Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Onko S8 jakohihnan kireys kohdallaan?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko S8 jakohihnan kireys kohdallaan?

    Video ohessa. Huomatkaa hihnan mutkallemeno itsestään tuossa kohdassa jossa sileä puoli on ylöspäin ja lisäksi vänkärin puolelle kertynyt muhju. Tämä vehje siis purettu ajosta, auto toimii normaalisti eikä pala vikavaloja ja remmi kuulemma vaihdettu alle pari vuotta sitten.

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=ts20dg8WKoM"]http://www.youtube.com/watch?v=ts20dg8WKoM[/ame]

  • #2
    Tuo välihän on nokka-akselien rattaiden välissä eikä kireys siitä miksikään muutu, kunka voisikaan kun hihna on molemmilta puolilta hammaspyörien päällä. Väärin kasattu edellisellä kerralla, jos tuo mutu on siitä hihnasta irronnut niin lienee syytä vaihtaa remmi.

    Comment


    • #3
      Jep, mietin ihan samaa, että tuo ei ole kilahtanut sen takia, kun pysyy tuolta toiselta puolelta tiukkana. Sitä en kässää, miten tuo vesipumppu muka toimii mitenkään tuossa, kun se on tuossa löysässä kohdassa. Voiko tuossa S8 D2:ssa vaihtaa remmiä muuten kuin koko keulan purkamalla? Jos se pitää alkaa purkamaan, taidan tehdä myös nuo ohivuotomittaukset ja alkaa katsomaan, pitääkö tehdä isompaakin konehoitoa, kuten esim. koko koneen vaihtoa tai jotain muuta männänrengasremonttia.

      Jos tuo mutupaakku lähtee tuolla liikenteeseen ja menee tuon remmin väliin -> kling?

      Comment


      • #4
        Mahtuu tekemään purkamatta. Kutosessa joutuu nostamaan keulapalaa 10cm eteenpäin mutta kasissa mahtuu tekemään kait ihan hyvin, sähköflektit hilppeineen voi joutua nostamaan pois edestä.

        [VINK]Jos ryhdyt hommaan niin myyntipalstalta löytyy tarvittavat ajoitustyökalut, joko vuokralle tai omaksi.[/VINK]

        Comment


        • #5
          Eikö tuohon tartte vielä jonkun avaimen, että saa pyöritettyä tuota kampuran pulttia?

          Comment


          • #6
            12 kulmainen 24mm hylsy. Maksoi 5€ paikallisesta työkaluliikkeestä, jos noi työkalut lainaat niin toki voin sen hylsynkin laittaa matkaan.

            Comment


            • #7
              Mahtaako tuosta olla kiristin paskana? Hihna on kyllä tosi löysällä.

              Comment


              • #8
                Se hihna on tuosta noiden nokkapyörien alapuolelta ihan kireällä (remmi löysällä siis vain noiden pyörien yläpuolelta). Jos kiristin olisi rikki, eikö se silloin löysäisi justiin tuolta alapuolelta -> täystuho?

                Edit: sitä paitsi, jos se olisi noin löysällä, eikö silloin olisi tullut jo täystuho, tuossahan täytyy tulla pari hammasta heittoa?
                Edit2: jos alan samalla kokeilemaan nuo ohivuodot, miten haetaan tuo YKK kuhunkin pyttyyn? Nuo nokka-akselien merkit tietty paljastavat kun pyörittää ennen remmin poisottoa, missä on tuon 5-pytyn YKK. Selvitetäänkö muut sitten firing orderia lukemalla?
                Viimeksi muokannut seepra; 18.2.2013, 09:09.

                Comment


                • #9
                  Kyllä. Tuoreessa muistissa vielä kun pari viikkoa sitten oman jakopään käytin auki. Tuossa on tehty niin että hammaspyörät ovat olleet akseleissa kiinni siinä vaiheessa kun hihna on laitettu paikalle ja laskettu kiristäjä auki. Milllään muulla tavoin ei voi jäädä siihen väliin löysää.

                  Comment


                  • #10
                    Jep, tuoreessa muistissa tuosta V6 biturbostanikin, kun marraskuussa tehtiin. Sekvenssi oli muistaakseni hammaspyörät irti -> ajoitustyökalu paikalleen -> lukitustappi paikalleen (tulevatko öljyt muuten pihalle =)? -> remmi huulille -> nokkapultit sillai, että pysyy rattaat paikallaan -> kiristäjän kirraus ja remmi kireelle -> sitten nokat kiinni?

                    Comment


                    • #11
                      Nyt kuulostaa mielenkiintoiselta, meinaatte että jos asennuksessa jää hihnaan löysää nokkien väliin, niin se löysä jää siihen?

                      Comment


                      • #12
                        Meinataan. Koska kummatkin pyörät ovat hampaalla, niin kauan kun löysä on siinä välissä ja ei hyppää hampaalta, niin löysä pysyy. Vaikka sitten välissä olisi kilometri tuota hihnaa. Ne kummatkin nokkapyörät pyörii niiden hampaiden takia samaa vauhtia, eikä se välissä oleva löysä siihen vaikuta. Jos olisi sileäpintainen remmi ja pyörä, niin asia olisi eri ja sutia syntyisi.

                        Sen löysän pysymiseen vaikuttaa se, että se remmi on sieltä kiristimen puolelta eli alhaalta kireällä. Näin ollen kampuralta tuleva voima saa nokkapyörät pyörimään sujuvasti. Jos olet joskus ajanut polkupyörällä, jossa on liian pitkä kettinki ja se hyppää helposti pois paikaltaan, siinä on sama ilmiö.

                        Comment


                        • #13
                          Edellämainittu marssijärjestys on oikea. Lohkon kyljessä oleva lukitustapin paikka on niin korkealla että öljyä ei tule ulos. Ja hihnan löysä kohta nokkien välissä ei tule sieltä pois kiristymään koska hihna on molemmilta puolilta rattailla.

                          Comment


                          • #14
                            Tottakai se löysä tulee sieltä nokkapyörien välistä pois, eihän se ensimmäinen nokka pyöri hihnan _työntövoimalla_ ;)

                            Comment


                            • #15
                              Mutta kun ei tule. Kokeiltu on. Ja jos ajatellaan tilannetta että jako on ajoitettu niin että välissä on löysää ja sen jälkeen toinen nokka-akseli pääsisi pyörimään vaikka 10 astetta ennen kuin toisen bankin akseli lähtee mukaan niin ajoitushan olisi valmiiksi pielessä.

                              Comment


                              • #16
                                Niinhän se juuri menee pieleen. Ei sinne väliin voi jäädä löysää kun kone pyörii. Kampura vetää hihnaa, ja pyörittää samalla kuskinpuoleista nokkaa. Se taas vetää hihnan siitä väliltä kireälle ja samalla pyörittää toista nokkaa.

                                Juurikin siksi nokkapyörät pitää olla löysällä, nokkien lukitustyökalu kiinni ja kiristimellä kiristetään hihna oikealle kireydelle, ja kiristietään hihnapyörät paikoilleen.

                                Comment


                                • #17
                                  No kerropa mikä sitä toisen bankin akseliparia pyörittää, jos hihna on välissä löysällä? Hihnahan sitä vetää eteenpäin, koska ei se ole työntämälläkään mahdollista. Löysä osuus siirtyy kampuran hihnapyörän jättöpuolelle, jos kiristimessä ei riitä vara kiristämään sitä pois.

                                  Näin niinkuin maalaisjärjellä ajateltuna.

                                  EDIT: okkim ehti ensin

                                  Comment


                                  • #18
                                    Siinä tapauksessa moottorin käydessä ja kampuran vetäessä löysät on pois mutta koneen sammuessa kun kampura ei enää vedä, esim. venttiilinjousen paine pääsee kiertämään nokka-akselia niin että löysä kohta siirtyy keppien väliin...?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuossahan on vissiin saman tyylinen rakenne kuin 2.8 V6 koneessa, johon juurikin vähän aikaa sitten värkkäsin jakopään rempan ilman tuota lukitustyökalua. Itsellä käyttäytyi siten, jotta hihnan ollessa löysällä kaikki oli kohillaan mutta kun hihnaa kiristi, liikkuivat sekä nokat jotta kampuran pyörä väärään asentoon jolloin kiskoi tuon vähän löysän pois tuolta nokkien välistä kun konetta käsin pyöritteli. Ratkaisin asian vääntelemällä pyörät sopivasti väärin jolloin kiristäessä ne asettautuivat kohilleen ja liikkuvat oikein kun hihnan kiristi. Ja pysyivät oikein sen jälkeen, löysiä ei nokkien väliin jäänyt. Tosin heitin hihnan vasta viimeisenä nokkien yli ja siinä olikin taiteilu jotta sai mahtumaan. Nokkapyöriä en akseleista irroittanut. Käytin jakopään ns. käsissä, eli purin kutosen keulalta kaiken edestä pois (eli puskurin, syylärin yms.)

                                      Itsellä kävi siis jakohihna löysällä puolen startin verran kun kiristin kuoli siihen. Oli juurikin noin löysällä hihna nokkien kohalta, sitä en nyt muista oliko alempanakin yhtä löysää kun vitutuksissani sitä purin. Jako pomppasi löysällä hihnalla vähän, alle pari hammasta. Vahinkoja en ainakaan vielä autosta löytänyt.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ratkaisin asian vääntelemällä pyörät sopivasti väärin jolloin kiristäessä ne asettautuivat kohilleen ja liikkuvat oikein kun hihnan kiristi.
                                        Kuulostaa kovasti siltä että olis aihetta tarkistaa jaon oikeellisuus.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jako on oikein, kiitos vain. Siihen saisi helposti menemään lukitustyökalun väliin joten eikös se silloin oikein ole? Vai olenko käsittänyt jotakin kovasti väärin. Huomattavasti helpompaahan tuo olisi sen työkalun kanssa ollut.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä toi remmi näyttää poskettoman löysältä minun makuuni. Eikös se hyvä nyrkkisääntö päde kasissakin, että kireys on silloin hyvä jos pisimmältä sivulta remmi taittuu 90 astetta poikittain kohtuullista sormivoimaa käyttäen.

                                            Comment


                                              #23
                                              Sikalöysällä tuo on, joko remmi on liian pitkä tai kiristin paskana. Kiristimen kunnon näkee sen asennuspituudesta, mutta tuo hihna on niin löysällä, etten ajaisi metriäkään. Teet kunnon vedolta-moottorijarrulle -tilanteen niin pääset kansihommiin

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Outonaapuri Näytä viesti
                                                Jako on oikein, kiitos vain. Siihen saisi helposti menemään lukitustyökalun väliin joten eikös se silloin oikein ole? Vai olenko käsittänyt jotakin kovasti väärin. Huomattavasti helpompaahan tuo olisi sen työkalun kanssa ollut.
                                                Ei millään pahalla, mutta on vaan tullut nähtyä monta konetta missä jako on ollut hieman väärin kun ei ole käytetty oikeita työkaluja. Tarkat silmät saa olla jos näet että nokkien lukitusrauta osuu kohdilleen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  +1 Mikon kommenttiin.Helposti puoli hammasta pielessä jako jos ei ole oikeita työkaluja käytetty.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Sitäpaitsi, vaikka lukitustyökalu osuisi nokkien väliin niin perusennakko säätyy alamerkin mukaan ja sitä ei ilman lukitustappia saa kohdilleen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kävin tuossa malliksi hakemassa jo ohivuotomittarin. Huomasin kuitenkin suunnitelmassa sellaisen virheen, että noita ohivuotoja ei ilmeisesti voi mittailla ennen kuin kone on käyntilämpöinen. Eli pitänee sittenkin vaihtaa tuo remmi ensin ja mitata ohivuodot vasta sitten.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Väitän vieläkin jotta on kohillaan. Mutta lainatkaapa joku mulle postikuluja vastaan tuohon ACK-koneeseen sopivat työkalut niin tempasen jakopään esiin ja pistän sitten kuvien kera raportaasin aiheesta niin saadaan varmuus väittelylle.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tehkääpä joku video tai juurikin hyvä kuvallinen diy ohje näiden V- koneiden jakopäärempasta. Itse en esim ässässä nokkapyöriä milläänlailla löysännyt/irroitellut vaikka monelta on tullut kuultua, että se pitäisi tehdä ? Itse survasin vaan lukitustyökalut paikalleen ja vaihdoin kiristimet ja hihnan--> käyntiin--> hyvin pyörii ja vieläkin toimii -11 tkm takana. Tuntuuhan monet laittavan "silmällä" jaon kohdalleen jos ei ole raaskinut lukitustyökaluja hommata. Se onkin jo arpapeliä sitten.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kyllä tuo hihna menee kauttaaltaan kireälle, kun sen oikein asentaa. Tuo näyttää juuri siltä, että ei ole vaivauduttu irroittamaan nokkapyöriä kartioistaan vapaasti kelluvaan moodiin. Ihme tosiaan, jos edes vesipumppu pysyy mukana pyörimässä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X