Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kevät tulee ja kalusto vaihtuu pari kokoa isompaan. Uttern A56 meni vaihtoon ja tilalle Black Hawk 25. Jonkin verran laittoa ennen kuin vene tulee Suomeen. Rikki oleva plotteri/kaiku menee vaihtoon, pohjaan myrkkymaalit, ulkopinta vaatii puunaamista ja vahauksen et saa kiillon takaisin, sisäpuolelle vahaus ja pilssin pesu ainakin + jotain pienempää fiksailua.
Suomalaisen välittäjän kautta vene tulee Floridasta Suomeen. Käsittääkseni vene majaillut Meksikossa alunperin ja siellä seissyt muutaman vuoden käyttämättömänä. Ilmeisesti rahat loppu tai jotain koska veneestä oli enemmän velkaa pankille kuin oma tarjous oli. Sieltä vene tullut Floridaan jollekin välittäjälle josta vene haettiin talteen. Video hiukan huono kun tossa vaiheessa välittäjä ei päässyt kunnon koeajolle. Testattiin ainoastaan et koneet toimii kunnolla eikä mitään isompia vikoja löydy eikä tossa "kanavassa" saa ajaa kuin 25 mph.
Koneina 2*200 Evinrude H.O E-tec. Tunteja koneissa n. 160 ja vähäisten tuntien takia olikin kiinnostava vaihtoehto kun veneitä tutkittiin.
Periaatteessa sama vene mutta eri valmistaja. Samaan runkoon (formula 233/SeaVee/Contender25) tekee useampikin floridalainen pikkupaja. Tällä hetkellä Competition taitaa olla tunnetuin valmistaja.
Ainakin koneissa vaaditaan CARP*** merkintä. Tohon tulevaan veneeseen käsittääkseni rungolle ei tartte tehdä mitään et saa CE-merkinnän. Kovin vanhoista vanhoista veneistä en osaa sanoa mitä vaatimuksia pitää täyttää et saa tuotua.
Monta hyvää vaihtoehtoa kaatu just koneisiin mitä ei tänne saa tuotua. Yamahan HPDI koneet on suosittuja just noissa mitä katselin ja niitä ei tänne saa. Voi olla että uudet HPDI:t täyttää jo määräykset mut ne mitä katselin oli 2000-luvun alkupuolen molemmin puolin.
Välittäjä suorittaa tuon CE-merkinnän Englannissa. Hinnasta en osaa sanoa kun sopimuksessa minkä sain ei erittele hintoja mutta voin kysyä asiaa kun seuraavaksi olen yhteydessä. Sopaarissa oli lista mitä välittäjä tekee että vene on Suomessa eli veneen kuljetukset siellä päässä, kaikki paperityöt, CE-merkintä, tulliasiat molemmissa päissä, veneen pukit meriikuljetukseen jne.
Tohon veneeseen tulee n. 23000$ kuljetus- ja varastointikuluja, veneen tarkastu ja koeajo, tullimaksuja, veroja sun muuta että vene on täällä.
Korjaan hiukan sanoja tuosta CE-merkinnästä eli tarkistusta ei suoriteta Englannissa vaan firma jonka alaisuudessa oleva työntekijä suorittaa tarkastuksen on englantilainen. En ihan tarkkaan nyt tiedä missä maassa tuo tarkastus tehdä mutta ennen Suomeen tuloa merkinnät on veneessä. Hinnasta sen verran että tuohon tulevaan veneeseen merkintä ja tarkastus maksaa n. 3000€.
Mitenkäs veneen omistajanvaihdos nyt sitten tapahtuu tänäpäivänä? Riittääkö kun kauppakirjan ja ilmoitusosan ottaa mukaan konttorille joka noita veneitä rekisteröi?
Trafin myötä moottoriveneisiin ei sitten saa enää laittaa kilpitehoa suurempia koneita. Tämä kannattaa huomioida, jos on ostamassa venettä, jossa on kilpitehoa suurempi kone. Rekisteröinti tyssää Trafissa liian suureen koneesesen.
Ilmeisesti käytettyjen kilpitehoa suuremmilla koneilla varustettujen veneiden rekisteröinti onnistuu vielä, kun ovat vanhan systeemin myötä rekisteriin päätyneet, mutta tuollaiseen veneeseen et sitten jatkossa enää laita vastaavaa konetta tilalle. Jos vanha voimanpesä lahoaa alta pitää laittaa max. kilpitehon mukainen moottori vanhan tilalle.
Tämä on varsin harmillista, kun vanhaan hyvään aikaa sai laittaa vaikka savolaismalliseen soutuveneeseen isolohkokasin. No ei sinänsä yllättävää, milloinka Trafi olisi tuonut mitään hyvää erilaisten vehkeiden ja vekottimien rekisteröintiin. Suomessa isoveli haluaa valvoa ihan kaikkea :(
Olisikos täällä jollain vinkata hyvää venepaikkaa Helsingistä ensi kesäksi? Soitin tänään Helsingin kaupungin venepaikoista, mutta siellä jono on kuulemma niin pitkä, että kesäksi tuskin venepaikkaa enää saa.
Huomenna itseasiassa tarkoitus käydä ajelemassa rantoja läpi. Stara laittoi kuljetukselle sen verran kovan hinnan, että mietin jo oman lautan rakentamista. VPK:n lautta ei ole vielä vedessä ja nosturi katsastamatta.
Karhusaaresta saattaisi ehkä saada bensaakin veneeseen :)
Emännyyden kanssa tässä pikku hiljaa katseltu matkaveneiden suuntaa. Budjettina voisi pitää 50-80keur (näin alkuun, voi olla että päivittyy kun saadaan speksit lukittua). Ehtoina ollaan pidetty noin 30 jalkanen ja, että pakko olla diesel-koneella/koneilla, mikä taitaa sulkea 99% jenkkiveneistä pois?
Kuinka on noiden runkojen muotoilun laita? Jostain kuullut huhupuheita, että 2000-luvun vaihteessa olisi tullut pieni harppaus tekniikassa, ja "uudemmat" veneet olisi hieman vähemmän janoisia, kevyemmän vastuksen ansiosta? Pitääkö tämä paikkaansa yhtään?
Sitten yksi mikä on käyny mielessä, kun noista suurin osa tuntuu olevan "normaaleilla" vetolaitteilla, niin onko mitää estettä laittaa Jettiä? Saavuttaisiko sillä esim polttoainesäästöjä. Ainakin ohjaus tarkentuu, jos ei muuta.
Tällä hetkellä mitä ollaan katseltu:
Bavaria (27-35)
Sea Ray Sundancer
Bella 850
Princess (näissä vain pitäisi tyytyä suht vanhaan sitten)
Onko muita mihin kannattaisi suunnata katsetta? Tämä ei ole ihan tämän vuoden projekti, mutta hyvä katsoa rauhassa ja tutkien, ennen kuin tunkee kätensä pask**n :)
Sitten yksi mikä on käyny mielessä, kun noista suurin osa tuntuu olevan "normaaleilla" vetolaitteilla, niin onko mitää estettä laittaa Jettiä?
Näin vesijetteilijän näkökulmasta en näe mitään hyötyä. Potkurin vaihtaminen mieleisempään on perinteisessä vetolaitteessa helpompaa kuin impellerin saaminen mieleiseksi. Lisäksi tietysti veneen runko täytyisi olla tehty jettivetolaitetta varten.
Mitä kattelin Alamarinin selosteita, niin niiden pitkänmalliset vetolaiteet saisi asennettua myös "ei jetillisiin" runkoihin. Mutta asennuksen ulkonäkö oli kyllä aika rektum-pitkällä mallinen.
Jetin huonona puolena on myös huono hyötysuhde liukuvien matkaveneiden käyttämissä noin 25 solmun nopeuksissa. Ainakin tuossa alle 100k€ hintaluokassa on 30 jalkaisten moottorit usein mieluumminkin hieman ali- kuin ylitehoisia ja liukuunlähtö verkkaista, joten hyötysuhteella voi olla suurikin merkitys.
Nimbuksen vanhemmat voisi mahtua hintaluokan yläpäähän ja ehkä vielä sitäkin vanhemmat Storebrot. Laadukkaita ovat, mikä näkyy kyllä arvon säilymisessä. Näissä kuitenkin myös vanhemmat ovat usein erittäin hyvin pidettyjä ja päivitettyjä. Muutkin norjalaiset, kuten Fjordit, ovat käsittääkseni ihan laatupelejä. Formulalla taitaa myös olla vanhempia laajarunkoisia 30 jalkaisia myynnissä ainakin silloin tällöin.
Jetillä ei tuossa kokoluokassa saavuta oikein mitään. Siihen on syynsä miksi jetit on huvivenepuolella niin harvinaisia ja jetin kalleus ei ole se syy.
Jetin hyötysuhde on potkuriin verrattuna huono. Se näkyy huonompana suorituskykynä sekä ennen kaikkea huonompana polttoainetaloutena, joka 30 kinttuisissa matkaveneissä on merkittävä tekijä. Lisäksi veneen jälleenmyyntiarvo varmastikin laskee jettiasennuksen myötä.
Comment