Siis ei kai tuon pitäisi vaatia mitään muuta kytkentää sisätilojen lämpiämiseksi, kuin tuon ohjauksen. Näin ainakin B6, ja käsittääkseni monessa muussakin. Esim. porukoiden Snaab pelasi samalla lailla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
(Eber vai... ) -> Eber kyselytunti ;)
Collapse
X
-
Eilen tein vielä koepolton.
Näyttäs siltä että toi puhalluksen pätkiminen sata lasissa on ominaisuus. Vekotin lämmitti eka vedet jonnekin 25-30C tienoille, sitten herätti paneelin ja alko höökimään lämpöä 15s pätkissä sisälle. Puhalluksen voimakkuutta ei pystyny muuttamaan mutta esim laittamalla panelin pois päältä (tai laittamalla pois päältä ennen auton sammuttamista) sisäpuhalluksen sai pois.
Kokeilin myös sitä, että toimiiko puhallus jos releeltä EI syötäkään ohjeen mukaan puhaltimelle 12V. Ei toimi. Eli puhallin ei saa virtaa panelin kautta / ohjaamana ==> pitää laittaa releen kautta. Kytkentä tehty ohjeen mukaan puhallinmoottorille, ei sulakekoppaan.
Comment
-
Kokeilin myös sitä, että toimiiko puhallus jos releeltä EI syötäkään ohjeen mukaan puhaltimelle 12V. Ei toimi.
Kyllä se minun mielestä pitäisi näissä toimia pelkästään panelin herättämisellä.
Comment
-
Releeltä karvat puhaltimen katkottuun virransyöttöön on tehty abikoilla = oli helppo ottaa liittimet auki ja palauttaa puhaltimen virransyöttö alkuperäiseen asuunsa. Näin siis testasin ja tällöin puhallin ei pyörinyt. Tosin testasin vain sen 15s.
Mulla on asennusohje "wihuri oy":n tekemä. Tuli eeperi.comilta. Siinä nimenomaan vedetään ohjausvirta musta/punainen releen 85 navalta D1 pinniin ja vedetään releeltä syöttö puhaltimelle. Kuten täällä moni on tehny.
Ohjataanko tuota puhallinmoottoria jollakin "maapuolen pulssituksella" ilmastoinnin toimesta? Ilmastoinnin taulu kun heräsi, niin on koko ajan hereillä vaikka puhallin pätkiikin. Eli saanee siis herätteen D1:seen 85 navasta. Jännite pitäisi siten olla koko ajan puhaltimen navalla. Vaikuttaisi siis siltä että ilmastoinnin aivojen pitäisi nyt kyetä ohjaamaan puhallusta haluamallaan tavalla.
Voisko toi puhalluksen pätkiminen olla tarkoituksella että ei riko laseja tms? Alottaa rauhassa siis. Vai onko siellä feelua aivoissa?
Sitä en kokeillu että mitä vekotin tekee jos auton antaa lämmitä 20C asteeseen että rauhottaako sitten puhallusta / peräti kytkee pois päältä.
Comment
-
Ongelma ratkaistu.
Suomenkielinen Eber asennusohje Audi A6 2.5TDI 2001- Automaatti-ilmastoinnille on kennopuhaltimen kytkennän osalta väärä.
Ohjeessa käsketään kytkemään releeltä karvat 87a sw ja 30 sw/vi puhallinmoottoriin katkaisemalla moottorin virransyöttöjohto sw/bl. Sitten D1 ja homma hyvä.
Voi olla että toimii toiminut joissakin malleissa, mutta A6 2003 2.5TDI allroadissa jossa on automaatti-ilmastointi, homma ei toimi näin.
[COLOR="Blue"]Vaihtoreleen karvojen 87a ja 30 KYTKENTÄ PITÄÄ TEHDÄ HETI AUTON OMAN F25 SULAKKEEN JÄLKEEN. [/COLOR]Auton oman sulakkeen F25 takana on pari muutakin ilmastointihärveliin menevää jännitekarvaa, jotka haarautuvat ennen puhallinmoottoria. (ks alta orggisohjeen Webaston kytkentäkaavio)
Alla Audi A6 4B 2001- asennusohjeet Eberille ja orggis Webastolle.
http://www.finnaccuracy.com/A6_stand...%20vm2001-.pdf
http://www.finnaccuracy.com/A6_stand...%20vm2001-.pdf
Vaikka saksa ei taipuskaan niin kuvat on hyvät ja moni kohta fiksummin kuin eberin suomenkielisessä ohjeessa.
Sinänsä jännä huomata, että orggisasennuksessa on muutamakin kohtaa fiksummasta tavasta asentaa Eber ja Webasto vs. Suomi-ohje. No mikäs ihme se on että Suomessa rustataan ohjeita "siitä mistä aita on matalin"...
Mm vesijohdon katkaisun paikka. orggisohjeessa hiukka hankalampi tapa, mutta lopputulos paljon siistimpi. Kaikkien johtojen veto sulaketaulun lähistölle olis paljon fiksumpi, on valmiita paikkoja releelle ja jännitteet / maa löytyy 15cm päästä. Johtojen veto varsinaisesta sähköläpiviennistä on myös fiksumpi, ei tuu riskiä siitä että kusee vedet rintapellin takaa rikotuista läpivienneistä jalkatilaan... Ja itse asiassa apukuskin jalkatilaan ois tarvinnu mennä ensinkään... Saksassa suositusaika asennukselle 6-8h... Että näin.
Comment
-
Hyvät linkit!
Asentelin webasto c:n orggis ohjeiden mukaan (tai melkein) ja se pelaa. Sivun 30 ohjeistusta en käsittäny(saksan ymm.taso), onko mittaristossa joku merkkivalovalmius? Fiksummat ohjeet kaikinpuolin, tankin valmis ulosottoliitin olisi jäänyt huomaamatta ilman nuita ohjeita.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vsiirtola Näytä viestiCompact malli menee kivasti oikealle puskurin taakse. kivempi asentaakin kuin erillismalli. Saaneeko enää compactia mistään? Wihuri ei tieten enää toimita?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Audi A4 -03 Näytä viestiTaitaa aika tiukkaa olla kummallakin puolen puskurin takana kun välijäähyt vastassa. Sitäpaitsi tuollainen erillismalli lähti tänään tulemaan kotia kohti
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vsiirtola Näytä viestiEi kai B8:ssa ole kun 1 cooleri keskellä edessä? Ainakaan 3,0 tidissä ei oo....
Comment
-
Tuli tuossa otettua eberi irti kun on ollut sen kans vähän ongelmia, ei taho aina lähtä käyntiin. Napista kun painaa niin alkaa kaikki kyllä pyöriin niinku pitääkin ja yrittää jonkun aikaa käyntiin mutta ei lähde sitten kun se vähän ajan päästä alkaa uudestaan kokeileen niin sit saattaa lähtäkkin käyntiin. Ensimmäisellä käynnistys yrityksellä savuttaa reilusti. Joskus sitten lähtee hivin jo eka kerralla yleensä silloin kun on nolla kelit. Vois olla tuo hehkun vaihto varmaan ihan aiheellista? vikakoodia ei anna kuin liekkivahdista.
Tuossa kun tuon eberin purin levälleen niin huomasin että eipä ollut tiivistettä siinä palopesän ja rungon välissä josta varvaan johtuu tuo että pukkaa savua myös tuolta paloilmapuhaltimen ja rungon välistä. Oli myös melko paskanen tuo hehkun kolotuolla palopesässä. Pitää ottaa töihin mukaan nuo osat ja puhdistaa kunnolla ja sitten jos tuon hehkun vaihtais niin jospa se sitten toimis taas kunnolla, vai voiko olla jotain muuta mahdollista vikaa nuille oireille? niin ja lämppäri on D4WS 4.3kw
Comment
-
No nyt on eberi asennettuna ja pari kertaa kokeiltu käytössä. Kuinkas muuten teillä muilla noi lämmöt nousee mittarissa (siis vähän isommilla koneilla varustetut autot) kun tällaisilla parin asteen pakkasilla on pyöritetty lämmitintä sellanen 20 min? Itsellä ton auton mittari vähän värähtää ja kabiiniin puskee lämmintä ilmaa. Tosiaan jos roikassa on auto sen 4 tuntia ei mittari värähä ollenkaan joten jotain hyötyä ainakin näyttäisi olevan.
Comment
-
ei se pikkukoneessakaan moottoria mansikaksi tee...ihan normaalilta toiminnalta kuulostaa.
parikytä minuuttia nollakelissä sisäpuhalluksella ja lämpömittari just värähtää. toki vaikkei värähtäiskään niin on se 55*C ihan kohtuullinen "kylmäkäynnistyslämpötila", vag-comilla joskus seuraillut.
Lämmintä alkaa sisälle tulla aika hätäiseen kun lähtee ajamaan.
Ilman sisäpuhallusta voi joskus koittaa, niin nousee kyllä moottorin lämmöt aika nopeasti mutta sisällä jäätyy aluksi.
Itsetarkoitushan ei ole nesteitä kiehumaan saada, vaan kuskille inhimilliset oltavat sisälle ja moottori sen verran plussan puolelle ettei tarvi puhua kylmäkäynnistyksestä.
Kyllä se venakoppa on lämmin vaikkei mittari vielä värähtäisikään. Kokeile joskus :)
Lohkolämppärit ja muut on leluja eberin rinnalla
Comment
-
Ei se viisari paljon värähdä itselläkään nollakeleillä 20min lämmityksellä.
Sisäpuhallin vie tehokkaasti lämmitystehoa.Saisi olla tehoa enemmänkin kuin 5kw.
Omassa olen nostanut sisäpuhaltimen käyntiinlähdön 30 asteesta => 55 asteeseen.
Todennut, että ei mitään järkeä käynnistää sisäpuhallinta 30 asteessa, koska lämmön nousunopeus hidastuu merkittävästi sisäpuhaltimen käydessä pakkasilla.
Tällä tavalla moottorin saa myös nopeammin lämpimäksi.
Comment
-
Onkohan kellään kokemusta eberin tai webaston asentamisesta BBK-koneiseen ässään? Onko mahdollista ylipäätänsä, ja millaisissa työtuntimäärissä liikutaan? Toisessa ketjussa muistaakseni puhuttiin jotain akun siirtämisestä takakonttiin, lieneekö ainoa keino mahduttaa tuon kokoinen lämmitin autoon?
Comment
-
Onkohan kellään kokemusta eberin tai webaston asentamisesta BBK-koneiseen ässään? Onko mahdollista ylipäätänsä, ja millaisissa työtuntimäärissä liikutaan? Toisessa ketjussa muistaakseni puhuttiin jotain akun siirtämisestä takakonttiin, lieneekö ainoa keino mahduttaa tuon kokoinen lämmitin autoon?
Mulla ei tosin ole varapyörää kontissa, joten styroksiin vain akulle sopiva kolo ja akun kiinnitys varapyöräkotelon pohjaan.
Comment
-
Mitä tällaset Eberit maksaa käytettynä? Purin toimivan laitteen tuosta kesäautostani turhana ja pähkäillyt että asennanko tuohon Audiin vaiko pistänkö myyntiin?
http://i638.photobucket.com/albums/u...1220111277.jpg
http://i638.photobucket.com/albums/u...1220111269.jpg
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja valtsuVoi paska, kaksi vuottahan tuo lämmitin pelasi, mutta nyt alkoi "Err" ahdistamaan!
Vikakoodit:
AF:41
F1:41
F2:41
F3:41
F4:41
F5:00
Lämmitin on asennettu kardaanitunneliin, mistähän tuota vikaa nyt lähtisi sitten etsimään?
Aluksi ilmailin polttoainejärjestelmää ja eberi hörähti tulille. Sit ajoin auton tallista eikä enää lähtenytkään!?
No auto takas talliin ja ilmaamaan uudelleen eikä inahtanutkaan. Sitten taas miettimään ja tutkimaan, niin vesipumpulle menevästä johdosta oli hankautunut vetoakselia vasten poikki toinen karva. (Ilmeisesti satunnaisesti otti kontaktia, kun vielä äsken toimi) Sitä se vikakoodikin tiesi "41: Water pump – interruption"
Sitten se vasta alkoi työ kun piti kolvailla ne johdot takasin kiinni auton alla maaten samalla kun hiekkaa ja suolaa ja sulavaa lunta valuu naamalle. Melkoset gynekologin kädet tarvii tuohon hommaan, emäntä oli näyttämässä valoa ja tuumi ettei ihan äsken ole noin paljoa kirosanoja kuullut tunnin sisään.
Mutta nyt se sitten toimii ja laitoin muutamat nipparit siihen johtoon, ettei pääsis tippumaan enää vetaria vasten! Ja pääasia, että tein itse ja säästin.
Comment
-
Tuossa pari talvea käytettynä hommatun eberin kanssa tappelun jälkeen vaihdoin uuden tilalle, mutta kun alkuperäistä johtosarjaa ei ollut enkä vihtinyt ostaa eberin asennusarjaa vaan sähköjen takia, kysynkin tässä tietääkö kukaan mikä niistä kahdeksasta eberiltä lähtevältä johdosta on se joka syöttää virtaa kun veden lämpötila on +30 astetta? Säästyisi vähän akkua kun nyt käynnistyy kellon herätteellä ilmastoinnin paneeli..turhaan puhaltaa kylmää ensin. B5:sessa ei ilmeisesti voi ite muuttaa noita seisontalämmityksen puhaltimen nopeuksia yms? esim vag-comilla. Eberi on siis d5wsc ja tuosta kytkentäkaaviosta ei saa oikein selvää..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja KimmoL Näytä viestiB1 liitin 3 -> musta/punainen (sw/rt)
Comment
-
Onkohan kellään kokemusta eberin tai webaston asentamisesta BBK-koneiseen ässään? Onko mahdollista ylipäätänsä, ja millaisissa työtuntimäärissä liikutaan? Toisessa ketjussa muistaakseni puhuttiin jotain akun siirtämisestä takakonttiin, lieneekö ainoa keino mahduttaa tuon kokoinen lämmitin autoon?
1700e oli hinta asennettuna ja R+
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viestiAinakin mun B5 vaati virran kierrättämisen myös puhaltimella, eli ei lähtenyt toimimaan ainoastaan herätteen ohjainpaneelin taakse kytkemällä.
Comment
Comment