Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 A6 (edit: quattro) 2.5 TDI 'pelastus'-operaatio

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    C4 A6 (edit: quattro) 2.5 TDI 'pelastus'-operaatio

    Pitkään mietin, kehtaanko ollenkaan laittaa tästä projekti-osioon mitään. Kaikki aiheet tutkittuani päätin kuitenkin uskaltaa, kun ei näitä dieseleitä niin tolkuttomasti täällä ole. C4-korin ässäläisiä löytyy kyllä.

    Tuli viimein se aika, jota ennustin tulevaksi jo kohta pari vuotta sitten, kun Rouva sai ajokortin. Tai siis joutui sen ajamaan, kun pakotin. Talon naaras rupesi puhumaan toisesta autosta. Mikäpä siinä, ei kun Passat vaihtoon ja pari muuta tilalle.

    Hetken jahkailun ja etsiskelyn jälkeen iskostui pakkomielle neljästä renkaasta auton keulalla ja Audi oli saatava. C5-korista TDI:tä jahdattiin jo kovasti, mutta niitä ei tahtonut olla myynnissä sopivassa hintahaarukassa, kuin V6-koneella, jollaista jo kävin tähtäilemässäkin. Kaupat kaatui lopulta italialaisella tarkkuudella täytettyyn huoltokirjaan sekä erittäin kalliiden, erittäin potentiaalisten vikojen määrään.

    Katse kääntyi vanhempiin. C4-kori alkoi olla jo vaihtoehto ja sellaista quattroa teki kovasti mieli. Suomen tai Ruotsin markkinoilla niitä vaan oli valitettavan vähän (ei ollenkaan), joten Saksan tarjontaa tutkimaan. Löytyi kerralla kaikki 6 osumaa. Autot olivat joko todella luotettavan oloisilla kauppiailla myynnissä (venäläiset tai turkkilaiset) tai poskettoman (oloisen) hintaisia. Olkoon. Pakko tyytyä vajaavetoon.

    Viimein osui silmään ilmoitus noin 300 tkm ajetusta A6 Avantista, vuosimallia ´97. Lähelläkin se oli, ihan vaan Helsingissä. Soitto myyjälle ja katsomaan. Hinta oli edullinen ja myyjä kertoi jo puhelimessa, ettei pellit ole viimeisen päälle. Nyt haettiinkin käyttökulkuneuvoa, jolla pääsisi pari-kolme vuotta ilman isompia murheita ja R5-TDI-koneiden pitäisi juttujen mukaan kestää isältä pojalle, joten pieni ajomäärä ja halpa hinta houkuttelivat.

    Oikea etunurkka on raapaistu johonkin. Ei oikein selvinnyt mihin ja koska. Myyjä varmaan ottanut vakuutusyhtiöltä korjausrahat ja laittanut auton myyntiin. Muutakin maalivikaa löytyy, kuten ruostetta takaluukusta ja avaimella tms. esineellä tehtyjä naarmuja esim. konepellistä ja repsikan ovesta. Konepelti on myös saanut kiviä niskansa. Lisäksi takaluukun paneelissa ei toiminut yksikään sähkölaite.

    Paljastui, että auto oli tuotu Suomeen Saksasta joskus vuoden 2003 alussa ja ihan tuohon naapuripitäjään, Haminaan. Sieltä sen oli muutama kuukausi aiemmin ostanut ko. helsinkiläinen. Auton huoltokirjassa on paikallisen merkkikorjaamon leimat melkein koko sen Suomessa olon ajalta, joten huoltohistoria olisi tarkastettavissa.

    Lienee turha sanoa, kaupathan siitä tuli ja Sunilan akan hulttiopojasta viimein Audi-kuski. VAG-mieshän olen ollut jo viimeiset 5 vuotta.



    Ihan ensimmäiseksi autoon haettiin uuden renkaat. Continentalin PremiumContact2:t 205/55/16 ?koossa pyöräytettiin paikallisessa auton mukana tulleille 16x6,5? -kokoisille Ronal R7 ?vanteille. Ajoa autolle tulee vuositasolla riittävästi, joten renkaissa ei pihistelty. Rengaskaupasta ajettiin suoraan nelipyöräsuuntaukseen.

    Tasapainotuksen yhteydessä rengasasentaja tuumasi oikein ääneen: ?Ohho?. Tietää aina rahan menoa. Yksi vanne oli jonkin verran kiero. No, minkäs teet? Muitakaan ei siihen hätään ollut ja renkaatkin oli jo maksettu, joten alle vaan ja kiero taakse. Hetki niillä mentiin, mutta se vapina alkoi ajaa kuskin hulluuden partaalle, joten ei muuta, kun toisten kiekkojen etsintään. 16? OEM-vanteita haettiin, mutta silmään osui ilmoitus pikkuvikaisista 16? BBS:stä. Edullisetkin olivat, joten kokeillaan. Pallot tulivat ja kunto oli luvatunlainen. Lakka lohkeillut paikka paikoin ja pientä hapettumaa siellä täällä. Renkailla päästelisi vielä kauden loppuun, joten ei kun alle ja talvea ja kunnostusta odottamaan.

    Hyvin nopeasti auton oston jälkeen se raahattiin paikalliseen Audi-VW ?huoltoon tarkastettavaksi. Jakohihnan vaihdossa oli vaihdettu riittävä määrä rullia, kiristimiä ja vesipumppu, joten niiden vaihtoa ei tarvitsisi kiirehtiä. Edellisestä vaihdosta oli jo tosin 60 tkm, joten vuoden ajot sillä vielä päästelisi. Myyjä tosin mainosti vaihtovälin olevan 120 tkm, mikä Saksassa taitaa pitää paikkansakin. Suomessa suosittelevat vaihtoa 90 tkm välein. Tässä yhteydessä tehtiin laaja vuosihuolto (mm. jarrunesteet, suodattimet, öljyt jne.) ja vaihdettiin syöttöpumpun hihna. Remontin hinta vaatimattomat 750?. No, onpahan kunnossa...

    Näiden lisäksi pakollisiin huoltotoimenpiteisiin kuuluu takajarrujen uusinta. Levyt ja palat menevät vaihtoon. Satuloita ei tarvitse ihmeemmin remontoida. Ne tuntuvat herkiltä ja ABSitkin toimivat, kunhan vaan uskaltaa rohkeasti astua jarrupolkimen päälle. OEM-jarruosat tilattiin kerhon varaosakanavan kautta ja ne odottavat varaston hyllyllä, että talliin pääsee. Samalta suunnalta tilattiin myös Eibachin vieterikierros. Sachsin takatolpat löytyivät erään foorumilla vaikuttavan henkilön tallin perältä pölyä keräämästä. Poishan ne piti ostaa. Etutolpat taidan ottaa Motonetistä, jossa saman sarjan iskareita kaupitellaan 130?/pari lähimpään postin toimipisteeseen kannettuna.

    Tässä välissä oli jo haalittu hyllyyn odottamaan Peerlesin 12? XLS ?sarjan subbari-elementti, joka tuli asennetuksi paksin lattiaan. Kotelo kuidutettiin vararenkaan sisään. Kaunishan siitä ei tullut, mutta kivasti tuo tuntuu soivan ~25 litran suljetussa kotelossa. Vahvistimena toimii joku Alpinen 2-kanavainen ja etupään virkaa ajaa alkuperäiset Nokialaiset. Alkuperäinen kasettisoitin vaihtui USB ?liitäntäiseen Pioneerin DEH-4000UB-malliin jotakuinkin välittömästi auton hankinnan jälkeen. Nyt alkaa matkustusmukavuus olla jo siedettävällä tasolla. Audiolaitteistoon ei muita päivityksiä ole ainakaan ihan heti tulossa. Katsotaan myöhemmin.

    Moottorin osalta kaiken piti olla jotakuinkin kunnossa. Tunti Passatin myynnin jälkeen loppui kauppareissu kuitenkin nolosti, kun Audi päätti puutua risteykseen. Se oli kyllä varoitellut aiemminkin. Pitkät käyntiin sahaukset tuntuivat aluksi ajoituspohjaisilta ja sellaisen tarkatukseen olikin jo varattu aika seuraavalle arkipäivälle. Lopulta syyksi paljastui vuotava polttoaineletkun liitos, josta PA-linja hori ilmaa. Pikkujuttu siis.

    Voimaakin teki mieli lisää ja kuluneiden osien tilalle alkoi tuoreempien metsästys. Kerhon foorumilta kyseltiin kaikenlaista ja postista kolahtikin foorumilta luotujen kontaktien kautta Firadin suutinkärjet. Uudet kärjet saatiin paikalleen ja meno alkoi taas maistua himppasen paremmalle.

    Pimeäkin alkaa olla ja alkuperäiset lamput tuntuivat ihan öljylyhdyiltä. Kerta kaikkiaan säälittävät, jopa Passatin valojen jälkeen. Tähänkin on lääkkeet ja kun A6-mallissa on jo linssiumpiot, kehtaa niihin kokeilla jälkiasennus ?ksenoneita, jollaiset on jo tilattu ja matkalla Suomeen. Näitäkin huudeltiin kerhon foorumilla vaikuttavilta henkilöiltä, mutta kimppatilauksen äänestysvaiheessa päädyttiin Euro1Supply ?merkkisen myyjän tarjoamiin tuotteisiin. Saa nähdä, minkä laatuiset ovat.

    Parempia lamppuja odotellessa suoritettiin lamppujen putsaus, johon löytyi pätevät ohjeet kerhon foorumilta. Linssit ja lasit olivatkin melkoisen pas.. likaiset, joten putsaus ja uudet polttimot palauttivat tuikut lähes uusien loistoon ja niitä voi jo nimittää valoksi. Ksenonit asennetaan kuitenkin, kun ne kerran on jo tilattu.

    Takaluukun sähköt saatiin takaisin, kun löydettiin johtosarjasta katkoksia takaluukun sauman läpiviennin kohdalta. Johtosarjasta oli useampi johto poikki. Kolvi käteen ja hommiin. Samalla herkisteltiin jumiutunut takalasin pyyhin.

    Takaluukun lukon paineilmatoimilaitteen tiivistekumi oli halki. Se yhdistettynä +12 V syöttöön tapaavan keskuslukon sulkemiskomentoa kuljettavan johdon kanssa aiheutti ikäviä ominaisuuksia ja kerran haettiin vara-avainta kotoa, kun ovet napsahtivat lukkoon, kun viimeisen oven löi kiinni. Sanoattakin selvää, että keskuslukon pumppu oli huutaa itsensä hengiltä. Kumi paikattiin sopivalla kerroksella vulkanoituvaa teippiä, mutta tämä patentti palvelee vain ensiapuna. Kumi ei pidä painetta, mutta riittää nostamaan sitä riittävästi, jotta lukko kuitenkin toimii. Pumpun elinkaarta ajatellen, uusi on tilattava.

    Yhteenvetona:

    Jo tehtyä:

    - Käytetyt BBS:t
    - Soitin ja subi
    - Suuttimien vaihto
    - Valojen putsaus
    - Takaluukun johtojen entraus

    Asennusta vaille:

    - Eibach ProKit
    - Sachs Advantage -iskarit
    - Uudet takajarrut
    - Ksenonit

    Tulossa:

    - peltitöitä
    - Uusi maali?
    - BBS:ien kunnostus (=uusi lakka)

    Muuten vaan haaveissa (=ehkä joskus):

    - Sport ?jakkarat ja ratti
    - Paranneltu äänentoisto (etupää)
    - Urssin tehot ?
    Attached Files
    Viimeksi muokannut arto s; 7.3.2012, 09:28.

    #2
    Takaluukun johtosarjasta löytyi pari kännykkäkameralla otettua (huonoa) kuvaa.

    Hommasta teki haastavaa tuon suojakumin ahtaus. Paketti piti koittaa pitää mahdollisimman ohuena, että sukka mahtuisi takaisin sen päälle.
    Johtoihin tuli kolvattua lyhyet jatkot ja suojaus hoidettiin vulkanoituvalla teipillä. Muuten ihan jees, suojakumikin mahtui kivasti takaisin paikalleen, mutta aurinkoisella kelillä teippi meni niin pehmeäksi, että johdot pääsivät sen läpi ja taas oikosiin. Seurauksena mielenkiintoista keskuslukon toimintaa.

    Toisella kertaa kolvaukset tehtiin huolellisemmin ja suojaksessa käytettiin kutistesukkaa, missä vain mahdollista. Suoja kumia silvottiin hivenen, että se saatiin ujutettua takaisin johtojen päälle ja haavat paikattiin vulkkiksella. Nyt toimii.
    Attached Files

    Comment


      #3
      Jos valot oli tosiaan huonommat kun 3b Passatin niin ne oli jo sitten tosi huonot.
      Meikällä nuo passatin tuikut on niin kauheet, että olen miettiny voiko muissa autoissa edes huonompia. Näyttää varmaan semmosen 10m eteenpäin siedettävästi. Sitten katoo teho. Onhan niissä tietysti vähä jo sanomista kilsojen tuomasta patinasta.

      Comment


        #4
        Oli ne huonommat. Oli ne kyllä likaisetkin. Vielä kun vaihtoi uudet polttimot, oli eroa.. paljon.

        Oheisessa kuvassa vierekkäin putsattu ja putsaamaton lamppu. Kuva tosin tasoittaa tuota eroa noiden välillä. Harmi, ettei saanut taltioitua eroja putsatun ja likaisen linssin välillä. Se huomasi kunnolla vasta kun oli puhdas kädessä. Kuvasta huomaa kyllä, että joku on joskus ajellut rekan perässä, eikä niin kovin kaukana.

        Polttimon kannalta löytyi muistaakseni 13,4 V ja apuvirran nastoilta 13,8 V, joten en katsonut releytyksen olevan niin pakollinen. Ksenoneita odotellessa..
        Attached Files

        Comment


          #5
          Mittasithan jännitteen polttimo kiinni? Ei virtaa -> ei häviötä.
          Ei vaikuta kovinkaan audimaisilta lukemilta.
          Muistan lukeneeni että noista C4:n linssivaloista sulaa polttimonseudulta jotain, joka aiheuttaa polttimon siirtymisen ja sitä kautta väärän valokuvion ja huonon tehon.

          Comment


            #6
            En muista satavarmaksi, oliko polttimo kiinni.

            Linssivalojen umpiot ei näyttäneet ottaneen itseensä, mutta pitkien heijastimissa polttimon kannan ympäriltä alkaa pikkuhiljaa hopeointi rapista. Ihan kun olisi saaneet lämpöä. Kuviot tuntuu olevan muuten ihan kunnossa, mutta vielä kun muistaisi, kuinka päin noiden ohjauksen puolen valintaläppien (?) piti olla?? :)

            Tällä hetkellä kuviot on vielä sen tarkemmin säätämättä. Korkeus on katsottu jotakuinkin kohdalleen ja oikealla puolella kuvio ulottuu selvästi ylemmäs. Ei liene ihan metsässä siis. Tarkempi säätö pitää tehdä viimeistään uusien polttimojen tullessa. Sitä ennen riittää sähköinen tason säätö, kun harvemmin tulee ajettua täydellä lastilla.

            Comment


              #7
              Homma nytkähti kauhean kiireen ja ulkomaankomennuksen keskellä himppasen eteen päin. Eilen saatiin paikoilleen Eibachin ProKit ja Sachsin Advantage -iskarit. Menohan muuttui merkittävästi tukevampaan suuntaan ja edellisen elämän 'evo-lötkö' -vertaukset voi unohtaa, ainakin alustan osalta. Asiaan saattaa myös vaikuttaa toinen vanha etuiskari, joka alkoi ollakin jo vaihtokunnossa. Jäljelle jäi parkkipaikalla käänneltäessä paukahtelua, eli jouset eivät taida olla ihan paikoillaan. Kulmatkin on vielä säätämättä.

              Samassa rytäkässä vaihtui taakse uudet jarrulevyt ja palat. Samalla varmistui, että joko satulat vaihtuvat uusiin, tai männät vaihtuvat uusiin. Molemmissa suojakumi risa, eikä uusia tietenkään ollut varattuna, mikä näin jälkeenpäin ajateltuna on ihan silkaa idiotismia. Samoin oli typerää jättää liukutappien suojakumit vaihtamatta. Niissäkin kun oli yksi risa. Ainoastaan yksi jumiutunut liukutappi löytyi. Toinen on kokolailla väljä. Uusittavaksi menevät siis nekin.

              Muita vaurioita ei löytynyt, eikä uusiakaan ilmaantunut. Poislukien omistajan etusormi, joka jäi livenneen, ihan itse tehdyn jarrumäntätyökalun ja satulan väliin. Aamuyöstä siinä viiden jälkeen mukava lääkäri helpotti aiheutunutta tuskaa puhkaisemalla kynnen ja päästäen siten veren pois pakotusta aiheuttamasta. Aamulla kuudelta sai jo unta..

              Seuraavaksi sitten varmaan pimeyttä vastaan, eli ksenonien laittoon. Imusarjan ja EGR:n tiivisteetkin löytyvät jo hyllystä, eli niiden putsauskin alkaa olla kohta ajankohtainen.

              Kuvia autosta nykyasussaan seuraa, kunhan sen saa ensin pestyä, että kehtaa edes näyttää.

              Ai niin. Tulihan sitä vaihdettua termostaattikin viime viikonloppuna. Lämmöt alkoi käyttäytyä, kuten kuuluu ja kabiiniinkin riittää lämpöä. Jes!
              Viimeksi muokannut arto s; 18.10.2008, 14:11. Perustelu: Ai niin..

              Comment


                #8
                Sadepäivän pukkasi, joten nykertelin ksenonit keulille. Nyt näkyy.

                Läpivienti umpion takalevyyn, jossa oli valmiiksi sopiva 'paikka'. Johdotus umpion sisällä valmiisiin liittimiin. Vielä kun olisi ollut isoja pyöreitä urosabikoja, ei olisi tarvinnut rosvolla ottaa maita.

                Ballastit livahti umpioiden alle. Kuskin puolelle oli voinut laittaa syvemmälle. Tuon kuvassa näkyvän palkin alla olisi parempi paikka.

                Jousien vaihdon jäljiltä kuuluu parkkiksella julmahko pauke. Nurkka ylhäällä jousi heiluu yläpäästään selvästi. Ilmeisesti toisen iskarin yläpään laakeri on kaput.
                Eikun osien metsästykseen.
                Attached Files
                Viimeksi muokannut arto s; 24.10.2008, 22:46. Perustelu: Kuvia lisätty

                Comment


                  #9
                  Japen vanteiden korjaus topic palautti mieleen omat vanteet ja niiden kunnostuksen. Kesäksi alle menevien BBS RL:ien kehät pitäisi sipaista hapettumista puhtaiksi.

                  Vaihtoehtoina on

                  1. Pelkkä lakan sekä hapettumien poisto ja uudelleen lakkaus vannetta purkamatta.
                  2. Vanteen purku ja pelkkä kehien kunnostus.
                  3. Vanteen purku ja (ulko)kehien kiillotus.
                  4. Purku, kiillotus ja keskiöiden uudelleen maalaus.

                  Vanteen purkamatta jättäminen olisi budjetti ratkaisu. Pultit ja mutterit maksaa enemmän kuin käytetyt Alessiot, eikä se kasauskaan mikään ihan läpihuutojuttu taida olla. Lakan poistossa ei varmaan voi välttyä keskiön turmelemiselta, eikä työstäminen ole varmaan yhtä 'vaivatonta', kuin irto-osien.
                  Voiko pultteja yrittää käyttää uudelleen? Kierteet olisi saatava PUHTAAKSI. Onnistuukohan se muuten, kuin kierrepakalla?

                  Purku paitsi helpottaisi puhdistusta, myös sallisi pääsyn pinnoille, joille ei ole asiaa, jos vanne on nipussa. Puhdistus olisi siis perusteellisempi. Muttana onkin lähinnä kasaus. Aikaahan olisi koko talvirengaskausi..

                  Kehät vaikuttaisivat ennemmin teräksisiltä, kuin alumiinisilta. Tiedä sitten, onko näin. Keskiön kiillotus voisi tulla kysymykseen, eikä olisi välttämättä edes paha rasti vanne purettuna. Niputetun kiillotus onkin jo tarkempaa hommaa.

                  Keskiön maalauksen kanssa olen vähän kahden vaiheilla. Värivaihtoehtoja on tasan kaksi; nykyinen hopea, tai korin värinen, eli musta. Harrastin jo vähän photoshoppaustakin aiheen tiimoilta, josta tulos ohessa. Kuvaan vanne jäi jonkin verran vaaleammaksi, kuin mitä se tulisi luonnossa olemaan, mutta en vielä ihan vaakuuttanut itseäni. Musta keskiö pelaisi varmaan paremmin mustan maskikehyksen ja keulamarkin kanssa (jota ei poisteta!). Optiikankin joutuisi varmaan vaihtamaan mustaksi. topikin avauksesta löytyy alkuperäinen versio photoshopatusta. Ei kun vertaamaan.

                  Vinkkejä?
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Viititkö mitata paljonko sinun autossa on mitta renkaan keskiöstä lokarin kaareen? Tai satutko tietämään mitä sen pitäisi olla vakio alustalla (ei sport/korotettu). Haynesiin ei ollut kirjattu mittoja eikä minulla ole nyt käytössä ETKAa.

                    Comment


                      #11
                      Se oli vakioalustalla edessä noin 400mm ja takana 380mm. Eibachilla vielä mittaamatta, kun se siinä vaihtotohinassa jäi kiireltä tekemättä ja sittemmin unohtui.

                      Edellisen jälkeen on vaihdettu , tai oikeastaan, lisätty oikealle iskarin yläpään laakeri, joka jäi asentajalta pois kasauksen yhteydessä. Puristimilla jousta kasaan ja yläpää auki ja irti. Kallistuksen vakaajan puslan irroituksen jälkeen koko paketti putosi sen verran alaspäin, että laakerin sai paikalleen. Pientä pyörittelyä ja mallausta ja nippuun. Ja katso, pauke on poissa.
                      On muuten harvinaisen ikävä homma koittaa vääntää kallistuksen vakaajaa takaisin kiinni tukivarteen. Tunkki ja kakkosnelonen tarvittiin.

                      Kulmiakin säädetty paikallisessa. Auraus taisi mennä ihan ok, camberit jäi vähän puolitiehen, mutta tuntuu kulkevan suoraan ja loskassakin mennään kitisemättä.
                      Viimeksi muokannut arto s; 26.11.2008, 09:58.

                      Comment


                        #12
                        Niin kävi, että viimeinen äänenvaimentaja sai lähteä ja tilalle tuli suora hormi. Tarkka silmäinen katsoja erottaa muutoksen yhdestä 2½" putkenpäästä entisten kahden pienemmän pillinsijaan.
                        Ulkopuolella äänimaisema sai pienen lisän, kun perinteisen dieselin raklatuksen mukaan tuli pieni murina. Sisällä äänissä ei ole mitään eroa edelliseen.
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          Ajoitus säädetty. Käynnistyksessä aavistuksen omainen parannus, muttei vieläkään hörähdä niinkuin kuuluu. Seuraavaksi siis ilmavuotojen kimppuun. Omituista tuossa oli se, että säätö on niin sanotusti tapissa, eli pumppua kääntämällä ei aiemalle saa. Hihnaa en jaksanut ruveta irrottamaan moisen takia.

                          Vetäviä kierroksia sen sijaan tuntuisi olevan kivasti lisää. Nyt jaksaa jonkin sortin vedolla jo punarajan yli, ennenkuin 'kuolee'.

                          IQ komeasti speksissä, lähempänä ala- kuin ylärajaa, joten siihen ei vielä koskettu. Katsotaan, josko sitä innostuisi joululomilla.

                          Kulutusta en ole vielä päässyt seuraamaan säädön jälkeen, mutta ilman vaimenninta tuli ajettua puoli tankillista ja kulutuseroa oli 0,2 l / 100 km ajotavan kummemin muuttumatta. Pumppukin oli sama kuin edellisellä tankkauksella. Kuvittelenko minä vai oliko sillä hormilla ihan oikeasti vaikutusta?
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut arto s; 16.12.2008, 22:17. Perustelu: lisäkuva

                          Comment


                            #14
                            Ei sitä pumpun hihnaa tarvitse irroittaa, pelkästään hihnasuoja pois ja sen jälkeen heittokello pumpun päähän ja koneen pyörittelyä. Tarvittava säätö sitten tehdään hihnapyörää nokkakepillä pyöräyttämällä!
                            Viimeksi muokannut retulainen; 17.12.2008, 08:37. Perustelu: kirotus vire

                            Comment


                              #15
                              Totta puhut. Olkoon tuo nyt toistaiseksi noin. Jos alkaa karata myöhäiselle, pitää ottaa työn alle.

                              Tuli tuossa puuhasteltua iltasella uudet sisävalot ratsuun. Tilasin JS-tuningilta läjän LEDejä sisustaan ja vähän uloskin. Tilaus sisään sunnuntaina ja paketti postiluukussa keskiviikkona. Aika nopsa.

                              Valotehossa järkyttävä ero. Otin muutaman kuvankin, mutta ne eivät oiken tee oikeutta. Pitäisköhän päivittää tuo ~6 vuotta vanha pokkari parempaan vai opetella kuvaamaan? :)

                              Etuvalo oli helppo ottaa irti. Tasakärkinen meisseli keskeltä toisesta sivusta lampun kehyksen ja verhoilun väliin ja kevyt kampeaminen. Putkipolttimo (SV 8.5 -kanta, 11x42mm) irti, littana 6-LED-versio tilalle ja valkeus (tai sinisyys) tuli. Etuvalolla on paikka kahdelle polttimolle, mutta kun toisen laittaa kiinni, toisen kisko erkanee virroista ja vain toinen jää palamaan. Sama juttu takaluukun valolla. Laitoin vain toisen, koska sekin riittää oikein kivasti. Omassa ei ole sitä kierrettävää kytkintä, vaan ihan perus kolmiasentoinen.

                              Lukulamput eivät tuottaneet juuri enempää päänvaivaa. Kaksi ruuvia auki (peitelevyt ensin pois päältä) ja kahva lamppuineen on kädessä. Liitin irti ja työskentely on helppoa. Jos sormet ei ole pari paketillista HK:n sinisiä, onnistuu lampun (Ba9s) vaihto helposti. Itse valitsin pyöreän 5-LEDisen mallin sen littanan sijaan, jotta vältyin lampun muokkaukselta.
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut arto s; 7.1.2009, 21:58. Perustelu: yksi uusi kuva

                              Comment


                                #16
                                Sitä on tällai jouluna tylsää ja kun akka on töissä, ei pääse puuhastelemaankaan. Pitänee siis katsella aikaansaannoksia ja suunnitella.

                                Vaihtelin tuohon vielä rekisterikilven lampuille myös LEDit. Rouvan kauppakassi sai sisuksiinsa myös LED-lamput. Siinä valotehon muutos ei ollut niin dramaattinen, kuin omassa, mutta huomattavissa kuitenkin. Omaan on vielä kokeilematta LEDien toimivuus parkkeina, sekä etuvilkkuihin. Tätä operaatiota varten umpiot otan irti. Vasen on sitäpaitsi sisältä märkä, joten tuleepahan kuivattua. Josko vuodon syykin selviäisi.

                                Ohessa kuvatus auton nykytilasta. Madallus on tosiaan maltillinen, mikä nyt sinänsä ei haittaa. Keula voisi olla vähän alempanakin, ainakin perään verrattuna. Tähän kävisi kivasti sellainen kevyt etunoja.

                                Jos jollain on tiedossa madaltavia jousilautasia tälläiseen, saa vinkata.
                                Lisäksi haussa alkaa olla BBS:n tähtimuttereille sopiva avain. Pitäisi ruveta pikkuhiljaa aloittelemaan niiden purkua ja kunnostusta.
                                Attached Files

                                Comment


                                  #17
                                  Tai nostat perää pikkasen, eli sorvaat sopivan korkuisen holkin jousilautasen ja sen seegerin tapaisen väliin, näin ainakin saa perän korkeuden sovitettua etupäähän nähden.

                                  Monikos kulmanen se BBS:n kanta on?
                                  Veikkaisin jotain XZN kantaista hylsyä tai ihan normi 12-kulmasta hylsyä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mua jo pariltakin taholta valaistiin noiden vannepulttien kannoista. Mutteri taitaa olla 12-kulmainen tähti ja ilmeisesti 8mm, joten avaimia löytyy suunnilleen jokaisesta hylsyjä yms. työkaluja myyvästä puodista. Ensi viikolla siis ristiretki rautakauppaan.

                                    Pultti itsessään on ilmeisesti 24mm, kun 2-osaisesta vanteesta on kysymys. 3-osaisen olisi 3x-mm (tarkka luku on tuolla priva-boxissa). Kiitokset vihjeistä.

                                    Pulteistakin on jo väännetty kauppoja. Pitää vielä tarkistaa, riittääko 80 kpl. Mutterit onkin sitten oma ongelmansa. Kai noita 10.9-lujuusluokan muttereitakin löytyy rautakaupasta.
                                    Katsotaan nyt ihan ensin, missä kunnossa nuo orkkispultit ja -mutterit on, kunhan ne joskus auki saa. Kierteiden putsaus ja varovainen korroosion poisto, jos onnistuu. Momenttiinhan nuo pitäisi kääntää kasausvaiheessa, joten kierteiden on oltava PUHTAAT ja kunnossa. Jossain olen nähnyt taulukonkin, jossa oli eri kokoisten ja lujuuksisien pulttien maksimimomentit. Muistelisin sen olleen luokkaa 20 Nm.

                                    Comment


                                      #19
                                      Rautakauppa ei välttämättä tunne, mutta mene "oikeaan" työkalukauppaan, varmasti löytyy (muutaman euron korvausta vastaan)

                                      Pultit taas saat helpoiten oikeasta "pulttikaupaupasta"

                                      Comment


                                        #20
                                        Keltakalliolta löytyy putiikki nimeltä Ruuvikeskus, sieltä kannattaa kysellä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Hylsy haettu. 10mm pitkä Bachon hylsy maksoi paikallisessa työkaluputkassa 13,50€. Ei ollut ilmainen, mutta eipä löytynyt muualtakaan..

                                          Mutterit aukeaa kiltisti, mutta onko kehän ja keskiön välissä joku liima, kun ei lähde irti kevyellä voiman käytöllä. Ei kehtaisi kauheasti murjoa. Helpottaako joku myrkky tuota vai on vaan tiukassa? Pultitkin istuu aika tanakasti reijissään.

                                          Kai se on vielä kokeiltava vasara-puupalikka-metodilla naputella nuo eroon toisistaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Eiköhän siellä liene melko sitkeä tiivisteliima. Jos kuumailmapuhaltimella koettaisi varovasti lämmitellä...?

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei löytynyt tiivisteliimaa, jos ei erinäisiä oksideja lasketa sellaisiksi. Pultit oli siis hapettuneet keskiöön kiinni.

                                              Irroitustyökaluiksi valikoitui puutappi ja vasara. Mutterit auki, muttei irti ja napakoita kopsuja perään. Irtosivathan ne viimein ja keskiö erkani kehästä samassa rytäkässä.

                                              Pulttien kierteet ovat jotakuinkin hyvässä kunnossa, joskin himppasen hapettuneet. Pyöräytin kokeeksi muutamaa pulttia porakoneeseen kiinnitetyllä teräsharjalla ja puhdasta tuli. Ei näitä näyttelykuntoon ole tarkoitus laittaa, joten hapettumien poisto riittää.
                                              Mutterit pitää varmaan liottaa jossain ja puhdistaa mistä ikinä moskasta jollain pienellä harjalla. Jenka näyttää aika tiheältä, joten perus kierretapilla tuskin puhdistus onnisuu. Pitänee kokeilla kuitenkin.

                                              Otin muutaman kuvankin. Laitan näytille, kun saan kamerasta puretuksi.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut arto s; 30.12.2008, 21:27. Perustelu: kuvat

                                              Comment


                                                #24
                                                Toinen ksenon-polttimo vaihtoi väriä ja himmeni siinä sivussa. Otin umpiot (taas) irti keulalta ja vaihdoin halogenit takaisin lyhyisiin. Samalla ksenonit meni pitkille, joita en itse tarvitse niin paljon.

                                                Oheisista kuvista selviää syy tuohon värieroon, mutta mikä tuollaisen efektin saa aikaan, on allekirjoittaneelle täysi mysteeri. Ksenonit kuulemma ilmoittaa tuntien täyttymisestä juuri tällä tavoin, mutta kun tuo polttimo on ollut käytössä reilusti alle 100 h luvatun 3000 h sijaan, herää epäilys rekkulan valmistusvirheestä tms. Takuu käsittely vireillä, saa nähdä kuin käy.

                                                Sillä välin etsitään uutta settiä lyhyille. Haussa on 35W sarja 4300K -värilämmöllä.

                                                Viimeisessä kuvassa näkyy tehoero, mutta väriero on paljon selvempi luonnossa. Kuva paloi puhki, enkä jaksanut paneutua kuvaamiseen just nyt. Koitan ottaa paremman kuvan aiheesta, kunhan tuo nokka lakkaa valumasta. Kipeänä ei viitsi askarella pihalla.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jäi kuva ottamatta, kun uusi sarja tuli. Keulalle pajahti hyväksi toimittajaksi havaitulta JS-tuningilta 35W-setti, tosin 6000K-värilämmöllä aiotun 4300K sijaan. Kuustonnista kun oli sopivasti hyllyssä ja sitä hyväksi kehuttiin.

                                                  Samalla vaihtui parkit LEDeihin. Vaihtoa puoltaa lähinnä tyyliseikat, pienempi virrankulutus
                                                  ja pidempi elinikä. Niistäkin kahden viimemainitun merkityksellisyys jää nähtäväksi. Parkki ei suuri kuorma ole ja kuumat olot lyhentää LEDin elin ikää. Parkki on tässä samalla peilillä pitkän kanssa, joten lämpöä piisaa, jos pitkiä käytetään pidempiä aikoja. Omassa ajossa tosin noita pitkiä ei juuri tule käytettyä, kun on yleensä liikkeellä vilkaammin liikennöidyillä väylillä. Männä viikolla tuli todettua, ettei pitkät pala juuri puolta minuuttia pidempään kerrallaan, joten vanha ksenon-sarja sai väistyä halogeenien tieltä pitkistä.

                                                  Koitin tarkastella, josko päälepäin kovin samanlaisen näköisissä sarjoissa olisi jotain eroja. Ballastin kotelointi näytti kovin samanlaiselle. Uudessa on toki ihan eri merkinnät ja leimat. Jopa E- ja TÜV-hyväksynnät löytyi, tai ainakin leimat niistä. Uuden ballastin polttimoille menevän kaapeloinnin kiinnitys vaikutti laadukkaammalta. Kiinnitys runkoon tapahtuu myös eri tavoin. Vanhassa runkoon oli valettu kiinnityslenkki, uusi kiinnitetään metallisella 'pannalla'.

                                                  Polttimoiden erot olivat vähäisemmät. Uuden sarjan polttopiste, eli pallo tuossa polttimon keskellä on vähän kauempana kannasta, kuin vanhalla. Nopeasti koulun trigonometriasta muistellen se tarkoittaisi leveämpää kuviota. Ero on noin millimetrin luokkaa, eli aika pieni. Muuten mitään mainittavaa ei pistänyt silmään.

                                                  Vanhat polttimot myytiin myös 6000K -värilämmöllä, mutta uudet ovat huomattavan paljon sinisemmät. Tiedä sitten, muuttuuko väri, kun ovat hetken olleet käytössä. Edellinen satsi kerkesi olemaan keulalla pari-kolme kuukautta ja polttoa on tullut reilusti alle sata tuntia, kun toinen polttimo vaihtoi väriä ja himmeni. Sille tuli siis tunnit täyteen. Uutta ei ole vielä kuulunut.

                                                  Uuden kuvio tuntuu todella leveältä, mutta kantamassa se häviää vanhalle. Kantaman vertailu on kyllä hivenen epäreilua, koska vanha on 50W ja siten kirkkaampi.

                                                  En tiedä, pitäisikö nuo polttimot vielä vaihtaa niihin 4300K -versioihin, vai koittaisiko sitä totutella näihin? Aika rasittavalta tuo sininen väri tuntuu, ainakin näin alkuun.

                                                  Ainiin. Tuli todettua, että etuvilkkuun sopisi tuollainen LED- polttimo, joka ei takavilkkuun mahtunut. Omassa tottakai etuvilkut on vaaleat, joten tuo kirkas polttimo ei käy vilkuksi. Toinen vaihtoehto olisi peruutusvalo, mutta tuon valoteho jää vaatimattomammaksi, kuin hehkupolttimon.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Lisää asennettavaa!

                                                    Purkaamolta löytyi vastaavasta katiskasta sopiva (?) viiksipaketti vakionopeuden säätimellä, joten semmoinen tilattiin. Asennuksen jälkeen tarvitaan ainakin koodaus, mutta tarvitaanko vielä johdotuksia, selviää varmaksi vasta asennusvaiheessa.

                                                    Nikale yllätti sisältämällä ajotietokoneen nappulat. Mitenköhän tuo ajotietokoneen lisäys onnistuisi? Mitä kaikkea tarvitsee lisätä?

                                                    Tuon lisäksi tuli ajovalon pesurin nikaleet; suuttimet, painesylinterit, pumppu, kiinnikeraudat ja listat valojen alle. Hankintalistalle jää vielä pumpun tiiviste, letkut, T-haaroitin, sähköliitin ja klemmarit.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      On pelastusoperaatiosta tainnut tulla ihan perinteinen hiplaus ja paranteluhomma. Löytyi klubin foorumilta ilmoitus purettavasta samantyyppisestä katiskasta, jossa 3-puolainen ruori, sport-jakkarat ja ajotietokoneellinen mittaristo.

                                                      Jakkarat jäi vielä hankkimatta, kun oli kuskin penkki yhtä hyvässä kunnossa, kuin tuo nykyinenkin, mutta kuluneen tilalle Matkahuollolla kuljetettavanaan nahkainen S-ruori ja ajotietokoneellinen mittaristo. Ajotietokoneen viiksihän tuli tuossa edellisessä paketissa vakkarin kylkiäisenä.

                                                      Nyt vielä tilattava muutama liitin vakkarille. Ulkolämpömittarin taitaa myös joutua etsimään. Ajotietokoneesta en ole satavarma, onko johdotusta valmiina, joten varaudutaan siihenkin. Ensi viikonloppuna sitten mittariston, viiksipaketin ja ruorin vaihtoon.

                                                      Lisäksi pitäisi vähän maalailla. Lampun pesureiden mukana tuli lampun alle lista ja suuttimen peite. Kaikkihan on tottakai eri värisiä, kuin auto, joten mustaa maalia pitänee hakea. Kysymys lähinnä kuuluukin, mistä? Tuleeko käläkälällä hommasta mitään, vai haenko ihan maalikaupasta/maalarilta? Jonkin sortin ruiskunkin varmaan tarvii, mutta millaisen? Ja mitä ne maksaa?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Maalikaupasta auton värikoodilla paukkupulloon vaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ajotietokoneen asentaminen vanhempaan diudiin onkin varmasti mielenkiintoinen projekti. Respect!

                                                          Keltakalliolla on Kotkassa ainakin parikin maaliliikettä, joista saa värikoodin mukaan väriä paukkupulloon.
                                                          Viimeksi muokannut turbokiisseli; 14.2.2009, 14:05.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Aikani tuijottelin noita kytkentä kuvia ja pari kysymystä nousi esiin. Mittariston 10-napaiseen OBC-liittimeen tulee 5 johtoa, joista 4 menee viikselle. Sen viidennen (sinimusta) toinen pää jäi vähän epäselväksi. Lisäksi pumpun ohjauslaitteelta tulee yksi johto, jonka paikaa en muista, kun ei ole kuva nyt edessä.

                                                            Vakkarin johdotus on selvää pässin lihaa. Ulkolämpömittarin liittimestä mittaristoon jatkaa muistaakseni 5 johtoa. Niiden kytkentä on ihan hämärän peitossa, kun en kytkentäkuvaa löytänyt.

                                                            Miten muuten nuo johdot? ETKA taisi puhua liitiinPARISTA johdolla, mutta tarkoittaako se uros-naaras-paria, vai tuleeko siinä kaksi jompaa kumpaa?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X