Pitkään mietin, kehtaanko ollenkaan laittaa tästä projekti-osioon mitään. Kaikki aiheet tutkittuani päätin kuitenkin uskaltaa, kun ei näitä dieseleitä niin tolkuttomasti täällä ole. C4-korin ässäläisiä löytyy kyllä.
Tuli viimein se aika, jota ennustin tulevaksi jo kohta pari vuotta sitten, kun Rouva sai ajokortin. Tai siis joutui sen ajamaan, kun pakotin. Talon naaras rupesi puhumaan toisesta autosta. Mikäpä siinä, ei kun Passat vaihtoon ja pari muuta tilalle.
Hetken jahkailun ja etsiskelyn jälkeen iskostui pakkomielle neljästä renkaasta auton keulalla ja Audi oli saatava. C5-korista TDI:tä jahdattiin jo kovasti, mutta niitä ei tahtonut olla myynnissä sopivassa hintahaarukassa, kuin V6-koneella, jollaista jo kävin tähtäilemässäkin. Kaupat kaatui lopulta italialaisella tarkkuudella täytettyyn huoltokirjaan sekä erittäin kalliiden, erittäin potentiaalisten vikojen määrään.
Katse kääntyi vanhempiin. C4-kori alkoi olla jo vaihtoehto ja sellaista quattroa teki kovasti mieli. Suomen tai Ruotsin markkinoilla niitä vaan oli valitettavan vähän (ei ollenkaan), joten Saksan tarjontaa tutkimaan. Löytyi kerralla kaikki 6 osumaa. Autot olivat joko todella luotettavan oloisilla kauppiailla myynnissä (venäläiset tai turkkilaiset) tai poskettoman (oloisen) hintaisia. Olkoon. Pakko tyytyä vajaavetoon.
Viimein osui silmään ilmoitus noin 300 tkm ajetusta A6 Avantista, vuosimallia ´97. Lähelläkin se oli, ihan vaan Helsingissä. Soitto myyjälle ja katsomaan. Hinta oli edullinen ja myyjä kertoi jo puhelimessa, ettei pellit ole viimeisen päälle. Nyt haettiinkin käyttökulkuneuvoa, jolla pääsisi pari-kolme vuotta ilman isompia murheita ja R5-TDI-koneiden pitäisi juttujen mukaan kestää isältä pojalle, joten pieni ajomäärä ja halpa hinta houkuttelivat.
Oikea etunurkka on raapaistu johonkin. Ei oikein selvinnyt mihin ja koska. Myyjä varmaan ottanut vakuutusyhtiöltä korjausrahat ja laittanut auton myyntiin. Muutakin maalivikaa löytyy, kuten ruostetta takaluukusta ja avaimella tms. esineellä tehtyjä naarmuja esim. konepellistä ja repsikan ovesta. Konepelti on myös saanut kiviä niskansa. Lisäksi takaluukun paneelissa ei toiminut yksikään sähkölaite.
Paljastui, että auto oli tuotu Suomeen Saksasta joskus vuoden 2003 alussa ja ihan tuohon naapuripitäjään, Haminaan. Sieltä sen oli muutama kuukausi aiemmin ostanut ko. helsinkiläinen. Auton huoltokirjassa on paikallisen merkkikorjaamon leimat melkein koko sen Suomessa olon ajalta, joten huoltohistoria olisi tarkastettavissa.
Lienee turha sanoa, kaupathan siitä tuli ja Sunilan akan hulttiopojasta viimein Audi-kuski. VAG-mieshän olen ollut jo viimeiset 5 vuotta.
Ihan ensimmäiseksi autoon haettiin uuden renkaat. Continentalin PremiumContact2:t 205/55/16 ?koossa pyöräytettiin paikallisessa auton mukana tulleille 16x6,5? -kokoisille Ronal R7 ?vanteille. Ajoa autolle tulee vuositasolla riittävästi, joten renkaissa ei pihistelty. Rengaskaupasta ajettiin suoraan nelipyöräsuuntaukseen.
Tasapainotuksen yhteydessä rengasasentaja tuumasi oikein ääneen: ?Ohho?. Tietää aina rahan menoa. Yksi vanne oli jonkin verran kiero. No, minkäs teet? Muitakaan ei siihen hätään ollut ja renkaatkin oli jo maksettu, joten alle vaan ja kiero taakse. Hetki niillä mentiin, mutta se vapina alkoi ajaa kuskin hulluuden partaalle, joten ei muuta, kun toisten kiekkojen etsintään. 16? OEM-vanteita haettiin, mutta silmään osui ilmoitus pikkuvikaisista 16? BBS:stä. Edullisetkin olivat, joten kokeillaan. Pallot tulivat ja kunto oli luvatunlainen. Lakka lohkeillut paikka paikoin ja pientä hapettumaa siellä täällä. Renkailla päästelisi vielä kauden loppuun, joten ei kun alle ja talvea ja kunnostusta odottamaan.
Hyvin nopeasti auton oston jälkeen se raahattiin paikalliseen Audi-VW ?huoltoon tarkastettavaksi. Jakohihnan vaihdossa oli vaihdettu riittävä määrä rullia, kiristimiä ja vesipumppu, joten niiden vaihtoa ei tarvitsisi kiirehtiä. Edellisestä vaihdosta oli jo tosin 60 tkm, joten vuoden ajot sillä vielä päästelisi. Myyjä tosin mainosti vaihtovälin olevan 120 tkm, mikä Saksassa taitaa pitää paikkansakin. Suomessa suosittelevat vaihtoa 90 tkm välein. Tässä yhteydessä tehtiin laaja vuosihuolto (mm. jarrunesteet, suodattimet, öljyt jne.) ja vaihdettiin syöttöpumpun hihna. Remontin hinta vaatimattomat 750?. No, onpahan kunnossa...
Näiden lisäksi pakollisiin huoltotoimenpiteisiin kuuluu takajarrujen uusinta. Levyt ja palat menevät vaihtoon. Satuloita ei tarvitse ihmeemmin remontoida. Ne tuntuvat herkiltä ja ABSitkin toimivat, kunhan vaan uskaltaa rohkeasti astua jarrupolkimen päälle. OEM-jarruosat tilattiin kerhon varaosakanavan kautta ja ne odottavat varaston hyllyllä, että talliin pääsee. Samalta suunnalta tilattiin myös Eibachin vieterikierros. Sachsin takatolpat löytyivät erään foorumilla vaikuttavan henkilön tallin perältä pölyä keräämästä. Poishan ne piti ostaa. Etutolpat taidan ottaa Motonetistä, jossa saman sarjan iskareita kaupitellaan 130?/pari lähimpään postin toimipisteeseen kannettuna.
Tässä välissä oli jo haalittu hyllyyn odottamaan Peerlesin 12? XLS ?sarjan subbari-elementti, joka tuli asennetuksi paksin lattiaan. Kotelo kuidutettiin vararenkaan sisään. Kaunishan siitä ei tullut, mutta kivasti tuo tuntuu soivan ~25 litran suljetussa kotelossa. Vahvistimena toimii joku Alpinen 2-kanavainen ja etupään virkaa ajaa alkuperäiset Nokialaiset. Alkuperäinen kasettisoitin vaihtui USB ?liitäntäiseen Pioneerin DEH-4000UB-malliin jotakuinkin välittömästi auton hankinnan jälkeen. Nyt alkaa matkustusmukavuus olla jo siedettävällä tasolla. Audiolaitteistoon ei muita päivityksiä ole ainakaan ihan heti tulossa. Katsotaan myöhemmin.
Moottorin osalta kaiken piti olla jotakuinkin kunnossa. Tunti Passatin myynnin jälkeen loppui kauppareissu kuitenkin nolosti, kun Audi päätti puutua risteykseen. Se oli kyllä varoitellut aiemminkin. Pitkät käyntiin sahaukset tuntuivat aluksi ajoituspohjaisilta ja sellaisen tarkatukseen olikin jo varattu aika seuraavalle arkipäivälle. Lopulta syyksi paljastui vuotava polttoaineletkun liitos, josta PA-linja hori ilmaa. Pikkujuttu siis.
Voimaakin teki mieli lisää ja kuluneiden osien tilalle alkoi tuoreempien metsästys. Kerhon foorumilta kyseltiin kaikenlaista ja postista kolahtikin foorumilta luotujen kontaktien kautta Firadin suutinkärjet. Uudet kärjet saatiin paikalleen ja meno alkoi taas maistua himppasen paremmalle.
Pimeäkin alkaa olla ja alkuperäiset lamput tuntuivat ihan öljylyhdyiltä. Kerta kaikkiaan säälittävät, jopa Passatin valojen jälkeen. Tähänkin on lääkkeet ja kun A6-mallissa on jo linssiumpiot, kehtaa niihin kokeilla jälkiasennus ?ksenoneita, jollaiset on jo tilattu ja matkalla Suomeen. Näitäkin huudeltiin kerhon foorumilla vaikuttavilta henkilöiltä, mutta kimppatilauksen äänestysvaiheessa päädyttiin Euro1Supply ?merkkisen myyjän tarjoamiin tuotteisiin. Saa nähdä, minkä laatuiset ovat.
Parempia lamppuja odotellessa suoritettiin lamppujen putsaus, johon löytyi pätevät ohjeet kerhon foorumilta. Linssit ja lasit olivatkin melkoisen pas.. likaiset, joten putsaus ja uudet polttimot palauttivat tuikut lähes uusien loistoon ja niitä voi jo nimittää valoksi. Ksenonit asennetaan kuitenkin, kun ne kerran on jo tilattu.
Takaluukun sähköt saatiin takaisin, kun löydettiin johtosarjasta katkoksia takaluukun sauman läpiviennin kohdalta. Johtosarjasta oli useampi johto poikki. Kolvi käteen ja hommiin. Samalla herkisteltiin jumiutunut takalasin pyyhin.
Takaluukun lukon paineilmatoimilaitteen tiivistekumi oli halki. Se yhdistettynä +12 V syöttöön tapaavan keskuslukon sulkemiskomentoa kuljettavan johdon kanssa aiheutti ikäviä ominaisuuksia ja kerran haettiin vara-avainta kotoa, kun ovet napsahtivat lukkoon, kun viimeisen oven löi kiinni. Sanoattakin selvää, että keskuslukon pumppu oli huutaa itsensä hengiltä. Kumi paikattiin sopivalla kerroksella vulkanoituvaa teippiä, mutta tämä patentti palvelee vain ensiapuna. Kumi ei pidä painetta, mutta riittää nostamaan sitä riittävästi, jotta lukko kuitenkin toimii. Pumpun elinkaarta ajatellen, uusi on tilattava.
Yhteenvetona:
Jo tehtyä:
- Käytetyt BBS:t
- Soitin ja subi
- Suuttimien vaihto
- Valojen putsaus
- Takaluukun johtojen entraus
Asennusta vaille:
- Eibach ProKit
- Sachs Advantage -iskarit
- Uudet takajarrut
- Ksenonit
Tulossa:
- peltitöitä
- Uusi maali?
- BBS:ien kunnostus (=uusi lakka)
Muuten vaan haaveissa (=ehkä joskus):
- Sport ?jakkarat ja ratti
- Paranneltu äänentoisto (etupää)
- Urssin tehot ?
Tuli viimein se aika, jota ennustin tulevaksi jo kohta pari vuotta sitten, kun Rouva sai ajokortin. Tai siis joutui sen ajamaan, kun pakotin. Talon naaras rupesi puhumaan toisesta autosta. Mikäpä siinä, ei kun Passat vaihtoon ja pari muuta tilalle.
Hetken jahkailun ja etsiskelyn jälkeen iskostui pakkomielle neljästä renkaasta auton keulalla ja Audi oli saatava. C5-korista TDI:tä jahdattiin jo kovasti, mutta niitä ei tahtonut olla myynnissä sopivassa hintahaarukassa, kuin V6-koneella, jollaista jo kävin tähtäilemässäkin. Kaupat kaatui lopulta italialaisella tarkkuudella täytettyyn huoltokirjaan sekä erittäin kalliiden, erittäin potentiaalisten vikojen määrään.
Katse kääntyi vanhempiin. C4-kori alkoi olla jo vaihtoehto ja sellaista quattroa teki kovasti mieli. Suomen tai Ruotsin markkinoilla niitä vaan oli valitettavan vähän (ei ollenkaan), joten Saksan tarjontaa tutkimaan. Löytyi kerralla kaikki 6 osumaa. Autot olivat joko todella luotettavan oloisilla kauppiailla myynnissä (venäläiset tai turkkilaiset) tai poskettoman (oloisen) hintaisia. Olkoon. Pakko tyytyä vajaavetoon.
Viimein osui silmään ilmoitus noin 300 tkm ajetusta A6 Avantista, vuosimallia ´97. Lähelläkin se oli, ihan vaan Helsingissä. Soitto myyjälle ja katsomaan. Hinta oli edullinen ja myyjä kertoi jo puhelimessa, ettei pellit ole viimeisen päälle. Nyt haettiinkin käyttökulkuneuvoa, jolla pääsisi pari-kolme vuotta ilman isompia murheita ja R5-TDI-koneiden pitäisi juttujen mukaan kestää isältä pojalle, joten pieni ajomäärä ja halpa hinta houkuttelivat.
Oikea etunurkka on raapaistu johonkin. Ei oikein selvinnyt mihin ja koska. Myyjä varmaan ottanut vakuutusyhtiöltä korjausrahat ja laittanut auton myyntiin. Muutakin maalivikaa löytyy, kuten ruostetta takaluukusta ja avaimella tms. esineellä tehtyjä naarmuja esim. konepellistä ja repsikan ovesta. Konepelti on myös saanut kiviä niskansa. Lisäksi takaluukun paneelissa ei toiminut yksikään sähkölaite.
Paljastui, että auto oli tuotu Suomeen Saksasta joskus vuoden 2003 alussa ja ihan tuohon naapuripitäjään, Haminaan. Sieltä sen oli muutama kuukausi aiemmin ostanut ko. helsinkiläinen. Auton huoltokirjassa on paikallisen merkkikorjaamon leimat melkein koko sen Suomessa olon ajalta, joten huoltohistoria olisi tarkastettavissa.
Lienee turha sanoa, kaupathan siitä tuli ja Sunilan akan hulttiopojasta viimein Audi-kuski. VAG-mieshän olen ollut jo viimeiset 5 vuotta.
Ihan ensimmäiseksi autoon haettiin uuden renkaat. Continentalin PremiumContact2:t 205/55/16 ?koossa pyöräytettiin paikallisessa auton mukana tulleille 16x6,5? -kokoisille Ronal R7 ?vanteille. Ajoa autolle tulee vuositasolla riittävästi, joten renkaissa ei pihistelty. Rengaskaupasta ajettiin suoraan nelipyöräsuuntaukseen.
Tasapainotuksen yhteydessä rengasasentaja tuumasi oikein ääneen: ?Ohho?. Tietää aina rahan menoa. Yksi vanne oli jonkin verran kiero. No, minkäs teet? Muitakaan ei siihen hätään ollut ja renkaatkin oli jo maksettu, joten alle vaan ja kiero taakse. Hetki niillä mentiin, mutta se vapina alkoi ajaa kuskin hulluuden partaalle, joten ei muuta, kun toisten kiekkojen etsintään. 16? OEM-vanteita haettiin, mutta silmään osui ilmoitus pikkuvikaisista 16? BBS:stä. Edullisetkin olivat, joten kokeillaan. Pallot tulivat ja kunto oli luvatunlainen. Lakka lohkeillut paikka paikoin ja pientä hapettumaa siellä täällä. Renkailla päästelisi vielä kauden loppuun, joten ei kun alle ja talvea ja kunnostusta odottamaan.
Hyvin nopeasti auton oston jälkeen se raahattiin paikalliseen Audi-VW ?huoltoon tarkastettavaksi. Jakohihnan vaihdossa oli vaihdettu riittävä määrä rullia, kiristimiä ja vesipumppu, joten niiden vaihtoa ei tarvitsisi kiirehtiä. Edellisestä vaihdosta oli jo tosin 60 tkm, joten vuoden ajot sillä vielä päästelisi. Myyjä tosin mainosti vaihtovälin olevan 120 tkm, mikä Saksassa taitaa pitää paikkansakin. Suomessa suosittelevat vaihtoa 90 tkm välein. Tässä yhteydessä tehtiin laaja vuosihuolto (mm. jarrunesteet, suodattimet, öljyt jne.) ja vaihdettiin syöttöpumpun hihna. Remontin hinta vaatimattomat 750?. No, onpahan kunnossa...
Näiden lisäksi pakollisiin huoltotoimenpiteisiin kuuluu takajarrujen uusinta. Levyt ja palat menevät vaihtoon. Satuloita ei tarvitse ihmeemmin remontoida. Ne tuntuvat herkiltä ja ABSitkin toimivat, kunhan vaan uskaltaa rohkeasti astua jarrupolkimen päälle. OEM-jarruosat tilattiin kerhon varaosakanavan kautta ja ne odottavat varaston hyllyllä, että talliin pääsee. Samalta suunnalta tilattiin myös Eibachin vieterikierros. Sachsin takatolpat löytyivät erään foorumilla vaikuttavan henkilön tallin perältä pölyä keräämästä. Poishan ne piti ostaa. Etutolpat taidan ottaa Motonetistä, jossa saman sarjan iskareita kaupitellaan 130?/pari lähimpään postin toimipisteeseen kannettuna.
Tässä välissä oli jo haalittu hyllyyn odottamaan Peerlesin 12? XLS ?sarjan subbari-elementti, joka tuli asennetuksi paksin lattiaan. Kotelo kuidutettiin vararenkaan sisään. Kaunishan siitä ei tullut, mutta kivasti tuo tuntuu soivan ~25 litran suljetussa kotelossa. Vahvistimena toimii joku Alpinen 2-kanavainen ja etupään virkaa ajaa alkuperäiset Nokialaiset. Alkuperäinen kasettisoitin vaihtui USB ?liitäntäiseen Pioneerin DEH-4000UB-malliin jotakuinkin välittömästi auton hankinnan jälkeen. Nyt alkaa matkustusmukavuus olla jo siedettävällä tasolla. Audiolaitteistoon ei muita päivityksiä ole ainakaan ihan heti tulossa. Katsotaan myöhemmin.
Moottorin osalta kaiken piti olla jotakuinkin kunnossa. Tunti Passatin myynnin jälkeen loppui kauppareissu kuitenkin nolosti, kun Audi päätti puutua risteykseen. Se oli kyllä varoitellut aiemminkin. Pitkät käyntiin sahaukset tuntuivat aluksi ajoituspohjaisilta ja sellaisen tarkatukseen olikin jo varattu aika seuraavalle arkipäivälle. Lopulta syyksi paljastui vuotava polttoaineletkun liitos, josta PA-linja hori ilmaa. Pikkujuttu siis.
Voimaakin teki mieli lisää ja kuluneiden osien tilalle alkoi tuoreempien metsästys. Kerhon foorumilta kyseltiin kaikenlaista ja postista kolahtikin foorumilta luotujen kontaktien kautta Firadin suutinkärjet. Uudet kärjet saatiin paikalleen ja meno alkoi taas maistua himppasen paremmalle.
Pimeäkin alkaa olla ja alkuperäiset lamput tuntuivat ihan öljylyhdyiltä. Kerta kaikkiaan säälittävät, jopa Passatin valojen jälkeen. Tähänkin on lääkkeet ja kun A6-mallissa on jo linssiumpiot, kehtaa niihin kokeilla jälkiasennus ?ksenoneita, jollaiset on jo tilattu ja matkalla Suomeen. Näitäkin huudeltiin kerhon foorumilla vaikuttavilta henkilöiltä, mutta kimppatilauksen äänestysvaiheessa päädyttiin Euro1Supply ?merkkisen myyjän tarjoamiin tuotteisiin. Saa nähdä, minkä laatuiset ovat.
Parempia lamppuja odotellessa suoritettiin lamppujen putsaus, johon löytyi pätevät ohjeet kerhon foorumilta. Linssit ja lasit olivatkin melkoisen pas.. likaiset, joten putsaus ja uudet polttimot palauttivat tuikut lähes uusien loistoon ja niitä voi jo nimittää valoksi. Ksenonit asennetaan kuitenkin, kun ne kerran on jo tilattu.
Takaluukun sähköt saatiin takaisin, kun löydettiin johtosarjasta katkoksia takaluukun sauman läpiviennin kohdalta. Johtosarjasta oli useampi johto poikki. Kolvi käteen ja hommiin. Samalla herkisteltiin jumiutunut takalasin pyyhin.
Takaluukun lukon paineilmatoimilaitteen tiivistekumi oli halki. Se yhdistettynä +12 V syöttöön tapaavan keskuslukon sulkemiskomentoa kuljettavan johdon kanssa aiheutti ikäviä ominaisuuksia ja kerran haettiin vara-avainta kotoa, kun ovet napsahtivat lukkoon, kun viimeisen oven löi kiinni. Sanoattakin selvää, että keskuslukon pumppu oli huutaa itsensä hengiltä. Kumi paikattiin sopivalla kerroksella vulkanoituvaa teippiä, mutta tämä patentti palvelee vain ensiapuna. Kumi ei pidä painetta, mutta riittää nostamaan sitä riittävästi, jotta lukko kuitenkin toimii. Pumpun elinkaarta ajatellen, uusi on tilattava.
Yhteenvetona:
Jo tehtyä:
- Käytetyt BBS:t
- Soitin ja subi
- Suuttimien vaihto
- Valojen putsaus
- Takaluukun johtojen entraus
Asennusta vaille:
- Eibach ProKit
- Sachs Advantage -iskarit
- Uudet takajarrut
- Ksenonit
Tulossa:
- peltitöitä
- Uusi maali?
- BBS:ien kunnostus (=uusi lakka)
Muuten vaan haaveissa (=ehkä joskus):
- Sport ?jakkarat ja ratti
- Paranneltu äänentoisto (etupää)
- Urssin tehot ?
Comment