Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic vs. manuaalivaihteet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Miten sitten tuon Tiptronicin kestävyys? vaikka 4.2 v8 koneella. Rupeeko vaihteisto pettämään paljonkin ennen konetta? Jos vaikka kuvitellaan että sieltä olisi öljyjä vaihdeltu hyvin väliajoin... Onko muuten s6 ja a6 4.2 samat laatikot??

    Comment


      #32
      Audin tehtaan ohjeen mukaan tiptronicin öljyä ei tarvitse vaihtaa, koska kestää auton eliniän. Tämä on piireissä tulkittu niin, että vaihdelaatikon ikä = auton elinikä. ZF:llä oli kaiketi eri ohjeet...

      Comment


      • #33
        Niin sanotaan, että tippiaskeja on vain kahdenlaisia: niitä jotka ovat rikki ja niitä jotka ovat menossa rikki.
        V8 pataisissa C5 kutosissa on kaikissa ZF5HP24A askit ja siinä heikoin paikka on ilmeisesti input drum, joka saattanee olla viimeisissä malleissa jo vahvistettu. Ainakin varaosat ovat kuulemma kestävempiä malleja.
        Ilmeisesti koskee myös kolmenvartin moottoreiden jatkona olevia 5HP19A askeja.
        Ylläolevassa voi olla sitten väärinkäsityksiä, koska lähteestä riippuen tuossa on ollut pientä vaihtelua. Ei siis ole kivitauluun hakattua faktaa.

        Comment


          #34
          C5 tehty 99-04. Eikö yhdestäkään manuaalista ole mennyt kytkinä tai askia? Vähän jännää tämä automaattifobia ihmisillä, ei vain täällä vaan yleisesti. Väitän että on aika paljon ajotyylistä ja käytöstä kiinni jos loota hajoaa. Manaali tai tomaatti. Ja aika paljon niitä on enemmän ehjiä kun risoja tomaatteja.

          Comment


          • #35
            Tehdashan suosittelee myös käyttämään longlife öljyä.... Kuinkas moni käyttää ja pitää vaihtovälin 30tkm:ssa? Veikkaan että ei monikaan tällä foorumilla liikkuva. Ajattelin ainakin itse vaihtaa tippilaatikon öljyt seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.

            Comment


              #36
              C5 tehty 99-04. Eikö yhdestäkään manuaalista ole mennyt kytkinä tai askia?
              Foorumin historia tietänee kertoa yhden 01E-askin hajonneen :) No ei, mutta onhan nuo quattrojen manuaaliaskit koko lailla pomminvarmaa tekoa.

              Kytkinremppa manuaaliin on kuitenkin aika paljon edullisempi, kuin automaatin kunnostus.

              Comment


              • #37
                Samaa mieltä kuin Sabotaasi. Kyllä sen manuaalinkin saa helposti hajalle kun käyttää sitä väärin. Kyllä minäkin tiedän rikkinäisiä manuaaleja montakin. Molempia löytyy perheestä eri versioita. Jopa dsg haukkuminen on perusteetonta, kyllä nekin on useimmat säretty väärällä käytöllä ja huollon laiminlyönnillä.

                Comment


                  #38
                  Vakio S6 väännöillä manuaalilaatikon särkeminen on kyllä täysi mahdottomuus. Kytkimen saa toki poltetttua, mutta sehän onnistuu litraisella Fiestallakin.

                  Comment


                    #39
                    Laakerivika ei käyttöä katso.
                    Synkrovika kaysoo ja sen saa aikaiseksi huolimattomalla vaihtamisella.

                    Comment


                      #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja Sabotaasi Näytä viesti
                      C5 tehty 99-04. Eikö yhdestäkään manuaalista ole mennyt kytkinä tai askia?
                      Ääntäviä ykkösvaihteita on tullut vastaan muttei sen pahempia ongelmia. Kytkin on kulutusosa.

                      Comment


                      • #41
                        Sitten jos palataan manuaali C4 ässään, niin poikkeuksetta taitaa ykkönen/kakkonen rusahdella.
                        Joka johtuu taas liiasta yrittämisestä, ehjäys osat pakettina tonnin verran + työt. Joten ei senkään ehjäys halpaa ole.

                        Oman ex kutosen tippi hajosi todennäköisesti öljyn vähyydestä. Kitka pinnat irtosivat vitosen pakalta. Toimivia pelejä ne on, jos pidetään kunnossa.

                        Comment


                          #42
                          Foorumin historia tietänee kertoa yhden 01E-askin hajonneen :) No ei, mutta onhan nuo quattrojen manuaaliaskit koko lailla pomminvarmaa tekoa.
                          S4 B5 kuskit varmaan voi valaista hetkestä kun 1 ja 2 vaihde ei enään kytkeydy :P

                          Comment


                            #43
                            Olisiko mainituissa askin särkeneissä S4 B5 laitteissa hieman enempi vääntöä mitä vakiossa?

                            Huumorilla tuo edellinen kommenttini oli kirjoitettu. Ei kannata ottaa sitä liian vakavasti. Kuitenkin, jos puhutaan +300tkm ajetuista askeista, niin rohkenen epäillä manuaalin olevan luotettavampi mitä samoilla kilometreillä oleva tippi. Mutta eihän näitä moisille kilometreille ole tehty.

                            Comment


                              #44
                              Joo 1-2 vaihteen siirtäjän saa noista rikki ihan huonoilla vaihdoilla. Sitten ajan myötä jumittelee aina enemmän.

                              Omassa autossa oli takelteleva siirtäjä jo ostaessa, toki silloin en tajunnut asiaa. Siirtäjä sitten lopulta uusittiin. Nyt kilsoja takana 370 tkm ja voisi sanoa 125 tkm jälkeen olleen koko ajan reilusti vakiota suuremmat väännöt ;)

                              Ykkönen on ääntänyt aina mulla, ostettaessa myös.

                              Sanoisin kestäväksi laatikoksi ;)

                              Comment


                              • #45
                                Ääntäminen jollain vaihteella tuntuu olevan 01E laatikolle yleinen ominaisuus, toisaalta lähinnä kosmeettinen koska eivät ne siitä huolimatta ilmeisesti hajoa vaikka ääntäisi vuosikaudet ja kiusattaisiin isoillakin väännöillä.

                                Comment


                                • #46
                                  Vähän aihetta sivuten. Olisi auton vaihto ajankohtainen, ja olen miettinyt A6 C7 hankintaa. Tippilootasta on kokemuksia mutta s-tronicista ei minkäänlaisia. Kysymys kuuluukin, mitä eroa on kestävyyden, ajettavuuden ja kaiken muunkin mukavuuden yms. suhteen noissa lootissa? Kysymyksessä siis olisi 8-lovinen tippi vs. 7-lovinen s-tronic.

                                  Kaiken näköisistä kokemuksista olisin kiitollinen

                                  Comment


                                    #47
                                    8-lovista tippiä ei taida olla kuin voimaversioissa, lopuissa 7v- S-tronic. Siinä mielessä vertailu siis turhaa. Jos nyt sitten noita kahta verrataan, esim S6 ( S-tronic) vs RS6 ( Tiptronic) niin ei ei kummassakaan isoja ongelmia ole ollut. S-tronic on edelleen minusta parempi vaihteisto kaikin puolin kuin perinteinen tiptronic. Alkupään S-troniceissa on ollut ongelmaa ainakin 2.0tdi ja 3.0 tdi perässä, mutta en tiedä koskeeko se ässää.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tässähän se juuri ihmismielen päättämättömyys onkin. Haluaisin jotenkin itselleni järkeistää, että valitsisiko RS6 C6 korilla vaiko A6 C7 korilla 3.0 tdi vai tuplaturbolla. Jos järjen ääntä kuuntelisi niin tuo vakio 3.0 Tdi. Mutta eihän se järki ole mikä autonoston suurin motiivi on. Siksi siis haen edes keinotekoisesti jotain vertailupohjaa sinänsä typerälle vertailulle näinkin erillaisten autojen välillä.

                                      Comment


                                        #49
                                        Ota se mikä tuntuu hyvälle. Vaihteisto-ongelmat C7 korissa on aika vähäisiä. Okei, pikkukoneiden kanssa on ulkomailla ollut ongelmaa, mutta takuu hoitaa ne edelleen kohtuu hyvin.
                                        RS6 C6 on kyllä kaikkiaan, mukaan lukien viripotentiaali, jotain ihan muuta kuin nuo muut. Toisaalta C7 on valovuoden uudempi kaikilla tasoilla.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X