Joko klubilaiset ovat päässeet koeajamaan "kaksoisahdettua" A3:sta? Eilisessä paikallislehdessä huomasin Pörhön mainostavan ko. menopeliä. Täytyy varmaan käydä kokeilemassa miten tuo mekaanisen ja turboahtimen yhteistyö toimii.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A3 1.4TFSi, joko koeajettu?
Collapse
X
-
Vieras
Uskaltaisin kyllä väittää että tuo A3:n 1.4TFSI on ihan turboahdettu, ei kaksoisahdettu - vaikkakin speksien mukaan vääntää varsin hyvin alhaalta. Ellen ole väärässä, niin kone ei ole siis sama kuin mitä VW:n autoissa on käytetty TSI-nimikkeellä. Olisi outoa että TSI:stä oltaisiin 170hp ja 140hp -versioiden lisäksi tehty vielä 125hp-versio. Kompura kuitenkin lisää valmistuskustannuksiakin suhteellisen paljon ja tuo 1.4TFSI voitanee silti valmistaa samoilla tuotantolinjoilla kuin TSI.
Hölmöä sinänsä että nyt taas Skodaan saa 1.8TSI-merkinnällä usein mainostetun koneen, vaikka on pelkästään turboahdettu ja sama kone kuin mikä tuli hetki sitten A3:een...
Itse olen kyllä golffia ja jettaa ajanut sekä 140hp että 170hp TSI-koneilla varustettuna. Kannattaa toki kokeilla jos kiinnostaa, ihan mielenkiintoinen kone varsinkin tuo tehokkaampi - 140hp versio tuntuu kovin nuhaiselta yläkiekoilla. 170hp versiokin kaipaisi vähän lisää paineita ylös ;).
-
Joo, A3:n 1,4 TFSI:ssä ei ole kompressoriahdinta. Moottori on kyllä muuten suoraa sukua VW:n pienelle TSI:lle. Mutta käy ihmeessä kokeilemassa volkkarin kyseistä mallia.
Noi merkinnät kieltämättä aiheuttaa hieman sekaannuksia. TFSI on siis turbo FSI, eli pakokaasuahdettu polttoaineen suorasuihkutuksella. En tosin tiedä mistä tuo TSI on johdettu, onko siinä edes suorasuihkutusta?
Comment
-
Vieras
On TSI:ssä suoraruisku, ihan samaa kamaa kuin TFSI mutta kompuralla. En tiedä mistä lyhenne tulee, S vois viitata sarja-ahtamiseen - tai sitten ei. Muuten tuo on ihan loogista että TSI on tupla-ahdettu ja TFSI (Audin perämerkinnöissä fiksusti vain T) turbo, mutta joissain yhteyksissä (muistaakseni jopa maahantuojan hinnastossa) sanotaan Skoda Octavian 1.8 koneen olevan TSI, tosin toisissa paikoissa taas T FSI.
Comment
-
Tiettävästi tuo 125 hv turbo pitäis tulla myös Volkkareihin TSI-nimellä. Ihme sekoilua TFSI ja TSI välillä! Selkeämpää olis ollut pitää TSI pelkästään kaksoisahdetuissa ja turboissa TFSI, mutta nykyisellä saadaan VW-mallisto yhtenäisemmäksi vaikka kesyimmästä versiosta kompura puuttuukin.
Comment
-
Jokos ajokokemuksia on karttunut? A3 Sportback Ambiton 1.4 TFSI maksaa 28.800 + tk ja on varsin mielenkiintoinen peli hintaansa nähden. Espoon AC:n koeajoauto tuntuu olevan erittäin paljon liikenteessä joten koeajo ei ainakaan itselle järjestynyt tällä viikolla. Ei tässä itsellä niinkään hätä ole, kaverilla on paljon pahempi kuume. Itse huomasin että viimeiset vanhakoppaiset A6:t Pro Business -varustelulla ovat tulleet vaihtoikään ja niitä näyttää olevan varsin kohtuullisella hinnalla myynnissä. Etenkin jos tyytyy 2.0 Multitroniciin. Mutta se on sitten jo toinen tarina se. :)
Comment
-
Meillä on töissä "Audi center turku" semmonen auto "a3 sportback 1.4 tfsi" ja olen yhden viikonlopun sellaista ajellut tossa, melko hieno moottori ja tosiaan vain pakokaasiu ahdettu eikä volkkarin tapaan kaksoisahdettu. Vääntöä löytyy mukavasti ja jaksaa ihan kulkeakkin. Voin kyllä suositella moottoria ihan kaupunki pörräilyyn tehot riittää varsin hyvin. "Lasten tauteja" moottorissa ei ole ollut vielä ainakaan.
Comment
-
melko hieno moottori ja tosiaan vain pakokaasiu ahdettu eikä volkkarin tapaan kaksoisahdettu
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Quality Näytä viestiJokos tämä aihe on tullut täällä puhki pureskelluksi? Ihmettelen vaan, miksi Audi on hylännyt tuon kaksoisahdetun moottoriversion? Epäilevätkö sen luotettavuutta vai mitä? Tehothan on ihan toiset tuossa tupla-ahdetussa.
Comment
-
A3 TFSI oli ajossa yhden päivän tuossa kuukausi sitten ja silloin sää oli aikalailla kuten tänään, alla kitkat ja siinä pito-ongelmia tuli esiin kiihdytyksissä.
joten alusta kaipaisi parannusta mekaanisen pidon osalta muuten kulkupuoli vaikutti varsin hyvältä, paljon mukavampi kuin esim. perus 1.6
jossa puhtia todellakin saisi olla enemmän. varsinkin kun uudet hinnat ovat lähes samat.
sen verran hyvä kokonaiskuva tuosta kuitenkin jäi että tuo rouvan kauppakassi vaihtunee lähiaikoina tuohon pikkuturboon.
siinä ajellessa tuota kaksoisahdetun "hylkäämistä" tuli itsekkin mietittyä.
ja uskon syyn olevan juuri tuossa pidon heikkoudessa vajaavetoisena ja quattroa eivät pikkukoneelle ihan mielellään tarjoa vaikkakin se voisi kaksoisahdettuna ollakin ihan hyvä paketti...
volkkarin TSI kompura antaa 1200 kierroksen jälkeen 1.8bar ja maksimi yhteispaine lienee jotain 2.4, joten miten hyvin tuo pieni malmikasa kestää noita paineita pidemmän päälle on se kysymys, tosin volkkarilla on varmasti ajettu vähänpäällev**usti tuota konetta ennenkuin se on päästetty tuotantoon. puristuksetkin siellä taitaa olla lähempänä kymmentä.
voimaahan siellä on linjassa 140/170hv + pienellä lastutuksella päästään hyvinkin noin 200 tehoon, mutta ainakin golfissa pito-ongelmat ovat melkoisia jo 170 lukemissa.
tuli kokeiltua yhtä 193 kaakkista ja esim kolmosella täysveto 60-> oli varsin turhaa pidon loppuessa lähes heti.
volkkarissa kompressori on eatonin valmistama ja saman talon tuotteita on käyttänyt vielä edellisissä mallistoissa mm. MB joka nyt on kompressorista jostain syystä luopunut ja siirtymässä pakokaasuturboihin.. josta herää kysymys: miksi? ehkä sen takaa löytyy vastaus siihen miksi kompura jäi pois myös audistaViimeksi muokannut Vänni; 11.12.2007, 10:11.
Comment
-
Eipä varmaan kannata kitkarenkailla alkaa pitoa mittailee, johon siinä Micrassakin on jo liikaa tehoa silloin, vaikka automaatilla olisi. Kyllähän A3:sta myydään etuvetoisena 2,0TFSI:lläkin, ja ihan hyvin siinäkin riittää vielä pito eturenkailla kesärenkailla, GTI-Golffissa vieläkin paremmin.
Nelivetoahan ei Audilla saa mihinkään halvempaan koneeseen. Eihän sitä nelivetoa voi tarvita muuhun kuin tehoon..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Quality Näytä viestiJokos tämä aihe on tullut täällä puhki pureskelluksi? Ihmettelen vaan, miksi Audi on hylännyt tuon kaksoisahdetun moottoriversion? Epäilevätkö sen luotettavuutta vai mitä? Tehothan on ihan toiset tuossa tupla-ahdetussa.
Comment
-
meni tuossa oma auto lunastukseen ja nyt olisi uuden osto edessä..
Tänään kävin kokeilemassa A3 1.4 TFSI jossa oli ambition ja joku "black styling" paketit. Täytyy kyllä todeta et yllätyin todella positiivisesti ja vielä kun hintakin on aika kilpailukykyinen niin saa nähdä mitä tekee.. Kaupunki ajos moottori/auto tuntui erinomaiselta ja moottoritielle lähties olin hiukan epäilevä, mut turhaan. Hienosti kiihtyi ja 120 vauhdis oli kierrokset alle 3000 ja tuntui et siitäkin kiihtyi viel ihan ok. Kulutus puolikin taitaa olla pelkkää plussaa lompakolle.. ja kai sitä vois ilman nelivetoa elää?
Comment
-
Ja kai sitä vois ilman nelivetoa elää?
Mutta saas nahda kuinka kauan tuon kanssa jaksaa karsia. :I
Comment
-
Mie pääsin kans ajamaan eilen illalla ja tänään aamulla juuri vastaavalla pelillä kuin mitä Henrille on tulossa. Näyttää hienolta mun silmissä ja konehan siinä on arikiautoon enemmän kuin hyvä. Nykyiseen pikkudieseliin ja vaparibensaan verrattuna tuntuu kuin olisi molempien hyvät puolet onnistuttu saamaan samaan pannuun. Vääntöä on varsin mukavasti ihan tyhjäkäynnin yläpuolella ja vetoa riittää ilman pahaa puutumista 6krpm tienoille.
Kaupungissa ja taajamissa kuutonen vetää nätisti 55km/h ylöspäin tasaisessa ajossa ja normaalikiihdytykset menevät vaihteilla 1 - 3 - 6 helposti. Konetielle voi pitkästä rampista liittyä helposti nelosella nopeusalueella 30 - 140 km/h (tämä testattu suljetulla alueella, tietenkin..).
Rengasmelu on ehkä ainoa oikeasti huono puoli kolkissa mutta ihan kaikkea ei voi saada autossa jonka hintalapussa lukee 26.900 (A3 SB 1.4 TFSI Attraction Plus Business). Ambition Business maksaa maltilliset 28.800e ja siinä tulee rahanarvoisista varusteista mukaan 17" vanteet, sporttipenkit, sporttiratti ja sporttialusta mukaan. Black Edition on sitten vähän tyyriimpi, 2.000e mutta siinäkin tulee kyllä yhtä sun toista kivaa mukana.
* 4ZM Musta optiikka
* VW1 Tummennetut takasivulasit ja takalasi
* 3S2 Mustat kattokaiteet
* 6NQ Musta sisäkatto
* QQ4 Sisävalopaketti (vakio Ambiente)
* CP4 Alumiinivanteet "5-puolainen design", koko 7,5J x 17, renkaat 225/45 R17).
Niin, ja kulutuksesta sen verran että eilen illalla ajetulla lenkillä jossa tuli testattua vähän ruuhkaa sekä koneen ominaisuuksia eri kierrosalueilla, ajotietone näytti kulutukseksi 6,0 litraa satkulle. Väitän että mun A2 TDI olis vienyt samalla lenkillä ja samalla ajotavalla selvästi yli 5 litraa satkulle.
Mittarinopeudella 90km/h koneessa on kierroksia muistaakseni n. 2.200 rpm ja 110 km/h kohdalla 2.700 rpm. Voin kyllä muistaa väärinkin..
Kaikenkaikkiaan kyllä erittäin positiivinen kokemus. Jos Espoon AC:n demoautossa olisi ollut xenonit, vakkari ja kyynärnoja edessä niin olisi pitänyt varmaan ihan vakavasti kysellä välirahaa A2:een! Kiitokset vielä Jarmolle koeajosta.
Comment
-
Millaisen toimitusajan lupasivat?
Comment
-
Todennäköisesti tuo sinun 470eur on suoraan Audin hinnastosta, tuolla hintaa nuo siis tulevat tehtaalta uuteen autoon.
Löysin VagPartsilta hinnan kattokaiteille, ainakin suuntaa antava:
3S1 silver 199.09GBP 406.14USD
3S2 black 291.94GBP 595.56USD
Autosta irroitetaan kattoverhoilu ja samalla siis "verhobagit" sekä porataan reijät kattopeltiin.
Tiettävästi yksi tällainen jälkiasennus on yhdysvalloissa suoritettu.
Kuva kiinnityksestä:
Comment
-
Tuli tilattua tuollainen 1.4TFSI sportback Attraction Plus Business. Oliskos foorumilaisilla tietoa auton vanteiden ET luvusta, olen netistä hakenut tietoa ja saanut erilaista tietoa riippuen lähteestä.
Joku taulukko sanoi että vakio ET olisi 50 ja 45-55 ET sopisi. Eräs toinen lähde taas väittää, että ET 35 olisi myös sopiva. Vanhasta autosta jää 17 tuumaiset vanteet 225/45-17" renkailla, vanteiden ET on tuo 35. Sopisiko mahdollisesti siis uuteen autoon?
Comment
-
Oliskos tätä tyylisuuntaa olevia vanteita saatavilla tuohon uuteen audi A3:n.
http://www.rengaskauppa.net/kuvat/va...tz-mugello.jpg
Jos tiedät vastaavia niin laita linkkiä. Jos ei löydy sellaisia suhteellisen edullisesti, niin sitten päädyn RS4 uudemman mallin vanteisiin.Viimeksi muokannut Tomppo; 25.2.2008, 20:48.
Comment
Comment