Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic vs. manuaalivaihteet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tiptronic vs. manuaalivaihteet

    Kun ei itsellä ole minkäänlaista kokemusta tuosta tiptronicista, niin kysytäänpä täällä, että onko siitä manuaalivaihteistolle "haastajaksi"? Jos ajaa siinä tippivaihteiden puolella, niin auto ei liene puutu valitsemaasi vaihteeseen? Onko vaihtaminen kuten formulassa, ettei tarvitse jalkaa nostaa kaasulta? Kuinka nopeasti se vaihtaa?

    Eli kertokaapa omia tuntemuksia, että kaipaako sitä H-vaihteistoa ja kytkinpedaalia jossain tilanteissa jne?

  • #2
    Pari tipsukkaa on alla. Rouvan mopoauto 2.7T kulkee ihan ok sillä. Oma täysikoneinen V8 40V kulkee vielä kivemmin. Ei siinä ole ehtinyt kaivata mitään manuaaleja, ihan joutuisasti kulkee noilla tipsukoillakin.

    Comment


    • #3
      Ensimmäinen tiptronicci alla. Ei ole manuaaleja ollut ikävä.
      Alkuun vaati totuttelua että löytyi sopivat kaasun asennot, joilla auto kiihtyy sopivasti ilman turhia kickdown -huudatuksia.
      Kaasua ei tarvi nostaa vaihdoissa ja vaihdot on ihan sopivan ripeitä käsivalinnalla. En ole tarkemmin seurannut millä kierroksilla antaa valita vapaasti, mutta pakottaa kyllä vaihdon kun kone ei jaksa enää vääntää tai kierrokset nousee liian korkealle.

      Comment


      • #4
        Eipä sitä jaksa käsin kepittää/napittaa kuin satunnaisesti.
        Yleensä ohituksissa tai reippaissa kiihdytyksissä liikennevirran sekaan.
        Ekan sukupolven tipissä on mun makuun turhan paljon viivettä napin/kepin tökkäämisestä vaihtamiseen ja pahinta on se, että se tuntuu olevan satunnainen. Välillä nopea vaihto ja välillä jo miettii, että ottikohan se komentoa vastaan ollenkaan.
        Juu ja aski on kunnossa, takuutakin on vielä. Samalla tavalla on toiminut aina.

        Comment


          #5
          Rajotinta vasten ei tipillä voi huudattaa, eli kun rajotin tulee vastaan niin vaihtaa isomlle itekseen vaikka olisikin siellä tippi puolella. Sama homma alas päin. Eli ei voi pakottaa laatikkoa 40km/h vauhdilla vitoselle. Nuo kun ottaa huomioon ja hyväksyy niin ei kyllä ole valittamista tipissä.

          Comment


            #6
            Makuasia. Minä tykkään enemmän manuaalista kun saa pidettyä itselleen tai tilanteeseen sopivaa vaihdetta päällä.

            Comment


            • #7
              On täysin ymmärrettävää että automatiikka estää hölmöilyn jos on aivan liian pieni tai iso vaihde päällä. Sen sijaan ihmettelen erästä "väärän merkkistä" uudehkoa Aisinin 6-pykäläisella automaatilla varustettua laitetta joka ei anna tippipuolella painaa kaasua pohjaan nelosella noin 3000 kierroksesta vaan heittää kakkoselle jolloin moottorin pyörintänopeus menee kuuteen tonniin eikä vaihda takaisin isommalle vaikka kaasun nostaa. Sama jos erehtyy cruisella ajamaan pakkokuutosella hiukankin liian jyrkkään ylämäkeen niin ei muuta kun kakkosta tupaan ja kiekat rajottimelle.

              Comment


              • #8
                Riippuu paljolti siitä mitä tuolla "haastajalla" tarkoitetaan.

                Siinä mielessä tipistä ei ole minkäännäköiseksi haastajaksi jos vertaillaan voiman välitystä moottorista tiehen.
                Ne on tipissä ja manuaalissa ihan eri planeetalta ja varmasti riippuu vähän mitä ikäluokkaa tippi on.
                Itsellä on vertailukohtaa C5 A6 ja 3B/3G Passat ikäluokan tipeistä ja manuaaleista ja manuaali on mun valinta.

                4F:ssä voi olla jo vähän viiveettömämpi ja ei niin paljon häviöitä, niin vähän tullu sellaista ajettu ettei muista.

                Mutta kaksoiskytkinautomaatti onkin sitten jo varmasti varteenotettava haastaja manuaalille.

                Comment


                  #9
                  Tipin koodaaminen VCDS:llä

                  Vanhemmatkin tipit (5hp) voi koodata VCDS:llä helposti niin että
                  1. käsivalinnalla vetää punarajalle
                  2. D-asennolla toimii kuin S-asennossa

                  Comment


                    #10
                    Saako muuten tippilaatikoita koodattua siten, että myös turbiini pysyisi lukossa kun runttaa kaasun pohjaan tippipuolella? Ainakin vanhemmat tipit avaa turbiinin ja syö kyllä ideaa väännöstä nauttimiseksi, kun kierrokset nousee kuin olis vaihtanut pienemmälle.

                    Comment


                    • #11
                      Tipeissä on keskenään melko paljon eroja, oma perskalibrointi jollain 5HP versiolla ja 6HP26:lla tuotti melko kovat ennakkoluulot kunnes ajoin nykyisen autoni, jossa on siis 6HP28. Tässä valmistajan ilmoittamaa dataa 6HP26:n ja 6HP28:n eroista.

                      Comment


                        #12
                        Mun mielestä niitä on turha edes vertailla. Se on täysin makuasia. Miksi edes ehdointahdoin pitäis tomaatti saada toimimaan kuten manuaali jos manuaalista tykkää? Rälläämisessähän ne suurimmat erot on missä ehkä manuaali on kivempi. Itellä oli viitisen vuotta 5 vaihteinen tippi ja nyt on 6 vaihteinen s-tronic ja molempi kivempi. Makuasioita. Tekniseltä kantilta en ole koskaan miettinyt enkä edes niistä sen enmpää tiedä...

                        Comment


                        • #13
                          Makuasia, sanoi kusti kun pallejansa nuoli.

                          Riippuu ihan käyttäjästä, itse ottaisin miltein mieluummin tipparin, mutta on siinä manuuaalissa vain sitä jotain.

                          Comment


                            #14
                            Tippi ei ole ns. perinteisenä laatikkona ikinä herättänyt suurempia intohimoja. Muuta hyvää tuosta ei oikein keksi, kuin että toiminta on automaattista ja mukavuuspainotteista. Hukkaa tehoa, kuluttaa enemmän ja on kalliimpi huoltaa verrattuna manuaaliin.

                            Siinä vaiheessa, kun suoritusarvot ja kulutus ovat automaatissa paremmat tai yhtä suuret, voin sellaisen hankkia. Toistaiseksi, kun en joudu ruuhkissa kököttämään tai muutenkaan juuri kaupunkirallia ajamaan, ajaa manuaali asiansa paremmin.

                            Comment


                              #15
                              Eli S-Tronic. Sellaisella voisin itsekin kuvitella ajavani.

                              Comment


                              • #16
                                6-v tipissä tapahtui iso parannus B8 (C6 facelift alkaen) kohdalla, vaihtaminen on nopeampaa ja turbiinia pidetään enemmän lukittuna. Samaan tyyliin kuin uusimmassa 8-vaihteisessa. Ainakin itselle kelpaa vaikka aiemmin kelpuutin vain manuaalin.

                                Comment


                                • #17
                                  Niin, lähinnä tässä kyselyssä oli se takana, että kun näyttäis olevan pari kiinnostavaa edullista nelivetoa tarjolla Tiptronicilla, ja vaikkei se nyt tässä mikään tärkein valintakriteeri ole, niin pystyykö noilla samalla tavalla leikkimään talvella/soralla, mitä manuaalivaihteisella? Mulla kun ei ole ollut ikinä minkäänlaista automaattia, ja oon ajanu tavallisella automaatilla ehkä 3 kertaa eläissäni, niin on jäänyt jotenki sellanen tunne niistä, että en välttämättä tykkäis niillä ainakaan ripa edellä ajaa. Varmaan siihenki tottuu, ja onhan automaatilla muuten leppoista kruisailla.

                                  Kysytään nyt samassa (vaikka tämä menee kyllä tekniikkakysymykseksi), että miten nämä uudemmat nelikot yleensäkään soveltuu leikkimiseen? Onko Passatissa ja Audissa eroa, ja tuleeko tekniikassa isoja ajettavuuteen vaikuttavia käytännön muutoksia tietyistä vuosimalleista lähtien? Joku on moittinut ainakin Haldexia, mutta toisen mielestä se on hyvä. Mitenköhän 4motion?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hyvin onnistuu, paljon hauskempi tuo B8 tippi on viedä ESP pois päältä kuin C5 manuaali (vakiotorsenilla). Takapainotteisempi vetosuhde, vähemmän etupainoinen painojakauma ja moderni tippi etenkin manuaaliasennolla antaa kyllä turbiini lukittuna manuaalimaista vääntöä eikä turbiinin luistoa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Viime kesänä Saksanreissulla oli muutama niin piukka (jyrkkä nousu / jyrkkä mutka)parkkihallin liuska, että olisin kasin kanssa varmuudella sulattanut kytkimen. Tippi oli ihan kotonaan tuossa tilanteessa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eli tippi menee hyvin pienessä perusleekamisessa, mutta ihan radalle siitä ei ole =)

                                        No kummalla nelivetotekniikalla on teidän mielestä mukavampaa ;)

                                        Ja pitääkö tämä toisesta aiheesta lainattu paikkaansa noiden nelikoiden tekniikan jakautumisesta:

                                        Torsen: kaikki A4, A6 ja A8, Passat -97-04, Phaeton
                                        Haldex: TT, A3, Golf, Bora, Passat -05-->

                                        EDIT: Mikä juttu tämä on? http://razur.pp.fi/ohjeet/Keskikons.html
                                        Viimeksi muokannut op76; 28.11.2014, 15:18.

                                        Comment


                                          #21
                                          Vanhemmissa audeissa on napista kytkettävä lukko taka-akselilla. Tehtaan säädöissä tuo lukko avautuu kun nopeus nousee yli 35km/h. Tuolla ohjeella ohitetaan tuo lukon avautuminen jolloin joidenkin mielestä leikkiminen on helpompaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Varmasti leikkiminen on helpompaa kun takaperä on lukossa, mutta jos tuon modin tekee on muistettava, että silloin ei saa isommilla nopeuksilla olla pitävällä alustalla. Tai liian pienillä tehoilla. Katkaisijahan tuolle kannattaa laittaa, mutta muistaakseni se tuolla kerrotaankin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ainakin urssissa tuntui vain haittaavan leikkimistä lukotus. Voihan tuo toki helpottaa vajaampi tehoisissa luistokulman kasvatusta ;)

                                              Comment


                                                #24
                                                Jussi, riippuu myös leikkimisen tasosta. Joillekin joskus riitti vain valolähdöt. ;-p

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Viime kesänä Saksanreissulla oli muutama niin piukka (jyrkkä nousu / jyrkkä mutka)parkkihallin liuska, että olisin kasin kanssa varmuudella sulattanut kytkimen.
                                                  No entiedä oisko sulattanu, tuossa jokuaika sitten temmoin vajakilla ihan kevyesti tuommoista Dino XT 180. 2100 kg kuitenkin oli massaa. No ei ollu sillä hetkellä käyttää muuta veturia;).

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Saako tiptronikin tai vaikka bmw steptronikin lähetettyä paikaltaan siten, että vapaalla antaa kierroksia ja sitten laittaa D:lle?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei taida mennaä D asentoon muuta kun jarrulla. Voihan sitä toki luistattaa jarrulla ja kaasua antamalla jos haluaa mut ite en sellasessa nää järkeä. Tippi siis. Penareista en tiiä muuta kun että ovat hyviä ajaa

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Menee se muistaakseni, mutta kannattaako, ei. Saa jarrua vastenkin otettua joku 3000rpm, mutta eipä sekään taida hyvää tehä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei kunnossa oleva automaattivaihteisto mihinkään hajoa stall-tilanteessa (kaasu pohjassa paikallaan, pidellään autoa jarrulla). Momentinmuuntimessa vatkataan öljyä mutta mikään kytkin ei luista. Tosin kaikki moottorin tuossa tilanteessa kehittämä teho muuttuu vaihteistoöljyn lämmöksi. Jokainen voi laskea, mikä on lämpötilan nousunopeus jos vaikka 5L öljymäärää lämmitetään teholla 50kW (tai paljonko moottori nyt kehittääkin stallia vastaavalla kierrosluvulla).

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jeps, automaatti lähetetään paikaltaan jarrua ja kaasua yhtäaikaa painamalla jolloin kierrokset nousee turbiinin stalliin asti. Jarru ylös ja hyvin ampaisee. D:lle ei vaihdevipua kierrokset päällä siirretä, siinä ei puolestaan ole mitään pointtia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X