Tänään vaihdettu ahtopaineensäädin vaikuttaisi lopettaneen ongelman sillä ainakaan 50km testilenkillä vakkari päällä 10 asteen pakkasessa tullut kertaakaan esille. Jäädään seuraamaan tilannetta ja toivotaan että tuo vihdoin olisi korjaantunut. Auto on siis kerran antanut vikakoodin ahtopaineen säätöön liittyen, mutta ei ole uusiutunut nollauksen jälkeen kertaakaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.0 TFSI nykimis ym. ongelma
Collapse
X
-
Jouduin kylmästarttaamaan -21 C:ssä 2.0 TFSI BUL:n työpaikan parkkihallista, ajoin muutaman lyhyen pätkän kaupungissa ja kävin kaupassa. Ajattelin, että pakkasen takia ajan koneen kunnolla kuumaksi, joten ajoin 60 kilometriä maaseututeitä rauhassa. Jossain vaiheessa muistan kiinnittäneeni huomiota, että aivan kuin alavääntöjä olisi 2000 rpm paikkeilla hiukan kadoksissa. Ajoin ongelmitta asuntoni pihaan, eikä auto enää käynyt kunnolla tyhjäkäyntiä, vaan heijasi tyhjäkäyntiä rajusti. Kieroksilla pelasi hyvin. Imuletkut yms. huohottimet näytti konetilassa olevan paikoillaan.
VCDS antaa kaksi koodia:
-004759 - Pressure drop between turbo and throttle valve (check D.V. !)
-008567 - Bank 1; System Too Lean off Idle
Koodit noin 1800 rpm kieroksilla tulleet suunnilleen samoilla kilsoilla, joissa kiinnitin pieneen alavaannön puutteeseen huomiota.
Imuvuoto lienee. Ehdotuksia, Bypass paskana, PCV-venttiili, ahtoputki rikki, letku irti, huohotin jäässä?
Comment
-
Tyhjäkäynnin heittely ja jälkimmäinen vikakoodi voisi viitata N80-venttiiliin. Löytyy imusarjan vierestä ja helposti testattavissa(puhaltaa venttiiliin molemmista suunnista, mutta ilman sähköä ei pitäisi mennä mitään läpi).
Ekan vikakoodin mukaan kannattaa se Diverter Valve tarkistaa ahtimen päästä.
Comment
-
En löytänyt muuta vikaa, kuin PCV-venttiilin sisällä öljy-kosteustöhnä oli jäätynyt ajoviimasta. Lämmitin moottorin kunnolla letku- ja sisätilanlämppärillä sekä laitoin maskinpeitot, että pysyisi huohottimet lämpimänä, niin toimii ongelmitta. 2.0 TFSI ei tykkää yhtään pätkäajosta, vaan alkaa heti keräämään huohotusletkuihin kosteutta ja öljyjämiä pakkasella.
Vaihdoin vuosi sitten ennakoivasti uudet OEM bypassin, N80:n ja PCV-venttiilin, niin jotenkin tuintui, että epätodennäköistä että joku olisi rikki mennyt.
Comment
Comment