäsin adapterin kiinni pujotin johdot karttalokeron taakse obd kiinni johtoon, kartta lokeroon usb piuhan mentävä reikä usb piuha on käärittynä kartta lokeroon.

                                      Comment


                                        Lohkaisin muiden autoihin liittyvät huoltokyselyt tänne.

                                        Comment


                                        • Kävin autoa näyttämässä leimasetälle. Hylkyhän siitä tuli. Uusintanäyttöön tuli etuvasen alapallonivel ja vasen takajarrulevy. Huomautuksia tuli rekkarin valoista ja etuvasemmasta suuntavilkusta (joka yleensä toimii, mutta tietenkään katsastuksessa ei toiminut). Inssi sanoi myös, että oikealla puolella iskarin ylälaakerissa on alkavaa vauriota.

                                          Jarrulevyt vaihtui ihan nätisti, mutta uusien palojen kanssa meinasi tulla ongelmia. Jarrumäntäpuristin minulla oli tietenkin jäänyt pois matkasta, joten täytyi putkipihdit+siirtoleukapihdit -yhdistelmällä puristaa mäntä sisään. Siinä taistelun tuoksinnassa vasemmalta puolelta repesi männän suojakumi. Siinä pieniä reikiä oli jo ennestäänkin. En uutta suojakumia siihen hätään saanut, joten täytyi kasata jarrut ilman sitä.

                                          Oikealla puolella oli liu'ut jumissa. Vähän kliineriä, pesuaineessa liottelua, paineilmaa ja kuparitahnaa niin alkoi liu'ut taas liukumaan niinkuin pitääkin.

                                          Tukivarsi vaihtui kohtalaisen nätisti, vähän täytyi rautakangella avittaa, että irtosi. Sisäpään holkkia en ollut aikaisemmin muistanut, joten se jäi tietenkin hommaamatta. Onneksi vanha holkki lähti ehjänä irti, joten sen pystyi laittamaan vielä uuden tukivarren kanssa takaisin. En siinä kiireessä tietenkään muistanut, että pultit pitäisi kiristää painon ollessa pyörillä, joten ne kiristettiin renkaat ilmassa. Täytyy käyttää auto vielä kulmien suuntauksessa, siellä varmaan tulee tuokin samalla korjattua.

                                          Auto uusintakatsastukseen ja taas on vuosi ajoaikaa jäljellä. Sitten olisi edessä vasemman takajarrun suojakumin vaihto. Taidan samalla vaihtaa jarrumännänkin, se tuskin paljoa tykkää ajelusta ilman suojakumia. Kovasti houkuttaisi päästä kesärenkaitakin vaihtelemaan alle. Pitää vielä yksi päivä ottaa ja rykästä kerralla kesävanteiden pesu+vahaus (piti tehdä jo syksyllä...), takajarrumännän ja suojakumin vaihto, etuvilkun kosketushäiriön ihmettely, takakontin johtosarjan korjaus ja lopuksi vielä kunnon pesu ja vahaus autolle, niin kelpaa hetken taas ajella.

                                          Comment


                                          • Itse kun vaihdoin liukutapit 2v sitten taakse, kasasin kuparitahnan kanssa mutta nyt kun joulukuus aukaisin niin kaikki jumissa kuparitahna kuivanu ja hirttäny tapit kiinni.

                                            Comment


                                              Joo, kuparitahna ei ole oikein hyvä tuosta syystä. Joku lämmönkestävä vaseliini olisi varmaan parempi. Alatukivarren pultit (alapallon ja apurungon) voi kyllä kiristää auto ilmassakin, mutta se vakaajan kiinnitysmutteri täytyy kiristää paino päällä. Muuten rikkoo puslat tai lähtee mutteri pyörimään auki ajossa. Siinä kannattaa olla mahdollisimman isot vanteet alla, on muuten vähän viheliäinen paikka mahtua väliin kiristelemään.

                                              Comment


                                              • Kotosalla mulla on jotakin jarrurasvaa (Ate plastilubea?), mutta se ei tässä tilanteessa auttanut kun tuttavan tallilla olin tekemässä. Täytyy varmaan nuo vaihtaa siinä samalla kun niitä jarruja muutenkin aukoo. Jotakin punaista laakerivaseliinia muistaakseni löytyy myös, kumpi noista on parempaa?

                                                Täytyy varmaan ruveta katselemaan isompia vanteita... ;)

                                                Comment


                                                  Noissa tukivarsien kiristämisessä oon ite tehnyt niin että auton ollessa koripukeilla nostan tunkilla nilkasta jousitusta niin paljon että auto lähtee nousemaan pukista irti. Silloinhan siinä simuloidaan tilannetta että paino olisi jousituksen varassa. Ei tarvi mistään ahtaista väleistä koittaa ylettyä työkalujen kanssa.

                                                  Comment


                                                    Tuo plastitube käy. Tvallinen musta vaseliinkin käy, mutta turvottaa ajan kanssa liukujen kumit.

                                                    Comment


                                                      Joo, takajarruissa katuvehkeessä varsinkin ei nouse lämmöt niin koviksi että olis sen suurempaa väliä lämmönkeston suhteen, luulisin. Toi kumien turpoaminen on kyllä hyvä vinkki, tuli laitettua MoS-rasvaa viimeksi itelle mutta ehkä parasta hakea oikeaa jarrurasvaa sitten jatkoa ajatellen.

                                                      Comment


                                                        Vinkkaanpa sitten seuraavaa hajoavaa paikkaa. Huomasin eilen omassani ajon jälkeen voimakasta nesteen hajua. Nokkapelti auki ja siellähän oli oma kiva pikku suihkulähde. Se pieni 10 cm letkunpätkä termostaattikotelon alemman letkulähdon lämppärin paluuputken välissä oli saanut keskelle suoraan ylöspäin ikäänkuin pienen naulanpiston näköisen reiän, josta suihkusi 5 sentin korkuinen suihkupatsas.
                                                        Kun paine loppui, loppui vuotokin. Vain pieni pykimä näkyy kun tarkkaan katsoo.

                                                        Uutta letkua sitten tilaukseen.
                                                        Edit. Näyttihän tuo lopulta olevan normi suora letku. sisähalkaisija n. 19mm. 034121063C 12.40€
                                                        Viimeksi muokannut klahti; 16.4.2015, 10:08.

                                                        Comment


                                                          Mä oon vedellyt yleisvoiteluaineena pultteihin ja liukuihin SKF:n laakerivaseliinia. Hyvin on toiminut. Kai semmonen vähän kestää jo lämpöäkin ja sitkeää tavaraa on pysymään pinnoilla.

                                                          Comment


                                                          • Kallistuksenvakaajan mutteri kiristetty. Laitoin kesävanteen paikalleen ja totesin, ettei noista 17" vanteiden välistä saa työkaluja läpi, joten laitoin tunkin nilkan alle ja nostin siitä. Kiitokset Mikolle vinkistä! Homma helpottui huonattavasti :)

                                                            Samalla vaihdoin vasempaan takajarruun männän tiivisteen, suojakumin ja liukujen suojakumit. Laitoin liukuihin tuota Plastilubea. Toisen satulan liukuihin jäi ne kuparitahnat vielä toistaiseksi. Aika ei riittänyt enään siihen.

                                                            Samalla pikanen pesu ja kesärenkaat alle. Kelpaa taas katella :)

                                                            Comment


                                                            • Apulaitehihna meinaa välillä rääkyä edelleenkin. Kylmällä koneella, kun moottorijarrutuksessa vaihtaa pienemmälle, niin tuntuu että apulaitehihna ei aivan ehdi mukaan ja alkaa vinkumaan. Vinkuminen loppuu kun kytkimen painaa pohjaan, tai vaihteen vaihtaa isommalle tai vapaalle. Joskus hihna vingahtaa tavallisessa kiihdyttelyssäkin. Tänään meinasin opinahjoon lähtiessä kääntyä jo takaisin, kun ei kilometrin kohdallakaan vielä ruvennut lataamaan. Jännitemittari näytti noin 12V. Kerkesin jo ruveta katselemaan paikkaa jossa tehdä ugandat, mutta laturi mokoma lähtikin lataamaan. Kivasti se pelittikin loppumatkan. Jotakin tuolle kuitenkin täytyy tehdä, ennenkuin jättää oikeasti välille. Laturihommia siis, olihan tuo tiedossa jo autoa ostettaessa.

                                                              Onko järkeä yrittää kunnostaa vanhaa laturia, vai vaihtaakko suosiolla koko hökötys? Uudelle tulisi kutakuinkin 300e hinnaksi. Ja jos kunnostaa vanhan, niin mitä/mistä kannattaa tilata?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X