Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A5 Coupe/Sportback ostamassa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    En kutsuisi ohjainlaitetta kuluvaksi osaksi vaan huonosti rakennetuksi, kun juotokset pettää. Kytkinpakat on ennemmin kuluva osa. Samoin öljypumppu ja muut kulumisvauriot.
    Uudemmissa eli b8 korissa olevissa ei juuri muuta mene kuin vauhtipyöriä, joka ei taas ole laatikko-ongelma.

    Comment


    • #32
      Kiikarissa olisi A5 2.0TFSI quattro aut. 2011 vaihdokki. Kaikki kokemukset kyseisestä mallista ovat tervetulleita, käyttö, viat, huolto-ohjelma, ominaisuudet yms.
      Viimeksi muokannut Killeri; 21.1.2022, 18:36. Perustelu: Auton tiedot lisätty viestiin.

      Comment


        #33
        Seuraa oljynkulutusta. Erittain ronkeli renkaiden ja vanteiden tasapainolle, pitaa olla just eika melkein, muuten taryyttaa ajossa. Eikait tuossa muuta, kovaa ajoa vaan.

        Comment


        • #34
          Autohan on hieno ajettava ja tekniikaltaan luotettava, ittellä jo 2. versio menossa, ikävä ja oikeastaan ainoa
          huono asia on tuo öljyn kulutus jos sattuu sellainen yksilö kohdalle, tuolla asiasta riittäämiin...
          http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=65182
          muuten komppaan +RISU:a

          Comment


            #35
            Tuosta vielä ilta lukemista.http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...8&highlight=B8

            Comment


            • #36
              Nyt kiikarit on kiikaroitu ja A5 2.0 TFSI quattro A -2011 on omassa tallissa. Kokemukset ovat ainakin ajosta olleet mitä positiivisimmat. Verrattuna entiseen A6 3.2 FSI quattroon tämä on "paljon" sähäkämpi. Tosin sisätilat ovat hiukan niukemmat.

              Comment


              • #37
                Meillä just samoilla spekseillä Sportbacki perheessä ja kaikin puolin olen tyytyväinen ollut. Mäntäremontti tehtiin viime keväänä, kun öljyä meni litra tonnille ja samalla vähän varmuuden vuoksi käskin katella ketjuakin.
                Muuten ei sitten ole ollutkaan, kun ajoa. Bensa maistuu tossa nurkka-ajossa 255/35/19 kumeilla ihan mukavasti. Taitaa olla luokkaa 15l/100km, ei ainakaan paljon puutu.
                Nyt on mäntäremontin jälkeen ajeltu 3700km eikä vielä ole vienyt MMi:n mukaan lainkaan öljyä.

                Ajettavuudeltaanhan tuo on huippuluokkaa. S-tronic on ajossa paras automaatti, mitä olen ajanut. Otantaa on lähinnä Volvon Geartronicista ja BMW:n steptroniceista. Tehoa on riittävästi kotitarpeiksi. Konerempan ajan käytössä ollut -12 mallin 1,8TFSI tuntui lähinnä mopoautolta suorituskyvyltään.

                Comment


                • #38
                  Millainen moottorinlämmitin autoon käy, letkulämmitinkö vain?

                  Myös irrotettava vetokoukku pitäisi asentaa, kait löytyy erilaisia malleja?

                  Noitten asentaminen Audi-liikkeessä maksaisi yhteensä noin 2200 €! Voitte arvata etten asioi siellä.

                  Comment


                  • #39
                    Letkulämmitinhän noihin taitaa mennä? Kurkkaa defan sivuilta. Koukuksi suosittelen westfalian tekelettä, tulee tehtaaltakin tuolta valmistajalta tietääkseni. Saksasta halvalla osat (300-500e haarukalle varmasti osuu).

                    Comment


                      #40
                      Sitten foorumin hakua käyttöön ja jatkokysymykset oikeille alueille ja vielä vanhoihin ketjuihin tarpeen mukaan.

                      Comment


                      • #41
                        Nykyinen käyttöauto on rullannut alla jo rattoisat 170tkm yhdeksän vuoden aikana ja sairastuin ja pari vuotta sitten erittäin pahaan autokuumeeseen. Mielessä on jatkuvasti pahenevasti pyörinyt A5 Coupén hankinta. Hankintaa jarruttaa kuitenkin ajatus siitä, että autolla pitäisi tulla toimeen useita vuosia ja useita kymmeniä, ellei jopa satoja tuhansia kilometrejä. Tästä syystä haluaisin pelata ns. varman päälle, joka nyt kuitenkin autosta puhuttaessa on lähinnä riskin pienentämistä siedettävälle tasolle. Uuden auton kilometrien olisi hyvä olla reilusti alle 200tkm, mielellään lähempänä 100tkm tai jopa alle.

                        Pienten bensaturbojen luotettavuusongelmat hieman häiritsevät, joten ajatuksena olisi TFSI:n hankinnan kohdalla aloittaa omistussuhde moottoriremontilla. En vain tiedä jaksaako moiseen harrastamiseen lähteä käyttöauton kohdalla. Hintaetu pitäisi olla merkittävä ja silti moottorissa on omat riskinsä myös jakopään osalta. Sekin on täysi arvoitus, missä kunnossa hankitun "aihion" moottori on ja tuleeko sen korjaamisesta ylimääräistä päänvaivaa.

                        3,2 V6 FSI on ilmeisesti jakopään osalta vielä pieniä turbokoneitakin riskialttiimpi ja jotenkin vaikeastihengittävä moottori ei istu omaan ajatusmaailmaan. Polttoaineenkulutus ja moottorin tarjoama ilokerroin ei mahda oikein kohdata tämmöisessä.

                        En ole koskaan omistanut diesel-autoa ja siksi hieman vierastan tätä ajatusta. Lamppuöljypelin kohdalla pitäisi mennä sitten suoraan kunnon moottoriin ja siksi 3.0tdi kiinnostaa hyvämaineisena. 2.0tdi on vähän niinkuin tylsä ratkaisu.

                        Vaihteiston suhteen mieltymys käyttäautossa on automaatti. Tiptronicin ongelmat taas hieman arveluttavat ja siksi ensisijainen valinta taitaa olla S Tronic. Tämä taas kaventaa tarjontaa merkittävästi ja nostaa hintaa aika tavalla. Manuaali + diesel vaikuttaa ajatuksen tasolla huonolta yhdistelmältä kaupungissa, jossa suurin osa risteyksistä on tasa-arvoisia.

                        Optimi vaihtoehtona olisi siis tällä hetkellä A5 3.0tdi S Tronic S-line 2012 facelift. Näistä suurin osa on kuitenkin budjetista pahasti yli. Saksasta löytyy muutama n. 20-25ke peli, kun suurin osa huitelee kolmen kympin tuntumassa tai sen huonommalla puolella. Veroja näihin tulee ilmeisesti luokkaa 7-8ke. Suomessa ollut lähiaikoina myynnissä muutama, joissa hintalaput siellä reilusta 30ke ylöspäin, kalleimmat melkein 40ke.

                        Tarvitsisin omien kelailujeni rinnalle hieman kokemusperäistä keskustelua aiheen tiimoilta.

                        Onko Tiptronic miina, johon ei kannata astua? Voiko 2.0TFSI:stä saada järkevällä rahamäärällä oikeasti luotettavan? Uskaltaako ostaa halvimman 3.0tdi stronicin saksasta? Pitäisikö vain lopettaa haaveilu ja syödä pitsaa? Saako manuaalidieselistä jännetupentulehduksen ja tenniskyynärpään? Oiskokelläänmyydä?
                        Viimeksi muokannut kenax; 9.4.2017, 09:50.

                        Comment


                          #42
                          Itse olen ajellut 3.0Tdi manuaalilla nyt parisen kuukautta. Tykkään kovasti ja jännetupintulehdus loistaa poissaolollaan.

                          3.0Tdi-koneelle ei mielestäni löydy vakavaa haastajaa A5-sarjasta. Siinä on kivasti potkua sekä potentiaalia ja kulutus varsin kohtuullinen. Toki koneen korjaaminen ei ilmaista ole, varsinkin polttoainepuolen osat maksavat julmetusti.

                          Comment


                            #43
                            Ei S5 ole poissuljettu vaihtoehto? Näyttäisi asettuvan 20-30keur välimaastoon V8:lla, ja on vielä maltillisesti ajettuja. Tosin ikää tuon hintaisilla on sitten se 10 vuotta.

                            Comment


                              #44
                              Onko Tiptronic miina, johon ei kannata astua?
                              Päinvastoin s-tronic (varsinkin ensimmäisen polven ääs-tronic) taitaa olla se ongelmallisempi laitos.

                              Comment


                                #45
                                Sopivasti sattuu kysymys sikäli, että itsellä vähän samankaltainen miettiminen ollu päällä jo hetken, tosin autoina A4 B8 ja A6 4F Fl.

                                Ehdottomasti suosittelen koneeksi tuota 3.0TDi:tä, luotettava sekä vähä kulutuksellinen, mutta kulkua on silti. Jos automaattia haluaa niin tuo uusi tippi on ymmärtääkseni hyvin kestävä ja ehkä jopa luotettavampi kuin S-tronic. Manuaalikin ihan ok, koska vääntää alhaalta, näissä ainakin A4:Ssa tosin poskilaakeri vikoja ollu, varmaan A5:ssa sama?

                                Comment


                                • #46
                                  S5 olisi kyllä maukas laite, mutta käyttiksenä ehkä vähän turhan suuriruokainen.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Eikös nuo uudemmat 2.0tfsi koneet ole vapaita noista öljyongelmista? Ite ainakin tykännyt tuosta 2.0tfsi + s-tronic paketista ja vikoja ei ole ensimmäisten 86tkm matkalla ollut. Tietysti kaikki hajoaa aikanaan, mutta samalla lisääntyy tietämys merkkiliikkeen ulkopuolella ja korjaukset ei ehkä jatkossa maksa enää toista munuaista.

                                    Tuommoista kävisin koittamassa eka, toki isompi moottori on aina mukavampi mutta näkyy myös hinnassa.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Noiden pienten turbojen kohdalla huolettaa myös niin ikään koko vag-konsernia piinaavat jakopääongelmat. Fakta toki kuitenkin on se, ettei tänä päivänä oikein mahda löytyä semmoista varmaa valintaa näistä autoista.

                                      Käyttiksessä moottorin ei tarvitse nyt mikään aivan huipputehokas olla, kunhan nyt normiliikenteen mukana pysyy.

                                      S5:n kohdalla ehkä veekasia maukkaampi olisi se 3.0TFSI. Mahtaa kuitenkin realistisesti ajateltuna olla nuo ässät pois tästä haaveilusta.

                                      Comment


                                        #49
                                        Mutuna tuosta V8n janoisuudesta, niin ainakin vanhemmat V6-koneet ei kyllä paljoa hävinny kulutuksessa kaseille, mutta menopuolessa kylläkin

                                        Comment


                                        • #50
                                          B7 RS4:llä kokeillut maantiellä ja kaupungissa päästä eri ajotavoilla eri tuloksiin ja sitä ei saanut kyllä alle kymppiin mitenkään. Lompakko itkisi verta 50km päivittäisellä työmatkalla sen johdosta.

                                          Edelleen, tässä ollaan hankkimassa (semi)järkevää käyttöautoa, jota ajaa kuitenkin mielellään. :)

                                          Comment


                                            #51
                                            Lähinnä kun spekuloit tuola aikasemmin tuota A5 3.2:ta, sekään ei taida olla ihan mikään pieniruokaisin. Riippuen, että paljon tulee tuon tuon työmatkan päälle muuta ajoa, niin dieseli ei taida oikein vielä noilla kilsoilla kannattaa. Sillä käyttömaksulla kun saa aika monta litraa bensaa.

                                            Comment


                                            • #52
                                              3 kpl A5 (1.8TFSI, 2.0TFSI ja 3.0TDI) omistaneena ja nyt A4 B8.5 2.0TFSI sanoisin, että FL malliin kannattaisi satsata koska niissä mm. bensaturbokoneet ovat saaneet korjatut mämmänrenkaat. Muutenkin alusta on hiljaisempi eikä auto nitise niin paljon sisällä kuten prefl malleissa.

                                              3.0TDI kone on riittävän tehokas, taloudellinen ja varmatoiminen. Ainoastaan imusarja lienee niissä tyyppivikana. Coupe korimalli on klassisen tyylikäs!

                                              Comment


                                              • #53
                                                Kun puhutaan "uudesta" tipistä ja "alkupään" stronicista, niin missä menee vuosimallien suhteen rajat?

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
                                                  Lähinnä kun spekuloit tuola aikasemmin tuota A5 3.2:ta, sekään ei taida olla ihan mikään pieniruokaisin. Riippuen, että paljon tulee tuon tuon työmatkan päälle muuta ajoa, niin dieseli ei taida oikein vielä noilla kilsoilla kannattaa. Sillä käyttömaksulla kun saa aika monta litraa bensaa.
                                                  Nimenomaan taisin spekuloida, että se on moottorina epäluotettavampi ja lisäksi kulutus kova eikä kuitenkaan mene ns. mihinkään.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Ymmärtääkseni kaikki kolme litraset on tipillä, vaikkakin kerran mulleki kombinaatio myyty S-troniccina myyjän epätietoisuutta.
                                                    Jokapäiväisessä käytössä en kyllä muuta yhdistelmää huolisikaan, kokemusta itsellä B7, B8 ja B9 mallisina.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Itse olen ymmartanyt niin etta tipit on parillinen maara vaihteita (6/8) ja S-tronic 7-vaihdetta. Eipa ole sen ihmeemmin valitettavaa tuosta omasta 2.0TFSI koneellisesta, kuluvia osia mennyt mita mennyt, yksi suutin ja kaasupoljinasetelma. Muuten kovaa ajoa. Bensaa kylla minun ajoilla on kulunut varmaan kympin keskaria, ei ole jaksanut sen kummemmin laskeskella. Joten varsinkin viritettyna ja raskaalla kaasujalalla, ei 2.0TFSI ole mikaan saastopossu.
                                                      Facelift varmaan kannattaa hankkia, niin ei ainakaan ole oljynsyontiongelmaa. Tyomatka-ajoon varmaan ite ottasin diesel-koneellisen.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja skeletoR
                                                        Ymmärtääkseni kaikki kolme litraset on tipillä, vaikkakin kerran mulleki kombinaatio myyty S-troniccina myyjän epätietoisuutta.
                                                        Jos tässä viitataan tipillä käsivalintamahdollisuuteen, niin kyllä, kaikissa 3.0TDI:n automaateissa on sellainen ominaisuus laatikon tyypistä riippumatta. Jos taas tipillä viitataan turbiiniautomaattiin, niin ei todellakaan pidä paikkaansa. B8 A4 ja A5:ssa turbiiniautomaattia oli ison diiselin yhteydessä alkupään malleissa, noin 08-09 ja noin 10 mallivuoteen se vaihtui 7-vaihteiseen Stroniciin. Jossain vaiheessa (mallivuosi '11?) Stronic vaihtui uudempaan generaatioon, missä on mm. vaihdettava öljynsuodatin. Korjatkaa viisaammat, jos lukuihin jäi virheellistä tietoa. Näitä uudempia Stronic-laatikoita pidetään myös varmempina toiminnaltaan kuin ekat generaatiot.

                                                        Yleisesti myös vannotaan turbiiniautomaatin nimeen ennemmin kuin Stroniciin. Molemmissa on kuitenkin omat vikansa, jännittäjille automaattilaatikot ylipäätän harvemmin sopii. Voin erittäin lämpimästi suositella automaattia ison dieselin jatkeeksi, tai vähintäänkin sellaista kokeilemaan. Itse en tykännyt juurikaan manuaalista 3.0TDI:n jatkeena, mutta tämä on hyvin voimakkaasti makuasia.

                                                        Jos vähiten haluaa jännittää voimalinjan puolesta, niin suositukseni olisi alkupään 08-09 A5 176kW versio 3.0TDI:stä turbiiniautomaatilla. Faceliftiin tulleen 180kW version jakoketjun kiristimen mahdolliset ongelmat saattavat aiheuttaa Stronicin ohella lisäjännitystä heikkohermoisille. Faceliftissä plussaa pienemmistä päästöistä ja kulutuksesta, siksi toisekseen voimalinja toimii hienosti jokapäiväisessä ajossa. Jos tykkää ajaa enemmän kuin jännittää, niin voin suositella kyllä lämpimästi myös faceliftiä kaikkine mahdollisine murheineen, tosin kokemukset rajoittuvat vain A4 koriin.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Ei sitä suotta pidä jännittää, mutta lähinnä yritän tässä hankintavaiheessa minimoida riskiä mahdollisimman paljon.

                                                          Liekö tuo faceliftin 180kw kiristinasia ratkaistavissa osia vaihtamalla moottori paikoillaan vai vaatiko moottorin irrotuksen? Näissä taisi olla ketjujakopää moottorin takapäässä?

                                                          Tuo 08-09 tiptronic on hinnaltaan aika paljon houkuttelevampi kuin facelift stronic, joten sikäli ihan mielenkiintoista.

                                                          Edit: niin ja tosiaan, automaatti on kyllä aika pitkälti must-have, tässä on 19v mennyt automaattikäyttiksellä enkä aio siitä kyllä ihan heti vaihtaa pois.
                                                          Viimeksi muokannut kenax; 10.4.2017, 09:08.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Myös jakopäähän liittyvä kommenttini siirtyi näemmä pois tästä ketjusta, eli 180kW version jakopääremppa ei purata moottoria pois, mutta laatikon kyllä ja on näin ollen aika isotöinen homma silti.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Kokemusta A4 2.0Tdi manuaalilla, tylsä ja vaatii kepin heilutusta aivan liikaa. Sen jälkeen A5 Coupe 3.0Tdi stronicilla. Erittäin hyvä käyttöauto. Kulutus pientä suhteessa kulkuun ja auton painoon. Makuasioita mutta omasta mielestä tuo 3.0Tdi ehdottomasti stronicilla, käyttömukavuus aivan omaa luokkaansa. Ja samalla saa ulkonäköä. Sporttinen auto vaikka onkin nokivasara.
                                                              Kummassakaan autossa ei ollut mitään vikaa missään vaiheessa, pl. normaalit kulutus osat. Molemmilla ajoin reilut 100tkm, välillä 100-200tkm.
                                                              Nyt omalla autolla ajot jääneet viikonloppuisiin herkutteluhetkiin RS5:lla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X