Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
906 sprintterin cooleri se näyttää olevan. 640x203x64 kennolla, 57mm letkulähdöt. Samaa cooleria käytetty myös VW Crafterissa. Myyntipalstalla näytti olevan toinen aika hyvänkokoinen vaihtoehto noin 250mm korkealla kennolla.
Tämän vuosituhannen ainakin saksalaisten käyttämät kennot on jo todella hyviä. Muovipäädyt nyt on mitä on mutta itse kennot on hyviä. Ja jos vielä vakiokennoja suurempia tarvitsee, niin kiinalaisetkin on oppineet kopioimaan hyvät kennot omiin tuotteisiinsa, samaa tavaraa mitä esimerkiksi Wagnerin coolereissa käytetään saa parhaimmillaan hyvin edullisesti. Ja työjäljestä päätellen voivat olla vielä samasta pajasta peräisin kuin Wagnerit.
Eikös tommoseen voi hitsuutella semmoset päädyt ku tykkää. Edullinen ja hyvä oli myös boost productsin cooleri. Mulla ei porschwagenissa ollu koskaan imulämpöongelmia tuon kanssa. Sijoitus oli kyllä hyvä ja ilmalla ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin mennä kennosta läpi. Marteliukselta tuon taisin aikanaan ostaa. Mun mielestä työn jälki oli ihan kohdallaan ja kenno asiallisen näköistä. Muistelisin, että jopa bilteman coolerissa oli ihan hyvän oloista kennoa käytetty. A4 audiin tuli semmonen laitettua aikoinaan. Oli vielä bertta vitosen puskurin taakse just hyvän kokoinen.
Sellainen disclaimer kuuleriasiaan, että omani tuli Valeon laatikossa ja kenno oli viimeisen päälle asiallista. En tiedä onko valeolaista enää saatavissa tarvikkeena. Jonkun muun tehtaan tuotos voi olla vähemmän hyvä.
Sähköjen kanssa tässä sai vaivata päätään useampaan otteeseen, kuten etukäteen olikin jo tiedossa.
Vähän yhteenvetoa sähköpuolesta, paljon jää varmasti kirjoittamatta, aikaa kun on tämän tekemisessä mennyt niin pitkään.
Alkutilanne, lattialla moottoritilan alkuperäiset johdot tuotu sisälle, penkillä uuden moottorin. Nämä siis tuli naittaa toisiinsa ja vetää lukuisia uusia virransyöttöjä ym.
Kaikki liitokset on tehty puristamalla ja suojaus kutistesukalla
Ylimääräisiä, vanhoja johtoja kertyi melkoinen kasa
Passatin sulakerasiasta otin osan, ja lisäsin muutaman pääsulakkeen. Sulakekoot ei vielä tässä ole oikein.
Polttoainepumppuja vertaillessa, huomasin ACE:n oman pumpun olevan vastaavan tehoinen, kuin Passatissa. Polttoainelinjaston painekin on samaa luokkaa (yli 6 bar). Kytkin siis alkuperäiseen pumppuun moottorin PWM-ohjauksen.
Tälle piti tuoda jatkuva virta, heräte sekä ohjaus ECU:lta. Herätteenä käytin alkuperäistä pumpun virtaa, ja lisäsin vielä vähän tukevamman maan läheltä ohjaimelle. Alkuperäisen pumpun johdoille tein kierron niin pitkälle kuin oli järkevästi mahdollista.
Kaasupolkimen johdotus aiheutti eniten päänvaivaa, joka johtui pitkälti virheestä Elsan kaaviossa. Lisäksi potentiometrin erilaiset vastusarvot aiheuttivat virhetilanteen ecu:lle, jolloin kaasuun vastaaminen lakkasi. Tähän löytyi apu softan puukotuksesta, kiitos tästä(kin) Erikoismoottorille ja Str-solutionsille.
Alkuperäinen öljynpaineen ja lämpötilan anturit keskikonsolissa toimivat myös, turbon öljynlähtöön löytyi sopiva adapteri parilla lähdöllä
Myös multivika-anturi löysi paikkansa, jotta moottorin lämpötila saadaan mittaristolla näkymään.
Moottorin ECU tarvitsee nopeustiedon, joka normaalisti tulee ABS-yksiköltä CAN-väylän kautta. Tähän ratkaisuksi löytyi https://www.vdveer-engineering.nl/en...rpm-mk3-detail
Tämä muuntaa vaihteistolta tulevaa pulssia ja muuntaa sen CAN-väyläsanomiksi, jotka ECU saa luettua. Sama purkki lukee myös moottorin nopeustietoa CAN-väylästä ja muuntaa sen alkuperäiselle mittaristolle sopivaksi pulssiksi.
Tämä tuli käytettyä muutoskatsastuksessa, joten softan ja muunkin säätäminen helpottuu tästä eteenpäin. Valmishan tämä ei siis vielä millään mittapuulla kuitenkaan ole, iso virstanpylväs kuitenkin :)
Tällä tuli loppukesä -23 ajettua käytännössä ongelmitta, tai ainakaan ei matkan varrelle jääty kertaakaan. Talven koittaessa kytkinpoljin meni välillä pohjaan. Nostamalla sen takaisin käsin ylös, pystyi taas käyttämään muutaman polkaisun. Tämän vian ja A4 Cabin retrofittailu-projektin tultua mukaan kuvioihin, ei tälle enää riittänyt aikaa eikä motivaatiota. Nyt on taas vähän inspiraatiota kerätty ja jatketaan projektia.
Tarkemmin autoa tutkittuani, alkoi korjattavien kohteiden lista vähän kasvaa:
- Vaihdekeppi, löysä tuntuma ja koko keppi nousee ulos kupistaan, jos ei ole tarkkana vaihdetta vaihtaessa
- Öljyvuoto koneen takaa
- Epämääräistä tyhjäkäyntiä varsinkin kylmänä
- Puskureiden korjaus sekä maalaus
- Valojen korjausta
- Kytkin menee välillä pohjaan
- ABS rutisee välillä, kun auto on lähellä pysähtymistä
Tyhjäkäynnin epämääräisyyden tueksi vikakoodi "system too lean". Tämähän johtuu todennäköisimmin imuvuodosta, jonka myötä tuli käytyä kaikki alipaineletkut tukkimalla tai puristamalla ne kasaan yksitellen. Myös pcv:n sekä venttiilikopan vaihtoa tuli kokeiltua..Venttiilikopassa kun kulkee alipaine useampaan suuntaan. Ja tämän lisäksi paineistamalla koko linjasto ilmansuodattimelta kaasuläpälle. Mistään en vuotoa kuitenkaan löytänyt. Tyhjäkäynnin sain tasoittumaan ottamalla moottorin ja imusarjan välisen putken irti imusarjalta ja tulppaamalla sen. Tämän myötä päättelin ylimääräisen ilman pääsevän imupuolelle itse moottorista.
Samalla tutkin myös moottorin takaa tulevaa öljyvuotoa, joka jäljistä päätellen tuli vauhtipyörän takaa. Tämän myötä muuta vaihtoehtoa vuodon korjaamiseksi ei ollut kuin lähteä irroittamaan vaihdelaatikko. Irroitus onnistui moottorin jäädessä paikalleen, ja selkeä syykin öljyvuodolle löytyi:
Asennusvirhe siis minulla käynyt kampiakselin tiivistettä vaihtaessa.
Tässä uusi paikallaan. Saa nähdä, onko tässä syy myös imuvuodolle.
Comment