Sulo Vilenin tavoin syksyllä menin ostamaan Passat -06 2.0 FSI turbo automaatin tekniikan luovuttajaksi, ajatuksena joskus käyttää moottori johonkin kivaan projektiin.
Melko pian tämän jälkeen, myöskin kerhossa vaikuttavan Compe innostuksen myötä löytyi myös minulle aihio, jonka lähtötilanne ja tiedot oli melko hyvät:
- katsastamaton
- ajettu ~300tkm, joista viimeiset 10tkm viimeisen 5 vuoden aikana
- 13 omistajaa 10 vuoden aikana
- muutaman kuva
- myyjän kanssa puhutun parin lyhyen puhelun mukaan vikana vain korkea tyhjäkäynti
Näillä luottamusta herättävillä tiedoilla tilasin näkemättä kuljetuksen autolle toiselta puolen maata kotiin ja rahat myyjän tilille.
Pienen ostokrapulan jälkeen olen alkanut selvittämään mitä auton katsastaminen vaatii, ja täten mitä muuta tehtävää tekniikan osalta on edessä. Laitetaan siis ensin ajoon, ja hommataan projektiin palikoita ajan kanssa.
Talvirenkaat 15" vanteilla vuodelta 2003 eivät herättäneet hirveämmin luottamusta -> laitoin Compen orig. vanteille 205/55r16 peruskokoiset hakkapeliitat. Kesärengastusta varten olisi yhdet ehdokkaat 17x7 ET25 225/45 miten käy niiden mahtumisen kanssa?
Moottorin korkea tyhjäkäynti korjaantui kaasuläpän alla olevan mikrokytkimen asennon säädöllä, nyt tyhjäkäynti vaeltelee reippaasti lähes sammumispisteestä reiluun 1000rpm, mutta vikakoodeja ei enää tule.
Ensimmäisellä kerralla kone käynnistyy suoraan ilman houkuttelua, mutta useamman tunninkin seisomisen jälkeen vaatii starttisprayta tms. vaikka auto on koko ajan lämpimässä tallissa.
Tilasin tyhjäkäynnin/ilmamäärän säätimen(?) sekä lämpötilan anturit, mitä muuta tässä vaiheessa kannattaisi vaihtaa?
Alustan osalta edestä jouset on laikattu näppärästi lyhyemmäksi, reipas 10mm korkeuseroa vasemman ja oikean puolen välillä -> uudet jouset tilattu.
Itse projektin osalta tulee varmasti kysymyksiä sitäkin enemmän, soitellen kun sotaan olen taas menossa :) Tällä hetkellä siitä on vain kone nypätty keulilta irti ja myyty ylimääräisiä osia.
Onko järkevällä työmäärällä automaatin johtosarja muokattavissa, vai tulisiko suoraan ostaa esim. a4 manuaalista? Sen irroittaminen on melko työläs operaatio, kojetaulun irroituskaan ei paljoa vielä auttanut.
Ja lopuksi kysymys yleisellä tasolla: millaisella detailitasolla tästä ollisi teidän mielestä mielenkiintoista / hyödyllistä dokumentoida tänne, vai omaksi ilokseni vain?
Melko pian tämän jälkeen, myöskin kerhossa vaikuttavan Compe innostuksen myötä löytyi myös minulle aihio, jonka lähtötilanne ja tiedot oli melko hyvät:
- katsastamaton
- ajettu ~300tkm, joista viimeiset 10tkm viimeisen 5 vuoden aikana
- 13 omistajaa 10 vuoden aikana
- muutaman kuva
- myyjän kanssa puhutun parin lyhyen puhelun mukaan vikana vain korkea tyhjäkäynti
Näillä luottamusta herättävillä tiedoilla tilasin näkemättä kuljetuksen autolle toiselta puolen maata kotiin ja rahat myyjän tilille.
Pienen ostokrapulan jälkeen olen alkanut selvittämään mitä auton katsastaminen vaatii, ja täten mitä muuta tehtävää tekniikan osalta on edessä. Laitetaan siis ensin ajoon, ja hommataan projektiin palikoita ajan kanssa.
Talvirenkaat 15" vanteilla vuodelta 2003 eivät herättäneet hirveämmin luottamusta -> laitoin Compen orig. vanteille 205/55r16 peruskokoiset hakkapeliitat. Kesärengastusta varten olisi yhdet ehdokkaat 17x7 ET25 225/45 miten käy niiden mahtumisen kanssa?
Moottorin korkea tyhjäkäynti korjaantui kaasuläpän alla olevan mikrokytkimen asennon säädöllä, nyt tyhjäkäynti vaeltelee reippaasti lähes sammumispisteestä reiluun 1000rpm, mutta vikakoodeja ei enää tule.
Ensimmäisellä kerralla kone käynnistyy suoraan ilman houkuttelua, mutta useamman tunninkin seisomisen jälkeen vaatii starttisprayta tms. vaikka auto on koko ajan lämpimässä tallissa.
Tilasin tyhjäkäynnin/ilmamäärän säätimen(?) sekä lämpötilan anturit, mitä muuta tässä vaiheessa kannattaisi vaihtaa?
Alustan osalta edestä jouset on laikattu näppärästi lyhyemmäksi, reipas 10mm korkeuseroa vasemman ja oikean puolen välillä -> uudet jouset tilattu.
Itse projektin osalta tulee varmasti kysymyksiä sitäkin enemmän, soitellen kun sotaan olen taas menossa :) Tällä hetkellä siitä on vain kone nypätty keulilta irti ja myyty ylimääräisiä osia.
Onko järkevällä työmäärällä automaatin johtosarja muokattavissa, vai tulisiko suoraan ostaa esim. a4 manuaalista? Sen irroittaminen on melko työläs operaatio, kojetaulun irroituskaan ei paljoa vielä auttanut.
Ja lopuksi kysymys yleisellä tasolla: millaisella detailitasolla tästä ollisi teidän mielestä mielenkiintoista / hyödyllistä dokumentoida tänne, vai omaksi ilokseni vain?
Comment