Tainnut automyyjä puhua omiaan, seisontalämmitys lämmittää vain sisätilat.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A6 C8 ostamassa.
Collapse
X
-
Sittenhän se on selvä reklamaation paikka, kun myyjä myy autoa olemattomilla ominaisuuksilla. Täytynee soittaakin sinne heti tänään, tai käydä jos ehdin ja käydä keskustelu myyjän kanssa. Saakin sitten hommata sen lämmityksen tuohon, kun kerran hänelle sanoin, että mulla pitää olla sellainen auto, minkä saa pihalla lämpimäksi, ettei tarvii kylmäkäynnistellä koko ajan talvella.
Comment
-
Kävin keskustelun automyyjän kanssa ja tämä myönsi, että oli puhunut asiasta väärin tietämättömyyttään. Hoitavat mulle lämmittimen kuntoon mahdollisimman pian heidän piikkiinsä. Joten sinänsä loppu hyvin kaikki hyvin
Comment
-
Apua vielä kaipailisin. Onnistuin yksi päivä saamaan vakionopeudensäätimen toimimaan niin, että auto jarrutti automaattisesti aina kun nopeusrajoitukset laskivat ja kiihdytti sitten korkeampaan tavoitenopeuteen automaattisesti, kun nopeus nousi. Mutta nytpä en sitä ole saanut enää jälkikäteen toimimaan niin.
Miten tuo laitetaan päälle? Yritin ohjekirjastakin katsoa, mutta en nyt vain oikein saa selvää tästä ominaisuudesta.
Ps. On muuten kyllä älyttömän hyvä auto ajaa ja 300 heppaa liikuttaa tuota tonnikeijua yllättävänkin hyvin kun pedaalin lyö pohjaan.
Sanoisin että kaikista nykyautoista siinä on nätein ohjaamo. On vaan niin hemmetisti kaikkia valikoita, että kun ne joskus oppisi niin, ettei tarvii joka kerta ihmetellä, että missä jokin toiminto olikaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viestiKäsittääkseni akku pitäisi olla se isompi 2022 autoissa mikä minullekin on myyty mutta auton valmistusajankohta on kuitekin ollut 7/2021 ja olen ollut luulossa, että Audien mallivuosi vaihtuisi joka vuoden elokuussa.
Comment
-
Ei saa. Koska eipä sitä polttomoottoria välttämättä käynnistettäisi vaikka 15 asteen pakkasessa 30km matkalla ollenkaan. Ja jos matka olisi pidempi niin moottori olisi ehtinyt jo jäähtyä.
En tunne tarkemmin miten tuollaisessa plugarissa on hytin lämmitys järjestetty, mutta konsernin pikkukoneisissa plugareissa sähkövastuksella lämmitetään jäähdytinnestettä ja sen avulla tuotetaan hyttiin lämpöä ihan perinteisellä tavalla. Kierto on vain suljettu tosi pieneksi. Sitten kun polttomoottori käynnistyy niin sen lämmittämää vettä kierrätetään myös lämppärin kennon kautta.
Comment
-
Se on sitä ekoilua. Mitä sitä parinsadan kilon rautamöykkyä lämmittämään turhanpäiten jollain hiilivoimalla tuotetulla sähköllä. Jos ajatellaan että samaan aikaan jo säästetään jostain takavalojen ledien polttamisesta energiansäästön nimissä.
Ja sitten ihminen jälkiasentaa defan lämmittimen joka toimii ihan samalla sähköllä.
Sama logiikka kuin dieseleissä joissa esim. PSA-konsernin pikkudieselit on ekoviritetty niin piheiksi että polttoaineesta ei yksinkertaisesti riitä hukkalämpöä sisätilojen lämmittämiseen. Sitten niihin laitetaan erillinen polttoainelämmitin joka käyttää sen pari desiä tunnissa polttoainetta ja jonka pakokaasu päästetään ilman katalysaattoreita ja hiukkassuodattimia sun muita suoraan taivaalle. Eikö senkin määrän polttoainetta voisi tarvittaessa polttaa moottorissa hiukan huonommalla hyötysuhteella niin että riittäisi lämpöä ja nekin päästöt olisi saastelaitteiden kautta käsitelty, olisi ihan kartoilla toteutettavissa oleva asia.
Noh, menee kauaksi C8 topikista mutta yleispätevästi voi sanoa että energiansäästön tavoittelusta johtuu käytännössä kaikki viimeisen 20 vuoden aikana tulleet, ihmeellisiltä ja välillä typeriltäkin tuntuvat suunnitteluratkaisut. Autonvalmistajaa sitoo kaiken eniten WLTP tai NEDC päästötestiarvot, kakkosena valmistuskustannukset. Ongelman painoarvo toki koko ajan pienenee samaa tahtia polttomoottorien osuuden kanssa.
Vaan takaisin ketjun aiheeseen, en ole pariin kuukauteen käynyt omalla kutosella juuri missään kotinurkkia pidemmällä ja olin jo vähän unohtanut minkälainen matkatyökalu C8 on. Toissapäivänä piipahdus Vantaalle ja paljon erinäköistä maantietä, moottoritietä, kehätietä jne ja jossain vaiheessa oikein ääneen piti vaimolle todeta että on tässä vaan tää vaihdelaatikko aivan helvetin hienosti toimiva. Tuo 7-vaihteinen S-Tronic on kyllä todella onnistunut, pärjää motarin rampeissa ja maantien rekkojen ohituksissakin jo ihan patavakio 204-heppaisella ilman kipua kun ei tarvi laatikon takia varata lisätilaa ja -aikaa. Ei ämpyile eikä tee mitään ylimääräistä.
Comment
-
Tämän päivän plugareissa on sen verran tehokkaasti otettu sähkömoottorin ja akuston tuottama hukkalämpö talteen jäähdytysnestejärjestelmään että varsinaista esilämmitystä moottorille tuskin tarvitsee (olkoonkin se hukkalämmön määrä vain murto-osa polttiksen tuottamasta määrästä), mutta kyllä noissa PTC-vastukset tai jopa lämpöpumput ruukaa olemaan sitten hytin ja/tai akuston esilämmittämistä varten. Useammin lämpöpumput on täyssähköhärveleiden juttuja tosin. Polttomoottori kuitenkin käynnistyy väkisin vain silloin kun ajotila sitä edellyttää (sport-vaihde/ajonopeus nousee riittävän korkeaksi/yhdistetty käyttötapa tms kuljettajan asettama ehto) tai korkeajännitepatterin varaustaso on käynnistyksessä alle 35%, näin ainakin muistelen lukeneeni jostakin SSP:stä aikaa sitten. Voin toki olla väärässäkin, korjatkoon joku viisaampi, mutta muistelisin että alkupään plugareissa oli tällasia juttuja.
Mutta Terholle vastaten, luulen että noudattaa samaa linjaa sisarmerkkien tuotteiden kanssa eli lämpötila-alue täyssähkökäytölle on n. -27 asteesta +50 asteeseen, noin hatusta heitettynä infona koulutuspäiviltä parin vuoden takaa. Jokunenkin IV Suberb/Octavia oli työmaan pihassa täysin vammautuneena viime talven kovilla pakkasviikoilla :DViimeksi muokannut jaeger; 1.8.2024, 18:02.
Comment
-
Käytännössä pakkasraja pelkälle sähköajolle on vajaa -20 astetta. Jos lähtee lämpimästä tallista niin päästään sähköllä muutama aste kylmemmässä. Kaikki riippuu tietenkin myös siitä kuinka lämpimänä hyttiä pitää.
Niin ja näissä A6 plugareissa on lämpöpumppu. Ei ole vielä osunut hollille sellaista SSP:tä mistä näkisi kuinka vesi kiertää ja miten sitä lämmitetään.
Comment
-
Kiitos tiedosta. Vanhan liiton edustajana mietin itse miten ehkäistä polttomoottorin ennenaikaista kulumista kylmästarteissa. Siksi Defan tms. asentaminen kiinnostaisi mutta pikaisesti katsomalla Defa on tähän malliin melkoisen hintava. Onneksi on lämmin talli niin kylmästartit jää vähiin. Polttoainesäästö itselle toissijainen asia silloin harvoin kun on todella kylmä, pikkupakkaset erikseen.
Comment
-
650€ joo asennettuna. Automyyjä mokaili kertoen ihan puuta heinää, kun ostin auton, niin sain autoliikkeen piikkiin lohkolämppärin asennuksen. Itellä on vaan autokatos ja haluan moottoria suojella liioilta kylmäkäynnistyksiltä, niin haluan ihan ehdottomasti jotain esilämmittämään moottoria. Muutakaan ratkaisua tähän ei ollut, niin lohkolämppäriin on tyytyminen.
Comment
-
Näköjään myös C8 jatkaa vuosikymmenten katkeamatonta Team Doorhandle perinnettä.
Kesälomalla tuli ajettua kolmatta tuhatta kilsaa Audilla. Sen verran pitää kehuja antaa autolle, että onhan se ihan hemmetin kiva ja vaivaton peli ajella. Ajoavustimet päällä sehän ajelee ihan itsekseen. Ajo-ominaisuudet (S-Line alusta) myös kohdallaan tällaiseksi tonnikeijuksi, kehtaa mutkaan ajaa niin, että kuskia hirvittää. Tuo nopeusrajoituksia vahtiva adaptiivinen vakkari on kyllä hieman ärsyttävä, kuten jo säikeessä aikaisemmin mainittiin, mutta on life saver kameratolppateillä. Auto muuten jarruttelee myös ilman vakkaria, kun huomaa nopeusrajoituksen pienenevän, jos ei paina samanaikaisesti kaasua. Joku ajomodejuttu ilmeisesti tämäkin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viestiTuohan sit tarkoittaa että aina kun lämmität lohkolämmittimellä niin lähdet liikkeelle polttomoottorilla. Tietenkin tuo toimii pidemmillä siirtymillä jos säästää sähkön loppumatkalle mutta jotenkin hankalalta kuulostaa.
Comment
-
Pelkään ettei ole kyseessä ovenkahva vaan lukkolaite Ilkka L tapauksessa. Vikakoodeista se tietysti selviäisi. Tai sitten oven ohjainlaite hajoamassa kuten minulla kävi.
Seuraavan huollon ajankohdan tai kilometrit siihen näkee MMI:stä tai myAudi sovelluksesta.
Ja sitä vakkarin toimintaa saa muutettua myös MMI:stä jos tarvetta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Pazimus Näytä viesti
Mutta jos pakkasta on niin paljon, ettei se sähköllä lähde päälle, niin silloinhan tulisi kylmäkäynnistys moottorille?
Eli ainakin täällä etelässä lohkolämmittimen hyöty on omasta mielestä vähän niin ja näin.
- 1 like
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viestiEikö näissä ollut joku marginaalinen tehoero bensakoneessa vai muistankohan nyt väärin?
- 1 like
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viestiPelkään ettei ole kyseessä ovenkahva vaan lukkolaite Ilkka L tapauksessa. Vikakoodeista se tietysti selviäisi. Tai sitten oven ohjainlaite hajoamassa kuten minulla kävi.
Seuraavan huollon ajankohdan tai kilometrit siihen näkee MMI:stä tai myAudi sovelluksesta.
Ja sitä vakkarin toimintaa saa muutettua myös MMI:stä jos tarvetta.
Comment
-
Mulla omassa '20 vuotisessa irtos vasemman takaoven ulkokahvasta se pieni muoviluistiasia, en oo vielä saanu aikaiseksi selvittää kuinka järjestelmäkriittinen osa se on kun kahva toistaiseksi toimii.
Ja viime viikonloppuna takapenkkiläinen valitteli apukuskin puolella että ovi ei aukea sisäkahvasta. Aukes se sitten kun kolme tai neljä kertaa nyki.
Että joo, harmillisia yksittäistapauksia. Perinteet vissiin velvottaa tekeen lukot ja kahvat semmosta paskaa että kiinalaiset ja korealaisetkin nauraa.
Comment
-
Joko DRYA tai DLGA tuo minun on, se on 2021 myöhemmällä puoliskolla tullut, joten sillä isommalla akulla.
Perinteet vissiin velvottaa tekeen lukot ja kahvat semmosta paskaa että kiinalaiset ja korealaisetkin nauraa.
Comment
Comment