Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C8 ostamassa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tainnut automyyjä puhua omiaan, seisontalämmitys lämmittää vain sisätilat.

    Comment


    • Sittenhän se on selvä reklamaation paikka, kun myyjä myy autoa olemattomilla ominaisuuksilla. Täytynee soittaakin sinne heti tänään, tai käydä jos ehdin ja käydä keskustelu myyjän kanssa. Saakin sitten hommata sen lämmityksen tuohon, kun kerran hänelle sanoin, että mulla pitää olla sellainen auto, minkä saa pihalla lämpimäksi, ettei tarvii kylmäkäynnistellä koko ajan talvella.

      Comment


      • Kävin keskustelun automyyjän kanssa ja tämä myönsi, että oli puhunut asiasta väärin tietämättömyyttään. Hoitavat mulle lämmittimen kuntoon mahdollisimman pian heidän piikkiinsä. Joten sinänsä loppu hyvin kaikki hyvin
        Viimeksi muokannut Killeri; 20.7.2024, 17:16. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

        Comment


        • Apua vielä kaipailisin. Onnistuin yksi päivä saamaan vakionopeudensäätimen toimimaan niin, että auto jarrutti automaattisesti aina kun nopeusrajoitukset laskivat ja kiihdytti sitten korkeampaan tavoitenopeuteen automaattisesti, kun nopeus nousi. Mutta nytpä en sitä ole saanut enää jälkikäteen toimimaan niin.

          Miten tuo laitetaan päälle? Yritin ohjekirjastakin katsoa, mutta en nyt vain oikein saa selvää tästä ominaisuudesta.

          Ps. On muuten kyllä älyttömän hyvä auto ajaa ja 300 heppaa liikuttaa tuota tonnikeijua yllättävänkin hyvin kun pedaalin lyö pohjaan.

          Sanoisin että kaikista nykyautoista siinä on nätein ohjaamo. On vaan niin hemmetisti kaikkia valikoita, että kun ne joskus oppisi niin, ettei tarvii joka kerta ihmetellä, että missä jokin toiminto olikaan.

          Comment


            Tuo nopeusrajoituksia seuraavan vakkarin päälle/pois laitto on siellä valikoiden syövereissä mutta älä kysy missä :D

            Itse sen otin muutaman päivän jälkeen pois koska auto löysi pienemmillä teillä omia rajoituksiaan ja lähinnä jarrutteli omiaan.

            Comment


            • Täytyy koittaa viikonloppuna tutkia tarkemmin valikoita

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                Käsittääkseni akku pitäisi olla se isompi 2022 autoissa mikä minullekin on myyty mutta auton valmistusajankohta on kuitekin ollut 7/2021 ja olen ollut luulossa, että Audien mallivuosi vaihtuisi joka vuoden elokuussa.
                Ehkä joskus 1980-luvulla oli tapana alkaa pukata uutta vuosimallia kesälomien jälkeen. Ollut varmaan jo parikymmentä vuotta kesäkuun alussa vuosimallin vaihtuminen. Joidenkin uusien lanseerausten kohdalla jopa maaliskuussa seuraavan vuoden mallia. Joskus noita tuli etkasta tiirailtua, mutten muista enää kovin tarkasti

                Comment


                  Tässä saattaa käydä niin että perhepiiriin tulee tuollainen C8 plugari. Tosiaan onko niin että sähköllä ei saa moottoria esilämmitettyä? Mutta jotain defaa tms letkulämmitintä voi asentaa?

                  Comment


                    Ei saa. Koska eipä sitä polttomoottoria välttämättä käynnistettäisi vaikka 15 asteen pakkasessa 30km matkalla ollenkaan. Ja jos matka olisi pidempi niin moottori olisi ehtinyt jo jäähtyä.

                    En tunne tarkemmin miten tuollaisessa plugarissa on hytin lämmitys järjestetty, mutta konsernin pikkukoneisissa plugareissa sähkövastuksella lämmitetään jäähdytinnestettä ja sen avulla tuotetaan hyttiin lämpöä ihan perinteisellä tavalla. Kierto on vain suljettu tosi pieneksi. Sitten kun polttomoottori käynnistyy niin sen lämmittämää vettä kierrätetään myös lämppärin kennon kautta.

                    Comment


                    • Onko kellään kokemuspohjaista tietoa, miten alhaisissa lämpötiloissa A6 TFSI e suostuu toimimaan vielä pelkällä sähköllä?

                      Comment


                        Se on sitä ekoilua. Mitä sitä parinsadan kilon rautamöykkyä lämmittämään turhanpäiten jollain hiilivoimalla tuotetulla sähköllä. Jos ajatellaan että samaan aikaan jo säästetään jostain takavalojen ledien polttamisesta energiansäästön nimissä.

                        Ja sitten ihminen jälkiasentaa defan lämmittimen joka toimii ihan samalla sähköllä.

                        Sama logiikka kuin dieseleissä joissa esim. PSA-konsernin pikkudieselit on ekoviritetty niin piheiksi että polttoaineesta ei yksinkertaisesti riitä hukkalämpöä sisätilojen lämmittämiseen. Sitten niihin laitetaan erillinen polttoainelämmitin joka käyttää sen pari desiä tunnissa polttoainetta ja jonka pakokaasu päästetään ilman katalysaattoreita ja hiukkassuodattimia sun muita suoraan taivaalle. Eikö senkin määrän polttoainetta voisi tarvittaessa polttaa moottorissa hiukan huonommalla hyötysuhteella niin että riittäisi lämpöä ja nekin päästöt olisi saastelaitteiden kautta käsitelty, olisi ihan kartoilla toteutettavissa oleva asia.

                        Noh, menee kauaksi C8 topikista mutta yleispätevästi voi sanoa että energiansäästön tavoittelusta johtuu käytännössä kaikki viimeisen 20 vuoden aikana tulleet, ihmeellisiltä ja välillä typeriltäkin tuntuvat suunnitteluratkaisut. Autonvalmistajaa sitoo kaiken eniten WLTP tai NEDC päästötestiarvot, kakkosena valmistuskustannukset. Ongelman painoarvo toki koko ajan pienenee samaa tahtia polttomoottorien osuuden kanssa.

                        Vaan takaisin ketjun aiheeseen, en ole pariin kuukauteen käynyt omalla kutosella juuri missään kotinurkkia pidemmällä ja olin jo vähän unohtanut minkälainen matkatyökalu C8 on. Toissapäivänä piipahdus Vantaalle ja paljon erinäköistä maantietä, moottoritietä, kehätietä jne ja jossain vaiheessa oikein ääneen piti vaimolle todeta että on tässä vaan tää vaihdelaatikko aivan helvetin hienosti toimiva. Tuo 7-vaihteinen S-Tronic on kyllä todella onnistunut, pärjää motarin rampeissa ja maantien rekkojen ohituksissakin jo ihan patavakio 204-heppaisella ilman kipua kun ei tarvi laatikon takia varata lisätilaa ja -aikaa. Ei ämpyile eikä tee mitään ylimääräistä.

                        Comment


                        • Tämän päivän plugareissa on sen verran tehokkaasti otettu sähkömoottorin ja akuston tuottama hukkalämpö talteen jäähdytysnestejärjestelmään että varsinaista esilämmitystä moottorille tuskin tarvitsee (olkoonkin se hukkalämmön määrä vain murto-osa polttiksen tuottamasta määrästä), mutta kyllä noissa PTC-vastukset tai jopa lämpöpumput ruukaa olemaan sitten hytin ja/tai akuston esilämmittämistä varten. Useammin lämpöpumput on täyssähköhärveleiden juttuja tosin. Polttomoottori kuitenkin käynnistyy väkisin vain silloin kun ajotila sitä edellyttää (sport-vaihde/ajonopeus nousee riittävän korkeaksi/yhdistetty käyttötapa tms kuljettajan asettama ehto) tai korkeajännitepatterin varaustaso on käynnistyksessä alle 35%, näin ainakin muistelen lukeneeni jostakin SSP:stä aikaa sitten. Voin toki olla väärässäkin, korjatkoon joku viisaampi, mutta muistelisin että alkupään plugareissa oli tällasia juttuja.

                          Mutta Terholle vastaten, luulen että noudattaa samaa linjaa sisarmerkkien tuotteiden kanssa eli lämpötila-alue täyssähkökäytölle on n. -27 asteesta +50 asteeseen, noin hatusta heitettynä infona koulutuspäiviltä parin vuoden takaa. Jokunenkin IV Suberb/Octavia oli työmaan pihassa täysin vammautuneena viime talven kovilla pakkasviikoilla :D
                          Viimeksi muokannut jaeger; 1.8.2024, 18:02.

                          Comment


                            Käytännössä pakkasraja pelkälle sähköajolle on vajaa -20 astetta. Jos lähtee lämpimästä tallista niin päästään sähköllä muutama aste kylmemmässä. Kaikki riippuu tietenkin myös siitä kuinka lämpimänä hyttiä pitää.

                            Niin ja näissä A6 plugareissa on lämpöpumppu. Ei ole vielä osunut hollille sellaista SSP:tä mistä näkisi kuinka vesi kiertää ja miten sitä lämmitetään.

                            Comment


                            • Kiitos tiedosta. Vanhan liiton edustajana mietin itse miten ehkäistä polttomoottorin ennenaikaista kulumista kylmästarteissa. Siksi Defan tms. asentaminen kiinnostaisi mutta pikaisesti katsomalla Defa on tähän malliin melkoisen hintava. Onneksi on lämmin talli niin kylmästartit jää vähiin. Polttoainesäästö itselle toissijainen asia silloin harvoin kun on todella kylmä, pikkupakkaset erikseen.

                              Comment


                              • 650€ joo asennettuna. Automyyjä mokaili kertoen ihan puuta heinää, kun ostin auton, niin sain autoliikkeen piikkiin lohkolämppärin asennuksen. Itellä on vaan autokatos ja haluan moottoria suojella liioilta kylmäkäynnistyksiltä, niin haluan ihan ehdottomasti jotain esilämmittämään moottoria. Muutakaan ratkaisua tähän ei ollut, niin lohkolämppäriin on tyytyminen.
                                Viimeksi muokannut Killeri; 4.8.2024, 13:52. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                Comment


                                  Tuohan sit tarkoittaa että aina kun lämmität lohkolämmittimellä niin lähdet liikkeelle polttomoottorilla. Tietenkin tuo toimii pidemmillä siirtymillä jos säästää sähkön loppumatkalle mutta jotenkin hankalalta kuulostaa.

                                  Comment


                                    Näköjään myös C8 jatkaa vuosikymmenten katkeamatonta Team Doorhandle perinnettä.
                                    Näköjään, täälläkin on satunnaisesti ollut ongelmia oikean takaoven kanssa. Välillä se ei halua aueta kahvasta vetämällä vaan pitää renkslata sitä pari kertaa, jotta ovi aukeaa. Ongelman iskiessä tulee myös mittaristoon häly keskuslukituksen toimimattomuudesta. Se kyllä häviää, kun pistää auton parkkiin ja antaa sen olla lukittuna jonkun aikaa. Takuukorjauksen piikkiin tällainen vika kait pitäisi mennä. Pitää keskustella asiasta K-Auton kanssa, kun seuraava huolto on. Tietäisi vaan milloin huolto tulee eteen. Bensa-ajoa tulee niin vähän, että saattaa mennä tovi ennen kuin auto tahtoo huoltoon. Noh, kait se huollon arvioitu ajankohta löytyy jostain huoltovalikosta. Pitää katsella.

                                    Kesälomalla tuli ajettua kolmatta tuhatta kilsaa Audilla. Sen verran pitää kehuja antaa autolle, että onhan se ihan hemmetin kiva ja vaivaton peli ajella. Ajoavustimet päällä sehän ajelee ihan itsekseen. Ajo-ominaisuudet (S-Line alusta) myös kohdallaan tällaiseksi tonnikeijuksi, kehtaa mutkaan ajaa niin, että kuskia hirvittää. Tuo nopeusrajoituksia vahtiva adaptiivinen vakkari on kyllä hieman ärsyttävä, kuten jo säikeessä aikaisemmin mainittiin, mutta on life saver kameratolppateillä. Auto muuten jarruttelee myös ilman vakkaria, kun huomaa nopeusrajoituksen pienenevän, jos ei paina samanaikaisesti kaasua. Joku ajomodejuttu ilmeisesti tämäkin.

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viesti
                                      Tuohan sit tarkoittaa että aina kun lämmität lohkolämmittimellä niin lähdet liikkeelle polttomoottorilla. Tietenkin tuo toimii pidemmillä siirtymillä jos säästää sähkön loppumatkalle mutta jotenkin hankalalta kuulostaa.
                                      Mutta jos pakkasta on niin paljon, ettei se sähköllä lähde päälle, niin silloinhan tulisi kylmäkäynnistys moottorille? Eikä se sähkö kuitenkaan tulisi avuksi, jos pakkasta on se 20 astetta, mikäli nyt oikein olen ymmärtänyt, että se ei toimi alkuun noin kylmissä lämpötiloissa.

                                      Comment


                                        Pelkään ettei ole kyseessä ovenkahva vaan lukkolaite Ilkka L tapauksessa. Vikakoodeista se tietysti selviäisi. Tai sitten oven ohjainlaite hajoamassa kuten minulla kävi.

                                        Seuraavan huollon ajankohdan tai kilometrit siihen näkee MMI:stä tai myAudi sovelluksesta.

                                        Ja sitä vakkarin toimintaa saa muutettua myös MMI:stä jos tarvetta.

                                        Comment


                                        • Sellainen muuten on unohtunut selvittää täysin, että onko nämä varustettu jakohihnalla, vai ketjulla?

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja Pazimus Näytä viesti

                                            Mutta jos pakkasta on niin paljon, ettei se sähköllä lähde päälle, niin silloinhan tulisi kylmäkäynnistys moottorille?
                                            Se pakkasraja on lähellä -20 astetta mutta välillä auto lähtee silti liikkeelle sähköllä ja polttis käynnistyy vasta jonkin ajan päästä. Ja taas toisen kerran polttis käynnistyy samalla pakkasella heti. Eli tuosta lohkolämmittimestä on hyötyä kovilla pakkasilla mutta ei välillä +5...-20 astetta. Paitsi tietenkin jos pakottaa polttiksen käyntiin heti lähtiessä.

                                            Eli ainakin täällä etelässä lohkolämmittimen hyöty on omasta mielestä vähän niin ja näin.

                                            Comment


                                            • Kiitos välkky tästä tietopläjäyksestä! Pitänee tuota testailla talven saapuessa ja varmaankin kovemmilla pakkasilla tulee vain käytettyä lohkolämmitintä.

                                              Oliko nämä moottorit ketjulla vai jakohihnalla varustettuja?

                                              Comment


                                                Mikäs kone siellä 50 TFSI e pellin alla on? 55 TFSIe koneessa (DRYA) on jakoketju ja olettaisin myös tuossa 50 olevan ketju. Korjatkaa, jos olen väärässä.

                                                Edit: Oops tuli konekoodi väärin, korjattu.

                                                Comment


                                                  Näköjään näissä lataushybrideissä ajoakun koon muuttuessa on moottorin koodi myös muuttunut koska itsellä koodi on DLGA vuoden 2021 pienempi akkuisessa.

                                                  Niin ja ketjulla tämäkin.

                                                  Comment


                                                    Eikö näissä ollut joku marginaalinen tehoero bensakoneessa vai muistankohan nyt väärin?

                                                    Comment


                                                    • Joko DRYA tai DLGA tuo minun on, se on 2021 myöhemmällä puoliskolla tullut, joten sillä isommalla akulla.

                                                      Eli ketjulla ovat sitten. Kiitoksia taas!

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                                        Eikö näissä ollut joku marginaalinen tehoero bensakoneessa vai muistankohan nyt väärin?
                                                        DRYA 195 kw (17.9 kwh akulla) ja DLGA 185 kw (14.4 kwh)

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viesti
                                                          Pelkään ettei ole kyseessä ovenkahva vaan lukkolaite Ilkka L tapauksessa. Vikakoodeista se tietysti selviäisi. Tai sitten oven ohjainlaite hajoamassa kuten minulla kävi.

                                                          Seuraavan huollon ajankohdan tai kilometrit siihen näkee MMI:stä tai myAudi sovelluksesta.

                                                          Ja sitä vakkarin toimintaa saa muutettua myös MMI:stä jos tarvetta.
                                                          Taitaa olla melkoinen tyyppivika. Yhdestä 2021 mallisesta hajosi oikean takaoven lukko/lukkolaite nimittäin lopullisesti koeajon jälkeen myyjän sitä roplatessa huonosta toiminnasta huomauttaessani.

                                                          Comment


                                                            Mulla omassa '20 vuotisessa irtos vasemman takaoven ulkokahvasta se pieni muoviluistiasia, en oo vielä saanu aikaiseksi selvittää kuinka järjestelmäkriittinen osa se on kun kahva toistaiseksi toimii.

                                                            Ja viime viikonloppuna takapenkkiläinen valitteli apukuskin puolella että ovi ei aukea sisäkahvasta. Aukes se sitten kun kolme tai neljä kertaa nyki.

                                                            Että joo, harmillisia yksittäistapauksia. Perinteet vissiin velvottaa tekeen lukot ja kahvat semmosta paskaa että kiinalaiset ja korealaisetkin nauraa.

                                                            Comment


                                                              Joko DRYA tai DLGA tuo minun on, se on 2021 myöhemmällä puoliskolla tullut, joten sillä isommalla akulla.
                                                              Konekoodin näet siitä manuaalin etusivulla olevasta leimasta, josta myös löytyy varusteiden PR-koodit yms. Kuitenkin, tuo lienee DRYA, kun isommalla akulla. Trafilta voi myös katsoa mikä koneen teho on.

                                                              Perinteet vissiin velvottaa tekeen lukot ja kahvat semmosta paskaa että kiinalaiset ja korealaisetkin nauraa.
                                                              Onkohan minulla ollut kymmenkunta Audia, joista kahdessa on ollut jotain probleemaa ovenkahvassa. Ensimmäinen oli typ44 -86 ja siinä oli se urTeamDoorhandle kahva, josta katkesi se ovenavausliipaisin ja nyt tämä 4k, jossa kahva kiukutellut. Osa noista em. Audeista lähti minulta liki 400tkm ajettuna kahva ehjänä seuraavalle. Tästä voitanee päätellä, ettei Team Doorhandle suunnittele kaikkien mallien ovenkahvoja vaan ovat ilmeisesti keskittyneet C-sarjan autoihin :D

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X