Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

USA tuning TV-sarjojen autojen tehot?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    USA tuning TV-sarjojen autojen tehot?

    Onko kukaan muu ihmetellyt noita TV:stä tulevien USA tuning yms. ohjelmien (esim. Overhouling ja tämä Boydin pajasta kertova) autojen tehoja?

    Eilinen jakso tuosta Boydin Hot Rod pajasta on hyvä esimerkki. Tekevät jotain lasikuitu Corvettea jollekin kuuluisuudelle. Kävivät tuunaamassa konetta ja ottivat siitä sellaiset kevyet 1500hv ha 950Nm vääntöä. Olihan siinä sentään 2 turboa, mutta kaikki sarjan moottorit tuntuvat vähintäänkin olevan sellaiset 600-800hv, ilman sen kummempia virtityksiä. mahtaa tuo Corvette kulkea melko iloisesti.

    Sama toistuu tuossa Overhoul sarjassa, auton keulalle tulee aina joku monsteri jossa on se 700hv. Onhan noissa kuutioita, mutta tuntuu että tehoja saadaan vaikka kuin paljon irti...

    Veyron alkaa tuntua laiskalta noihin verrattuna. Siinä on sentään julmettu moottori 4:llä turbolla höystettynä, mahtaisko olla vielä virivaraa =) Insinöörit joutuivat miettimään melko paljon, että saivat tuon paketin toimimaan. Olisivat tilanneet siihen jenkeistä koneen ;-)

    #2
    Saahan tuollaisista maamoottori kaseista tehoja ulos, yleensä käyttävät vieläpä ihan "crate" moottoreita, eli kone tulee "valmiina" puulaatikossa, josta vaan nostetaan keulalla.

    Eipä nuo litratehot noissa silti mitään ihmeellisiä ole, 502 kuutiotuumaa, ja 600hv... jos ei reilu 8 litranen kone tuon enempää tuota, ni viritys ei ole millään muotoa onnistunut ;) Audi tuottaa 4.2litrasesta vaparikasista reilu 400 hummaa.

    Comment


    • #3
      Hemmetin hyvä pointti! Näiden sarjojen vankkumattomana ystävänä (lukuunottamatta Overhaulin':ia, kiitos vinkistä ;) ) ei ole tullut kiinnitettyä huomiota tuohon tehoasiaan. Kai tuon eilisen jakson Corveten tehot ovat mahdollisia? ... Mutta tuskin ne niin kovaa kulkevat kuin Bugatti. En suostu uskomaan, että löytyy jotain Veyronia kovempaa rautaa. Ai miten niin fanitan Veyronia...

      Comment


        #4
        Niin, jälleen kerran veyronissa on vähän eri luokan huoltovälit kun virimoottorissa. Turha niitä on vertailla. Kyllähän 2.2l vitoskoneestakin on otettu jo pitkään yli tuhatta hevosvoimaa, mutta ei niillä vehkeillä kaupassa käydä.
        Toisekseen moderneilla välineillä ei ole mikään ihmetys ottaa valtavasta jenkkikoneesta valtavat tehot.

        Comment


        • #5
          Ihan järjettömän hintaisia nuo valmiit moottorit uusista custom osista kasatuilla osilla, siis järjettömän halpoja. 4000e saat 450hp koneen minkä vain pulttaat pakosarjoihin kiinni, kaikki muu on jo valmiina. Alumiiniset sylinterikansiparitkin alkaa olemaan sen hintaisia että ei paljoa kannata vanhoja valurautakansia edes kunnostaa, hinnat uusille valmiille kansille on semmoista alkaen 350e/kpl.

          Mutta itse Englantilaisia härveleitä harrastavana, on tullut huomattua että saarivaltion dynopenkit taitaa antaa semmoisen +20% enempi tehoa kuin täällä meillä kotimaassa. Aika tavalla kokemusta A-sarjan koneen virittämisestä ja tulleista tehoista, mutta aina vastaavissa paketeissa on huomattavasti vähemmän tehoa ollut kaveripiirissä.

          Comment


          • #6
            Kävivät tuunaamassa konetta ja ottivat siitä sellaiset kevyet 1500hv ha 950Nm vääntöä.
            Kattelin kanssa tuon corvette-jakson, mutta siinä kun sitä mottia dynottivat, niin tuon reilu 900Nm vääntö tuli "lähes ilman boostia" ja sitten paineilla ajettaessa oli jotain lähemmäs 1500hp saatu. Eli siinä kerrottiin hieman hassusti parit tulokset eri dynotuksista.

            Tuolla jenkkilässä on kyllä niin mahdottomasti noihin V8 motteihin erilaisia virijuttuja, etten edes ite jaksa ihmetellä noita tehoja. Jostain pikkulohkosta taitaa sen 400-450hp saada hyvinkin ihan vain jotain "pikkuosia" vaihtamalla.

            Comment


              #7
              Saiskohan tuolta tilattua "bolt-on" 600hv koneen audin nokalle. Ota laatikosta ulos, nosta keulalle ja ei kun kovaa menoa =)

              Jeps, kai sitä rahalla saa mitä tahansa. Ois kiva nähdä esim. tuossa Overhaul sarjassa joku nykyaikaisen (esim. A8) auton tuunaus. Onhan se toki huomattavasti helpompaa tuunailla noita vanhoja, sillä niissä ei ollut sen ihmeempiä hienouksia esim. esp, asb, ajotietokoneet sun muut. Noita vehkeitä ei taida saada edes suomessa rekisteriin...

              Sama muuten pätee tähän Discoverilla näkyvään OCC sarjaan. Aika härpättimi' ne tekeekin ja vielä liikenteeseenkin. Onkohan siellä mitään valvontaa mitä sinne liikenteeseen oikein tungetaan...

              Comment


              • #8
                Saattaa olla aika iloinen kulkija tuo American Hot Rodin Corvette. Putkirunko ja lasikuitukoppa yhdistettynä 1500hv moottoriin ei voi olla kuin raketti :)

                Comment


                  #9
                  Ja siis sehän oli koneesta. Ei pyöriltä. Silti, julmetut olivat tehot. Barrys Speed shopissa oli viimejaksossa kans remmiahdettu isolohko. Ajoivat jakson lopussa varttimailin, mutta en muista äkkiseltään paljo se oli. Kuitenkin tieliikenteeseen tehty kisa-auto. Nopia se oli. Sen muistan =)

                  Comment


                  • #10
                    Jos on kovat lukemat, niin on sitä tilavuuttakin kohtuudella. Tosin täytyy muistaa että noissa jenkkikaseissa on 2-venttiilikannet. Tommonen 1,5 kiloheppaa 434cid koneesta on viritysasteeltaan sama asia kuin 380hv 1.8 koneesta.

                    Comment


                      #11
                      Kuulinko muuten väärin vai oliko ahtoja "twentyonehundred psi"? (2,1)

                      Comment


                        #12
                        Eli 210 psi:tä, ~14,5 bar. Taisit kuulla väärin :)

                        Eiku taitaahan tuo tosiaan olla 2100 PSI. Hiton jenkit kun tuokin pitää kertoa noin.
                        Viimeksi muokannut okkim; 31.7.2008, 18:36. Perustelu: korrrjausta.

                        Comment


                          #13
                          Max power: 1,532 hp at 5,900 rpm and 1,580 lb-ft. at 3,900 (32 lbs boost, 109 octane)
                          http://www.popularhotrodding.com/fea...tte/index.html
                          http://www.youtube.com/watch?v=dE0Jnx27sqg


                          Tuommosta faktaa löytyy.

                          Litratehot ei tosiaan ole mitään ihmeellisiä. Japsikoneista melkein samat litratehot vaparina mitä öljyvatkaimista puhaltimien kanssa.
                          Viimeksi muokannut Sleepy2; 31.7.2008, 14:46.

                          Comment


                            #14
                            Eikös twentyonehundred psi ole 2100 psi?

                            Comment


                            • #15
                              Barrys Speed shopissa oli viimejaksossa kans remmiahdettu isolohko. Ajoivat jakson lopussa varttimailin, mutta en muista äkkiseltään paljo se oli. Kuitenkin tieliikenteeseen tehty kisa-auto. Nopia se oli. Sen muistan =)
                              Jos puhut siitä Chevy Novasta niin ei ne kellottanut sillä kuin jotain 12 pintaan. Oli amatöörit ratissa ja säädät hakusessa. Nopea = kyllä, mutta parempaankin pysyy tuolla.

                              Comment


                                #16
                                31 pounds of boos = 31 psi = 2,2 bar

                                Eiköhän mekin aleta antaa ahtolukemia vaikka halkoina?

                                Yksi kuiva koivupuuhalko on noin 40*10*5cm = 0,002 m^3 ja painaa noin 0,002m^3 x 600kg/m^3 = 1,2kg. 1 bar ~= 1kg/cm^2 ~= 0,8 halkoa. Eli 2,2 bar on 1,76 halkoa.

                                Käytännöllistä ja ennenkaikkea niin eksaktia.

                                Fuck the SI-system.

                                Comment


                                  #17
                                  Jenkkien katsastusasia mietitytti itseänikin, ja eräällä Californian reissullani kysäisin paikalliselta maanmieheltä, että miten siellä toimitaan noiden asioiden kanssa.

                                  Esim Los Angelesissa on abaut 15 milj ihmistä ja 11 milj autoa. Tuolla määrällä suomen valtion kaltainen vuosikatsastuksen suorittaminen noin monelle autolle on aika iso rasti, etenkin jos lait olisi juurikin niin jyrkät kuin suomessa. Toisaalta, suomessahan noi saasterajat taitaa olla aika korkealla. Luulisi jenkeissä olevan vielä tarkempaa, koska siellä on enemmän autoja ja tiellä liikkujia.

                                  Californiassa menee leimalle esim 20% kalvolla tummennetut lasit, mutta konstaapelit saattaa kirjoittaa niistä muutaman kympin sakon pysäyttäessään. Katsastuksessa lähinnnä tsekataan, että auto kulkee ja toimii jotenkuten. En tiedä, että moottorin virittämiseen olisi puututtu vastaavalla tavalla kuin meillä täällä, ah niin ihanassa kotosuomessa.
                                  Valaiskaa joku, jos löytyy tuoreempaa viimekäden tietoa rapakontakaisesta katsastuskäyttäytymisestä =)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Toisaalta, suomessahan noi saasterajat taitaa olla aika korkealla. Luulisi jenkeissä olevan vielä tarkempaa, koska siellä on enemmän autoja ja tiellä liikkujia.
                                    Eikös nimenomaan Kalifornia ole ollut edelläkävijä näissä "saaste"asioissa. Kaliforniasta entisaikaan kun vanhoja jenkkejä tuli niin kyseltiin "onkos ne saastehimmelit" kiinni vielä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Minäkin olen käsittänyt, että OBD:t ja muut ovat saaneet alkunsa nimenomaan Californian lainsäädännöstä. Ja iso-Arska on pitänyt lait yhä samalla linjalla, joten tiukkaa siellä on yhä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jenkit mittaavat SAE -tehoja eri metodilla kuin saksalaiset DIN -tehoja. Jenkkien metodissa ei ole apulaitteita paikallaan ja kone saa hengittää vapaasti ilman mitään äänenvaimentimia ja ilmansuodattimia tms. Pakoputken virkaa hoitaa usein suora, lyhyt putki.

                                        DIN -hepat dynotetaan sillä setupilla, joka tulee linjalta ulos.

                                        Siksi liioitellen 400 SAE (Society of Automobile Engineers tjsp) -hevosta on 250 DIN (Deutch Industrie Norm tjsp) -hevosta.

                                        Koska tehot (joka on myyntiargumentti) jenkeissä määritellään ilman apulaitteita, on monesti esim. pakosarjat melko hanurista (Z-28:ssa muistaakseni teho nousi ja kulutus laski huomattavasti, kun vakio virtausopillisesti sudet T -haarapakosarjat vaihdettiin laadukkaisiin ja virtaavampiin thyyningpakosarjoihin). Saksalaisen vaparin virittämisessä on hyvin vähän järkevää potentiaalia, kun tehtaalla asioita on jo optimoitu.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jenkit perinteisesti osaavat erittäin edistyksellisesti puristaa mahdollisimman vähän tehoa mahdollisimman suuresta määrästä litratilavuutta.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jasso sen jo sanoikin.

                                            Tuli mieleen jokus taannoin esitetty Ajoneuvoksen jakso, jossa ajettiin ensin Viper ja myöhemmin A8 (vai oliko S8).
                                            Viperin tehoja en nyt muista, mutta on kuitenkin ihan urheiluauto V10-koneella, vaikka sen tekniikka onkin kivikautista (työntötangot). Audin saman suuruinen suorituskyky otetaan paljon pienemmällä padalla ja varsinkin kulutuksella.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jenkkikoneita kun monesti parjataan vanhanaikaisuudesta, on mielestäni hyvä pitää kuitenkin mielessä että teho = teho = teho. Jenkkien kun ei perinteisesti ole tarvinnut välittää siitä kulutuksesta, niin on voitu tehdä halvalla tehoa lo-techillä.
                                              Varttimailin hävinneen on minusta turha selitellä että "no muttakun sulla on työntötangot!"

                                              Comment


                                                #24
                                                Olen hieman samaa mieltä. Kävin ihmettelemässä kiihdytyskisoissa noita V8 koneita. Niissä oli edelleen työntötangot, kaksi venttiiliä per sylinteri ja yksi nokka-akseli keskellä lohkoa.

                                                Eli siis aika muinaistekniikkaa. Tehoa tuli siitäkin koneesta 2700 hv :)

                                                Kysyin että miksei ne käytä moniventtiilikansia, mutta ei ole kuulemma ollut niin suurta hyötyä, ja huoltaminen vaikeutuu.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Yks syy on se, että kun 50-luvun pikkulohkoista lähtien on jenkkikoneen perusrakenne säilynyt samana, on niiden osalta kertynyt kokemustakin melko tuhottomasti. Tönäri- V-kasin osien saantikin on kivutonta, löytyy kaikkea ihan laidasta laitaan, joka tarpeeseen ja joka budjettiin. Jos audin 2.7bit koneeseen haluat virikannet, ei valmiita juuri ole tarjolla, ja jos on niin hinta voi olla aika hirveä. Pikkulohko V8 koneeseen löytyy varmaan samalta istumalta yli 300 erilaista aftermarket kantta, ja hinnat on suhteellisen inhimillisiä.

                                                  Onhan nyt kuitenkin selkeästi nähtävissä että eurot ja japsit alkavat kulkea jo melko kovaa varttimailillakin, koska yleisestikin kiihdytysautoilu on nostanut päätään ja suosiotaan ameriikan ulkopuolella.
                                                  Eihän esim 70-luvulla ollut juuri minkäänlaista merkittävää kiihdytystoimintaa Suomessa tai koko Euroopassa, kun jenkit taas tahkosivat varttimailia jo hyvinkin aktiivisesti.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Okkim, samaa mieltä myös. Kunnon isolohkot ovat kovaa valuuttaa, kunhan vain vähän kutittelee. Isosta kasasta rautaa saa mielettömällä kertoimella vakioon nähden tehoja pienellä virillä. Mikään ei voita litratilavuutta :)

                                                    Mutta ne vakiojenkkikoneet on ihan puhdasta paskaa ainakin insinöörin näkökulmasta. Romurauta kauppiaan mielestä aarteita.

                                                    Caterpillarin tekniikka kuvaa erityisen terävästi jenkkitekniikkaa. Tiettyyn tarkoitukseen mielettömän hyvää:
                                                    - paljon rautaa, jota on ilo hitsailla -> ruostuu puhki vasta seuraavassa polvessa
                                                    - moottorit on mielettömän aliviritteisiä kestävyyteen nähden -> eivät hajoa ikinä
                                                    - elektroniikka on mallia kaksi vipukytkintä -> karun kestävää
                                                    - kaikki on suunniteltu ropattavaksi kintaat kädessä -> et voi rikkoa mitään
                                                    - kaikissa propuissa on suoraan räikän/jatkovarrelle kanta -> ei tarvitse etsiä hylsyjä
                                                    - vesiputkiin on suunniteltu talotekniikasta varastetut kierrettävät metallihanat -> härskit

                                                    Esihistoriallisia lekoja, mutta leka toimii aina ja riittävän isoissa hommissa mielettömän hyvin :)

                                                    Ja pillariin saa muuten hyllystä suoraan aina 70-luvun vehkeisiinkin mitä vain osia tarroista pultteihin. Sitä vanhemmat menee luultavasti vain tilauskamaksi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Joo kyllä se noin on mitä Jasso tossa laukoo.
                                                      Yksi syy on juuri viritysaste ja kestävyys, miksi noita jenkkikoneita on marinoitu jo maailman sivu, ihan tehtaiden toimesta. Sillä matalaviritteisellä pikkulohkolla saa vetää vaikka kolmeen kertaan atlantin ympäri urku auki, ja paatti senkun porskuttaa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kyllähän se paatti porskuttaisi muuten, paitsi ne koneet kerkeää syöpymään rikki ennekuin kuluvat loppuun. Tommosen raakavesijäähdytteisen V8-koneen kestoikä oikeasti suolaisessa valtameressä on luokkaa viisi vuotta.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Eikai kukaan järki-ihminen merivettä muutenkaan koneessa pyöritä! Siis vaikka ihan siinä "vakio" Volvo-Penta padassa. Sitä tarkoitusta vartenhan on lauhduttimet. Käsittääkseni marinointi pitää perinteisesti myös sisällään tuon lauhduttimen vedelle ja toisen öljylle (ja tarvittaessa kolmas ahtoilmalle). Onko tää taas näitä järvi-Suomen urbaanitarinoita?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Järkeä tai ei, mutta öpaut 95% bensakäyttöisistä sisä/sisäperäkoneista veneissä on raakavesijäähdytteisiä.

                                                            Voihan noihin tietty laittaa makeavesijäähdytyksen, mutta noi satsit vaan ovat kovin kalliita.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X