Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Compe TFSI

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    https://www.ebay.de/itm/404179749326...3ABFBMtLK-09hh

    Tämmönenkö? Justiin tässä oon kattellut omaan kasikymppiin cooleria.

    Comment


      #92
      906 sprintterin cooleri se näyttää olevan. 640x203x64 kennolla, 57mm letkulähdöt. Samaa cooleria käytetty myös VW Crafterissa. Myyntipalstalla näytti olevan toinen aika hyvänkokoinen vaihtoehto noin 250mm korkealla kennolla.

      Tämän vuosituhannen ainakin saksalaisten käyttämät kennot on jo todella hyviä. Muovipäädyt nyt on mitä on mutta itse kennot on hyviä. Ja jos vielä vakiokennoja suurempia tarvitsee, niin kiinalaisetkin on oppineet kopioimaan hyvät kennot omiin tuotteisiinsa, samaa tavaraa mitä esimerkiksi Wagnerin coolereissa käytetään saa parhaimmillaan hyvin edullisesti. Ja työjäljestä päätellen voivat olla vielä samasta pajasta peräisin kuin Wagnerit.

      Comment


        #93
        Eikös tommoseen voi hitsuutella semmoset päädyt ku tykkää. Edullinen ja hyvä oli myös boost productsin cooleri. Mulla ei porschwagenissa ollu koskaan imulämpöongelmia tuon kanssa. Sijoitus oli kyllä hyvä ja ilmalla ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin mennä kennosta läpi. Marteliukselta tuon taisin aikanaan ostaa. Mun mielestä työn jälki oli ihan kohdallaan ja kenno asiallisen näköistä. Muistelisin, että jopa bilteman coolerissa oli ihan hyvän oloista kennoa käytetty. A4 audiin tuli semmonen laitettua aikoinaan. Oli vielä bertta vitosen puskurin taakse just hyvän kokoinen.

        https://boostproductsusa.com/product...mm-2-36-i-o-od

        Comment


          #94
          Sellainen disclaimer kuuleriasiaan, että omani tuli Valeon laatikossa ja kenno oli viimeisen päälle asiallista. En tiedä onko valeolaista enää saatavissa tarvikkeena. Jonkun muun tehtaan tuotos voi olla vähemmän hyvä.

          Comment


            #95
            https://aeromotors.fi/kataloog/merce...;t19653;s10493

            Saa Valeonakin

            Comment


              #96
              Sähköjen kanssa tässä sai vaivata päätään useampaan otteeseen, kuten etukäteen olikin jo tiedossa.

              Vähän yhteenvetoa sähköpuolesta, paljon jää varmasti kirjoittamatta, aikaa kun on tämän tekemisessä mennyt niin pitkään.

              Alkutilanne, lattialla moottoritilan alkuperäiset johdot tuotu sisälle, penkillä uuden moottorin. Nämä siis tuli naittaa toisiinsa ja vetää lukuisia uusia virransyöttöjä ym.
              Click image for larger version

Name:	IMG_20220811_144757.jpg
Views:	878
Size:	276,0 Kt
ID:	1958758
              Kaikki liitokset on tehty puristamalla ja suojaus kutistesukalla
              Click image for larger version

Name:	IMG_20220813_152617.jpg
Views:	847
Size:	117,5 Kt
ID:	1958759
              Ylimääräisiä, vanhoja johtoja kertyi melkoinen kasa
              Click image for larger version

Name:	IMG_20220821_163039.jpg
Views:	835
Size:	147,1 Kt
ID:	1958760
              Passatin sulakerasiasta otin osan, ja lisäsin muutaman pääsulakkeen. Sulakekoot ei vielä tässä ole oikein.
              Click image for larger version

Name:	IMG_20220906_200103.jpg
Views:	833
Size:	66,3 Kt
ID:	1958761
              Polttoainepumppuja vertaillessa, huomasin ACE:n oman pumpun olevan vastaavan tehoinen, kuin Passatissa. Polttoainelinjaston painekin on samaa luokkaa (yli 6 bar). Kytkin siis alkuperäiseen pumppuun moottorin PWM-ohjauksen.
              Tälle piti tuoda jatkuva virta, heräte sekä ohjaus ECU:lta. Herätteenä käytin alkuperäistä pumpun virtaa, ja lisäsin vielä vähän tukevamman maan läheltä ohjaimelle. Alkuperäisen pumpun johdoille tein kierron niin pitkälle kuin oli järkevästi mahdollista.
              Click image for larger version

Name:	IMG_20221003_200700.jpg
Views:	831
Size:	130,5 Kt
ID:	1958762
              Kaasupolkimen johdotus aiheutti eniten päänvaivaa, joka johtui pitkälti virheestä Elsan kaaviossa. Lisäksi potentiometrin erilaiset vastusarvot aiheuttivat virhetilanteen ecu:lle, jolloin kaasuun vastaaminen lakkasi. Tähän löytyi apu softan puukotuksesta, kiitos tästä(kin) Erikoismoottorille ja Str-solutionsille.

              Alkuperäinen öljynpaineen ja lämpötilan anturit keskikonsolissa toimivat myös, turbon öljynlähtöön löytyi sopiva adapteri parilla lähdöllä
              Click image for larger version

Name:	IMG_20230211_165430.jpg
Views:	830
Size:	96,0 Kt
ID:	1958763
              Myös multivika-anturi löysi paikkansa, jotta moottorin lämpötila saadaan mittaristolla näkymään.
              Click image for larger version

Name:	IMG_20230217_183753.jpg
Views:	839
Size:	94,6 Kt
ID:	1958765

              Moottorin ECU tarvitsee nopeustiedon, joka normaalisti tulee ABS-yksiköltä CAN-väylän kautta. Tähän ratkaisuksi löytyi https://www.vdveer-engineering.nl/en...rpm-mk3-detail
              Tämä muuntaa vaihteistolta tulevaa pulssia ja muuntaa sen CAN-väyläsanomiksi, jotka ECU saa luettua. Sama purkki lukee myös moottorin nopeustietoa CAN-väylästä ja muuntaa sen alkuperäiselle mittaristolle sopivaksi pulssiksi.
              Attached Files

              Comment


                #97
                Tämä tuli käytettyä muutoskatsastuksessa, joten softan ja muunkin säätäminen helpottuu tästä eteenpäin. Valmishan tämä ei siis vielä millään mittapuulla kuitenkaan ole, iso virstanpylväs kuitenkin :)

                Click image for larger version

Name:	20230713_162009.jpg
Views:	736
Size:	194,4 Kt
ID:	1959028

                Comment


                  #98
                  Tällä tuli loppukesä -23 ajettua käytännössä ongelmitta, tai ainakaan ei matkan varrelle jääty kertaakaan. Talven koittaessa kytkinpoljin meni välillä pohjaan. Nostamalla sen takaisin käsin ylös, pystyi taas käyttämään muutaman polkaisun. Tämän vian ja A4 Cabin retrofittailu-projektin tultua mukaan kuvioihin, ei tälle enää riittänyt aikaa eikä motivaatiota. Nyt on taas vähän inspiraatiota kerätty ja jatketaan projektia.

                  Tarkemmin autoa tutkittuani, alkoi korjattavien kohteiden lista vähän kasvaa:
                  - Vaihdekeppi, löysä tuntuma ja koko keppi nousee ulos kupistaan, jos ei ole tarkkana vaihdetta vaihtaessa
                  - Öljyvuoto koneen takaa
                  - Epämääräistä tyhjäkäyntiä varsinkin kylmänä
                  - Puskureiden korjaus sekä maalaus
                  - Valojen korjausta
                  - Kytkin menee välillä pohjaan
                  - ABS rutisee välillä, kun auto on lähellä pysähtymistä

                  Comment


                    #99
                    Tyhjäkäynnin epämääräisyyden tueksi vikakoodi "system too lean". Tämähän johtuu todennäköisimmin imuvuodosta, jonka myötä tuli käytyä kaikki alipaineletkut tukkimalla tai puristamalla ne kasaan yksitellen. Myös pcv:n sekä venttiilikopan vaihtoa tuli kokeiltua..Venttiilikopassa kun kulkee alipaine useampaan suuntaan. Ja tämän lisäksi paineistamalla koko linjasto ilmansuodattimelta kaasuläpälle. Mistään en vuotoa kuitenkaan löytänyt. Tyhjäkäynnin sain tasoittumaan ottamalla moottorin ja imusarjan välisen putken irti imusarjalta ja tulppaamalla sen. Tämän myötä päättelin ylimääräisen ilman pääsevän imupuolelle itse moottorista.

                    Samalla tutkin myös moottorin takaa tulevaa öljyvuotoa, joka jäljistä päätellen tuli vauhtipyörän takaa. Tämän myötä muuta vaihtoehtoa vuodon korjaamiseksi ei ollut kuin lähteä irroittamaan vaihdelaatikko. Irroitus onnistui moottorin jäädessä paikalleen, ja selkeä syykin öljyvuodolle löytyi:
                    Click image for larger version

Name:	20250118_214012.jpg
Views:	277
Size:	100,9 Kt
ID:	1982521
                    Asennusvirhe siis minulla käynyt kampiakselin tiivistettä vaihtaessa.
                    Click image for larger version

Name:	20250130_163418.jpg
Views:	269
Size:	125,7 Kt
ID:	1982522
                    Tässä uusi paikallaan. Saa nähdä, onko tässä syy myös imuvuodolle.

                    Comment

                    Working...
                    X